Jeg er træt af alger!!!
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
- Saltvand siden?: 2010
Jeg er træt af alger!!!
Syltekrukken er på nul PO4, og jeg har stadig lange irriterende alger:
Er der nogen der kan give mig en ID, pg evt. Ideer til at holde styr på dem?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
Re: Jeg er træt af alger!!!
undskyld mig - men du er selv skyld i det.
1. du har ikke tålmodighed x 3
2. skulle igang for hurtigt iflg. din tråd.
3. for lidt cirkulation.
4. har du alger = så er der formeget næring
5. ikke alt kan fjernes ved et kemi væske.
fodre meget mindre, max 3 gange om ugen, meget lidt.
læs din egen tråd igennem et par gange mere.
undskyld, men du gør alt formeget på samme til, ro på
1. du har ikke tålmodighed x 3
2. skulle igang for hurtigt iflg. din tråd.
3. for lidt cirkulation.
4. har du alger = så er der formeget næring
5. ikke alt kan fjernes ved et kemi væske.
fodre meget mindre, max 3 gange om ugen, meget lidt.
læs din egen tråd igennem et par gange mere.
undskyld, men du gør alt formeget på samme til, ro på

Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hej Christian,
Kører du vodka ?
Kører du med jern ?
Kører du med kalium ?
Hvad siger no3
Lystid ?
Fabrikat af salt ?
Hvor ofte vandskifte ?
Har du "støv/detritus" på ls ?
Mvh
Peder
Kører du vodka ?
Kører du med jern ?
Kører du med kalium ?
Hvad siger no3
Lystid ?
Fabrikat af salt ?
Hvor ofte vandskifte ?
Har du "støv/detritus" på ls ?
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Lars, det kan være du har ret mht. Tålmodigheden, men jeg har dig fulgt råd fra et par akvarister, som har både stor erfaring, og som havde stor succes med deres akvarier, de er dog hverken aktive akvarister mere eller her på forummet.
Min balje er et år gammel nu, så jeg vil umiddelbart sige at det burde være kørt ind, ellers kan der ikke være langt imellem man har kørt baljen ind, og old tank syndrome.
Men jeg indrømmer at jeg på en måde er mit eget offer, jeg har bestemt ikke valgt den nemmeste måde at starte på, og nok det værste akvarie at betjene!
Mht. Cirkulation, så må det udbedres ja, men helt så slemt er det nu ikke, i forhold til andres akvarier jeg har set, cylinderformen gør at der skal ganske lidt til, da der ikke er nogen hjørner der bremser strømmen.
Det maksimale næring jeg har målt i månedsvis er NO3: 0,2 og PO4: 0,1 hvilket ikke bør være alarmerende?!
Mht. Foder, så har jeg en ny kofisk, og den skal fodres tit, set samme skal min sidste Chromis, da de andre nok døde af sult da jeg fodrede sparsomt.
Jeg prøver at holde ro på så godt jeg kan
Hej Peder!
Ja, jeg doserer en halv pipette Smirnoff hver aften (igen), du kender størrelsen på pipetten, jeg fik den af dig
Jeg doserer intet, ud over Vodka, Carstens Balling og LaCl.
NO3 er på 0,2
Lystid er 10 timer om dagen
Saltet er en stor sæk "no-name" jeg købte af Thomas fra DSC
Vandskifte er sat op fra sporadisk til ca. 10% om ugen
Jeg "støvsuger" LS et par gange om ugen, dels for at fjerne detritus, dels for at suge så mange af de lange algesataner af som muligt, så nej, jeg har ikke de store detritusproblemer, og jeg har fjernet lS fra sumpen for at minimere ophobning der.
Så jeg synes ikke jeg burde have de alger jeg har?
Min balje er et år gammel nu, så jeg vil umiddelbart sige at det burde være kørt ind, ellers kan der ikke være langt imellem man har kørt baljen ind, og old tank syndrome.

Men jeg indrømmer at jeg på en måde er mit eget offer, jeg har bestemt ikke valgt den nemmeste måde at starte på, og nok det værste akvarie at betjene!
Mht. Cirkulation, så må det udbedres ja, men helt så slemt er det nu ikke, i forhold til andres akvarier jeg har set, cylinderformen gør at der skal ganske lidt til, da der ikke er nogen hjørner der bremser strømmen.
Det maksimale næring jeg har målt i månedsvis er NO3: 0,2 og PO4: 0,1 hvilket ikke bør være alarmerende?!
Mht. Foder, så har jeg en ny kofisk, og den skal fodres tit, set samme skal min sidste Chromis, da de andre nok døde af sult da jeg fodrede sparsomt.
Jeg prøver at holde ro på så godt jeg kan

Hej Peder!
Ja, jeg doserer en halv pipette Smirnoff hver aften (igen), du kender størrelsen på pipetten, jeg fik den af dig

