Jeg startet mit akvarie op d. 17 sep. og har lige overstået brun algerne. De første grønne alger er begyndt at sætte sig.
Jeg er helt oppe og køre og kan slet ikke vente med at få lidt liv i det.
Men hvornår kan man smide de første dyr i og hvilke kan i anbefale for en nybegynder at starte med at få i ??
Et par måneder endnu.
Dog kan du godt få fat i nogle snegle allerede og lade dem gøre deres arbejde.
Selvom værdierne tilsyneladende er fine, så er akvariet ikke stabilt nok til at du hælder fisk i.
Noget af de første .. Ja som Carsten siger snegle! Eller eremitter eller evt en Hugo..
Men lad det nu stå og hygge sig og lad det blive klar.. Mit eget stod 4 måneder før jeg for alvor puttede noget i. Man skal være i besiddelse af en god portion tålmodighed inden for det her område! Men brug ventetiden på at læs læs læs.. Her på forum og på wiki'en øverst på siden.. Held og lykke med det!
Jeg startede selv for ca. 3 mdr. siden.
Og jeg valgte at sætte to eremitkrebs og tre snegle i, da mit NO2 og NO3 tillod det.
Det har ikke givet problemer, hverken for akvarium eller dyr.
Hvis det er tilfældet at det er affaldsvand så er det vel også affaldsvand du har i dit akvarie. Jeg har aldrigset en affaldsvand beholder ude hos nogen forhandler. Det bliver taget fra deres system på samme måde som hvis jeg tog 25 liter vand fra dit akvarier Carsten.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Macdoo skrev:Hvis det er tilfældet at det er affaldsvand så er det vel også affaldsvand du har i dit akvarie. Jeg har aldrigset en affaldsvand beholder ude hos nogen forhandler. Det bliver taget fra deres system på samme måde som hvis jeg tog 25 liter vand fra dit akvarier Carsten.
Det er en diskution som har været her et utal af gange.
Forhandlerne skifter vand noget oftere end vi andre gør det. Så hvis en forhandler kan få penge for 100 liter vand som han ellers blot ville hælde i kloaken, er det da klart han gør det.
De plejer at forsvare sig med at de bakterier der skal være i vandet er der, det er korrekt, men de bakterier formerer sig så hurtigt at det er uden nogen betydning.
Det er sikkert også en diskution som kan fortsætte meget lang tid endnu.
Men det er det setup som jeg har på nuværende tidspunkt. Man skal jo starte et sted
Men min skummer er en Aqua Medic Turboflotor I 400 ( er det en som i har haft erfaring med, så der er noget som jeg skal være opmærksom på??
Men vil tage ud og kigge lidt hos decocean i dag for at se hvad de har, og høre lidt nærmere på hvad de siger.
Jeg vil godt lige byde ind med input om, hvornår man kan putte fisk i sit akvarie.
Man har normalt startet langsomt op, inden man kommer fisk i baljen.
Man køber normalt også levende sten og smider i akvariet, for at få de bakterier som nedbryder det skadelige ammonium (fra foder og affaldsstoffer) om til det mindre skadelige nitrit og derfra til det endnu mindre skadelige nitrat.
De bakterier du får fra de levende sten skal have mad (ammonium) for at formere sig. Derfor lader man ofte akvariet stå i laaaang tid, inden man putter fisk i.
Problemet med den "gamle metode" er, at hvis du ikke har noget i vandet som udleder ammonium, så er der heller ingen mad til de bakterier som du netop går og venter på.
Du kans selvfølgelig tilføje noget ammonium, men der er ofte mange andre affaldsstoffer i, som er skadeligt for miljøet.
Du kan dog, uden at vente mere end et par dage, tilføre de rette bakterier fra flaske. Derved undgår du de lange alge faser og du kan smide fisk i vandet efter 4-6 dage maks.
En amerikaner med PH grad i mikrobiolog har markedsført "One & Only Live Nitrifying Bacteria"
Du kan se et interview med ham her:
Hvis du følger den vejledning fra hans produkt, så kan du starte op med dødt sand, døde sten osv. og være 100% kørende på få dage.
