lysozon

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

lysozon

Indlæg af Frank »

Hej alle sammen

overvejer at sætte ozon på min balje ,,, alm højspændingsozon er jo det næsten alle bruger ,,, sander .

har kørt siden igår med helt ny alm højspændings ozon som test gennem skummeren 100 mg/h ,,, men er ikke helt tryg idet vi kan lugte en smule ozon i underskabet .

har tidligere kørt med en ældre 100 mg enhed ,,, men den må have været dårlig for den gav slet ikke samme mængde .

lys ozon ,,, det skulle ikke være så farligt , men det er svært at finde info om dette ,,, hvor kan jeg købe det , og få noget mere info ?

og er der nogen der har erfaring med dette . ( tror lige jeg slukker min nuv. ozon i mellemtiden :y )

mvh frank
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: lysozon

Indlæg af Bingocaller »

Altså min "alm" ozon kører for fuld knald i underskabet og vi er ikke døde endnu

Jeg har gjort det jeg har lagt en sok med kul oven på skummeren - der hvor luften kan fise ud af hullerne i låget til koppen.

Det tager den ozon der måtte være
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Ozon er ozon.. så det bliver ikke mindre farligt af at det dannes af UV lys.

Kan du lugte ozonen tilfører du for meget. Skru ned - regn med at doserer mellem 3-5 mg pr 40 L. Prøv evt. at sæt en timer på, så den kun kører et par timer om natten. Holder vandet sig fint klart så er der ingen grund til at doserer mere.

Vil du være helt sikker, så køb en redoxmåler og lad den styre din ozon.
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

jeg doserer ca. halv kraft ,,, på min 100 mg/h

men må tilstå at jeg har dette problem på min ferskvandsbalje , ( har begge dele )

der tilsætter jeg på dybeste sted 80 cm dyb via kork luftsten , i et acryl rør , bag noget dekoration så det ikke kan ses

dette for at fjerne svæv og gulfarvning af vand .

det er klart at ozonen ikke når at reagere lige så effektivt som i en skummer på saltvandsbaljen , men min nye sander ozon er altså meget mere effektiv end den gamle , har læst et sted tidligere idag at virkning aftager med tiden .

hører stadig gerne fra nogen der kender noget til lysozon

, og også gerne en god løsning til at opløse al ozonen så det ikke lugter i huset ( uden skummer ) .
hilsen Frank
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Ja virkningnen aftger med tid - det er derfor man skal skille ozonanlægget ad og rense de 2 plader gnitzen springer imellem
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Ozon(O3) kan give lungeskader ved indhalering, det var i hvert fald hvad jeg lærte i forbindelse med svejsning(på min skole)
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

rigtigt ,,, har renset mellem plader på den gamle ( saltsyre på keramik , og smergellærred på dæksel ) , men det er ikke nok ,,, den nye er meget kraftigere , det kan jeg lugte .

hører stadig gerne om lysozon ,

og metoder til at opløse en større del af ozon ,,, det er selvf en mulighed at gøre det eksternt i en 2 meter høj reaktor ,,, men er det ikke lidt overkill

har tænkt på at man kunne putte små bioballs ned i acrylrør ,,, det må sænke opstigningshastighed ,,, men gør måske også luftblærer større , og så er vi jo lige vidt
hilsen Frank
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Er lysozon ikke bare fremstillingsmetoden? (altså fremstillet vha. lys)
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

nej ikke helt ,,, så vidt jeg kan læse ,,, men er ikke expert .
hilsen Frank
Brugeravatar
clb
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 4970 Rødby

Indlæg af clb »

Uden at vide det med sikkerhed, syntes jeg at have hørt at lysozon bruges til havedamme hvor uv og ozon er bygget sammen i en enhed...
Mvh.
Christian og Winnie
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

ja det er korrekt ,,, denne unit skulle være sådan een , der laver ozon via lys .

http://koiimport.dk/product.asp?product=5703

hvilket er alt for stort at bruge i vores baljer ,,,

findes der ikke noget lignede til akvarier ?
hilsen Frank
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Bingocaller skrev:Ja virkningnen aftger med tid - det er derfor man skal skille ozonanlægget ad og rense de 2 plader gnitzen springer imellem
Hvis det er på et Sander og du mener at pladen der sidder hvis du skruer de 4 små skruer af hvor studserne sidder på, så er det blot et filter. Udladningsrøret sidder indeni :)

:beer:
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

anders ,,, har prøvet at skille enheden ad ( sander ) ,,, det er ikke nemt ( hvis ikke man skal bruge vold ) .

troede det var mellem det hvide porøse noget og dækslet at gnisten sprang .

hvordan kommer jeg ind udladningsrøret ? , inde i enheden ,,, og hvordan rengører jeg den ,,,

det kunne da være vildt fedt hvis jeg kunne få den gamle til at virke korrekt igen
hilsen Frank
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Frank skrev:rigtigt ,,, har renset mellem plader på den gamle ( saltsyre på keramik , og smergellærred på dæksel ) , men det er ikke nok ,,, den nye er meget kraftigere , det kan jeg lugte .

