Hvilke "naturlige" hjælpere kan jeg bruge?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Pedersen8970
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Havndal -DK

Hvilke "naturlige" hjælpere kan jeg bruge?

Indlæg af Pedersen8970 »

Hejsa SF,
Har fået nogle trælse beboere i baljen, hvordan pokker de er kommet til kan jeg ikke helt greje, idet jeg ikke har haft bøvl med dem før. Måske kom de med som blind passager, med de sidste koraller jeg købte fra en butik.

Men de er kommet og de skal vist bare bekæmpes, for de ser ikke ud til at være gavnlige. :?

Det er en eller anden form for rør byggende dyr, på stenene er der nogle som skyder en til to lange "følere" ud, andrer er sådan et edderkoppe agtig spind der kommer ud, og så er der kommet nogle glasroser rundt om (mest i de sidst ankomne koraller).

På LS har de nærmest bredt sig som pesten :BA og i bundlaget er de også begyndt at vælte frem, hvor de tager "sandkorn" omkring deres rør. Og udrydde dem manuelt er vist ikke nogen option, dertil er der for mange.(selv om jeg har rigeligt med tid pt)

Hvilke nyttedyr kan jeg stoppe ned i baljen til at udrydde disse "møgkræ".

Er der evt. nogle som har et cleanup crew mod disse uønskede beboerer, der kan købes til fornuftige penge i jylland?

mvh Sergej mail gerne sergej.pedersen@gmail.com
mvh, sergej
Vedhæftede filer
disse "rør" sender noget ud der for det meste minder om et edderkoppe spind
disse "rør" sender noget ud der for det meste minder om et edderkoppe spind
Her er "huset" så "bedst mulige mug shot"
Her er "huset" så "bedst mulige mug shot"
Sådan ser de lange hvide/gennemsigtige "orme"?ud deres hus beklædes med sandkorn (se næste billede)
Sådan ser de lange hvide/gennemsigtige "orme"?ud deres hus beklædes med sandkorn (se næste billede)
Senest rettet af Pedersen8970 tors 11. okt 2012 11:13, rettet i alt 1 gang.
Bedste hilsner,
Sergej
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvilke "naturlige" hjælpere kan jeg bruge?

Indlæg af Kasper j. »

Dem har jeg også haft engang. Rørørme. Du skal ikke fodre med plankton, marine snow og hvad det nu hedder da de lever af dette. Den eneste mulighed for at slippe af med dem er at fjerne dem manuelt eller ved at sulte dem. Du kan evt. kører VSV eller bare vodka og sukker, for lavt næringsindhold i vandet kan sulte dem. Du må heller ikke overfodre da de kan fange flagefoder med nogle tråde. Der er også flere som har talt om nogle fisk som kan æde dem. Måske kan gylter ? Eks 6-stribede, dem det er jeg ikke sikker på.

Men det er helt sikker noget møg at få i akvariet.
Brugeravatar
Pedersen8970
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Pedersen8970 »

Kasper,
jeps det er noget rigtig møj og få i baljen, har bare konstateret at jeg er nødt til at gøre et eller andet fordi, nu har jeg prøvet og sultet korallerne i baljen og kører VSV sideløbende, det har sådan set ikke hjulpet en dyt andet end man er begyndt og se det på korallerne.

De satans rørorme er mere eller mindre overalt :shock: og de glasroser syntes jeg og finde flere og flere af jo mere man sidder og kigger efter. :dizzy:

Derfor vil jeg gerne have et "levende" cleanup crew, som hurtigst muligt kan rydde op, for og fjerne dem manuelt, det er en næsten umulig opgave. og jeg er ikke til saltsyre i rå mængder :naughty:

Indtil videre overvejer jeg om jeg skal øge vandskiftene ændre på sten opsætningen og lave en ændring i flow retningerne i baljen, men syntes nu aligevel det er lidt vildt at begynde på.

Jeg kan ikke rigtig blive klog på hvem der kan æde disse s***** deraf dette indlæg i et håb om at der er nogen derude, der kan give lidt af deres erfaring med hvad der kan nakke dem.
Bedste hilsner,
Sergej
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Mht. glasroserne så er der wurdemani rejer og forskellige sommerfuglefisk. Men der er ingen garantier og sommerfuglefisk er samtidig kendt for at gå på koraller. Ellers har du forskellige muligheder med sprøjte. Saltsyre, kogende vand, aiptasia X, Joes juice osv...

Mht. rørsnegle, så er den eneste metode jeg kender manuel fjernelse.

Mvh kenneth
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Jeg købte en Chelmon rostratus udelukkende til bekæmpelse af rørorme; 3-4 dage og alle var væk. Nu er den så røget videre og nu kan jeg se at rørormene er ved at komme igen. En sommerfuglfisk er derfor en oplagt mulighed, men der er desværre aldrig en garanti.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Der er stor forskel på rørorme og rørsnegle. Hvis det er dem der ligner en lille hundelort og som er stenhårde og udsender noget der ligner spindelvæv er det rørsnegle. Hvis det derimod er et rør med en vifte af noget der minder om små fjer, og som trækker sig hurtigt ind ved berøring, er det rørorme.

Så vidt jeg ved er en Chelmon rostratus god til rørorme, som Tobias skriver, men har aldrig hørt om den skulle kunne gøre skade på rørsnegle.

Så det vil være godt med nogle billeder, så vi kan lave en ID, inden du køber dyr der måske slet ikke hjælper på dit problem. - Hvilket der dog aldrig er garanti for i forvejen...

Mvh kenneth
Brugeravatar
Pedersen8970
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Pedersen8970 »

så er der billeder. Beklager kvaliteten men det er hvad mit mobilcamera kan præstere. (billeder vender rigtig på min pc. men ikke når jeg oploader dem :-/ )
Bedste hilsner,
Sergej
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1996

Indlæg af Fiskivandglas »

Jeg har en bunke af rørsnegle i mit akvarie også og har fået en rørorm som er vokset til en pænt stor størrelse.. MEN, det var ikke mit indtryk at de var direkte skadelige? :-)
216 liters kube m. 45 liter sump.
Brugeravatar
Pedersen8970
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Pedersen8970 »

Dem jeg har, har udover at brede sig som pesten valgt bosætte sig i blandt andet nogle af mine blødkoraller og stenkoraller :BA , det resultere i at de begynder og dø omkring hvor kræet har slået lejr :G uanset hvad de er skal de :wc: når de såre fruen koraller, de er sq for dyre og genanskaffe hele tiden :devilish:
Bedste hilsner,
Sergej
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Rørsnegle er ikke i sig selv skadelige, selvom visse har bemærket at korallerne ikke bryder sig om at blive ramt af deres fangstnet. rørsnegle er skadelige for os som akvarister, at de kan brede sig aldeles uhæmmet i akvariet, og sætte sig inde i korallerne, f.eks Caulastrea og Euphylia. Og så kan vi skære os ret meget på de små sneglehuse.
eneste kur jeg kender en en skruetrækker til at smadre rørene helt og aldeles
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg bliver også lidt interesseret i at høre, om rørorme er skadelige på nogen måder?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"