Ufrivilligt vandskifte.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Ufrivilligt vandskifte.

Indlæg af Nolan »

Nå, så blev man ramt af noget Nemesis-agtigt idag...
Jeg har tidligere prædiket om, at der skal være låg over returpumpen, så den ikke kan blæse vand ovenud af sumpen, hvis slangen ryger af studsen. Det havde jeg så glemt i mit nye setup :-(

Jeg kom hjem til vand på gulvet, væggene og i hele teknikrummet idag. De sidste par timer er så gået med at tørre vand op.
Nu skal jeg så lige have alt strøm kigget efter for vand og kortslutninger, inden jeg kan hælde de næsten 50l vand på, som mangler i systemet.

Konen ser sgu ikke alt for tilfreds ud...

/Kim
Brugeravatar
pitt
Palet kirurg
Palet kirurg
14
Postnummer: 8722 Hedensted
Saltvand siden?: 2011

Re: Ufrivilligt vandskifte.

Indlæg af pitt »

Øv :oops:
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

føj! satme surt at komme hjem til...

jeg har også tænkt tanken.. men min returpumpe sidder i "spænd" så selvom slagen skulle løsne sig, kan den (højst sandsynligt) ikke hoppe af..
Morten
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
16
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Indlæg af Steffenhn »

Ej hvor surt! :( Jeg er igang med at starte en balje op og dette problem skal der klart tænkes over.
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

Ja, lidt surt.... :/
Det ser dog ud til, at mit elektronik er gået fri af de værste vandsprøjt :be:

Var slangen så bare røget helt af i stedet for at blive siddende halvt på (det var et plast spændebånd, der gav op), ville det have været en anden situation. Det har simpelthen spulet ud, som når man sætter en finger for en vandslange. Pumpen stod bare og bøvsede det sidste vand op, som den nu kunne fange, da jeg kom hjem. Der var kun ca. 5cm vand tilbage i sumpen.
...og nej, jeg har ikke et separat returkammer - sumpen er 150L (indeholder ca. 80L under normal drift - 140L når returen er slukket), har kun ét kammer og pumpen står bare bagved en plastik-rist. Det kan sgu godt være jeg burde gen-tænke konceptet :BA

Nå, men nu har jeg fået lidt luft. Op på det gamle øg og kig fremad....
Tak for medfølelsen :GO

/Kim
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 366
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Nolan skrev:Nå, så blev man ramt af noget Nemesis-agtigt idag...
Jeg har tidligere prædiket om, at der skal være låg over returpumpen, så den ikke kan blæse vand ovenud af sumpen, hvis slangen ryger af studsen. Det havde jeg så glemt i mit nye setup :-(

Jeg kom hjem til vand på gulvet, væggene og i hele teknikrummet idag. De sidste par timer er så gået med at tørre vand op.
Nu skal jeg så lige have alt strøm kigget efter for vand og kortslutninger, inden jeg kan hælde de næsten 50l vand på, som mangler i systemet.

Konen ser sgu ikke alt for tilfreds ud...

/Kim
Stakkel,
Kvinder har generelt ikke ret megen forståelse for de virkelige problemer her i livet.
Og empati i, en for dig, eksistentiel krise ejer din frue tilsyneladende ikke, tsk tsk.

Nok om det.
Min retur er monteret med faste rør og unioner/kuglehaner så den kan skilles ad.
Der ryger ikke noget af, men den er så til gengæld ikke så mobil som hvis den havde siddet med en slange.

For god ordens skyld, så tjek lige din luftfugtighed. 50L på gulvet kan altså godt lave lidt ravage, navnlig på et parketgulv.
Og husk at forsikringen normalt dækker udstrømmende vand fra beholdere over 25L.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

;)

Jeg er opmærksom på luftfugtigheden. Der har været godt duggede ruder her til aften, så den er noooget høj.
Jeg har luftet ud med mellemrum hele aftenen og jeg fortsætter med det i morgen.

Akvariet deler køkken og stue og langt størstedelen var heldigvis løbet ud i køkkenet, hvor vi har flisegulv, så trægulvet i stuen skal nok overleve.

Det ér i øvrigt oppe at køre igen nu.
Jeg har lavet en ny studs til pumpen, som har en krave, så slangen ikke kan trækkes af. To nye spændebånd holder det sammen. I morgen konstruerer jeg lige det låg, som skulle have været der fra starten ;)

Om forsikringen skal involveres, må jeg lige bedømme i morgen. Jeg tror det dog ikke.

/Kim
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Kan forestille mig det må være en grim oplevelse, når der opstår en pludselig stærk og ukontrollerbar vandladningstrang i pumpeværket forneden (ved ikke hvorfor, men din overskrift gav grimme assosiationer til inkontinens :-))

Hvis en slange kan hoppe af nede ved pumpen er der vel i princippet præcis samme chance (risiko) for at den kunne hoppe af i den modsatte ende, oppe under overløbskassen. Hvis slangen røg af deroppe ville jeg da helst ikke have låg over sumpen. Er det så ikke bedre med en union på pumpen og så et kort støkke rør med "modhager" på, og en 2-3 stamme kabelbindere udenpå slangen?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

;)

Slangen er vel 10cm lang og den forbinder studsen på pumpen med det faste rør, der løber tilbage til akvariet. Det er blød silikoneslange og den befinder sig nede i sumpen.

Det faste rør er der lavet krave på, så slangen ikke KAN glide af. Den er låst med kraftige strips.
Samme løsning har jeg nu lavet i den anden ende - lime, lime og et rør med krave på samme måde. Nu KAN det ikke gå fra hinanden....

