Et muligt projekt, jeres mening.? (Maxspect Razor)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Et muligt projekt, jeres mening.? (Maxspect Razor)

Indlæg af Petercw »

Hey,

Jeg er ved at måle op herhjemme til mit kommende akvarie.

Jeg vil gerne høre jeres mening om mine ønskede mål, samt det lys som jeg godt kunne tænke mig.

Jeg vil gerne have mine mål således:

Bredde: 110 cm
Dybde: 50 cm
Højde: 60 cm

330 Liter.

Jeg har set på Maxspect Razor 160W 10.000 K

Først og fremmest vil jeg gerne høre, om i mener at det er nok med et enkelt armatur til sådan en balje her.
Mine planer er at holde både SPS, LPS og bløde koraler.

Spørgsmålet er om et enkelt armatur giver en stor begrænsning af, hvilke koraler jeg kan holde under lyset.?

Jer som allerede har været ude at købe lyset, hvad er jeres erfaring om netop grænsen mellem at have et enkelt armatur, til at man har brug for to stk?

Jeg vil gerne have lyset hængt fra loftet. Jeg forstiller mig at når det kommer lidt højere op, at jeg derved opnår en bedre spredning af lyset.
Umiddelbart har jeg tænkt at hænge det 20-25 cm fra vand overfladen. Det er kun en idé. Det er ikke noget jeg har forstand på.
Jeg har ikke erfaring med at have lys hængt fra loftet, så hvis nogen af jer har erfaring med, hvor langt man hænger sådan noget oppe, så vil jeg gern høre lidt emre om det :GO

Det handler vel om, hvor langt der er fra bunden at baljen og op til lyset.
Jeg har umiddelbart ikke behov for at placere de mest lys krævende koraler på bunden af baljen.

Hvad er jeres erfaring og mening om sådan et projekt?

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Re: Et muligt projekt, jeres mening.? (Maxspect Razor)

Indlæg af MoG »

Hmmm.. Jeg tror nu du vil opleve at der er mørke ude i siderne.. Selvom du hæver den. Er ikke sikker, men mit gæt vil være at du kommer til at mangle lys der..!
Morten
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

Yep, har set dem tændt. Vil sige max 80 cm. De har en ret koncentreret lyskegle. Hvis du hænger den langt oppe vil mit bud være at du ikke får lys nok til sps. To stk på 120 w ville være perfekt
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

Eller to på 160, endnu bedre :)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg mener Razor er opgivet til at dække et overfladeareal på 100 x 60cm: http://saltvandsbutikken.dk/maxspect-ra ... -1220.html

Så hvis det var mig ville jeg lave et akvarie med målene 100 x 60 x 60cm. 360liter

På den måde får du mere dybdevirkning i akvariet og bedre muligheder for aquascaping, samtidig med at lampen burde dække. Jeg vil gætte på at du kan holde mange lyskrævende koraller i den øverste halvdel, måske 2/3.

Bare mit bud :beer:

Mvh Kenneth
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Tror det bliver meget knebent, men er da værd at se om du kan hænge den højt nok, således at den dækker baljen.

Det vil påvirke PAR værdier noget, og muligvis hvilke koraller du kan holde . Er der ikke en i din nærhed der kan vise dig den, og teste det.

Jeg er dog ikke så bekymret for PAR selvom du må hæve den mere - jeg kan ikke se forskel i min balje med det blotte øje, om jeg hæver den et godt stykke ekstra.(ved godt det ikke er en PAR måling)

En tråd der måske hjælper dig :y

http://www.reef2reef.com/forums/maxspec ... ion-3.html

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 11#p533511

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd lør 6. okt 2012 10:47, rettet i alt 1 gang.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Spørg evt Jacobfisk.
Han har lampen over sit akvarie,
med ca de mål.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Monica&Jacob »

