Skummer indkøring/tuning
-
- Copepod
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7100 Vejle
- Saltvand siden?: 2012
Skummer indkøring/tuning
Jeg har fået en Tunze 9002 sammen med mit 75l nano akvarium, men har problemer med den larmer af H.... til! Det er min første skummer og jeg er i tvivl om fejlen måske nærmere er min, end skummerens. Jeg har søgt og søgt på forummet, google og set alle film jeg har kunne finde på youtube, for at se om der kunne findes en løsning. Flere har nævnt at en mod ville kunne gøre den mere støjsvag. Hvilket jeg har forsøgt mig med uden det store held, syntes stadig skummeren larmer en hel del. Jeg har haft skummeren skildt ad for at sikre mig, der ikke var noget der sad i klemme eller nogen knækkede slanger. Lige vidt er jeg den larmer stadig, men skummer ikke. Jeg har også prøvet at justere på luftindtaget, selvom den bliver skruet helt op på maks kommer der ingen skum. Jeg har prøvet at flytte skummeren, så vandstanden passer præcis med den hvide streg, og prøvet at flytte den ca en cm højere op, som jeg har set nævnt nogle steder. Har desværre heller ikke gjort den store forskel.
Det skal dog siges, den skummede noget bedre inden jeg lavede mod'et.
Larmen lader til at stamme fra åbningen/koppen og ikke pumpen. Jeg tænker at jeg muligvis også kan være for krævende med hensyn til støj fra den lille skummer, at det er ganske normalt en skummer larmer en del. Det er bare svært, når man ikke har noget at sammenligne med. Lyden ville jo self ikke være nær så slem, hvis skummeren var sat i en sump man kunne gemme væk. Jeg har overvejet en mere drastisk løsning, helt at skifte skummeren ud med en Red Sea skimmer Berlin airlift 60 i stedet, i håb om at den vil være mere lydløs
Jeg har også kunne læse mig frem til at skummeren godt kan tage nogle uger om at blive kørt ind, så kan selvfølgelig håbe på larmen bliver mindre. Er der nogen der har erfaringer med om hvor meget bedre det bliver? Eller evt har erfaringer med Red Sea skimmer Berlin airlift 60, om den er et alternativ?
Håber der er nogen der har nogle gode råd og erfaringer.
Helene
Det skal dog siges, den skummede noget bedre inden jeg lavede mod'et.
Larmen lader til at stamme fra åbningen/koppen og ikke pumpen. Jeg tænker at jeg muligvis også kan være for krævende med hensyn til støj fra den lille skummer, at det er ganske normalt en skummer larmer en del. Det er bare svært, når man ikke har noget at sammenligne med. Lyden ville jo self ikke være nær så slem, hvis skummeren var sat i en sump man kunne gemme væk. Jeg har overvejet en mere drastisk løsning, helt at skifte skummeren ud med en Red Sea skimmer Berlin airlift 60 i stedet, i håb om at den vil være mere lydløs
Jeg har også kunne læse mig frem til at skummeren godt kan tage nogle uger om at blive kørt ind, så kan selvfølgelig håbe på larmen bliver mindre. Er der nogen der har erfaringer med om hvor meget bedre det bliver? Eller evt har erfaringer med Red Sea skimmer Berlin airlift 60, om den er et alternativ?
Håber der er nogen der har nogle gode råd og erfaringer.
Helene
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8240 Risskov
Re: Skummer indkøring/tuning
Jeg har en 9002, og har ikke problemer med støj.
når jeg renser den, larmer den i et par timer og kommer så tilbage til sit nogenlunde stille jeg.
Hvis du tager skummerkoppen af, er der så i det hele taget bobler i overfladen?
Hvis jeg skruer helt op for min skummer, bliver skummerkoppen fyldt til randen med vand i løbet af et par minutter, så synes det lyder sært, er du sikker på pumpen er samlet rigtigt?
når jeg renser den, larmer den i et par timer og kommer så tilbage til sit nogenlunde stille jeg.
Hvis du tager skummerkoppen af, er der så i det hele taget bobler i overfladen?
Hvis jeg skruer helt op for min skummer, bliver skummerkoppen fyldt til randen med vand i løbet af et par minutter, så synes det lyder sært, er du sikker på pumpen er samlet rigtigt?
- Dezon
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Herning
Jeg har haft en del problemer med min. Har du sat den rigtig sammen? Pumpen skal vende underligt samt luft slangen skal kære på langs af pumpen og så op. Det mindste knæk på slangen laver larm og ingen skum. Hvis alt er i orden inden i så drej luft indtaget på halv og vandstanden på normal og lad den køre natten over uden kop.
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 1991
Jeg havde også store problemer med min Tunze 9002 skummer. Jeg g moddede den og gjorde alt for at få den til at køre godt.
Intet hjalp og den larmede for meget i mine ører.
Jeg endte med at skifte den ud med en AquaMedic Miniflotor luftskummer.
Hold da helt op, en luftskummer er bare så meget mere støjsvag.
Ulempen er at den skal justeres en gang imellen, efterhånden som luftstenen "slammer" til.
Desuden skal luftstenen skiftes forholdsvis tit.
Jeg har aldrig fortrudt at jeg skiftede til luftskummer. Om den hedder Airlift berlin eller Miniflotor, er sikkert lige meget.
Bare husk at købe en god luftpumpe, der er stor nok.
Mvh. Stig
Intet hjalp og den larmede for meget i mine ører.
Jeg endte med at skifte den ud med en AquaMedic Miniflotor luftskummer.
Hold da helt op, en luftskummer er bare så meget mere støjsvag.
Ulempen er at den skal justeres en gang imellen, efterhånden som luftstenen "slammer" til.
Desuden skal luftstenen skiftes forholdsvis tit.
Jeg har aldrig fortrudt at jeg skiftede til luftskummer. Om den hedder Airlift berlin eller Miniflotor, er sikkert lige meget.
Bare husk at købe en god luftpumpe, der er stor nok.
Mvh. Stig
[center]Link til tråden om mit Red Sea Max 130[/center]
[center]Link til tråden om min 250 liters Akrylcube[/center]
[center]Link til tråden om mit 288 liters akvarie[/center]
[center]Link til tråden om min 250 liters Akrylcube[/center]
[center]Link til tråden om mit 288 liters akvarie[/center]
-
- Copepod
- Reactions:
- 13
Mange tak for de hurtige svar, jeg håber da jeg har samlet den rigtigt. Jeg har tjekket luftslangen siddet godt fast i låget og den anden ende sidder i albuen (jeg har fjernet det mod jeg lavede, da det ikke gjorde den store forskel), umiddelbart er der ingen knæk på slangen, ihvertfald ikke når jeg lukker bunden på den. Pumpen sidder så ledningen skal køre rundt om den og ud. Hvis der er noget der lyder forkert sig endelig til.
Jeg har prøvet at lade den køre natten over, som Dezon foreslog. Det tyder på der er begyndt at komme en del flere bobler. Så et super godt tegn, men den larmer desværre stadig meget!
Tak Stig, det lyder rigtig positivt. Jeg ville ikke have noget imod lidt ekstra arbejde, hvis jeg til gengæld kunne få ro i stuen. Men er det ikke noget med at Miniflotor stikker et godt stykke op over vandoverfladen? Hvor langt er din over vandoverfladen, for at køre optimalt?
Helene
Jeg har prøvet at lade den køre natten over, som Dezon foreslog. Det tyder på der er begyndt at komme en del flere bobler. Så et super godt tegn, men den larmer desværre stadig meget!

