VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Et lille hovedbrud når vi nu har fået en time ekstra

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Et lille hovedbrud når vi nu har fået en time ekstra

Indlæg af crazy seahorse »

.
Hej Alle

Som PederP har jeg da også en lille opgave hvor det kunne være lidt sjovt at om nogen kan knække den.

Omstændighederne har gjort at jeg skal udvide mit samlede system med en tank på ca. 600L
Det eksisterende er på hhv. Dt 880L, en sump på 325L, en ekstra sump på 300L og en frag-tank på 100L, Ialt godt 1.600L
Med fradrag for dit og dat i runde tal ca 1.500L. Med de samme fradrag er den ekstra tank på godt 500L. Dvs en udvidelse på 30 - 35%

Da mit system kører optimalt, alt trives og vokser og jeg samtidig er en kylling (forsigtigPer) og ikke vil risikere at balancen tilter, vil jeg ikke tilføre 30% friskblandet saltvand i ét hug.
Det skal ske gradvist over ca, 3 - 4 uger, med ca. 120 - 130L hver uge, da det svarer lidt til det jeg alligevel skifter ved mit ugentlige vandskift. Så det er lidt ufarligt.

Den nye tank er koblet på systemet på normal vis, med overløb, slanger, rør og så retur fra returkammeret via en Aqua Bee 2000.
Spørgsmålet er så: Når man kun vil hælde 120L i et 600L akvarie, så skal vandet jo op i overløbet for at kunne komme over i systemet og blive blandet i.
Kommer der for meget eller for lidt i, giver det en fare for saliniteten da returen jo bare vil hive hhv for meget eller for lidt vand over.
Hvordan ville I gøre det rent praktisk?

Det er højst sandsynligt at nogen med det samme kommer med løsningen, for vi (Thomaas og jeg) var nok røget ud af en eller anden tangent, som umuliggjorde at finde svaret.
Vi var faktisk tæt på at sige, at det ikke kunne lade sig gøre.

De få stykker der har fuldt med i projektet, behøver jo ikke at melde ind med det samme vel? Der uddeles ingen frikort til Mensa for den her alligevel.

Så på med tænkehatten. Skal der bruges flere oplysninger, så bare spørg.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Et lille hovedbrud når vi nu har fået en time ekstra

Indlæg af Carsten »

Jeg tror at jeg ville fylde det nye akvarie op med vand. Og så lade det være koblet til i 5-10 minutter om dagen så vandet langsomt bliver blandet med i resten af systemet. Efter måske en uges tid er vandet i det nye og gamle sådan nogenlunde det samme.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Kan du ikke bare gemme dit vand ved de næste vandskifte, og så hælde det i det nye akvarie, og så først koble det på når det er fyldt op med det gemte vand?

Måske jeg har misforstået dit spøgsmål.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Carsten skrev:Jeg tror at jeg ville fylde det nye akvarie op med vand. Og så lade det være koblet til i 5-10 minutter om dagen så vandet langsomt bliver blandet med i resten af systemet. Efter måske en uges tid er vandet i det nye og gamle sådan nogenlunde det samme.
Ja da :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

andersboerglum skrev:
Carsten skrev:Jeg tror at jeg ville fylde det nye akvarie op med vand. Og så lade det være koblet til i 5-10 minutter om dagen så vandet langsomt bliver blandet med i resten af systemet. Efter måske en uges tid er vandet i det nye og gamle sådan nogenlunde det samme.
Ja da :)
Forslaget med at gemme vand har vi ikke haft oppe, men da vi er under et vist tidspres så er det ikke en mulighed. Men det er et godt forslag.
Det er dog ikke den metode der er valgt, men det kunne sikkert gennemføres, hvis der var tid nok.

Metoden med at fylde tanken op og lede det gradvist i, har også været diskuteret.

Jeg skal indrømme at jeg har haft ekstern hjælp på.
Grunden til at der kun bringes 120L i spil af gangen er, at det giver mulighed for at kontrollere forløbet.
Kommer der negative reaktioner, reagerer mine koraller ved at lukke ned eller andet, så er der mulighed for at bremse op og give systemet tid til at genfinde balancen.
Hvis man fylder hele akvariet op og leder det langsomt over i, bringer man alle 500L i spil på en gang- bare med et langsomt flow.
Det skulle netop tilføres gradvist med 120L. ugentligt.