Hejsa. Jeg bruger standart holderen som holder den ca 25 cm over overfladen på mit 100x 50 x 55 akvarie. jeg har mørke ender, og mener selv den passer bedst til ca 80-90cm i længde. Dog er enderne ikke mørke, men der er forskel. Montipore gror dog helt i enden uden problemmer, så måske det kun er syns mæssigt.

hvis det var mig som skulle have et akvarie på 110-120 så ville jeg gå efter 2 x120 watt.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

jacobfisk skrev:Hejsa. Jeg bruger standart holderen som holder den ca 25 cm over overfladen på mit 100x 50 x 55 akvarie. jeg har mørke ender, og mener selv den passer bedst til ca 80-90cm i længde. Dog er enderne ikke mørke, men der er forskel. Montipore gror dog helt i enden uden problemmer, så måske det kun er syns mæssigt.

hvis det var mig som skulle have et akvarie på 110-120 så ville jeg gå efter 2 x120 watt.
+1

Jeg har de samme mål og samme lampe.. Jeg skal dog have hængt min op i wirer inden længe.. Tror den bliver hævet 5-8 cm..så det blir 30-33cm over vandet..
Morten
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Tak for jeres svar :y

Hvis nogle af jer bor i nærheden af 6760 Ribe, så kunne jeg da godt tænke mig at kigge forbi, for at se den i virkeligheden. Hvis det er en mulighed :wink:

Jeg vil nødig have at baljen bliver smallere end de 110 cm i bredden.
Hvis det nu er nødvendigt med to lamper, hvordan skulle de mon så hænge?

Hvis de hænger på tværs, så bliver lamperne vel næsten for lange?
Jeg kan ikke lige se hvordan jeg skal kunne sætte to lamper over. Dybden ville jeg ikke have noget imod at ændre fra 50 cm op til 60 cm, men så er lamperne vel stadig for lange og vil det blive bedre af den grund?

Tak for linket i øvrigt Peder :GO
Jeg har ikke meget forstand på PAR værdier, men jeg kan se at den model er 100 cm bred.
Der er PAR værdierne på 40-60 ude i siderne. Så vil de jo blive endnu lavere, hvis min balje bliver 10 cm bredere.
48" er vel 100 cm, ikke sandt?
Hvad kan man reelt bruge PAR værdierne til? Jeg har ikke forstand på dem, men det virker mere teoretisk, end praktisk? :)
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Den lampe som nicki sælger her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=54202

Hvordan vil den passe over sådan en balje på mine ønskede mål?
Hvordan er det i øvrigt mht. at købte brugte LED lamper. Kan man sige noget om, hvor længe sådan nogle dioder holder og hvor dyrt er det at skifte dem?
Jeg ved godt det er lidt svært at svare på, men bare sådan cirkus :f2:
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Peter!

48" er ca 120cm.

Men det vil selfølgelig blive lidt mørkere i siderne end i midtfor.

De lamper Nicki sælger består af to moduler og de vil sagtens kunne dække dit akvarie. Se evt hans tråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=33857. Hans akvarie målte 120cm i længden.

Levetid på LED lamper er svært at afgøre, da de ikke har været på markedet så mange år. Men producenterne hævder generelt en levetid på dioderne på 50.000 timer, hvilket svarer ca til 10 års brug.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Nu har jeg siddet og læst i den tråd som Peder sendte link til...

Hvordan skal jeg forstå det her med PAR værdier?
Højere PAR værdi er lig med mere lys. Men hvordan vurdere jeg hvilke PAR værdier, jeg reelt har behov for?

Jeg ved hvad mine behov er mht. at holde koraler.
Jeg vil have mulighed for at holde SPS, LPS og almindelige bløde koraler.
Det er jo klart SPS som kræver mest lys.

Jeg kan sagtens leve med, at mine SPS ikke kan stå på bunden.
Der kan jeg placere LSP og nogle bløde koraler.