hører stadig gerne om lysozon ,

og metoder til at opløse en større del af ozon ,,, det er selvf en mulighed at gøre det eksternt i en 2 meter høj reaktor ,,, men er det ikke lidt overkill

har tænkt på at man kunne putte små bioballs ned i acrylrør ,,, det må sænke opstigningshastighed ,,, men gør måske også luftblærer større , og så er vi jo lige vidt
Jeg ville bruge en CO2 reaktor.. Der er rimelig god kontakttid.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Frank skrev:anders ,,, har prøvet at skille enheden ad ( sander ) ,,, det er ikke nemt ( hvis ikke man skal bruge vold ) .

troede det var mellem det hvide porøse noget og dækslet at gnisten sprang .

hvordan kommer jeg ind udladningsrøret ? , inde i enheden ,,, og hvordan rengører jeg den ,,,

det kunne da være vildt fedt hvis jeg kunne få den gamle til at virke korrekt igen
Det kan du ikke gøre rent, men du kan købe et nyt som reservedel hos Sander. Brug en lufttørrer på indsugningen, så holder det længere + det er mere effektivt...
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Bergenser »

Frank skrev:ja det er korrekt ,,, denne unit skulle være sådan een , der laver ozon via lys .

http://koiimport.dk/product.asp?product=5703

hvilket er alt for stort at bruge i vores baljer ,,,

findes der ikke noget lignede til akvarier ?
Undskyld, men hvorfor i alverden vil i vælge en lys enhed frem for en højspændingsenhed?
Ozon er bekendt ozon, som det skrives tidligere. Den eneste forskel på de 2 anlæg er fremstillingsmetoden.
Højspændingsozon som vi kender det, spalter oxygen atomer ved højspændingsudladning også kaldt en corona udladning. Energien fra udladningen bryder O2 bindingerne og rekombinere til O3 (Ozon).
Ved UV produceret ozon er der egentlig tale om samme brydning af ilt molekylder ved UV eksponering. Så lys ozon er kort fortalt oxygen spaltet ved lys i området under 200nm.
De økonomiske betragtninger jeg kender til, er ozon dannet med corona udladning, lagt billigere i drift.
Dette grunder i at en lys enhed typisk vil have en pærer, der kort fortalt ikke kan producere 100% UV lys, der er altså tale om spild i forskellige afskygninger. Desuden skal pæren skiftes jævnligt. Jeg er lidt i tvivl angående om LED teknologien er så udviklet, at man kan benytte denne til lys ozon. Jeg kender ikke til nogen firmaer der benytter det i deres produkter. Men det kan da være nogen forsker i det. Jeg synes ihvertfald, at have hørt om UV dioder når vi laver diy LED lamper.

Mvh Bergenser
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

vedr fordele ved lysozon ,,, der må være noget om det

prøv at læse denne artikel ,,, ca halvt nede

http://akvariesiden.akvariefisk.dk/arti ... ticle=1225

citat :

Lysproduktion af ozon har visse fordele i forbindelse med akvakultur, specielt hvis man bruger luft som iltkilde. For det første kan ozonkoncentrationen aldrig blive så høj at fisk/skaldyr i anlægget skades, d.v.s. man behøver ikke have en avanceret styring af ozontilsætningen, samt efterfølgende fjernelse af restozon. For det andet dannes der ikke toxiske nitrøse gasser ( NOx) i et lysozon anlæg, da energiindholdet i lyset er for svagt til at der kan dannes NOx
hilsen Frank
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

jeg ved at Thomas Friis brugte denne type lysozon , dengang han havde forretning ,,, har sendt ham pb. , håber han svarer .
hilsen Frank
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Bergenser »

Øhhh i min optik er der lidt forvirring omkring nogen af de ting der skrives her.
Citat: "Lysproduktion af ozon har visse fordele i forbindelse med akvakultur, specielt hvis man bruger luft som iltkilde"
Luft? om der produceres på den ene eller den anden måde, så er luft vel kilden uanset hvad? Her tales vel om atmosfære?

Citat: "For det første kan ozonkoncentrationen aldrig blive så høj at fisk/skaldyr i anlægget skades, d.v.s. man behøver ikke have en avanceret styring af ozontilsætningen, samt efterfølgende fjernelse af restozon."
Hehe det kommer vel an på hvilken størrelse anlæg man køber, uanset hvad vil jeg da mene at det er en god ide at styre enheden, så den ikke kører 24/7.

Det med NOx dannelser kender jeg ikke til, men er vi ikke også lidt ligeglade?
Mvh Bergenser
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Frank skrev:en god løsning til at opløse al ozonen så det ikke lugter i huset ( uden skummer ) .
det her er smart http://reefkeeping.com/issues/2006-04/rhf/index.php#12
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"