RTN

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

RTN

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Forum!

Her i Torsdags fik jeg hentet 4 nye acropora kolonier, som jeg er meget glad for. Da jeg kom hjem fra arbejde i dag så jeg desværre til min skræk at den ene koloni var blevet ramt af RTN. :G

Hvad er de mest almindelige grunde til RTN?

Mine vandværdier er alle målt med RedSeaPro og ser ud som følger:

NO3 = 0
PO4 = 0
Ca = 425
KH = 9,4
Mg = 1260
Salinitet = 1,025
Temp = 25,5 grader

Jeg kæmper lidt med at hæve NO3 og Mg skal også lidt op, men kan ikke se at vandkvaliteten kan være årsagen til RTN. Eller overser jeg noget?

Jeg mistænker selv at den måske har fået for lidt flow, da den stod tæt op af bagvæggen, udenfor direkte rækkevidde af min vortech mp40. Samtidig har jeg kørt et varieret flow program, hvor pumpen sjældent når maks hastighed. Hvad med for meget lys, kan det være en årsag? Jeg har to Radion over mit 300 liters. Det kørte i en blød kurve op til 100% og blødt ned igen.

Indtil videre har jeg klippet de tre angrebne grene af og sat vortechen på konstant flow. Derudover har jeg skruet lamperne ned, så kurven peaker på 75% i stedet for 100%. Det har i løbet af aftenen resulteret i bedre polypudfoldelse på de tre andre kolonier.

Kan jeg gøre mere i forsøget på at redde min nye koral? :be:

PFT Kenneth
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: RTN

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg aner intet om det - Men du fik lige gjort mig nervøs for endnu en ting de Acro'er kan få, så jeg følger lige den her tråd ;)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Kenneth,

Der er desværre masser af mulige årsager til RTN udover vandkvaliteten bla kan nævnes:

Stress
Krabber
AEFW
LYS - og tilvænning hertil
Red bugs

Held og lykke

mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Transporten frem til dig, kan også have betydning.
Temperaturen skal ikke droppe ret meget under 20 grader før end at det kan opstå, og en koral der i forvejen er stresset, rammes lettere.

Og så er der jo også det fakta, at det lige pludseligt kan ske i akvariet, selv med koraller som man har haft i lang tid.
Det svarer vel også bare til en fisk man køber ikke klarer omplantningen til ens akvarie

Jeg læste i Borneman's Aquarium corals lidt om det, og der står at man har oplevet/målt af der er en meget større koncentration af nogle bakterier i koraller der lider af STN og RTN, men man ved ikke rigtigt om bakterierne er årsagen til RTN eller om de er der fordi korallen er ramt af RTN
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

Hvis du nedbringer po4 for hurtigt kan sps også reagere kraftigt på det og kaste vævet
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Den klarede det desværre ikke. :G Da jeg kom hjem fra arbejde i dag, var der RTN på flere grene, så jeg fragmenterede de "raske" grene og satte dem forskellige steder. Et par timer senere havde de fleste fragmenter tegn på RTN så jeg hev dem allesammen op og smed i skralderen. Den må have haft det dårligt da det kom så mange forskellige steder i stedet for at sprede sig fra ét centralt sted :(

Men mange tak for jeres gode input! Håber de andre kolonier er stærkere og klarer skærende.

mvh kenneth
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"