Men altså - der er kun faste rør over sumpen ;)

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har desværre prøvet det nummer et par gange.
Første gang sad jeg og kiggede på sumpen og algerne, da slangen pludseligt blev skudt af min RD 8000.
Skal fortælle at der kommer ret meget vand ud, af sådan en karl, inden jeg nåede at flå stikket ud.

2 gang var det bunden i sumpen som flækkede, så ca 200 liter flød ud på gulvet og ned i det.
3 gang det skete det igen slangen der blev skudt af - trods spændbånd. Resulatet var det næsten det samme som i 2 omgang.

Da vi så fjernede akvariet her i foråret, undrede vi os over gulvet. Det havde som sådan ingen skade taget, og det var ellers lavet af askeparket. Hvis gulvet var blevet høvlet af, ville det kun have været nogle sorte søm huller der ville have afsløret at gulvet havde været vådt.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

Det lyder godt nok ærgerligt.

Det giver om ikke andet stof til eftertanke, når jeg selv skal samle mit setup.
Jeg tror at jeg vil få sat de slanger godt sammen :GO

Har gulv og vægge så taget skade derhjemme?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 47
18
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Det lyder som om I har nogle voldsomme pumper, der snildt kan konkurrere med en brandsprøjte :shock: Er det virkeligt nødvendigt med så kraftigt spul?

Min retur er neddroslet til at recirkulere akvariets volumen på 180L 2-3 gange i timen. Men det er måske for lidt? Til gengæld burde jeg slippe for vand op ad væggene :wink:
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg har sikret mig imod dette ved at ligge alle stik lige ved siden af pumpen(udenvendig pumpe). Derved bliver de fyldt med vand og kortslutter - Det kaldes vist en sikkerhedsafbryder :T
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Uhadada!! godt du ser ud til at slippe nådigt fra uheldet, men det er vel den evige risiko vi tosser som har valgt denne skørre hobby må leve med;-)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

nbd skrev:Det lyder som om I har nogle voldsomme pumper, der snildt kan konkurrere med en brandsprøjte :shock: Er det virkeligt nødvendigt med så kraftigt spul?

Min retur er neddroslet til at recirkulere akvariets volumen på 180L 2-3 gange i timen. Men det er måske for lidt? Til gengæld burde jeg slippe for vand op ad væggene :wink:
Da jeg har omkring1500l vand, skal der 3000-4500l fra sumpen til display, for at opnå 2-3 gange cirkulation.
Min retur er en 4500l med ret stor løftehøjde, så den kan sende en god stråle, når vandet bliver presset gennem et lille hul, som det var tilfældet her. Jeg er bare glad for, at pumpen ikke var kraftigere :-)

@Carsten:
Det er også tredie gang jeg oplever vand på gulvet men første gang i de mængder og direkte fra returen.
Første gang var en softwarefejl i min computer.
Anden gang havde katten bidt slangen fra osmoseanlægget over, så min automatiske fyldning af ferskvandsbeholderen gik lidt amok.
... og så den her.

Det med stikdåser på gulvet lyder som en fantastisk idé :-)
Mine sidder desværre godt en meter over sumpen, hvor intet vand burde kunne løbe ind i dem.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Det lyder som om I har nogle voldsomme pumper, der snildt kan konkurrere med en brandsprøjte :shock: Er det virkeligt nødvendigt med så kraftigt spul?

Har du målt vandmængden, eller er det kun noget du regner med??
Uanset hvor meget du drosler pumpen ned, ved hjælp af haner, vil der komme alt det vand som pumpen kan levere hvis slangen skydes af.

I mine tilfælde hvor slangen blev skudt af pumpen, så skulle pumpen levere vand til 2 akvarier, samt kalkreaktor og fosfatfilter.
Og pumpen var da også noget droslet ned.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 366
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Nolan skrev:;)

Jeg er opmærksom på luftfugtigheden. Der har været godt duggede ruder her til aften, så den er noooget høj.
Jeg har luftet ud med mellemrum hele aftenen og jeg fortsætter med det i morgen.

Akvariet deler køkken og stue og langt størstedelen var heldigvis løbet ud i køkkenet, hvor vi har flisegulv, så trægulvet i stuen skal nok overleve.

Det ér i øvrigt oppe at køre igen nu.
Jeg har lavet en ny studs til pumpen, som har en krave, så slangen ikke kan trækkes af. To nye spændebånd holder det sammen. I morgen konstruerer jeg lige det låg, som skulle have været der fra starten ;)

Om forsikringen skal involveres, må jeg lige bedømme i morgen. Jeg tror det dog ikke.

/Kim
Når sådan et uheld sker er det altid en god idé at melde det til forsikringen.
De fleste har ingen mulighed for at se hvad der ligger under f.eks. et gulv, men man kan måle sig frem til det.
Vand løber jo ind alle steder og vores vand er ret aggressivt.

Når du har anmeldt skaden, så er det forsikringens opgave at sikre der ikke er sket noget. Dvs de måler for fugt.
De kan måske også vælge at opsætte affugter(e) for at udtørre det hurtigere.
På den måde har du et sagsnummer du kan henvise til, hvis det senere viser sig at der alligevel er sket noget som du ikke kunne se.

Nu skal man ikke male fanden på væggen og forhåbentlig er der intet galt, som ikke kan klares med udluftning.
Men jeg har det sådan - better safe than sorry.

I min virksomhed har vi lavet - og laver - en del af den slags, så jeg har set lidt af hvert.
Selv om det ikke syner af ret meget er det meget rart at få det undersøgt. Og det koster jo ikke noget.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"