Med respekt for din mening, så er jeg stærkt uenig med den anbefaling du giver en ny glad bruger i vores fælles hobby.
Bakterier fremskynder processen, men at udtale at det er flawless, og at man kan komme fisk i på få dage er ikke noget jeg personligt vil anbefale nogen.
Jeg er godt klar over, at mange har forskellige meninger om den slags.
Derfor er det jo fint, at Lasse kan blive præsenteret for mere end én måde at gøre tingene på
Der er ingen tvivl om at der er mange produkter på markedet, som ikke lever op til det som de lover.
EasyLife *host, host*
Jeg nævnte netop det ene produkt fra Dr. Tim, som i øvrigt er det eneste af den slags produkter jeg selv ville benytte.
Jeg har nu fulgt mange som benytter produktet, og jeg har aldrig set problemer, efter at de har smidt en enkelt fisk i efter at produktet er tilsat, for 4-6 dage senere at smide flere fisk i.
Om man stoler på hvad de siger om produktet, det er jo op til en selv.
Selv var jeg skeptisk, indtil jeg læste mere grundigt om det.
Videnskab og forskning indenfor området er jo altid i udvikling, så jeg mener nu nok at dette produkt har nået en standard jeg selv er villig til at benytte
Vores mikrobiologer bliver jo dygtigere og dygtigere.
Der er selvfølgelig aldrig noget som er 100% bullet proof, om man bruger bakterier på flaske, eller om man gør det på den "gammeldags" metode, så kan der jo altid ske udbrud og skade på mange måder
MrSaltWaterTank her: http://www.mrsaltwatertank.com
Han benytter altid Dr. Tims produkt til alle hans kunder og sit eget system. I kan jo se hvordan hans og nogle af hans VIP kunder har deres.
Du kan sagtens springe den gammeldags fase over hvor du skal vente måneder på indkørings fasen er overstået, der er yderst effektive produkter på markedet i dag.
Køb du bare en af de anerkendte bakterie starter flasker, og du kan have det indkørt på en lille uges tid, og fiskene kan komme i med det samme, men vent med at at starte din skummer op til der er gået et par dage.
Det er dejligt at man kan få lidt info fra begge lejre, hvis man kan sige det
Mit akvarie har på mandag stået og kørt i 4 uger.
Jeg har lige nogle andre ting som jeg skal være 100% sikker på inden jeg begynder at bruge penge på evt. fisk og koraller, da jeg kan ende med at dræbe dem. Og det kan vi ikke have.
Jeg startet grønalge perioden, men fik sat den lidt i stå da jeg valgte at flytte rundt på stenopsætningen. vente en del sten i den forbindelse.
Men der er godt at der er så meget læse stof herinde. Og rart at man kan komme ud og kigge hos nogle af jer som har en velfungerende balje.
Glad for at høre at du tænker dig om Lasse - jeg mener du kommer længst på den måde.
Jeg startede selv min nuværende balje op med disse professionelle bakterier(KZ zeobak) - som andre for at fremskynde processen. Målingerne som blev foretaget hver dag, viste at det tog 8 uger før jeg kunne komme fisk i systemet - synes jeg er stof til eftertanke.
Jeg gjorde det først efter 12 uger, men det var pga ferie kom i vejen - men naturen vil ikke snydes. den kan dog sagtens hjælpes på vej
pederrevnørd skrev:Glad for at høre at du tænker dig om Lasse - jeg mener du kommer længst på den måde.
Jeg startede selv min nuværende balje op med disse professionelle bakterier(KZ zeobak) - som andre for at fremskynde processen. Målingerne som blev foretaget hver dag, viste at det tog 8 uger før jeg kunne komme fisk i systemet - synes jeg er stof til eftertanke.
Jeg gjorde det først efter 12 uger, men det var pga ferie kom i vejen - men naturen vil ikke snydes. den kan dog sagtens hjælpes på vej
Held og lykke med din balje Lasse
Mvh
Peder
Hej Peder.
