VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Høj fosfat i hanevandet?!?!?!?!??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Høj fosfat i hanevandet?!?!?!?!??

Indlæg af kodyl »

Jeg ved godt der allerede er et par tråde omkring forfat oppe lige nu, men jeg syntes ikke rigtigt mit problem passer ind i de andre tråde.

For at sige det lige ud så er mit hanevand noget lort...

På mit hanevand er KH over 21 målt med JBL testtrip... mit red sea testkit kan ikke måle noget over 14 så jeg må "nøjes" med en testtrip. Fosfat er 0.29 målt med en milwaukee fosfat checker(skulle være den samme som en hanna checker) og tds er på 540.

Efter 4 trins osmose er KH 5, fosfat 0.2 og tds er 008. Så lige umiddelbart siger tds mig at mit osmoseanlæg virker... og tror bare KH værdien er så høj til at starte med at den ikke kan fjerne mere?.

Det siger sig selv at jeg selvfølgelig er blevet nød til at bruge det vand jeg nu engang har... i starten havde jeg ikke en måde at teste fosfat på. Det er først her for en uges tid siden at når jeg målte højere fosfat efter vandskift så gik det op for mig at det ville være en god ide at teste hanevand og osmosevand inden jeg hældte det i akvariet.

Men 0.2 fosfat vand er jo slet ikke noget jeg har lyst til at putte i min balje.. hvad fanden gør jeg her? En søgning på nettet fortæller mig at der er en grænseværdi for fosfor på 0.15ppm i hanevand. Fosfor er da det samme som fosfat? Så kan jeg ringe og klage til vandforsyningen? er jeg tvunget til at købe osmosevand hos en eller anden lokal pusher? hvad fanden kan man gøre her? :crybaby:
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Høj fosfat i hanevandet?!?!?!?!??

Indlæg af Bingocaller »

Hvad med at skifte membraner og harpiksfilteret?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af kodyl »

Det er en måned gammel og har ikke lavet over 200l vand endnu.... så nej?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Nå det stod der jo ikke noget om nogen steder......

Har du ikke en kammerat der har et osmoseanlæg du kan smide på og så se hvad det laver af værdier?

Du har samlet det ordenligt og måler vandet der kommer fra det rigtige sted? Det kunne godt lyde på værdier som om du måler afgangsvandet istedet for osmose vandet
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af kodyl »

Der står klart og tydeligt at TDS måler 8 på udgangsvandet og tds er 540 til at starte med. Det siger at osmoseanlæget skulle virke. Hvis jeg målte afgangsvandet så ville TDS være højere end 540 da koncentrationen af urenheder og små partikler ville være af højere end indgangsvandet. Højst sandsyndligt ville fosfaten også måle højere.
Hvis du ikke forstår hvordan et osmoseanlæg virker, hvordan man måler tds eller overhovedet gider læse hvad jeg har skrevet. Hvorfor kommenterer du så overhovedet på min tråd?

Jeg spørger konstruktivt omkring grænseværdi og hvad jeg kan "tvinge" igennem hvis det ikke er overholdt fra vandværket og alternative løsninger på mit problem.... ikke om mit udstyr virker.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

kodyl skrev:Der står klart og tydeligt at TDS måler 8 på udgangsvandet og tds er 540 til at starte med. Det siger at osmoseanlæget skulle virke. Hvis jeg målte afgangsvandet så ville TDS være højere end 540 da koncentrationen af urenheder og små partikler ville være af højere end indgangsvandet. Højst sandsyndligt ville fosfaten også måle højere.
Hvis du ikke forstår hvordan et osmoseanlæg virker, hvordan man måler tds eller overhovedet gider læse hvad jeg har skrevet. Hvorfor kommenterer du så overhovedet på min tråd?

Jeg spørger konstruktivt omkring grænseværdi og hvad jeg kan "tvinge" igennem hvis det ikke er overholdt fra vandværket og alternative løsninger på mit problem.... ikke om mit udstyr virker.
det var da noget af et humør... ro på :wink:
Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Wow!

Ifølge tidligere tråde (vi har en glimrende søgefunktion her på siden.....) så

"Det skulle meget gerne være tilfældet, da grænseværdien for fosfat i drikkevand er 0 (nul)."

