Helbredstilstand på mine koraller
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: Horsens
Re: Helbredstilstand på mine koraller
Ok, så ingen filtrering.
Men hvorfor egentlig det, er det ikke ok at have filter af den ene eller anden art til at fange svæv?
Men hvorfor egentlig det, er det ikke ok at have filter af den ene eller anden art til at fange svæv?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvad har du det (in)aktive kul i akvariet for??
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Om ikke andet kan det vel stadig tilføre lidt PO4Carsten skrev:Hvad har du det (in)aktive kul i akvariet for??

Tog for givet, at trådstarter ville regne ud, jeg ikke spurgte om alder på det kun for min egen fornøjelses skyld.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
Carsten, havde fået forståelsen af at det var med til at gøre vandet klarere.
Poul, havde desværre ikke lige fanget den skjulte mening med svaret
Sååå... altså ingen svamp, filtervat og slet ikke aktivt kul, er det korrekt?
Poul, du skriver "..tilsætte et par daglige dråber vodka", akvariet er 130L, hvad vil dosseringen mere nøjagtig være til at starte ud med?
Poul, havde desværre ikke lige fanget den skjulte mening med svaret

Sååå... altså ingen svamp, filtervat og slet ikke aktivt kul, er det korrekt?
Poul, du skriver "..tilsætte et par daglige dråber vodka", akvariet er 130L, hvad vil dosseringen mere nøjagtig være til at starte ud med?
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hej Sophus,
Jeg mente ikke at du skulle undlade aktivt kul. Det er helt fint at bruge, men du bør skifte det noget oftere. Det er nok vanskeligt ligefrem at beregne kapaciteten, det har meget at gøre med hvilke stoffer og hvor stor "forurening der er. Det bør afhænge af dine målinger og det visuelle, men jeg vil tro du bør skifte det min. hver 4. uge. Jeg har ikke selv erfaring med det (bortset fra hjemmebrænderiet
) så det kan være andre har et bedre bud. I hvert fald er 4 måneder alt alt for længe
Hvis du vil starte på vodka vil jeg gætte på at 0,5 mL om dagen er passende når engang nitraten er nede hvor den skal være, men det skal du måle dig frem til. Med det store nitrat indhold du har nu kan du nok roligt give det 3 mL om dagen. Men det er vigtigt du måler nitrat jævnligt og nedsætter vodka doseringen så du flader ud, når du nærmer dig nul. Pas på ikke at overdosere. Husk det skal i HVER dag, og lad være at gå helt ned til 0 i nitrat.
Jeg mente ikke at du skulle undlade aktivt kul. Det er helt fint at bruge, men du bør skifte det noget oftere. Det er nok vanskeligt ligefrem at beregne kapaciteten, det har meget at gøre med hvilke stoffer og hvor stor "forurening der er. Det bør afhænge af dine målinger og det visuelle, men jeg vil tro du bør skifte det min. hver 4. uge. Jeg har ikke selv erfaring med det (bortset fra hjemmebrænderiet

Hvis du vil starte på vodka vil jeg gætte på at 0,5 mL om dagen er passende når engang nitraten er nede hvor den skal være, men det skal du måle dig frem til. Med det store nitrat indhold du har nu kan du nok roligt give det 3 mL om dagen. Men det er vigtigt du måler nitrat jævnligt og nedsætter vodka doseringen så du flader ud, når du nærmer dig nul. Pas på ikke at overdosere. Husk det skal i HVER dag, og lad være at gå helt ned til 0 i nitrat.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Aktivt kul kan hvis det ikke er super kvalitet lække fosfat til vandet. Desværre kan man ikke udlede noget af prisen på kullet, da det oftest blot viser producentens grådighed
Kullet skal skiftes ret ofte da det hurtigt bliver inaktivt.
Kullet fjerner ikke andet end evt. gulfarvning af vandet. En farvning som oftest skyldes manglende vandskifte.
Samt medicin rester fra vandet.
Ud med det og lad det ikke komme tilbage.
Kullet skal skiftes ret ofte da det hurtigt bliver inaktivt.
Kullet fjerner ikke andet end evt. gulfarvning af vandet. En farvning som oftest skyldes manglende vandskifte.
Samt medicin rester fra vandet.