Hvilke PAR værdier bør jeg går efter i min situation? Vi snakker vel indenfor nogle rammer.
Hvor langt kan man ligesom "presse citronen", hvis i forstår? :K

Jeg ved at min balje skal være 60 cm høj. Vandet er måske >55 cm og lampen skal måske hænge 25-30< cm over akvariet.
Det er selvfølgelig en mulighed at justere lidt på, hvor højt lampen sidder når jeg får det hjem, men det er vigtigt at vide, om det er en reel mulighed for mig at holde de koraler under lyset.

Jeg vil heller ikke have det smallere end de 110 cm.
Som udgangspunkt har jeg knap nok råd til at investere i to stk. lamper af 2 x 3700.-

Hvad vil i forslå?

Jeg har i øvrigt læst at Maxspect kan være svære at få reservedele hjem til, samt at nogle ikke har kunne få lavet dem, når de er gået i stykker (red. ringe service)
Kender i noget om hvad "ry" de har generelt for deres vare og service? :wink:
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Peter, du køber da mit akvarie og lamperne, så du super kørende :)
Akvariet er stort set de nævnte mål og lamperne dækker super, jeg har ved 80% power sps voksende på bunden helt ude i siden, så der er virkelig overskud i disse lamper.

Send en PB, hvis du er intra.

Mvh
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Skal det være LED ? Ellers er T5 et godt alternativ. Jeg har selv en ATI sunpower lampe hængende over mit kørende akvarium på 250 L. Den er med 6 x 39W, og der kan man sagtens holde lyskrævende SPS under. Du kan måske købe min lampe, så snart jeg lukker akvariet ned(så snart det nye er kørt ind, så jeg kan flytte det levende over i), hvis du kan vente så længe?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Peter,

Hvis du har plads over baljen til at hænge den højt nok, så vil jeg mene du kan nøjes med een 160w Razor,og så ha sps i toppen, og lps på bunden.

Økonomi spiller ind altid - og ellers lav baljen lidt mindre :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Ja Nicki det vil jeg også gerne, men som jeg skrev i din anden tråd, så har jeg ikke råd til fragten. Det er nok tre til fire tusinde, bro penge inkl.

Hvad angår T5 rør, så synes jeg absolut ikke at det er en mulighed.

Jeg har selv 4 T5 rør pt.
De varmer og de larmer pg.a. køling.
Om sommeren varmer de baljen ekstra meget op, så jeg somme tider er nødt til at "lufte ud" for at få temp. ned.
Alt for meget varme og så skal de også skiftet hvert år, for at få ordentligt lys, samtidig med at ved hver skift får man alge "boom" da T5 bliver mere og mere svage i lyset med tiden. Så når jeg skifter dem, så lyser de pludselig meget mere. Det giver alger :BA

Det er heller ikke muligt at justere T5. Endnu et minus. :)

LED er "the way to go"
Lyden er en mega vigtig faktor hos mig! Da LED kræver mindre køling, så er det "win win" :GO

Jeg tror at jeg vil prøve at starte med et enkelt armatur af Razor 160 W 10.000K

Hvis nogle af jer med Razor har lyst til at få besøg en dag, så kigger jeg gerne forbi og ser hvordan de er i "virkeligheden" :K
- Hvis i ikke bor flere hundrede km fra 6760 Ribe, hehe
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Petercw skrev:Ja Nicki det vil jeg også gerne, men som jeg skrev i din anden tråd, så har jeg ikke råd til fragten. Det er nok tre til fire tusinde, bro penge inkl.

Hvad angår T5 rør, så synes jeg absolut ikke at det er en mulighed.

