Døde LS til opstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Døde LS til opstart

Indlæg af Steffenhn »

Jeg har nu læst og læst via søge funktionen, men syntes ikke rigtig jeg fandt svar på mine spørgsmål. Jeg er ved at starte ca. 194L vand op fordelt på 140L (DT) + 54L (Sump). Jeg kunne godt tænke mig at bruge "døde" LS og bygge dem op så jeg får en luftig stenopsætning - det jeg så er i tvivl om er hvor meget "levende" jeg skal tilsætte for at få det til at fungere.

Lad os sige jeg købte 15kg døde LS, fik sat det op efter eget ønske og i akvariet med det - tilsætter saltvand og derefter det sand der kommer i en pukket pose med bakterier samt 3kg LS som jeg så smider ned i sumpen. Vil dette være nok til at sætte gang i tingene eller skal der mere til ? :wc:

Mvh Steffen Nyring
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Døde LS til opstart

Indlæg af Carsten »

Normalt siger man at 10% af akvariet volumen skal være levende sten. Ved godt at det er noget vrøvl for kilo og liter kan ikke sammenlignes, men det skal forståes på den måde at i dit tilflælde skal du have ca 20 kilo.
Du kan dog godt købe de 15 kilo tørre sten, og så toppe op med en sten eller 2 som er levende, for at pode de andre sten.
Men du skal dog være opmærksom på at opstarten og indkøringen tager en del længere tid når du bruger tørre sten.

Skal ikke kunne sige om de bakterier der er i lvende sand er de samme som sidder i stenene
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af Steffenhn »

Det lyder godt - Hvis jeg stopper mine LS i sumpen, bliver bakterierne så delt via vandet eller skal de op i hovedbaljen for at det skal fungere optimalt ? Jeg mener jeg læste et indlæg hvor du nævnte de blev spredt via vand ? :)

At det tager lidt længere tid gør mig nu ikke noget, for jeg burde slippe for ubudne gæster samt jeg kan lave en luftig stensætning som jeg ønkser.

Angående hvilke bakterier i sandet, det kan der være noget om. Men mon ikke det hele hjælper lidt ? :P
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

I princippet kan du have alle dine levende sten i sumpen, hvis den er stor nok, bakterierne skal nok komme op i akvariet.

Men jeg må sige at jeg ikke helt forstår alle dem der i øjeblikket vil starte op med døde sten. Der er utroligt mange spændende ting som I går glip af ved at lave akvariet så "sterilt" som I gør.
Selvfølgelig kan der komme et krabbe eller 2 med ind, ligesom en søknæler, men man hører altid kun om de tilfælde hvor det sker. De fleste krabber er uskadelige detruis spisere og de fleste søknælere som kommer ind er af en type som kun små pods og snegle skal være bange for.

I alle de år jeg har haft akvarie, har jeg endnu ikke haft en søknæler, og kun 1 krabbe med ind sammen med stenene
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af Steffenhn »

Grunden til at jeg vil gøre det er hovedsageligt for at spare penge, da mit budget ikke er så faens stort til saltvand som situationen ser ud pt. :BA
Da jeg startede mit tidligere 112L op brugte jeg kun LS og ja, livet i dem var da helt klart spændende, men jeg ligger desværre ikke inde med 2200kr til 20kg LS som de vil koste her på Fyn! :(

Jeg har siddet og håbet på at der kom nogle indkørte LS til salg på forum i noget der ligner nærheden af Fyn, men uden held, desværre.

Og så er det jo også lidt fedt at det giver god mulighed for aquascaping med døde LS syntes jeg :y
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Som supplement findes der noget der hedder "Dr. Tims one and only - live nitrifying bacteria".

Vi er efterhånden flere der har benyttet produktet med succes. Men undersøg kritisk om det er noget for dig inden du evt springer ud i det. Der er mange erfaringer på reefcentral.com.

Og ellers er den metode Carsten beskriver rigtig godt gennemprøvet og et godt udgangspunkt.

Mvh Kenneth
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg er enig med Carsten.
Jeg startede selv op med en del døde sten og en enkelt lille sten til at starte livet op i resten. Men da jeg flyttede over i mit nuværende akvarie købte jeg alligevel 50kg levende og supplerede op med. Dette var jeg meget glad for, da der nu er maser af søstjerner, orme, pods osv.
Jeg valgte de døde i første omgang for at få startet billigere op.(SU)
(Jeg kan finde på at sidde og lyse ned i sumpen blot for at se det hele krible :GO )
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Steffenhn skrev:Grunden til at jeg vil gøre det er hovedsageligt for at spare penge, da mit budget ikke er så faens stort til saltvand som situationen ser ud pt. :BA
Da jeg startede mit tidligere 112L op brugte jeg kun LS og ja, livet i dem var da helt klart spændende, men jeg ligger desværre ikke inde med 2200kr til 20kg LS som de vil koste her på Fyn! :(

Jeg har siddet og håbet på at der kom nogle indkørte LS til salg på forum i noget der ligner nærheden af Fyn, men uden held, desværre.