Ud med det og lad det ikke komme tilbage.
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadsten
Jeg spørger lige ind på denne ( undskyld Sophus - ved du tilgiver mig
)
Jeg køre lige som Sophus med blå filter svampe, for at tage div svæv ....
- Hvorfor er det skidt med blå filter svampe?
- Hvad gør I , det ikke køre med svampe... hvordan får I opfanget svæv m.m ?
Bo)

Jeg køre lige som Sophus med blå filter svampe, for at tage div svæv ....
- Hvorfor er det skidt med blå filter svampe?
- Hvad gør I , det ikke køre med svampe... hvordan får I opfanget svæv m.m ?
Bo)
Hilsen Bo)
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Filtersvampene er kun dårlige hvis man glemmer at skylle og rense dem ofte. Ellers er der ikke noget at være bange for.
Mvh Kenneth
Mvh Kenneth
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
Tak for de mange svar.
Har målt nitrat endnu en gang med JBL testsæt, holdbar til 12md.2013, med samme resultat 120 mg/l.
Bare lige for at være 100% sikker på at jeg har gjort det rigtigt...Er det ikke korrekt at den farvede vandprøven placeres på A rækken, sammenlignes med den matchende farve på B rækken på skemaet, og resultatet aflæses ovenover den matchende farve, på den øverste af de 3 skalaer? Mener I at det er nødvendigt at prøve et andet testsæt?
Eller er følgende nu sket:
Blå svamp og kul er nu væk.
Der er indtil videre lavet vandskift på 20L vand.
Dossering af 0,5ml vodka pr.dg. er opstartet.
Fodringen er sat ned til 5 gange om ugen.
Filtervattet har jeg dog ladet blive i, og skifter hver 2-3 dag. Der er altid en del pods i både svamp og vat når jeg skifter det, hvilken rolle har de i akvariet, er det kun som føde til fisk? Og vil de forsvinde, når filtervat og svamp også er væk?
Vil det blive for uoverskueligt for hvilken effekt alle disse ændringer har, hvis jeg nu også begynder at tilføre magnesium, calsium og ph/kh control(fra AquaLight), for at få gang i mine koraller igen?
Eller har dette ingen effekt på nitraten?
Har målt nitrat endnu en gang med JBL testsæt, holdbar til 12md.2013, med samme resultat 120 mg/l.
Bare lige for at være 100% sikker på at jeg har gjort det rigtigt...Er det ikke korrekt at den farvede vandprøven placeres på A rækken, sammenlignes med den matchende farve på B rækken på skemaet, og resultatet aflæses ovenover den matchende farve, på den øverste af de 3 skalaer? Mener I at det er nødvendigt at prøve et andet testsæt?
Eller er følgende nu sket:
Blå svamp og kul er nu væk.
Der er indtil videre lavet vandskift på 20L vand.
Dossering af 0,5ml vodka pr.dg. er opstartet.
Fodringen er sat ned til 5 gange om ugen.
Filtervattet har jeg dog ladet blive i, og skifter hver 2-3 dag. Der er altid en del pods i både svamp og vat når jeg skifter det, hvilken rolle har de i akvariet, er det kun som føde til fisk? Og vil de forsvinde, når filtervat og svamp også er væk?
Vil det blive for uoverskueligt for hvilken effekt alle disse ændringer har, hvis jeg nu også begynder at tilføre magnesium, calsium og ph/kh control(fra AquaLight), for at få gang i mine koraller igen?
Eller har dette ingen effekt på nitraten?
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Kender ikke dit testsæt, så der må andre hjælpe.
Ellers er det da - efter min mening - fornuftige tiltag du har gjort.
Jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne tilføre KH, Mg og Ca. Det sagt, synes jeg ikke det ser ud til du har overdrevent mange stenkoraller og de værdier du skrev i et tidligere indlæg var faktisk alt for høje. Det er ret nyttelyst at tilsætte så længe værdierne er i den høje ende.
Ellers er det da - efter min mening - fornuftige tiltag du har gjort.
Jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne tilføre KH, Mg og Ca. Det sagt, synes jeg ikke det ser ud til du har overdrevent mange stenkoraller og de værdier du skrev i et tidligere indlæg var faktisk alt for høje. Det er ret nyttelyst at tilsætte så længe værdierne er i den høje ende.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
Jeg har nu prøvet at tilsætte 0,5ml vodka i 11dage:
Sådan ser mine vandværdier ud i dag:
No3, den ligger på 120ppm , målt med JBL
Po4, 0,04 målt med RedSea
KH, 15,7 Salifert
PH, 8, Salifert
MG, 1380, Salifert
Calsium, 500, Salifert
Saltindhold 1,022
Vandværdier målt 15 september:
KH, 13,1-13,4, Salifert
PH, 8, Salifert
MG, 1320-1350, Salifert
Calsium ca.500? havde tømt sprøjten helt men der var ikke farveskift før jeg kom 2 dråber mere i.
Saltindhold 1,023-1,024
No3 målt første gang 24 september, lå på 120ppm.
Burde No3 ikke være faldet nu efter vodkatilsætningen?
Jeg opdagede i dag at stenen mit kenya træ stod på var væltet, da jeg så rejste den op igen, lignede det at der kom røg op af træet, som om at der strømmede noget ud af det have noget med det at gøre?
Min skummer er begyndt at skumme mere end den plejer, er det som følge af at jeg er begyndt at tilsætte vodkaen?
Sådan ser mine vandværdier ud i dag:
No3, den ligger på 120ppm , målt med JBL
KH, 15,7 Salifert
PH, 8, Salifert
MG, 1380, Salifert
Calsium, 500, Salifert
Saltindhold 1,022
Vandværdier målt 15 september:
KH, 13,1-13,4, Salifert
PH, 8, Salifert
MG, 1320-1350, Salifert
Calsium ca.500? havde tømt sprøjten helt men der var ikke farveskift før jeg kom 2 dråber mere i.
Saltindhold 1,023-1,024
No3 målt første gang 24 september, lå på 120ppm.
Burde No3 ikke være faldet nu efter vodkatilsætningen?
Jeg opdagede i dag at stenen mit kenya træ stod på var væltet, da jeg så rejste den op igen, lignede det at der kom røg op af træet, som om at der strømmede noget ud af det have noget med det at gøre?
Min skummer er begyndt at skumme mere end den plejer, er det som følge af at jeg er begyndt at tilsætte vodkaen?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Din salt skal op på 1.026
Prøv lige at få målt din no3 med et andet testsæt
120 lyder helt vildt med mindre du hælder opvaskevand i dit Akvarie !
Prøv lige at få målt din no3 med et andet testsæt
120 lyder helt vildt med mindre du hælder opvaskevand i dit Akvarie !
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
@Bingocaller, jeg hælder ikke opvaskevand i mit akvarie
....så jeg prøvet at få fat i et andet testsæt.

- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Hvis det er en korrekt måling - den med de 15,7 i kh så skal du have den ned for den er for høj.
Jeg har selv haft den så højt oppe og de første der reagerede negativt hos mig var læderkorallerne og Gorgonia.
Om blødkoraller, som Kenyatræer, reagerer på samme vis er jeg ikke helt klar over, men det ville ikke komme bag på mig.
Når Kh og Ca kommer for højt op, så lukker korallerne så at sige ned. Og så ser du ingen polypper.
Det kunne være det der sker hos dig. Hvis der så er problemer med Po4 og No3 samtidig, så har de en hård tid.
Hvis du tilsætter Balling skal du sætte dine doseringer ned.
Men det skal gøres gradvist/langsomt, for sker der et for hurtigt fald så dør dine koraller muligvis.
Så er kuren værre end selve problemet, så at sige.
Erik
Jeg har selv haft den så højt oppe og de første der reagerede negativt hos mig var læderkorallerne og Gorgonia.
Om blødkoraller, som Kenyatræer, reagerer på samme vis er jeg ikke helt klar over, men det ville ikke komme bag på mig.
Når Kh og Ca kommer for højt op, så lukker korallerne så at sige ned. Og så ser du ingen polypper.
Det kunne være det der sker hos dig. Hvis der så er problemer med Po4 og No3 samtidig, så har de en hård tid.
Hvis du tilsætter Balling skal du sætte dine doseringer ned.
Men det skal gøres gradvist/langsomt, for sker der et for hurtigt fald så dør dine koraller muligvis.
Så er kuren værre end selve problemet, så at sige.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hr. Jørgensen
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Esbjerg
Jeg bruger også JBL testsæt... Havde også et NO3 testsæt, som viste helt ved siden af da den blev en måned for gammel... Den viste 10ppm og et nyt sæt fra JBL viste 0,2ppm...
[center]viewtopic.php?f=93&t=46618
Akvastabil Mark II 360l:
112l sump:
Akvastabil Mark II 360l:
- 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES
112l sump:
- MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hvis jeg har forstået rigtigt, måler dit testsæt 0,5 - 1 ppm på dit hanevand. I så fald, uanset dit testsæt måske ikke er det mest præcise i verden, måler det nok ikke 100 ppm forkert.sophus skrev:@Bingocaller, jeg hælder ikke opvaskevand i mit akvarie....så jeg prøvet at få fat i et andet testsæt.
Tror derfor ikke det er overvejende sandsynligt, at et nyt testsæt alene vil få dit nitratindhold fra 120 ppm ned på et acceptabelt niveau.
Hvis det var mig ville jeg, så længe nitrat ligger så højt, skifte 25L vand om ugen samt tilsætte 3-4 mL vodka dagligt. Nå nitraten så begynder at falde ville jeg tilsvarende reducere vodka mængden og når Nitrat kom under 10, ville jeg også reducere vanskift til 12,5L om ugen.
Med mindre der er en eller anden i familien som synes fiskene skal have lidt ekstra foder hver gang man kigger den anden vej, eller man går i søvne og pisser i baljen, skal det få nitraten til at falde.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
Jeg er da lidt ked af at høre at det lyder så ekstremt.
Her er nogle billeder fra i dag, er der noget at korallerne der ser ud til at være ved at dø, så de kan forurene?
Nogen der ved hvad det kan have været med kenya træet som jeg skrev tidligere, så udskilte det et eller andet da jeg rejste stenen op igen, det lignede nærmest at det røg fra den.
@bingocaller, jeg får salt op på 1.026.
@Crazy seahorse, nej polypperne ser ikke for godt ud.
Hvordan får jeg KH ned?
@Hr.Jørgensen, mit JBL testsæt har stadigvæk god holdbarhed, og som PoulD skriver, så kan det jo nok næppe måle så meget forkert.
@PoulD, der er ikke andre end mig som fodrer, så det skulle der være styr på
Og er der nogen som går i søvne og tisser i akvariet, så skal de godtnok have tryk på, medmindre at de skal op at stå på et tv-bord for at nå 
Jeg har også tænkt tanken om jeg afmålte den forkerte mængde vand, og har brugt en anden størrelse sprøjte, men resultatet er det samme.
Jeg får lavet vandskift på 25liter onm uge, og får salt op på 1.026.
Og sætter vodka op til 3ml dagligt.
Der er begyndt at komme hvide "bobler" på kanten af disse, er det et dårligt tegn?
Her er nogle billeder fra i dag, er der noget at korallerne der ser ud til at være ved at dø, så de kan forurene?
Nogen der ved hvad det kan have været med kenya træet som jeg skrev tidligere, så udskilte det et eller andet da jeg rejste stenen op igen, det lignede nærmest at det røg fra den.
@bingocaller, jeg får salt op på 1.026.
@Crazy seahorse, nej polypperne ser ikke for godt ud.
Hvordan får jeg KH ned?
@Hr.Jørgensen, mit JBL testsæt har stadigvæk god holdbarhed, og som PoulD skriver, så kan det jo nok næppe måle så meget forkert.
@PoulD, der er ikke andre end mig som fodrer, så det skulle der være styr på

Jeg har også tænkt tanken om jeg afmålte den forkerte mængde vand, og har brugt en anden størrelse sprøjte, men resultatet er det samme.
Jeg får lavet vandskift på 25liter onm uge, og får salt op på 1.026.
Og sætter vodka op til 3ml dagligt.
Der er begyndt at komme hvide "bobler" på kanten af disse, er det et dårligt tegn?
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
Lige endnu et spørgsmål
Når jeg blander nyt vand kommer der en hvid belægning på pumpe og sider+bund i spanden, og vandet bliver hvidt og grumset, se billederne.