Jeg har selv 4 T5 rør pt.
De varmer og de larmer pg.a. køling.
Om sommeren varmer de baljen ekstra meget op, så jeg somme tider er nødt til at "lufte ud" for at få temp. ned.
Alt for meget varme og så skal de også skiftet hvert år, for at få ordentligt lys, samtidig med at ved hver skift får man alge "boom" da T5 bliver mere og mere svage i lyset med tiden. Så når jeg skifter dem, så lyser de pludselig meget mere. Det giver alger :BA

Det er heller ikke muligt at justere T5. Endnu et minus. :)

LED er "the way to go"
Lyden er en mega vigtig faktor hos mig! Da LED kræver mindre køling, så er det "win win" :GO

Jeg tror at jeg vil prøve at starte med et enkelt armatur af Razor 160 W 10.000K

Hvis nogle af jer med Razor har lyst til at få besøg en dag, så kigger jeg gerne forbi og ser hvordan de er i "virkeligheden" :K
- Hvis i ikke bor flere hundrede km fra 6760 Ribe, hehe
Nu var det også set i lyset af, at du ikke virkede villig til at betale hvad LED-lamper koster :)

T5 varmer og det samme gør HQI, men alligevel har disse to lyskilder været fortrukken i lang tid! Så det er bestemt muligt. Og man kan sagtens have varmeproblemer, som ikke skyldes lampen, hvis man f.eks. har en lukket top, så akvariet ikke kan komme af med varmen.

Jeg er enig i at det er besværligt at rør skal skiftes ud hvert år, og kan være en bekostelig affære, men jeg har aldrig oplevet et algeboom ved skifte af rør.

T5 kan justeres, men det er lidt besværligt, da man skal skifte rør ud i forskellige farver for at ændre kelvingraderne på lyset. Selvfølgelig får du ikke den gradvise ændring, som du har med LED-lamperne :)

Jeg bliver nødt til at spørge dig, hvor lang tid du har haft saltvandsakvarium? Der står i din profil, at du startede op i år, men det lyder som om du har kørt i mange år? :)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg har kun haft akvarie selv i omkring 9 mdr, men jeg har fulgt med længe, læst og set meget.

Jeg skiftede selv T5 rør for nogen tid siden. Jeg havde købt noget brugt. Det gav en del alger, da jeg skiftede rør.
Jeg har også set mange andre få flere alger efter at skifte rør. Ikke at det er et problem i sig selv, det er bare én ud af mange ting, som gør at jeg bedre kan lide LED.
LED holder jo også længere, så måske jeg kan spare penge efter en 4-6 år, hvor jeg ellers skulle skifte mange T5 rør.

Jeg vil gerne betale for LED, men jeg er ikke millionær. Jeg prøver bare at undersøge markedet og få råd og vejledning, inden jeg kaster rundt med mine penge :)
Jeg vil jo ikke betale for noget, hvis jeg kan nøjes med noget billigere og få et ligeså godt resultat.

Hvis penge ikke havde været en faktor, så havde jeg da bare købt "et overkill" at lys til mit system :)

Jeg er da også villig til at indgå kompromis med mig selv.
Hvis jeg kan nøjes med et enkelt armatur af Razor 160W 10.000K, med en balje på 100 cm, i stedet for de 110 cm som jeg gerne vil have, så vil jeg da overveje at gå de 10 cm ned, for at kunne spare et armatur.

Jeg ved ikke selv særlig meget om lys, PAR værdier og den slags, det er derfor jeg spørger ind til emnet :GO

Peder har du et forslag til en "guideline" om, hvor højt / lavt det er anbefalelsesværdigt at have lyset over vandoverfladen?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Peter

Til 100 cm dækning vil mit bud være ca 35-40 cm over vanoverflade :h
Mvh
Peder
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Tak for det Peder.

Hvis jeg endelig skal få råd til to stk. armatur, hvordan skal de så placeres over baljen?
På langs eller på tværs? Jeg kan ikke lige se det for mig :f2:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa

Der er et par link på min tråd som du kan se :y
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Petercw skrev:Ja Nicki det vil jeg også gerne, men som jeg skrev i din anden tråd, så har jeg ikke råd til fragten. Det er nok tre til fire tusinde, bro penge inkl.
jeg skal prøve imorgen a se hvad det kan gøres til, jeg fik det fra silkeborg for 800-1200,- i sin tid,

mvh
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg har sendt dig PB ang dit lys / akvarie
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"