Jeg doserer intet, ud over Vodka, Carstens Balling og LaCl.
NO3 er på 0,2
Lystid er 10 timer om dagen
Saltet er en stor sæk "no-name" jeg købte af Thomas fra DSC
Vandskifte er sat op fra sporadisk til ca. 10% om ugen
Jeg "støvsuger" LS et par gange om ugen, dels for at fjerne detritus, dels for at suge så mange af de lange algesataner af som muligt, så nej, jeg har ikke de store detritusproblemer, og jeg har fjernet lS fra sumpen for at minimere ophobning der.
Så jeg synes ikke jeg burde have de alger jeg har?
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Så vidt jeg ved er en fosfat værdi på 0,1 ret høj. Tror bestemt dine alger lever af dette. Du bør sigte efter max 0,03 , men endnu bedre 0. Der bliver hele tiden tilført store mængder fosfat med foderet. Se god artikel om vandværdier: http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php
Mvh Kenneth
Mvh Kenneth
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Har jeg ret i at algerne kommer hurtigere end du kan nå at fjerne dem ?
Du har nul i po4 og tæt på nul i no3 ?
Opsugning og høste hjælper reelt ikke - skidtet kommer igen.
Er ovnst korrekt vil jeg foreslå følgende :
Lystid ned til 6 timer, og ingen månelys
Køb nyt salt, af et ordenligt mærke, og brug ikke det gamle mere!
Undgå luksus udgaver med kalium etc
Vandskifte 10% dagligt
Stop med vodka i 2 uger, no3 er ikke problemet.
Stop med lanthanum i 2 uger og mål og observer po4 samt alger.
Minimal fodring(og kun tørfoder)
Brug kvalitets aktivt kul
Hvad siger CA, KH og MG ? Og er værdierne stabile ?
Held og lykke
Mvh
Peder
Du har nul i po4 og tæt på nul i no3 ?
Opsugning og høste hjælper reelt ikke - skidtet kommer igen.
Er ovnst korrekt vil jeg foreslå følgende :
Lystid ned til 6 timer, og ingen månelys
Køb nyt salt, af et ordenligt mærke, og brug ikke det gamle mere!
Undgå luksus udgaver med kalium etc
Vandskifte 10% dagligt
Stop med vodka i 2 uger, no3 er ikke problemet.
Stop med lanthanum i 2 uger og mål og observer po4 samt alger.
Minimal fodring(og kun tørfoder)
Brug kvalitets aktivt kul
Hvad siger CA, KH og MG ? Og er værdierne stabile ?
Held og lykke

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Christian--> det salt der.. Er det i en stor hvid 20 kg sæk uden mærkater eller noget? For så er det nøjagtig det samme som jeg bruger. Jeg er ikke imponeret af det.. Jeg bruger 950gr pr. 22 liter vand for at ramme 1.025-1.026.
Morten
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Til sammenligning bruger jeg 2450 gr til 65L og rammer 1.025 lige i øjet.MoG skrev:Christian--> det salt der.. Er det i en stor hvid 20 kg sæk uden mærkater eller noget? For så er det nøjagtig det samme som jeg bruger. Jeg er ikke imponeret af det.. Jeg bruger 950gr pr. 22 liter vand for at ramme 1.025-1.026.
Jeg bruger De Jong salt
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2860 Søborg
- Geografisk sted: 2860 Søbog
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2860 Søborg
- Geografisk sted: 2860 Søbog
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er sådan noget med 10 gram mere pr. liter end "opskriften" siger. Har saltet et højere Mg og Ca indhold end de fleste andre??MoG skrev:Christian--> det salt der.. Er det i en stor hvid 20 kg sæk uden mærkater eller noget? For så er det nøjagtig det samme som jeg bruger. Jeg er ikke imponeret af det.. Jeg bruger 950gr pr. 22 liter vand for at ramme 1.025-1.026.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Mg måler jeg kun 1140-1170, så et højt indhold kan man vist ikke just sige det er.
Morten
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Jeg var vist lidt for træt i nat til at få det hele med. Overså at der over alle billederne står at du allerede har nul i PO4. Beklager
Mvh Kenneth

