opbygnings metoder af sten?
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
opbygnings metoder af sten?
Er der nogen der har noget effaring med opbygning af sten ? har et projekt igang, hvor det ville være flottere og mere praktisk med en hjemmelavet opbygning.
jeg tænker lidt i skum/små stykker af døde sten til jobbet.
Det skal opføres i en søjle med en masse afsatser og diverser udhæng.
Tænker at jeg kunne bruge lidt feedback på brug af expanting foam til opbygning af rev/søjle.
Hvad tænker i?
jeg tænker lidt i skum/små stykker af døde sten til jobbet.
Det skal opføres i en søjle med en masse afsatser og diverser udhæng.
Tænker at jeg kunne bruge lidt feedback på brug af expanting foam til opbygning af rev/søjle.
Hvad tænker i?
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Re: opbygnings metoder af sten?
Jeg ville vælge at bruge hvid cement blandet med coral grus. Bare sørg for at stenene er våde og cement blandingen er så tør at du kan arbejde med den med fingrene uden det løber. Det giver en super stærkt konstruktion. Og så falder der i med stenene med det samme. Så det ikke er til at se.
Ryom
Ryom
- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2012
Jeg står selv foran et lign. projekt.
Jeg har læst nogle steder at folk limer det med Epoxy. Nogle steder har jeg læst at de blander Epoxy med lidt knust koral grus.
- Om det er godt eller skidt aner jeg ikke. Det er bare en observation
Jeg har læst nogle steder at folk limer det med Epoxy. Nogle steder har jeg læst at de blander Epoxy med lidt knust koral grus.
- Om det er godt eller skidt aner jeg ikke. Det er bare en observation

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Birk(Herning)
ville ik bruge cement men istedet for epoxy da når det er størknet er helt ufarlig for dit akvarie det er cement ik
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Hvad er det for farlige stoffer du hentyder til i hvid cement? Hvis man bruger rigtig meget af det kan PH stige. Men det er hurtigt udvandet. Men ellers skulle der da ikke være noget uønsket i det?dyne skrev:ville ik bruge cement men istedet for epoxy da når det er størknet er helt ufarlig for dit akvarie det er cement ik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Hvid portland cement er ufarligt for akvarier. Jeg selv og mange andre har brugt dette til at bygge søjler med. Her er min byggetråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... +Byggemanddyne skrev:ville ik bruge cement men istedet for epoxy da når det er størknet er helt ufarlig for dit akvarie det er cement ik
Jeg har bygget videre på søjlerne, og endelig kommer de snart i vand. Jeg henter nemlig mit akvariebord hos maleren imorgen

- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Jeg har lige bygget mine søjler ved at klæbe stenene sammen med pu-skum.
Der er et par billeder i min tråd
Der er et par billeder i min tråd
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Jeg har klæbet sten sammen til mine dekorationer primært v.h.a. acryl stænger, PU-lim og hvid Aalborg Portland.
Lidt billeder af opbygningen i tråden i min signatur
Lidt billeder af opbygningen i tråden i min signatur
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det var sku et par gode links. De giver god inspiration og lidt til.
Hvad er forskellen på pu lim og pu skum?
Syntes at have læst at pu skum skal beskyttes imod lys/uv da det ikke tåler dette?
Syntes at have læst at pu skum skal beskyttes imod lys/uv da det ikke tåler dette?

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
PU lim er temmelig meget dyrere end PU skum. På det samlede budget for et ny akavarium har det nok mindre betydning. Jeg synes PU lim er nemmere at styre. PU skum expanderermeget hurtigt ganske voldsomt, og så skal man bagefter bruge en masse tid på at fjerne alt det der ikke lige befinder sig mellem 2 stenflader, og nørkle med at få det ud af alle mulige hulrum (også i hulrum på kroppen samt hår og skægMikki skrev:Det var sku et par gode links. De giver god inspiration og lidt til.

