Yngel fra Snow Onyx
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Tåsinge
Yngel fra Snow Onyx
Hej alle på SF
Som mange måske har læst, begyndte mine klovnfisk at yngle sidst i sommerferien. Da jeg synes det kunne være spændende at fodre yngelen op, købte jeg phyto- og zooplankton starter kulturer. Jeg fik kulturerne op at køre, og var klar til fodre unger op.
Jeg havde tænkt mig at bruge et lille glas akvarium på 12 liter med varmelegeme og iltsten. Akvariet blev beklædt med sort folie og en lille skrivebordslampe skulle fungere som lys.Desværre havde jeg ikke noget held med mig første gang, da alt yngelen døde allerede et lille døgn efter de var indfanget. Så jeg prøvede at samle det næste kuld ind. Også her døde de efter et døgn. Efter fire forsøg uden nogen overlevne, fik jeg en mistanke til mine phytokulturer. Alle laverne døde simpelthen lige efter de havde spist rotiferne!
Jeg droppede phytokulturerne, og fodrede rotiferkulturen med et produkt ( INVE S.Sparkle) der angiveligt helt kunne erstatte levende phytoplankton!
Mine rotiferkulturer stortrivedes og kun efter syv dage var kulturen så tæt at der mindst var 300 rotifer pr. mL.
Jeg skiftede akvariet ud med en 15 liters sort opbevaringsboks og lystet blev erstattet af 2x28 W T5 rør ( et blåt og et hvidt rør), der skulle hænge 50 cm over "akvariet".
Selve indfangningen af larverne er lidt mere besværligt da de klækker over to nætter ( efter 7 og 8 dage), og den 8 aften er der betydeligt flere end den 7 aften.
Det femte kuld klækkede den 24 og 25 september og der var vel omkring 100 unger. De første tre dage var der nogle list store tab, og de efterfølgende dage var der højest to om dagen der døde. De seneste tre dage har der ikke været nogen døde.
Lige pt er der 24-26 unger, hvoraf fem stykker er gået ind i meta og har fået sin første stribe på hovedet.
Jeg har givet dem nyklækket artemia siden i tirsdags og det ser ud til at kun en enkelt stadig har sølvfarvet mave, selvom det er svært at se oppe fra.
Jeg skifter to liter vand om dagen og renser samtidig bunden med en slange, og erstatter det med vand fra hovedakvariet ved at dryppe 2-3 dråber i sek.
For at holde vandværdierne perfekte bruger jeg Amquel + der virker fremragende til at neutralisere nitrit, ammonium og nitrat.
Det har været virkelig svært at tage billeder af dem, men jeg har gjort mit bedste og håber I kan se noget på dem
Som mange måske har læst, begyndte mine klovnfisk at yngle sidst i sommerferien. Da jeg synes det kunne være spændende at fodre yngelen op, købte jeg phyto- og zooplankton starter kulturer. Jeg fik kulturerne op at køre, og var klar til fodre unger op.
Jeg havde tænkt mig at bruge et lille glas akvarium på 12 liter med varmelegeme og iltsten. Akvariet blev beklædt med sort folie og en lille skrivebordslampe skulle fungere som lys.Desværre havde jeg ikke noget held med mig første gang, da alt yngelen døde allerede et lille døgn efter de var indfanget. Så jeg prøvede at samle det næste kuld ind. Også her døde de efter et døgn. Efter fire forsøg uden nogen overlevne, fik jeg en mistanke til mine phytokulturer. Alle laverne døde simpelthen lige efter de havde spist rotiferne!
Jeg droppede phytokulturerne, og fodrede rotiferkulturen med et produkt ( INVE S.Sparkle) der angiveligt helt kunne erstatte levende phytoplankton!
Mine rotiferkulturer stortrivedes og kun efter syv dage var kulturen så tæt at der mindst var 300 rotifer pr. mL.
Jeg skiftede akvariet ud med en 15 liters sort opbevaringsboks og lystet blev erstattet af 2x28 W T5 rør ( et blåt og et hvidt rør), der skulle hænge 50 cm over "akvariet".
Selve indfangningen af larverne er lidt mere besværligt da de klækker over to nætter ( efter 7 og 8 dage), og den 8 aften er der betydeligt flere end den 7 aften.