Og så er det jo også lidt fedt at det giver god mulighed for aquascaping med døde LS syntes jeg :y

Det var da også en hel absurd pris for de levende sten.
Brugte sten, skal da kun koste omkring 25-30% af prisen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Brugte levende sten plejer at ligge mellem 35,- og 50,- kiloet. Så det er faktisk ikke dyrere end at købe nye døde sten. Spørgsmålet er nok mere hvad man er til. Jeg må da indrømme jeg savner lidt af det krible krable jeg havde sidste gang da jeg startede med LS. Men på den anden side er der også noget krible krable jeg ikke savner :wink:

Mvh Kenneth
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JaizEdelmann »

Birkefeldt skrev:Som supplement findes der noget der hedder "Dr. Tims one and only - live nitrifying bacteria".

Vi er efterhånden flere der har benyttet produktet med succes. Men undersøg kritisk om det er noget for dig inden du evt springer ud i det. Der er mange erfaringer på reefcentral.com.

Og ellers er den metode Carsten beskriver rigtig godt gennemprøvet og et godt udgangspunkt.

Mvh Kenneth
Hvem forhandler det herhjemme?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

JaizEdelmann skrev:
Birkefeldt skrev:Som supplement findes der noget der hedder "Dr. Tims one and only - live nitrifying bacteria".

Mvh Kenneth
Nordicreefshop. eu
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

Det er da helt sikkert lidt billigere at starte dødt op, men hvis det kun er for pengene, så ville jeg nok vente og se om der ikke kommer nogle "brugte" LS til salg herinde :GO

Jeg vil selv bruge Dr. Tims One and Only bakterier, når jeg starter mit nye op, men det er for at undgå mange af de kryb som jeg gerne er fri for. Hvis du så alligevel supplere med LS, så ville jeg da hellere strække tiden lidt og se om der ikke kommer et tilbud på LS herinde :y
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Carsten skrev:
JaizEdelmann skrev:

Mvh Kenneth
Nordicreefshop. eu
Nemlig :GO http://nordicreefshop.eu/Water-conditio ... -Only.html
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Birkefeldt skrev:
Carsten skrev:
JaizEdelmann skrev:

Mvh Kenneth
Nordicreefshop. eu
Nemlig :GO http://nordicreefshop.eu/Water-conditio ... -Only.html

Der er en eller anden fejl i prisen, har set det et par gange før på hans side. pr oz. er 8oz pakningen billigst
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af Steffenhn »

mikkeljacobsen89 skrev:Jeg er enig med Carsten.
Jeg startede selv op med en del døde sten og en enkelt lille sten til at starte livet op i resten. Men da jeg flyttede over i mit nuværende akvarie købte jeg alligevel 50kg levende og supplerede op med. Dette var jeg meget glad for, da der nu er maser af søstjerner, orme, pods osv.
Jeg valgte de døde i første omgang for at få startet billigere op.(SU)
(Jeg kan finde på at sidde og lyse ned i sumpen blot for at se det hele krible :GO )
Det kan jeg godt forstå, alt det små-liv er bestemt også fedt og er helt sikkert noget jeg vil savne. Men er det ikke muligt at føre små-liv fra sump til hoved akvarie ?
Carsten skrev:
Steffenhn skrev:Grunden til at jeg vil gøre det er hovedsageligt for at spare penge, da mit budget ikke er så faens stort til saltvand som situationen ser ud pt. :BA

Det var da også en hel absurd pris for de levende sten.
Brugte sten, skal da kun koste omkring 25-30% af prisen
Det er LS fra en forhandler jeg omtaler her, vi snakker 110kr stykket hvilket jeg syntes er lige i overkanten. Menes at have set dem rundt omkring til 90kr pr. kg.
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af Steffenhn »

Petercw skrev:Det er da helt sikkert lidt billigere at starte dødt op, men hvis det kun er for pengene, så ville jeg nok vente og se om der ikke kommer nogle "brugte" LS til salg herinde :GO

Jeg vil selv bruge Dr. Tims One and Only bakterier, når jeg starter mit nye op, men det er for at undgå mange af de kryb som jeg gerne er fri for. Hvis du så alligevel supplere med LS, så ville jeg da hellere strække tiden lidt og se om der ikke kommer et tilbud på LS herinde :y
Jeg holder et vågent øje med LS herinde på forummet, men de er svære at støve op på Fyn, med jeg krydser fingre for det er da helt klart den løsning jeg vil gå efter.
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Der kommer ikke ret mange af de større organismer op i akvariet, da de vil blive slået i stykker i returpumpen. Derfor kan det være en ide at ligge de levende sten op i DT. Hvis du så ikke vil have dem som en del af stensætningen kan du jo bare rykke dem i sumpen efter indkøring ;)

Køb LS brugt, da det bliver alt for dyrt hos en forhandler.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Steffenhn skrev:
Det er LS fra en forhandler jeg omtaler her, vi snakker 110kr stykket hvilket jeg syntes er lige i overkanten. Menes at have set dem rundt omkring til 90kr pr. kg.

Så mange som der lægger op i øjeblikket, burde det være til at få fat i de sten du skal bruge fra en privat mand. Det er jo ikke et helt stenbrud du skal bruge
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Hvis du har WildCard, koster det kun 129 kr med DSB til KBH - De er hurtigt tjent hjem ved køb af 20 kg ;)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"