Overløbs rist, 1 cm under vandstanden ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Xawn
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2010

Overløbs rist, 1 cm under vandstanden ?

Indlæg af Xawn »

Jeg har købt mig et 75 liters JJ akvarie... Og vil gerne lave overløb i det ene hjørne, hvor jeg skal have skummeren omme.

Jeg laver overløbet i plexiglas som jeg sætter fast med silikone på Reef Keramikken.

Selve "risten" saver jeg ud i plexi'en. Nu er mit spørgsmål så!

Er det fint nok at save "tænderne" så de kommer til at gå 1 cm ned under "max" vandstanden ? Eller er det for lidt ? For meget ?
Normalt ville man jo lave tænderne præcis den højde man vil have på vandstanden går jeg udfra.... men jeg tænker bare der også skal være plads til at der fordamper noget vand uden min retur pumpe tømmer kammeret....

Gode råd, links, billeder og forslag modtages med kyshånd :)

Mvh.

Kennet
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overløbs rist, 1 cm under vandstanden ?

Indlæg af Carsten »

Første problem du løber ind i er at plexiglas og silicone ikke duer sammen. på et eller andet tidspunkt så slipper siliconen plexien.
Jeg ville ikke begynde at save i plexien for at lave tænder, men købe en overløbs kam. Den kan du justere i højden så det kommer til at passe helt perfekt.
Xawn
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Xawn »

Men at lime den sammen med plexi er vel heller ikke super nemt eller hvordan ? :) Og det drejer sig om 10 cm... i bredden

Og vidste godt det med plexi og silikone... men tænkte jeg kunne "boxe" plexien inde mellem silikonen som sidder fast på Reef keramikken...

Forslag til andet jeg kunne bruge til at lime plexi sammen med Reef keramik ?
Xawn
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Xawn »

Det vil sige... plexi kommer til at ramme glasset 1 sted, limes på en stor flade op af reef et andet sted.

Limes sammen med sig selv i et hjørne.... og så igen limes til reef i en "slids" jeg har lavet...

hvad kan lime det ? :)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

... vandstanden falder ikke i akvariet men i overløbet, når vandet fordamper. Højden på overløbet bestemmer vandstanden i akvariet.
Lav det af glas i stedet for akryl. Det bliver ret hurtigt utæt ved silikonen og det er altså rigtigt træls, at skulle tømme akvariet senere, for at lave det om.

/Kim
Xawn
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Xawn »

Det jeg mener med om tænderne skal 1 cm under max vandstanden er jo netop... at selvom der fordamper lidt vand, vil der stadig komme vand over i overløbet.... Tænker at hvis det lige præcis bliver fyldt op så det kun lige kan snige sig om i overløb ved normal vandstand skal der jo ikke fordampe meget før overløbet begynder at blive tømt...

Det noget øv hvis jeg skal til at lave det i glas.... for det første skal jeg skaffe glas, og ha det skåret (hvilket jeg ikke ha en dyt forstand på.. det knækker altid forkert :P hehe).... og så ved jeg ikke hvor højt glasset/siden skal være, hvis der skal limes sådan en kam ovenpå ? (og hvad skal den så limes fast med ? Silikone ?)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Xawn skrev:Det jeg mener med om tænderne skal 1 cm under max vandstanden er jo netop... at selvom der fordamper lidt vand, vil der stadig komme vand over i overløbet.... Tænker at hvis det lige præcis bliver fyldt op så det kun lige kan snige sig om i overløb ved normal vandstand skal der jo ikke fordampe meget før overløbet begynder at blive tømt...

Det noget øv hvis jeg skal til at lave det i glas.... for det første skal jeg skaffe glas, og ha det skåret (hvilket jeg ikke ha en dyt forstand på.. det knækker altid forkert :P hehe).... og så ved jeg ikke hvor højt glasset/siden skal være, hvis der skal limes sådan en kam ovenpå ? (og hvad skal den så limes fast med ? Silikone ?)
Både glasset og kammen limes med akvariesilicone
Xawn
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Xawn »

Ja glasset var jeg med på hehe... tænkte på kammen :) men tak.