Det femte kuld klækkede den 24 og 25 september og der var vel omkring 100 unger. De første tre dage var der nogle list store tab, og de efterfølgende dage var der højest to om dagen der døde. De seneste tre dage har der ikke været nogen døde.
Lige pt er der 24-26 unger, hvoraf fem stykker er gået ind i meta og har fået sin første stribe på hovedet.
Jeg har givet dem nyklækket artemia siden i tirsdags og det ser ud til at kun en enkelt stadig har sølvfarvet mave, selvom det er svært at se oppe fra.
Jeg skifter to liter vand om dagen og renser samtidig bunden med en slange, og erstatter det med vand fra hovedakvariet ved at dryppe 2-3 dråber i sek.
For at holde vandværdierne perfekte bruger jeg Amquel + der virker fremragende til at neutralisere nitrit, ammonium og nitrat.
Det har været virkelig svært at tage billeder af dem, men jeg har gjort mit bedste og håber I kan se noget på dem
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Re: Yngel fra Snow Onyx
Først tillykke med "familieforøgelsen". Vi glæder os til at følge med i tråden efterhånden som de udvikler sig.
Held og lykke
Held og lykke
Mvh Anette og Kristoffer
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5210 Odense NV
Hej Sarah
Det er spændene med følge med i det projekt der! altid sjovt at følge med i lidt opdræt:-)
I hvor lang tid regner du med de skal gå i den "balje" der? lyder spændene med det amquel, hvor har du købt det?
Pøj pøj med det fortsat;-)
MVH
Det er spændene med følge med i det projekt der! altid sjovt at følge med i lidt opdræt:-)
I hvor lang tid regner du med de skal gå i den "balje" der? lyder spændene med det amquel, hvor har du købt det?
Pøj pøj med det fortsat;-)
MVH
- pederrevnørd
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Respekt
En tråd jeg vil følge, held og lykke med de små
Mvh
Peder
En tråd jeg vil følge, held og lykke med de små
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
Jeg regner med at de skal gå der til der omkring 24-30 dage gamle, så flytter jeg dem over til et 63 liters akvarium.
Jeg har købt Amquel + i Avifauna. De har også en internet shop hvor det kan købes, Det er ikke særligt dyrt heller.
Jeg har købt Amquel + i Avifauna. De har også en internet shop hvor det kan købes, Det er ikke særligt dyrt heller.
- Castillo
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2010
Skriv mig op til et par hvis det hele lykkes !
Red Sea Reefer 250. radion 2 stå xr15w 1xr30 G4 pro, Bubble King mini 180, vortech 2stk mp40wesqd, Reeflink, Osmolator og Apex 2016 med DÓS dosering
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Skriv også mig op til et par, hvis det når så langt; hvilket vi selvfølgelig håber!
Mvh Tobias
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2620 Albertslund
- Saltvand siden?: 2010
Jeg vil også godt skrive mig op til et par hvis der så mange der klarer den
Og total sejt
Og total sejt
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Rakkeby
Fedt at se, hvor køber du Amquel + henne ? Jeg går nemlig og roder med Søhesteopdræt i øjeblikket.
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
Jeg har købt det i avifauna til 89 kr. Der er til 908 liter, så den holder længe
- bima
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: 9800 Hjørring
Mega sejt Sarah.
Godt gået og held og lykke med kuldet
Godt gået og held og lykke med kuldet
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
jeg stemmer lige ind i koret,godt gået
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Super fedt det alligevel lykkes, forsat godt vind herfra, jeg ville med glæde også aftage et par, hvis du skulle komme så langt
Keep up the good work
Keep up the good work
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Og lige en mere
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Jeg elsker simpelthen når folk kaster sig ud i opdræt! Kæmpe respekt herfra!
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense c
glæder mig til forhåbentligt mange flere billeder af forløbet !
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det lyder bare fantastisk flot.
Du skriver at du har fodret hjuldyrene med et midel "( INVE S.Sparkle)" hvad er det for noget og har du et link til det?
Du skriver at du har fodret hjuldyrene med et midel "( INVE S.Sparkle)" hvad er det for noget og har du et link til det?
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
I dag er fire af dem blevet helt orange med en fin hvid stribe på hovedet Det ser ud til at deres striber ikke er lige store, for der er en der har en bredere stribe end de andre.
