Ny sump - tips søges.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Ny sump - tips søges.

Indlæg af SørenF »

Hej forum.

Jeg vil bygge en ny sump.
Har længe vist at jeg har bygget den første helt forkert, ved det at skummerkammeret har fået overløb.. Måske er det grunden til at jeg aldrig har fået helt styr på cyano, i de to år akvariet har kørt.

Kunne godt tænke mig at lede vandet fra skummeren over i et nyt kammer, i stedet for at det bliver blandet med "forurenet" vand. Men det er måske en helt forkert tankegang?

Andre tips og erfaringer modtages med kyshånd.

Jeg så et sted engang én der havde et par små kamre før skummerkammeret, hvor der ved evt. behov kunne fyldes f.eks. filtervat i. Overvejer noget lignende, også for at opnå et mere roligt flow gennem skummerkammeret. Altså også uden filtervat, for det regner jeg bestemt ikke med at skulle køre med til daglig.

Øs løs af jeres ideer :y
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ny sump - tips søges.

Indlæg af Carsten »

Vi skal lige vide hvilken skummer du har, for det er ikke alle den manøvre kan lade sig gøre med.
En lille tegning med hvad din ide er, ville også hjælpe en del.
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Indlæg af SørenF »

Skummeren er en Tunze 9410.
Jeg har ikke nogen konkret tegning i hovedet eller på papir endnu. Der er et billede af den nuværende sump i min tråd, og alt jeg ved er at jeg vil lave en ny sump hvor skummerkammeret ikke har overløb. Hvis protein stiger til overfladen må dette være en alvorlig fejl. Samtidig tænker jeg at det måske var bedre med et mere roligt flow i sumpens skummerkammer. Som det er nu vælter vandet jo rundt som i en vaskemaskine, og dermed sendes affaldsstoffer vel videre i lind strøm uden at komme igennem skummeren..
Det har jeg altså tænkt mig at ændre i den nye sump. Og hører gerne jeres kommentarer hertil. Og skulle nogen have andre smarte tips omkring indretning af sump generelt, vil jeg være lykkelig for at opdage dem inden jeg har bygget den nye sump :beer:
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg tror desværre at du er ude i en umulig mission.
Hvis du vil have at ALT vandet der løber ned i sumpen kommer gennem skummeren inden det ryger videre. Så skal du nedsætte gennemløbhastigheden i sumpen til den mængde som skummeren kan klare i timen. Som er max 900 liter i timen. Spørgsmålet er om det så er nok til at du kan trække proteinerne ned gennem overløbet.
Optimalt for projektet vil være at alt vandet ledes direkte igennem skummeren og videre derfra.

Skal indrømme at jeg ikke ser noget problem i at vandet ryger gennem systemet et par gange før end at proteinerne fanges i skummeren.

Med mindre du har et forhøjt indhold af både no3 og po4 ville jeg ikke gøre noget som helst.
Evt kunne du få fat i noget Caulerpa eller Chaetomorpha alger og så sætte en lille smule lys over. Det kan du sagens have både i rummet ved returpumpen og ved skummeren
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"