Hængte mig lige i din sætning, som jeg har markeret her.
Jeg er selv kommet så langt i opstartsfasen, at jeg er begyndt at tænke på, at anskaffe mig lidt få fisk, men har været lidt skeptisk omkring, om mine vandværdier var i orden. De godkender endnu ikke, at jeg smider koraller i baljen, men fisk skulle være mindre modtagelige, efter hvad jeg har forstået.
Derfor vil jeg meget gerne høre, hvad du synes er acceptable vandværdier, for at smide fisk i? Og samtidig også hvilke af vandværdierne som har størst indvirkning for fiskene?
jeg går udfra at temp. og salt er perfekt og stabil.
Så er det faktisk een værdi der afgør om du/baljen er klar til at sætte den første algespiser i - ikke for mange, men en til to stykker.
Værdien som jeg bruger til at afgøre om fasen er nået er Nitrit - Nitrit skal ikke kunne måles, når du er nået dertil kan du forsigtigt sætte lidt dyr i.
Håber det hjalp dig. dette er iøvrigt min holdning - andre kan ha andre meninger.
Mvh
Peder
jeg går udfra at temp. og salt er perfekt og stabil.
Så er det faktisk een værdi der afgør om du/baljen er klar til at sætte den første algespiser i - ikke for mange, men en til to stykker.
Værdien som jeg bruger til at afgøre om fasen er nået er Nitrit - Nitrit skal ikke kunne måles, når du er nået dertil kan du forsigtigt sætte lidt dyr i.
Håber det hjalp dig. dette er iøvrigt min holdning - andre kan ha andre meninger.
Mvh
Peder
Jeps, de har været så tæt på konstante som de kan være
Pis, det er præcis lige det testsæt jeg mangler
Lige for at pointere hvad jeg skrev før mht. "Dr. Tim's One and Only Live Nitrifying Bacteria for Saltwater"
Jeg mente bestemt ikke at man bare skal købe et tilfældigt produkt med bakterier. De virker normalt ikke særlig godt. Dertil er jeg helt enig med Peder.
Mange producenter og deres forskere har simpelthen ikke lokaliseret og forstået at udvinde de "rigtige" bakterier.
Lang forklaring, men faktum er at det slet ikke er de samme produkter
Dr. Tims produkt er ikke det samme, som alle de andre produkter.
Man kan ikke sige at fordi ét produkt ikke virker, så er der ingen som virker.
Det er det samme som at sige at Golf er en dårlig bil og derfor er alle biler dårlige. Det kan man ikke
Dr. Tims produkt virker, det er et faktum. Det er simpelthen videnskabeligt bevist og testet overordentligt mange gange.
Hvis man gider at sætte sig ind i stoffet, så vil man også erfare at hans produkt virker.
Det er ikke for at presse nogen til at bruge produktet, for folk skal bare gøre hvad de selv synes.
Man kan sagtens undvære og gøre det på den måde, som man altid har gjort. Det tager bare lang tid. Det er lige så fint at gøre det sådan, produktet er kun tilset dem som ikke vil vente.
Men at sige at man har prøvet et produkt fra KZ zeobak, som er noget helt andet, så kan det slet ikke sammenholdes med hvad jeg forslog tidligere om Dr. Tims produkt
Det skulle blot lige understreges
- Ikke for at skabe negative vibrationer, hehe
Brug den metode som i selv synes er bedst for jer.
Petercw skrev:Lige for at pointere hvad jeg skrev før mht. "Dr. Tim's One and Only Live Nitrifying Bacteria for Saltwater"
Jeg mente bestemt ikke at man bare skal købe et tilfældigt produkt med bakterier. De virker normalt ikke særlig godt. Dertil er jeg helt enig med Peder.
Mange producenter og deres forskere har simpelthen ikke lokaliseret og forstået at udvinde de "rigtige" bakterier.