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg har haft "udækket" PU-lim (opskummet) i mit nuværende akvarium i omkring 2½ år uden problemer, og har det også på mine "nye" søjler. Når det bliver dækket med kalkalger, så kommer det til at ligne sten, og det hele går ud i etPoulD skrev:PU lim er temmelig meget dyrere end PU skum. På det samlede budget for et ny akavarium har det nok mindre betydning. Jeg synes PU lim er nemmere at styre. PU skum expanderermeget hurtigt ganske voldsomt, og så skal man bagefter bruge en masse tid på at fjerne alt det der ikke lige befinder sig mellem 2 stenflader, og nørkle med at få det ud af alle mulige hulrum (også i hulrum på kroppen samt hår og skægMikki skrev:Det var sku et par gode links. De giver god inspiration og lidt til.
Syntes at have læst at pu skum skal beskyttes imod lys/uv da det ikke tåler dette?) hvor det bestemt ikke gør nogen gavn. PU lim er lettere at styre. Man kan nøjes med at give det en dråbe når man limer 2 sten sammen, og man kan sprøjte vand på de steder hvor man ønsker det skal ekspandere. Jeg ville ikke efterlade hverken PU lim eller PU skum udækket. Jeg har kun brugt det sparsomt for at holde stenene på plads medens jeg kom cement udenpå. Eneste grund til jeg brugte PU lim er, at det kan holde efter 15 min, hvor cement skal tørre i en dag eller to inden man kan arbejde videre med kunstværket.

- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det tror jeg sku er vejen frem. Tak for tippet
Hvordan har du gjort da de var færdige? Har de stået i vand inden de kom i baljen?

Hvordan har du gjort da de var færdige? Har de stået i vand inden de kom i baljen?

- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Schwensen skrev:Jeg har haft "udækket" PU-lim (opskummet) i mit nuværende akvarium i omkring 2½ år uden problemer, og har det også på mine "nye" søjler. Når det bliver dækket med kalkalger, så kommer det til at ligne sten, og det hele går ud i etPoulD skrev:PU lim er temmelig meget dyrere end PU skum. På det samlede budget for et ny akavarium har det nok mindre betydning. Jeg synes PU lim er nemmere at styre. PU skum expanderermeget hurtigt ganske voldsomt, og så skal man bagefter bruge en masse tid på at fjerne alt det der ikke lige befinder sig mellem 2 stenflader, og nørkle med at få det ud af alle mulige hulrum (også i hulrum på kroppen samt hår og skægMikki skrev:Det var sku et par gode links. De giver god inspiration og lidt til.
Syntes at have læst at pu skum skal beskyttes imod lys/uv da det ikke tåler dette?) hvor det bestemt ikke gør nogen gavn. PU lim er lettere at styre. Man kan nøjes med at give det en dråbe når man limer 2 sten sammen, og man kan sprøjte vand på de steder hvor man ønsker det skal ekspandere. Jeg ville ikke efterlade hverken PU lim eller PU skum udækket. Jeg har kun brugt det sparsomt for at holde stenene på plads medens jeg kom cement udenpå. Eneste grund til jeg brugte PU lim er, at det kan holde efter 15 min, hvor cement skal tørre i en dag eller to inden man kan arbejde videre med kunstværket.
Re:
Mikki
Søstjerne

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg har forsøgt at have søjlerne under vand i et par døgn, men de er lidt store, så de har ligget lidt på den ene side og lidt på den anden side under vand. Den baggrund jeg har i mit nuværende akvarium havde jeg under vand i 2 dage, hvor jeg skiftede vand to gange dagligt. Om det er nødvendigt, det ved jeg ikke. Når først skummet er gennemhærdet, så tror jeg faktisk ikke det er nødvendigt.Mikki skrev:Schwensen skrev:Jeg har haft "udækket" PU-lim (opskummet) i mit nuværende akvarium i omkring 2½ år uden problemer, og har det også på mine "nye" søjler. Når det bliver dækket med kalkalger, så kommer det til at ligne sten, og det hele går ud i etPoulD skrev:PU lim er temmelig meget dyrere end PU skum. På det samlede budget for et ny akavarium har det nok mindre betydning. Jeg synes PU lim er nemmere at styre. PU skum expanderermeget hurtigt ganske voldsomt, og så skal man bagefter bruge en masse tid på at fjerne alt det der ikke lige befinder sig mellem 2 stenflader, og nørkle med at få det ud af alle mulige hulrum (også i hulrum på kroppen samt hår og skægMikki skrev:Det var sku et par gode links. De giver god inspiration og lidt til.
Re:
Mikki
Søstjerne