Det går faktisk meget langsomt med at blande vandet på den måde. Der er lavet forsøg omkring det. Det skal måske i en tråd for sig selv. En ting af gangen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Ved heller ikke om jeg har forstået spørgsmålet rigtigt. Hvis jeg har, kan jeg ´måske se et par mere eller mindre "søgte" muligheder. F.eks. sætte et eller andet, f.eks. en masse lukkede 25 L dumke med hanevand i, ned i den nye balje, og så fjerne 4-5 af dem om ugen når du fylder frisk saltvand i. Man kunne også lave en hævert efter samme princip som der bruges i 'hang on' overløb
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Jeg kan sagtens forstå dine tanker, når nu skidtet bare kører.

Personligt har jeg altid lavet store vandskifte og har aldrig haft problemer med det.

Sørg for at det nye akvarievand er i samme temperatur og ellers er godt iltet. Så er det bare at koble det sammen. Du vil måske opleve en ændring i dine næringsværdier til den "gode" side - men jeg går udfra de i forvejen er lige i skabet, så det er jo minimalt hvad konsekvenserne er ift. til det. De andre værdier Ca, Mg osv skulle jo gerne ligge på samme niveau i det nye vand som i akvariet.

Så jeg ville få blandet det nye vand, hælde det op i det nye akvarium, cirkulation på, evt. iltsten på, varme på - når temp. er ok så er det bare at åbne for sluserne :beer:

Man skal også passe på med at være for forsigtig :T

Ellers ville jeg klart gøre som Carsten, det er nok nemmeste løsning..

Alternativt må du forkorte overløbsrøret så det er i niveau med vandet i dit 600 L og snyde ved at bruge en hævert (stor slange) til at få vandet over overløbsristen.. (EDIT: Hov, det skrev PoulD jo i ovenstående indlæg)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg skiftede engang efter en behandling med flatworm-exit ca 500 liter ud af ialt ca 1400 liter. Korallerne slimede noget bagefter, men det var nu mest fordi de havde været ovenvand i omkring en times tid.
et par timer senere var alt som før, blot uden planarier
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Poul har ret.
Vi har bare fyldt friskblandet saltvand i dunkene. Så åbnes der bare for et antal dunke hver uge.
Der er lige fyldt 125L. over i igår og det går planmæssigt.
Sådan ser det ud med dunkene i, mens der fyldes på.
Sådan ser det ud med dunkene i, mens der fyldes på.
Sådan!
Sådan!
Vi var nødt til at bruge lidt alternative beholdere da der manglede lidt for at få niveauet op.
Vi var nødt til at bruge lidt alternative beholdere da der manglede lidt for at få niveauet op.

Det kan godt være at det er for meget, at gå med livrem og seler og det kan sagtens være at det ville være forløbet uden problemer.
Men jeg har faktisk prøvet at det gik knap så godt. Da min 325L. sump blev monteret, fik det negative konsekvenser. Jeg mistede nogle koraller og akvariet blev sat en del tilbage.
De 325L. blev tilkoblet på en gang.
Men der var så andre faktorer der også spillede ind. Feks var balancen ikke i nærheden af den jeg har idag.

Der hvor jeg har hentet mine råd, har jeg også fået hjælp løbende til at få akvariet til at spille som det gør i dag.
Det har været en laaang sej kamp, med mange tilbageslag. Og nu kører det endelig.
For første gang har jeg et akvarie der spiller 100% med flotte koraller der vokser, har farver og trives på alle måder.
Der er selvfølgelig hele tiden noget der skal rettes, men som udgangspunkt er det perfekt.
Da jeg ringede og præsenterede projektet, blev der helt stille og så blev der sagt - det gør du bare ikke, efter den kamp det har været.

Men jeg har jo en grund til at gøre som jeg gør og derfor bliver der kørt the safe way. De råd jeg fik bliver fuldt til punkt og prikke.

Vi er dog først lige startet og det med vandet er nok den mindste del. I løbet af vinteren ved vi om det kommer til at fungerer som vi håber.

Tak for indskudne.

Erik

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"