Lang forklaring, men faktum er at det slet ikke er de samme produkter
Dr. Tims produkt er ikke det samme, som alle de andre produkter.
Man kan ikke sige at fordi ét produkt ikke virker, så er der ingen som virker.
Det er det samme som at sige at Golf er en dårlig bil og derfor er alle biler dårlige. Det kan man ikke
Dr. Tims produkt virker, det er et faktum. Det er simpelthen videnskabeligt bevist og testet overordentligt mange gange.
Hvis man gider at sætte sig ind i stoffet, så vil man også erfare at hans produkt virker.
Det er ikke for at presse nogen til at bruge produktet, for folk skal bare gøre hvad de selv synes.
Man kan sagtens undvære og gøre det på den måde, som man altid har gjort. Det tager bare lang tid. Det er lige så fint at gøre det sådan, produktet er kun tilset dem som ikke vil vente.
Men at sige at man har prøvet et produkt fra KZ zeobak, som er noget helt andet, så kan det slet ikke sammenholdes med hvad jeg forslog tidligere om Dr. Tims produkt
Det skulle blot lige understreges
- Ikke for at skabe negative vibrationer, hehe
Brug den metode som i selv synes er bedst for jer.
Er det ikke faldet dig ind at rigtigt mange af de "interwiev" der er på youtube, er skjulte reklamer.
Der er også lige en anden ting som undrer mig lidt i det du skriver, og det er " Jeg har nu fulgt mange som benytter produktet, og jeg har aldrig set problemer, efter at de har smidt en enkelt fisk i efter at produktet er tilsat, for 4-6 dage senere at smide flere fisk i."
Det må vist være en tilsnigelse til sandheden, det produkt har ikke været tilgængeligt på det danske marked, og det er kun ganske få som kendt/brugt det.
Og for lige at smide lidt mere grus i maskineriet, så lyder det du skriver, som et bestilings arbejde for at fremhæve et produkt.
Der er intet objektivt i det
For det første er det skam ikke noget jeg får penge for at sige.
Jeg synes nu godt at man kan være fan af noget, uden at skulle få betaling for det Carsten.
Jeg høre blot ofte folk sige at det ikke virker, fordi de har prøvet et "bakterie produkt" for længe siden, som ikke virkede for dem. Så det lyder som om nogle har den holdning, at fordi et "bakterie produkt" de købte engang, ikke virkede som de forventede, så bør Dr. Tims produkt heller ikke virke. Det opponere jeg bare lidt imod
I øvrigt er det på det danske marked. Du kan købe det hos http://www.nordicreefshop.eu, som er en virksomhed der ligger Brabrand her i Danmark.
Det er skam sandt at jeg har fulgt mange som har brugt produktet.
Jeg kan jo sagtens følge andre brugere online, uanset hvor de bor henne. Jeg synes da at MrSaltWaterTank er et meget godt eksempel.
Det var nu ikke meningen at mit forslag, om at bruge produktet her, skulle blive til nogen diskussion eller blive til noget personligt.
Hvis du ikke synes at det er objektivt, så skal du da bare have lov til at synes det.
Jeg forslår nu ikke den slags, for at genere nogen, men det er da tydeligt at der er nogen som er stor modstander af produktet, uden at kende særlig godt til det. Du kan læse om produktet mange steder.
Jeg mener at vores forskere bliver dygtigere og dygtigere, derfor mener jeg også at produkter godt kan blive bedre med tiden.
Hvis du eller andre har den holdning, at det ikke er tilfældet, så er det da også helt i orden.
Så synes jeg bare at vi skal lade det ligge. Ingen grund til at diskutere den slags, vi har jo lov at bruge hvilke produkter vi nu synes. Om nogen tror de virker eller ikke
hhmmmm
det svære blir nok at finde den rigtige bakterie og jeg aner slet ikke om hvorfra måske fra andre hobbyister der ikke ser ud til at ha det problem,faktisk du har kun brug for en smule af deres vand og hvis det virker vil det ta over hele akvariet ellers er jeg på barbund