Mvh Kenneth
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvad er det så der kan fylde i saltet??
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Hej Peder!
Du har helt ret, på trods af så lidt næring at min Chaeto næsten ikke vokser, vokser de trådagtige alger for fuld kraft i DT. Jeg støvsuger og luger et par gange om ugen, men det er stadig et salatbord...
Jeg vil prøve noget andet salt osv, men specielt saltet har jeg en klar mistanke til, jeg har ikke tilført Mg i månedsvis, og har på trods af dette Mg på 1600+ Ja, MoG, det er det samme...
Kh holdes omkring 9 og Ca 410-430
Peder, tror du det er L*****a?
Men nu skal jeg heller ikke gøre det værre end det er, det er ikke massedød osv., og selvom det ikke er superkønt og efter bogen, så er jeg sgu stadig glad for min kopfuld saltvand, jeg vil bare gerne gøre det bedre og have id på algerne...
Hvis det er muligt, vil jeg gerne flytte diskutionen over i min tråd, jeg burde have skrevet i den fra starten af...
Jeg har også et par indrømmelser om fejl jeg vil skrive der...
Du har helt ret, på trods af så lidt næring at min Chaeto næsten ikke vokser, vokser de trådagtige alger for fuld kraft i DT. Jeg støvsuger og luger et par gange om ugen, men det er stadig et salatbord...
Jeg vil prøve noget andet salt osv, men specielt saltet har jeg en klar mistanke til, jeg har ikke tilført Mg i månedsvis, og har på trods af dette Mg på 1600+ Ja, MoG, det er det samme...
Kh holdes omkring 9 og Ca 410-430
Peder, tror du det er L*****a?
Men nu skal jeg heller ikke gøre det værre end det er, det er ikke massedød osv., og selvom det ikke er superkønt og efter bogen, så er jeg sgu stadig glad for min kopfuld saltvand, jeg vil bare gerne gøre det bedre og have id på algerne...
Hvis det er muligt, vil jeg gerne flytte diskutionen over i min tråd, jeg burde have skrevet i den fra starten af...
Jeg har også et par indrømmelser om fejl jeg vil skrive der...
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Bare rolig, jeg tror ikke det er lyngbya - så havde du set koral og fiskedød.
Lyngbyaen er oz mindre "trådet" men til gengæld er der visse ligheder.
Din alge tror jeg enten er en bakterie, eller en alge der behøver Kalium, jern eller anden urenhed, typisk fra et dårligt saltfabrikat.
Jeg mistænker oz bakterie pga din vodka og lacl dosering, hvorfor jeg synes du sku skifte saltmærke, og stoppe dosering af vodka og lacl.
Mvh
Peder
Lyngbyaen er oz mindre "trådet" men til gengæld er der visse ligheder.
Din alge tror jeg enten er en bakterie, eller en alge der behøver Kalium, jern eller anden urenhed, typisk fra et dårligt saltfabrikat.
Jeg mistænker oz bakterie pga din vodka og lacl dosering, hvorfor jeg synes du sku skifte saltmærke, og stoppe dosering af vodka og lacl.
Mvh
Peder
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Godt det ikke er det, jeg aner ikke præcist hvordan det ser ud i et akvarie...
Jeg kunne godt mistænke jernforurening, da jeg har observeret jernstøv på min algemagnet...
Jeg har kontrolleret alle pumper, og der er ikke et eneste spændbånd i mit setup.
Men kig i min tråd om akvariet, der er to kæmpefejl, som kan være medvirkende til mine problemer...
Jeg kunne godt mistænke jernforurening, da jeg har observeret jernstøv på min algemagnet...
Jeg har kontrolleret alle pumper, og der er ikke et eneste spændbånd i mit setup.
Men kig i min tråd om akvariet, der er to kæmpefejl, som kan være medvirkende til mine problemer...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg havde for en del år siden, efter en ombygning af akvariet en hel masse trådalger, som bare ikke ville forsvinde.
Valgte at totalt mørklægge det i en uges tid, og vupti, så var problemet løst.
Den uges tid var hård ved algerne, de var blevet helt blege af det manglende lys, så de var lige til at plukke af og de kom ikke igen.
Nu var det inden korallerne kom tilbage i akvariet, så dem skulle jeg ikke tænke på.
Hvis du overvejer den løsning, så er det blot at "fange" korallerne igen og sætte dem i sumpen den uges tid processen tager.
Valgte at totalt mørklægge det i en uges tid, og vupti, så var problemet løst.
Den uges tid var hård ved algerne, de var blevet helt blege af det manglende lys, så de var lige til at plukke af og de kom ikke igen.
Nu var det inden korallerne kom tilbage i akvariet, så dem skulle jeg ikke tænke på.
Hvis du overvejer den løsning, så er det blot at "fange" korallerne igen og sætte dem i sumpen den uges tid processen tager.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
din fosfat er tæt på nul, fordi algerne optager den. det samme gælder din NO3. Derfor, når man har alger, er det svært at stole på de målte tal. Dine fosfat og nitratværdier kn nemt vise sig at være meget højere - bruger du osmosevand?
Du skal have nedsat næringsindholdet i vandet, og det kan tage lang tid, fordi de alger, du allerede har, afgiver optaget Fosfat, når de dør - der er formodentlig også optaget en masse fosfat i sten og bundlag, som det tager tid at fjerne.
Høst af alger - så fjerner du en del af det optagne fosfat fra vandet og så vandskifte plus de andre tiltag, som man har rådet dig til
Du skal have nedsat næringsindholdet i vandet, og det kan tage lang tid, fordi de alger, du allerede har, afgiver optaget Fosfat, når de dør - der er formodentlig også optaget en masse fosfat i sten og bundlag, som det tager tid at fjerne.
Høst af alger - så fjerner du en del af det optagne fosfat fra vandet og så vandskifte plus de andre tiltag, som man har rådet dig til
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo