Brug af vandhanevand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S

Brug af vandhanevand

Indlæg af Robcus »

Jeg har netop hørt at man sagtens kan bruge vandhanevand, jeg troede kun man kunne bruge osmosevand.
Derfor vil jeg høre hvad der kræves før man kan anvende vandet fra sin vandhane.
Jeg har hørt noget om at man skal måle silikaten i vandet, men er der virkelig ikke mere man skal gøre??

I så falde, hvad skal værdien maximalt være for at det er forsvarligt at bruge??

Det ville ihvertfald blive en hel del billigere at fylde akvariet op, istedet for at man skal ud og investere i osmosevand.
Niels C. Christensen

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

Billede
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg kan se, at du bor i København, hvor jeg ikke er så sikker på, at ledningsvandet er det bedste til saltvandsakvarier. Men det kommer nok igen helt an på, hvad du vil holde. Der er nok nogle lokale saltvandsakvarister her på forumet, der har en godt kendskab til vandkvaliteten i området.

Nitrat (NO3) og fosfat (PO4) er nogle af de parametre, der skal være nærmest lig nul i ledningsvandet, for at det kan bruges direkte. Derudover er der selvfølgelig også sådan noget som pesticidrester og tungmetaller, men dette kan fjernes med aktivt kul.

Silikat (kislesyre) er som sådan ikke den mest kritiske faktor. Det er naturligt forekommende i havvand. Men sammen med nitrat og fosfat kan det være medvirkende til en kraftig opblomstring af kiselalger.
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Du skal også være klar over at kvaliteten af ledningsvandet kan skifte så du skal måle før hver gang du bruger det.
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Robcus »

Ok, jeg talte nemlig med en der bor ikke så langt fra mig, og han har nemlig aldrig brugt andet end vandhanevand.
Han sagde nemlig at jeg bare skulle måle silikaten.
Niels C. Christensen

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

I københavn, bruges der meget forskelligt vand, alt after hvor man bor i byen. En del af det er overflade vand, fra forskellige søer. Og andet af det er grundvand, som hentes meget langt væk. Og netop fordi det hentes så mange steder fra, er kan der være stor forskel i sammensætningen.
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Robcus »

Jeg tror bare jeg prøver at måle på det.
Hvad skal jeg måle for ??
Niels C. Christensen

Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jeg tror ikke du kan måle dig til kvaliteten af vandet. Dertil er der for mange ting vi ikke kan måle for. Det letteste er at købe et osmoseanlæg og sætte et "silicatfilter" bagefter. "Silicatfilteret" tager de tng som ryger gennem osmoseanlægget, det vand som kommer ud af filteret, er næsten så rent som det kan være.
MSH har fra forumet plejer at have et par osmosefiltre til at ligge i et skab. Filterne er ok i kvalitet, og prisen er særdeles fin.
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Robcus »

Jeg har et osmoseanlæg på vej, men det er bare svært når nogen siger at man sagtens kan bruge vandhanevand og de aldrig har brugt andet, og andre siger man skal købe det ene og det andet for at man kan starte op.
Men selvfølgelig burde et osmoseanlæg kunne klare sagen, så skal jeg bare vente på det, og så lige finde ud af hvordan det fungerer.
Niels C. Christensen

Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Selvfølgeligt kan du bruge almindeligt hanevand, spørgsmålet er bare om du er forberedt på det besvær der kan ved det. Ihvertfald i København.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Bemærk også lige, at når man bruger overfladevand til drikkevand, tilsættes der klor til det for at kontrollere bakterier.
Og klor er IKKE godt.

Desuden er grænseværdien for nitrat i drikkevand langt over, hvad vi kan acceptere i akvarierne.

/Kim
(DK)lars
Reactions:

Indlæg af (DK)lars »

vil lige indskyde, hvordan har i tænkt at fjerne tungmetaller fra vandet for hvis der er nogen som har bildt jer ind at i kan fjerne det med osmost eller aktivt kul så tro om igen det er kun planter som kan optage tungmataller.
det er rigtigt at osmose kan frasutere nogle tungmetaller men ikke alle...

fosfat indhold i kbh er den max tilladte værdi = 0,15mg/l jeg ved at i det sydlige kbh områder ligger det på 0,01mg/l

men nitraten er for høj for den max tilladte værdi er 4,1mg/l så efter min vudering så brug osmose for at vær sikker....
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Robcus »

hmmm, nu bliver jeg helt forvirret......
Kan man teknisk set godt bruge vandet fra hanen, hvis man måler at nitraten er lav.
Eller er det helt udelukket.
Jeg har læst i guiden til opstart, som ligger herinde på forummet, at han brugte vand fra hanen til at starte med, og ikke har haft problemer med det.
Niels C. Christensen

Billede
(DK)lars
Reactions:

Indlæg af (DK)lars »

lad mig sige sådan her jeg har aldrig haft problemer med min vandkvalitet og har fået den målt flere gange og fået af vide at jeg har en god vandkvalitet men når vi snakker saltvand må jeg indskyde at til de penge så bruger jeg osmose, det er jo som at passe et lille barn.
hvis det var ferskvand med discus som jeg havde sidst ingen problemer at bruge direkte vand..
men saltvand bruger jeg det til..

hvis du syntes så prøv og sæt det op og køre og tag en prøve af vandet og gå til din nærmeste akvarie forhandler og få tæstet vandet inden du sætter fisk i, der er da 2000kr at spare så prøv.
Senest rettet af (DK)lars tors 28. sep 2006 13:03, rettet i alt 2 gange.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

osmoseanlægget filtrere vandet fra hanen (nitrat, phosfat osv.) alt efter anlæggets kvalitet prøver man at gøre vandet så RENT som muligt!

Ved opstart og videre drift forsøger vi at ramme nogle vandværdier der hedder nitrat =0 osv. det hjælper osmoseanlægget dig med!
Rensningsanlæggene rundt om i landet kan oplyse dig hvad vandet i din hane er for noget (vandværdier)...

Du skal nok være foreberedet på mange flere alger, hvis du forsøger dig uden osmose anlægget... bare husk at vandet skal være så rent som muligt! Du kan vel godt prøve uden osmose anlæg med det er ikke tilrådeligt...
I sidste ende er det jo dig der træffer beslutningen. det er bare noget æv hvis hele dit akvarie dør for dig i værste scenario
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Anders månsson skrev:Rensningsanlæggene rundt om i landet kan oplyse dig hvad vandet i din hane er for noget (vandværdier)...
Mener du ikke vandforsyningerne? ;)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jo det gør jeg vel så :TH
Besvar