Tanke omkring Rowa

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Tanke omkring Rowa

Indlæg af Moente »

For at have et konstant niveau po4 i akvariet, har jeg tænkt på en ting; kan man i teorien ikke fylde en stor reaktor med rowa, f.eks. 1 liter, og så lade den køre i mange måneder? Min po4 er 0,00 nu, men vil gerne undgå at skifte rowa hver anden uge.

Da min po4 allerede er umålbar, tænker jeg at det ikke gør noget, at man putter så meget i en stor reaktor, eller er jeg gal på den? I teorien burde man jo med så meget rowa i reaktoren kunne køre i adskillige måneder uden at skifte det?

Er der nogen forhold, jeg ikke har taget med i mine overvejelser?
Mvh Tobias
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Tanke omkring Rowa

Indlæg af PoulD »

Tobias, hvis du har PO4 under skala burde selv en skefuld Rowaphos holde i flere måneder :-)

Jeg ville ikke bruge mere end 100-150 mL til en 140L tank. Ved dog ikke om 1000ml kan skade.
Tror i al fald du nok skal forvente et ordentligt drop i pH (hvilket i sig selv kan medføre læk af PO4 fra Aragonit) .
Teoretisk set kan man jo også få for lidt PO4. Hvorfor løbe nogen risiko,?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Tak for dit input, Poul! Det er netop om for meget rowa har nogen negativ effekt, som jeg er ude efter at høre om. Det er bare for at have større buffer, så jeg kan fodre mine fisk og koraller som jeg lyster :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Lidt om effekter af GFO. M.h.t. pH drop se fig. 13 omtrent nede midt siden http://www.advancedaquarist.com/2012/2/chemistry
Dette drop på et 100 L med 60g GFO i reaktor
Billede
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Perfekt, tak! Så nøjes jeg bare med en anbefalet dosis :)
Mvh Tobias
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"