Så jeg ville da tage min tlf og ringe til mit lokale vandværk hvis du måler ulovligheder i dit vandhane vand..... problemet kunne jo også ligge i dit måleinstrument eller dit osmoseanlæg eller den måde du tester på.....
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

kodyl skrev:
En søgning på nettet fortæller mig at der er en grænseværdi for fosfor på 0.15ppm i hanevand. Fosfor er da det samme som fosfat? Så kan jeg ringe og klage til vandforsyningen?
Tror jeg ikke du kan. 1 mg/l ortho fosfat fosfor (PO4-P) = 3,07 mg/l ortho fosfat (PO4).
0,15 x 3,07 = 0,46 PO4
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af kodyl »

Bingocaller skrev:Wow!

Ifølge tidligere tråde (vi har en glimrende søgefunktion her på siden.....) så

"Det skulle meget gerne være tilfældet, da grænseværdien for fosfat i drikkevand er 0 (nul)."

Så jeg ville da tage min tlf og ringe til mit lokale vandværk hvis du måler ulovligheder i dit vandhane vand..... problemet kunne jo også ligge i dit måleinstrument eller dit osmoseanlæg eller den måde du tester på.....
Tak bingocaller :beer:

Mente nu at jeg havde søgt det jeg kunne her på forum. Er det muligt du kan linke til den tråd?

Tanken om fejlmålinger har stejfet mig. Men er nu ret sikker på at jeg måler rigtigt og der ikke er noget galt med måleren. Har leget lidt med lanthanium clorid og der kan jeg se fosfat værdierne falde i akvariet, kun for at stige tilbage på 0.2 næste dag når den fosfat det måtte være gemt i stenene siver ud i vandet igen. Har også målt demineraliseret vand på samme måde som jeg normalt tester og fik et lavt resultat. Samtidig med at der ikke er noget nitrat i akvariet og jeg har lidt alger, så må det da være fosfaten de får næring fra?

Og undskyld hvis jeg lød lidt hård i mit sprog før... har bare brugt så megen energi på det her problem de sidste 14 dage og jaaa jeg er sgu lidt frustreret :Peace:
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af kodyl »

PoulD skrev:
kodyl skrev:
En søgning på nettet fortæller mig at der er en grænseværdi for fosfor på 0.15ppm i hanevand. Fosfor er da det samme som fosfat? Så kan jeg ringe og klage til vandforsyningen?
Tror jeg ikke du kan. 1 mg/l ortho fosfat fosfor (PO4-P) = 3,07 mg/l ortho fosfat (PO4).
0,15 x 3,07 = 0,46 PO4
FUUUUUCK du har ret :G Den her side http://www.gadstrupvand.dk/Hvad%20betyder.html fra et vandværk siger også det samme som dig.
Fosfor, total, P

Fosfor forekommer i uforurenet drikkevand som orto-fosfat (fosfat). Forekomst af fosfat i såvel
råvand som rentvand kan være regn på forurening (tilløb af overfladevand), men kan også have
en geologisk oprindelse. I navnlig dybe boringer med et vist jernindhold vil en del af jernet ofte være
bundet som fosfat, som i så fald vil blive tilbageholdt i filtrene, hvis disse fungerer tilfredsstillende.
Der bør derfor ikke forekomme fosfat i rentvand, ej heller som spor.

Højst till. værdi: 0,46 mg PO4/l og 0,15 mg P/l
Vejledende værdi: Ikke målelig
Højere værdi kan fastsættes med særlig godkendelse.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der nok ikke ret meget andet at gøre end at sætte et monster at et harpiksfilter efter osmosen. Det burde fjerne alt det som er suset gennem osmosen.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Det går nok :)

Dine sten og bundlag kan indeholde en masse PO4 der lige så stille lækker - specielt hvis du har fodret dem godt med PO4 vand du troede der var rent
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Og selv om det altså er helt korrekt, at grænseværdien for PO4 i drikkevand er 0,46 tror jeg ikke engang det nytter at klage hvis der er over det. Halvdelen af landets boringer er vist over grænseværdien. Mange ligger vist endda over 0,9 (~0,3 PO4-P):
Billede

Gør som Carsten siger, igennem et sillikatfilter med det (eller - hvis du har råd - lad RO vandet løbe igennem en reaktor med RowaPhos i nogle dage inden du bruger det :biggrin: )
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Lehd
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 7321 Gadbjerg
Geografisk sted: Gadbjerg

Indlæg af Lehd »

Hvad er det for et osmoseanlæg?
Mvh.
Trine
Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Bingocaller skrev: Dine sten og bundlag kan indeholde en masse PO4 der lige så stille lækker - specielt hvis du har fodret dem godt med PO4 vand du troede der var rent
Det issue er nok ikke aktuelt Mark, for ifølge Kodyl's profil får han jo først saltvand til næste år :K

Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af kodyl »

Det her: http://saltvandsbutikken.dk/aquasafe-19 ... p-350.html og så har jeg puttet et http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=323 på også. Men nu hvor jeg tænker over det så er hapiksen nok ikke presset så meget ned i silikat filteret som det kunne ha været.
PoulD skrev:
Bingocaller skrev: Dine sten og bundlag kan indeholde en masse PO4 der lige så stille lækker - specielt hvis du har fodret dem godt med PO4 vand du troede der var rent
Det issue er nok ikke aktuelt Mark, for ifølge Kodyl's profil får han jo først saltvand til næste år :K
:K
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Jeg har proppet næsten 1/2 kilo harpiks ned i samme beholder - hvor meget har du i dit?
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

kodyl skrev: Fosfor er da det samme som fosfat? :crybaby:

Fosfor er ikke det samme som fosfat. Fosfor er et grundstof og når et fosfortatom går sammen med 4 oxygenatomer har du fosfat (PO4)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Puha Poul,

Blev glad da jeg så dit Danmarks kort - Gilleleje er RØD som bare fanden - tænke sig at jeg i sin tid overvejede at køre uden osmose - fordi vandværket sagde at deres vand var perfekt......
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

Lidt info om Phosphate: http://www.advancedaquarist.com/2012/3/chemistry

hvis man måler 0,2 i osmosevandet, og der fordamper 1% dagligt, så hæver det phosphate med 0,002 dagligt.

1 terning mysis i 380liter hæver med 0,032 altså 16 gange så meget.
1 blad nori og en halv teske flagefoder hæver med 0,3, det svarer til 150dages fordampning!!

dermed ikke sagt at det ikke er for meget i osmosevand, jeg kan ikke måle noget i osmosevandet med rowa test.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

DennisJ skrev:Lidt info om Phosphate: http://www.advancedaquarist.com/2012/3/chemistry

hvis man måler 0,2 i osmosevandet, og der fordamper 1% dagligt, så hæver det phosphate med 0,002 dagligt.

1 terning mysis i 380liter hæver med 0,032 altså 16 gange så meget.
1 blad nori og en halv teske flagefoder hæver med 0,3, det svarer til 150dages fordampning!!

dermed ikke sagt at det ikke er for meget i osmosevand, jeg kan ikke måle noget i osmosevandet med rowa test.
Lidt hurtig hovedregning: et 20% vandskift vil jo så hæve PO4 med 0,04 :scream:

DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

Ikke hvis den var 0,05 i forvejen, så vil den sænke ;o)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

DennisJ skrev:Ikke hvis den var 0,05 i forvejen, så vil den sænke ;o)
Du skal have ine skolepenge igen kære Dennis :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

pederrevnørd skrev:
DennisJ skrev:Ikke hvis den var 0,05 i forvejen, så vil den sænke ;o)
Du skal have ine skolepenge igen kære Dennis :y
Hvorfor min ven,hvis jeg fjerner vand med 0,05 og erstatter det med vand indeholdende 0,04 vil den samlede mængde po4 da falde;o)

Hvis jeg nu skiftede 100% ville resultetet da blive lavere end udgangspunktet, ikke et ønskværdig resultat, men alligevel lavere.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Haha, ja på den måde er jeg da enig. Men jeg fortolkede stigningen som absolut, forstået således at vandskiftet ville forøge po4 med 0,04.

Godaften til dig :beer:

Ses :y

Mvh
Peder
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Lyder som om man skal have en new jet 2300 kørende konstant med lacL jo med de tal!
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev:Haha, ja på den måde er jeg da enig. Men jeg fortolkede stigningen som absolut, forstået således at vandskiftet ville forøge po4 med 0,04.

Mvh
Peder
Du skal skam ikke trække i land Peder. Dennis kører om hjørner med dig. Det vand han erstatter med har jo 0,2 ppm (ikke 0,04 ppm), jvnf. Dennis første indlæg. Ergo ender han på 0,09 hvis udgangspunktet er 0,05

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:
pederrevnørd skrev:Haha, ja på den måde er jeg da enig. Men jeg fortolkede stigningen som absolut, forstået således at vandskiftet ville forøge po4 med 0,04.

Mvh
Peder
Du skal skam ikke trække i land Peder. Denis kører om hjørner med dig. Det vand han erstatter med har jo 0,2 ppm (ikke 0,04 ppm), jvnf. Dennnis første indlæg. Ergo ender han på 0,09 hvis udgangspunktet er 0,05
Poul.., schhhhhhhhhj

Dennis er en kunde :y han HAR ret :f2: lol
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"