Fragmenteringsguide af "chalice"

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Fragmenteringsguide af "chalice"

Indlæg af trolle »

Jeg er jo blevet en "sucker" for koraller i Chalicegruppen. Korallerne er relativt bekostelige når de dukker op i de rigtig fede farver og så vokser de temmelig langsomt. Jeg har derfor besluttet mig for løbende, at fragmentere koraller når jeg finder nogle der er egnede, for på den måde at få spredt dem lidt i lokalområdet.

Jeg fandt i dag en noget "hærget" koral. Jeg kunne få den til en fornuftig penge og besluttede derfor at gå i krig med fragmenteringen af den.
Her er derfor en lille guide til hvordan man kan fragmentere. Jeg har skrevet en tekst ved hvert billede der forklarer lidt om hvad der foregår. Men det siger næsten sig selv :wink:
Her har jeg lige lagt alle de ting frem jeg skal bruge til fragmenteringen.
Her har jeg lige lagt alle de ting frem jeg skal bruge til fragmenteringen.
Som man kan se er korallen ikke på toppen. Men der er absolut potentiale for nogle gode fragmentstykker.
Som man kan se er korallen ikke på toppen. Men der er absolut potentiale for nogle gode fragmentstykker.
Jeg skær med dremlen på bagsiden af korallen. Jeg har valgt ikke at skære hele vejen igennem for at undgå at smadre det bløde væv alt for meget da snittet bliver enormt varmt. Jeg bruger istedet en lille bidtang til knække stykket af. Det fungerer helt fint.
Jeg skær med dremlen på bagsiden af korallen. Jeg har valgt ikke at skære hele vejen igennem for at undgå at smadre det bløde væv alt for meget da snittet bliver enormt varmt. Jeg bruger istedet en lille bidtang til knække stykket af. Det fungerer helt fint.
Tre fine fragmenter. Jeg har prioriteret at have flere end et øje på hver fragment.
Tre fine fragmenter. Jeg har prioriteret at have flere end et øje på hver fragment.
Limet på fragmentsten med blød, hurtigtørrende koralklæber.
Limet på fragmentsten med blød, hurtigtørrende koralklæber.
I akvariet med dem. De blev meget pæne ;)
I akvariet med dem. De blev meget pæne ;)
Fragmenterne er placeret i et område med ikke alt for meget vandbevægelse samt lav belysning. I løbet af en uges tid burde vævet være helet op og fragmenterne kan placeres på sin rette plads i akvariet.

Håber i hopper med på ideen. Det er nemt og skaber basis for at få byttet sig til nyt og spændene :beer:

Mvh

Troels
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Fragmenteringsguide af "chalice"

Indlæg af Birkefeldt »

Super initiativ og dejligt med din step by step beskrivelse. Eneste minus er at jeg ikke bor i dit lokalområde :wink:

Mvh Kenneth
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Jeg er bestemt køber hvis du en dag sælger!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af trolle »

Jeg vil jo helst bytte ;) Ved salg er det Amerikaner priser...100 dollars pr. øje...hahaha
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Hahaha! Mon ikke vi kan finde noget acan til dig :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Jamen, det var da spændende. Jeg har nemlig to store Chalice, som jeg nok burde lave nogle fragmenter af:)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af trolle »

Bingocaller skrev:Hahaha! Mon ikke vi kan finde noget acan til dig :)
Det lyder fornuftigt nok :) Lad os se på det når de er klar til at komme videre.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvorfor ikke kalde dem ved deres rigtige navn??
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

super tråd
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Carsten skrev:Hvorfor ikke kalde dem ved deres rigtige navn??
det jo bare et populærnavn, det jo ikke anderledes end at kalde sine zoanthus sociatus for en knappolyp :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det synes jeg der er. Knappolypper er en ganske stor gruppe, hvormange arter der er ved vist ingen. De ser alle ens ud bortset fra farvene.

Hvorimod "chalice" korallerne - Echinophyllia og til dels Echinopora, har forskelligt udseende og voksemåde.
Og iøvrigt undrer det mig meget at man i USA kalder dem det, for chalice betyder bæger. Af de 8 kendte arter der findes er der kun, 1 som danner bægere og 1 som vokser som en af de flade Montiporaer. Resten vokser mere eller mindre fladt ud over stenene.

Men amerikanerne er jo heller ikke altid de skarpeste knive i skuffen, når de vælger samme populær navn til kejserfisk og scalarer - Angelfisk.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Carsten skrev:Det synes jeg der er. Knappolypper er en ganske stor gruppe, hvormange arter der er ved vist ingen. De ser alle ens ud bortset fra farvene.

Hvorimod "chalice" korallerne - Echinophyllia og til dels Echinopora, har forskelligt udseende og voksemåde.
Og iøvrigt undrer det mig meget at man i USA kalder dem det, for chalice betyder bæger. Af de 8 kendte arter der findes er der kun, 1 som danner bægere og 1 som vokser som en af de flade Montiporaer. Resten vokser mere eller mindre fladt ud over stenene.

Men amerikanerne er jo heller ikke altid de skarpeste knive i skuffen, når de vælger samme populær navn til kejserfisk og scalarer - Angelfisk.
Du siger det jo lidt selv, knap polypper er en ganske stor gruppe, jeg mener for eksempel heller ikke at en palythoa grandis ligner en zoanthus sociatus, det samme gør sig vel gældende med "chalice" hvor man skærer alle echino samt sikkert andre arter over samme kam, der er også en del amerikanere der bare kalder med echinos..

hed hensyn til at amerikanerne ikke er de skarpeste knive i skuffen - se det er vist så almindelig kendt og har været det i mange år :K :y
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

hvad med hvordan man fragmenter andre koraller