Tak Stig, det lyder rigtig positivt. Jeg ville ikke have noget imod lidt ekstra arbejde, hvis jeg til gengæld kunne få ro i stuen. Men er det ikke noget med at Miniflotor stikker et godt stykke op over vandoverfladen? Hvor langt er din over vandoverfladen, for at køre optimalt?
Helene
- Dezon
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Herning
Min støj forsvandt. Heg kan næsten ikke høre den mere. Ved ikke hvorfor den køre så godt nu. Nok fordi jeg truede den med en pumpe hehe
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7321 Gadbjerg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Gadbjerg
Jeg har haft samme skummer (2 stk. faktisk) i et stykke tid helt uden støj. Hvis du har lyst, vil jeg gerne kigge forbi og se, om du har samlet den lige sådan... 

Mvh.
Trine

Trine

-
- Copepod
- Reactions:
- 13
Tror jeg også jeg vil prøveDezon skrev:Min støj forsvandt. Heg kan næsten ikke høre den mere. Ved ikke hvorfor den køre så godt nu. Nok fordi jeg truede den med en pumpe hehe

Jeg giver lige skummeren en uges tid eller to, for at se om den bare skal køres ind og trues lidt. Ellers kan det godt være jeg vil kigge forbiLehd skrev:Jeg har haft samme skummer (2 stk. faktisk) i et stykke tid helt uden støj. Hvis du har lyst, vil jeg gerne kigge forbi og se, om du har samlet den lige sådan...

-
- Copepod
- Reactions:
- 13
Hov havde læst det forkertLehd skrev:Jeg har haft samme skummer (2 stk. faktisk) i et stykke tid helt uden støj. Hvis du har lyst, vil jeg gerne kigge forbi og se, om du har samlet den lige sådan...

du må meget gerne kigge forbi og se om det ser ud som det skal

-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7321 Gadbjerg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Gadbjerg
Griner... Bare i orden.
Hvad siger du til søndag formiddag? Du kan lige sende din adresse i PB...
Hvad siger du til søndag formiddag? Du kan lige sende din adresse i PB...
Mvh.
Trine

Trine