Øv... så kommer der til at gå længere tid før jeg kan komme videre med projektet :G
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Xawn skrev:Det jeg mener med om tænderne skal 1 cm under max vandstanden er jo netop... at selvom der fordamper lidt vand, vil der stadig komme vand over i overløbet.... Tænker at hvis det lige præcis bliver fyldt op så det kun lige kan snige sig om i overløb ved normal vandstand skal der jo ikke fordampe meget før overløbet begynder at blive tømt...
Du har altså misforstået noget her.
Vandstanden i akvariet vil altid være konstant og bestemt af overløbets højde. Laver du overløbet (eller overløbskammen) lavere, falder vandstanden i akvariet.

Når der fordamper vand, falder vandstanden i overløbet - IKKE i akvariet.

/Kim
Xawn
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Xawn »

vandstand.jpg
vandstand.jpg (21.14 KiB) Vist 1217 gange
Det jeg mener er dette....

Så burde vandet fordampe fra hele overfladen, til jeg når bunden af tænderne, og derefter vil det selvf. være i overløbet det fordamper, ikke ? Eller er det helt hen i vejret ?

(og så meget skulle der jo helst ikke nå at fordampe... :))

Husk det en indbygget sump... så vandet kan ikke bare forsvinde hvis jeg fylder det op / placere kammen lavere
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Uanset om det er en indbygget sump eller den står under baljen, vil returpumpen sørge for, at der altid er det samme flow retur. Derfor vil vandstanden i akvariet altid være den samme uanset, at der fordamper vand.
Derimod vil vandstanden i overløbet/sumpen falde i takt med fordampningen og kun her.

Hvordan havde du forestillet dig, at vandstanden over kammen skulle kunne ændre sig, uden at flowet skulle ændre sig tilsvarende?

/Kim
Xawn
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Xawn »

Hmm... tror ikke jeg for mig forklaret ordenligt. :)

Hvis min vandstand i hele akvariet er højere end bunden af tænderne om til overløbet.... og overløbet er fyldt op til samme vandstand så der ikke er et "fald" ned i overløbet. Så må der da skulle fordampe ned så vandstanden i akvariet rammer bunden af tænderne, før kun vandstanden i overløbet falder?

Ikke at det her har noget at gøre med mit problem som sådan, men vil stadig gerne have det på plads :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Der skal være et lille fald ned i overløbet, eller får du ikke trukket snavset over i sumpen. For at supplere Kim, vandstanden over bunden af kammen er bestemt af længden på kammen samt hvor mange L/t din returpumpe smider tilbage i baljen. Da begge disse faktorer normal er konstante vil vandniveauet altid være det samme i display delen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Xawn
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Xawn »

yes, så giver det mening, når der skal være fald ned i overløbet... det var det mit spørgsmål gik på. Nemlig om jeg kunne sænke bunden af kammen 1 cm ned under vandstanden... Eftersom der skal være et fald ned i overløbet kan jeg ikke det og skal placere kammen så den passer med vandstanden :) Så faldt 10 øren ^^

Tak for hjælpen.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Xawn skrev:Hmm... tror ikke jeg for mig forklaret ordenligt. :)

Hvis min vandstand i hele akvariet er højere end bunden af tænderne om til overløbet.... og overløbet er fyldt op til samme vandstand så der ikke er et "fald" ned i overløbet. Så må der da skulle fordampe ned så vandstanden i akvariet rammer bunden af tænderne, før kun vandstanden i overløbet falder?

Ikke at det her har noget at gøre med mit problem som sådan, men vil stadig gerne have det på plads :)
Jeg er enig med Kim og Poul. Overløbets vigtigste funktion er jo at hive overfladevandet om i overløbet da flest affaldstoffer samler sig i overfladen. Hvis du hæver vandstanden i overløbet så det er på niveau med resten, får du ikke gavn af overløbet, og kunne ligeså godt undvære det. Så tror det er en dårlig ide.

Du bliver nødt til at fylde fordampet vand på i overløbet ret ofte med en intern sump. Det gjorde jeg i to år manuelt inden jeg investerede i en osmolator. Fortryder jeg ikke gjorde den investering noget før.

mvh kenneth

*EDIT* Nå kan se du fandt ud af det inden jeg fik skrevet mit indlæg :GO
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"