Jeg glæder mig til at se om der kommer nogle platinum eller picassoer ud af dem.
I morgen klækker næste hold, så dem prøver jeg også at fodre op.
Jeg lægger nogle billeder op senere i dag!
Jeg har læst om INVE produkterne her: http://www.inve.com/INVE-Aquaculture/Pr ... d_catId=52
men jeg har købt produkterne i Tyskland her fra: https://www.shop-meeresaquaristik.de/
Jeg glæder mig til at se om der kommer nogle platinum eller picassoer ud af dem.
I morgen klækker næste hold, så dem prøver jeg også at fodre op.
Jeg lægger nogle billeder op senere i dag!
Jeg har læst om INVE produkterne her: http://www.inve.com/INVE-Aquaculture/Pr ... d_catId=52
men jeg har købt produkterne i Tyskland her fra: https://www.shop-meeresaquaristik.de/
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
Her kommer et par billeder af nogle med stribe men det er godt nok svært at tage billeder, for de er lynhurtige.
- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3450 Allerød
Hvor er de seje, tillykke med dem!
Krydser fingre for de sidste.
Hvor mange er der tilbage nu?
Mvh Bergenser
Krydser fingre for de sidste.
Hvor mange er der tilbage nu?
Mvh Bergenser
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
Når jeg prøver at tælle dem får jeg enten 24 eller 26 så det må være deromkring.
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4690 Haslev
- Saltvand siden?: 2007
Super at se andre er røget på yngle vognen, og stort tillykke med de små banditter
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4780 Stege
- Geografisk sted: Stege
Flot Sara:)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
- Bobbe88
- Dragefisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3520 Farum
- Saltvand siden?: 2012
Rigtigt spændende!
Skriver bare et eller andet for at kunne følge med i tråden
Skriver bare et eller andet for at kunne følge med i tråden
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
viewtopic.php?f=93&t=85178
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Geografisk sted: KBH V
Du skal bare tælle striberne.. det er nemmere!Sarah R skrev:Når jeg prøver at tælle dem får jeg enten 24 eller 26 så det må være deromkring.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
viewtopic.php?f=94&t=53436
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
Her kommer lige en lille update:
Alle unger undtagen to har fået deres første stribe, og to er endda ved at få deres anden stribe
Jeg prøver at vænne dem langsomt til knust flagefoder og cyclopeeze, og mange af dem spiser af det nu. Så håber snart alle tager det om en uges tid. Jeg har mistet en enkelt i dag Den var den mindste og var stadig ikke gået gennem meta. Så nu er der præcis 22 meget svømmeglade unger. De ræser rundt på jagt efter artemia og når jeg fodrer dem går de helt amok
Nu hvor de er blevet større har jeg prøvet at tage nogle billeder, så i kan se hvordan de ser ud nu, hvor de er 14 dage gamle.
Jeg glæder mig til at kunne flytte dem til et større akvarium, så de rigtig kan udfolde og vokse.
Jeg har endnu ikke noget filter på boksen endnu, men har bestilt et af den her slags: http://www.tropeland.dk/webshop/187-eli ... -dobbelt-/
Ha en fortsat god aften.
Alle unger undtagen to har fået deres første stribe, og to er endda ved at få deres anden stribe
Jeg prøver at vænne dem langsomt til knust flagefoder og cyclopeeze, og mange af dem spiser af det nu. Så håber snart alle tager det om en uges tid. Jeg har mistet en enkelt i dag Den var den mindste og var stadig ikke gået gennem meta. Så nu er der præcis 22 meget svømmeglade unger. De ræser rundt på jagt efter artemia og når jeg fodrer dem går de helt amok
Nu hvor de er blevet større har jeg prøvet at tage nogle billeder, så i kan se hvordan de ser ud nu, hvor de er 14 dage gamle.
Jeg glæder mig til at kunne flytte dem til et større akvarium, så de rigtig kan udfolde og vokse.
Jeg har endnu ikke noget filter på boksen endnu, men har bestilt et af den her slags: http://www.tropeland.dk/webshop/187-eli ... -dobbelt-/
Ha en fortsat god aften.
- Ulle
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6760 Ribe
- Geografisk sted: Ribe
Wow!!! Lykke til med de små
- Nicki Henriksen
- Rev haj