Død reje vs Doctor tim

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Død reje vs Doctor tim

Indlæg af JaizEdelmann »

Hey jeg havde planer om at starte på en død reje og levende sand og en enkelt LS fra et kørende system, men nu overvejer jeg om jeg skal droppe rejen og bare hælde engang wonder midle fra doctor tim i?

Kan i ikke dele lidt erfaringer med begge dele, sidst startede jeg bare op på udelukkende levende sten og levende sand.

Edit: akvariet er fyldt med vand og igang med at blande salt i, så hurtige råd er guld værd lige nu :)
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Død reje vs Doctor tim

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Hvad skulle rejen gøre godt for?
Brugeravatar
Hr. Jørgensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Hr. Jørgensen »

Biologisk materiale I guess?!
[center]viewtopic.php?f=93&t=46618

Akvastabil Mark II 360l:
  • 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES

112l sump:
  • MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
    APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
[/center]
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Som skrevet i en anden tråd, så har jeg brugt produktet da jeg startede op for godt en måned siden. Det har gjort hvad det lovede hos mig. Jeg undersøgte manges erfaringer på udenlandske fora og sprang på.

Dr Tim anbefaler to måder at starte på: Enten ved at sætte en lille fisk i samtidig med du starter med bakterierne, eller ved manuelt at tilsætte ammonium, uden fisk. Det handler egentlig bare om at bakterierne skal bruge ammonium for at få gang i denitrifikations processen.

Han nævner dog at man også kan bruge rejemetoden sammen med produktet, men anbefaler de andre metoder.

Jeg vil dog anbefale at man selv undersøger flere erfaringer end min, inden man begynder.

Men hvis du har flere spørgsmål så siger du bare til, så skal jeg svare hvis jeg kan.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Ville hellere putte noget i som ikke kan ligge og rådne - put en fisk i - fiskelort burde være fint nok
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1996

Indlæg af Fiskivandglas »

Rejen skulle efter sigende være med til at modne akvariet hurtigere, har jeg hørt. Teorien er at man kan hive den op igen og derved kontrollere hvor meget det skal svine.

Jeg har dog ikke selv prøvet reje teorien, men er da egentlig interesseret i at vide om der er noget om snakken? :-)
216 liters kube m. 45 liter sump.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En enkelt reje i et stort akvarie gør nok ingen skade overhovedet. Og det kan jo da kun booste det hele en smule. Ville dog selv kombinere rejen med bakterie tilsætning
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Er der ikke biologisk materiale i dine sten? eller vil du ikke køre med sten?(Fangede det ikke helt)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

Hey,

Alt afhængig af hvor stor baljen er, så ville jeg komme en eller to hårdføre fisk i (fx et par klovnefisk)

Hele essensen er blot at der skal tilføres nogle affaldsstoffer, som bakterierne kan leve af :GO

Om det er affaldsstoffer fra en reje/fisk i forrådnelse eller om det er en levende fisk som udleder affaldsstoffer i vandet, det er bakterierne ligeglade med.

Det er op til hvad du synes er nemmest at håndtere.

Personligt synes jeg det er sjovere at se på nogle fisk, end en død reje der rådner :K
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Petercw skrev:Hey,

Alt afhængig af hvor stor baljen er, så ville jeg komme en eller to hårdføre fisk i (fx et par klovnefisk)

Hele essensen er blot at der skal tilføres nogle affaldsstoffer, som bakterierne kan leve af :GO

Om det er affaldsstoffer fra en reje/fisk i forrådnelse eller om det er en levende fisk som udleder affaldsstoffer i vandet, det er bakterierne ligeglade med.

Det er op til hvad du synes er nemmest at håndtere.

Personligt synes jeg det er sjovere at se på nogle fisk, end en død reje der rådner :K
+1
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

Kan det ikke give samme "boost", hvis man starter op med biopellets som føde til bakterierne, og så starte med en eller to levende sten for at tilføje bakterierne? Dette overvejer jeg hvert fald i mit nye system.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Schwensen skrev:Kan det ikke give samme "boost", hvis man starter op med biopellets som føde til bakterierne, og så starte med en eller to levende sten for at tilføje bakterierne? Dette overvejer jeg hvert fald i mit nye system.
Det tror jeg ikke vil fungere, for bakterierne skal bruge ammonium for at starte processen op. Og det tvivler jeg på biopellets hjælper med.

Mvh Kenneth

*edit* Jeg kan se jeg misforstod dig. Så glem hvad jeg skrev :hehe:
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af JaizEdelmann »

Hold da op så kom der sgu nogen svar :)

Altså Så hvis man skal bruge det middle der så smider jeg 2 klovnfisk i nu inden cycle også hælder jeg bare det middle mens fiskene er i om et par dage?

Jeg troede ikke man måtte have fisk før cycle er done? Jeg vil nødigt miste de 2 klovnfisk jeg har hos klovnfisken de har været et par længe og meget meget flotte
Birkefeldt skrev:Som skrevet i en anden tråd, så har jeg brugt produktet da jeg startede op for godt en måned siden.
Nemmerlig havde håbet på du ville komme med lidt info, tak Kenneth :) ville bare ikke lige hijack hans tråd med levende sten :)
Senest rettet af JaizEdelmann tors 1. nov 2012 14:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

JaizEdelmann skrev:Hold da op så kom der sgu nogen svar :)

Altså Så hvis man skal bruge det middle der så smider jeg 2 klovnfisk i nu inden cycle også hælder jeg bare det middle mens fiskene er i om et par dage?
Hvor stort er dit akvarie? Hvis det er under 300liter så skal du nok nøjes med én fisk, og hvis det er større så vil to fisk nok være passende. I meget store akvarier er to fisk måske ikke nok.

Men du skal putte fisk og bakterier i på samme tid. Ikke fiskene først. Har du set den video jeg linkede til tidligere?

Mvh Kenneth
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af JaizEdelmann »

Birkefeldt skrev:
JaizEdelmann skrev:Hold da op så kom der sgu nogen svar :)

Hvor stort er dit akvarie? Hvis det er under 300liter så skal du nok nøjes med én fisk, og hvis det er større så vil to fisk nok være passende. I meget store akvarier er to fisk måske ikke nok.

Men du skal putte fisk og bakterier i på samme tid. Ikke fiskene først. Har du set den video jeg linkede til tidligere?

Mvh Kenneth
så den for nogen måneder siden men er igang med at se den igen så jeg lige for lidt mere information, jeg har 420liter i display og omkring 150liter i sumpen ca.

Edit:
Nu har jeg bestilt 8 oz af den, så i siger jeg smider mit levende sand i nu her og for tanken på plads, når det doctor bottle kommer så hælder jeg det i og tilføjer mine 2 klovnfisk også det det?
Hvad med mine biopellets og skummer skal jeg bare starte det nu når sandet er faldet på plads?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"