Vandet er blandet i går aftes, og billederne er taget lige nu.
Saltet jeg bruger er Red Sea coral pro, og jeg har haft en mindre pumpe+ luftsten til at køre for at holde bevægelse i vandet.
Er dette normalt?

Når jeg blander nyt vand kommer der en hvid belægning på pumpe og sider+bund i spanden, og vandet bliver hvidt og grumset, se billederne.
Saltet jeg bruger er Red Sea coral pro, og jeg har haft en mindre pumpe+ luftsten til at køre for at holde bevægelse i vandet.
Er dette normalt?
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
jeg bruger samme salt.. vandet så efter et døgns tid også lidt grumset ud, men så snart det kom i gik der ikke længe før det var klaret op.
Jeg er dog også yderst interesseret i at høre hvordan/om det kan lade sig gøre at få KH ned.. den ligger på 15!..
Jeg er dog også yderst interesseret i at høre hvordan/om det kan lade sig gøre at få KH ned.. den ligger på 15!..
Morten
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hej sophus! Har jeg ret i at du bruger vand direkte fra hanen?
Når du så samtidig bruger Red Sea Coral Pro som er et af de salte med de højeste værdier og derfor beregnet til osmosevand (står på bøtten/i manuaelen), så Ca og KH sikkert skyhøje og det du ser på pumpen og i spanden er simpelthen kalkudfældning. Prøv at måle værdierne i det nyblandede saltvand!?
Korallerne er slet ikke glade for de høje værdier du har og med de muligheder du har nu, er det ikke nemt at gøre noget ved.
Hvis jeg var dig ville jeg anskaffe et refraktometer til at måle salinitet og et osmoseanlæg til at lave rent vand med. Med de to ting tror jeg dine problemer løser sig.
mvh kenneth
Når du så samtidig bruger Red Sea Coral Pro som er et af de salte med de højeste værdier og derfor beregnet til osmosevand (står på bøtten/i manuaelen), så Ca og KH sikkert skyhøje og det du ser på pumpen og i spanden er simpelthen kalkudfældning. Prøv at måle værdierne i det nyblandede saltvand!?
Korallerne er slet ikke glade for de høje værdier du har og med de muligheder du har nu, er det ikke nemt at gøre noget ved.
Hvis jeg var dig ville jeg anskaffe et refraktometer til at måle salinitet og et osmoseanlæg til at lave rent vand med. Med de to ting tror jeg dine problemer løser sig.

mvh kenneth
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg bruger i øvrigt selv samme salt og efter en time i osmosevand er det helt opløst uden bundfald. Så et osmoseanlæg må være vejen frem.
MoG: Bruger du også vand fra hanen? - For så er mit råd det samme, anskaf et osmoseanlæg.
rentpostevand.dk er meget billige og yder efter sigende en fremragende service.
mvh kenneth
MoG: Bruger du også vand fra hanen? - For så er mit råd det samme, anskaf et osmoseanlæg.
mvh kenneth
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
Hej Birkefeldt.
Jo du har fuldstændig ret, jeg bruger vand fra hanen.
Jeg var så naiv at tro at salt var salt, og mener at have læst i en tråd at salt stort set er det samme ligemeget hvilken producent det kommer fra.
Måske et dumt spørgsmål...men hvilke værdier er relevante at teste det nyblandede vand for?
Mvh Erik
Jeg var så naiv at tro at salt var salt, og mener at have læst i en tråd at salt stort set er det samme ligemeget hvilken producent det kommer fra.
Måske et dumt spørgsmål...men hvilke værdier er relevante at teste det nyblandede vand for?
Mvh Erik
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hvis man har et velindkørt akvarie med mange koraller, dvs et højt dagligt forbrug af Ca, KH og Mg hvor man tilsætter disse i store mængder i forvejen, er det ikke så vigtigt hvilket salt man bruger, da det ikke er så mærkbart hvis der er forhøjede eller lave værdier af Ca, KH og Mg. Men i et akvarie som dit med minimalt forbrug (hovedsageligt blødkoraller) kan det have stor betydning. Og når man så samtidig bruger vand fra vandhanen kan det give de meget høje værdier du måler og som korallerne ikke synes om.sophus skrev:Hej Birkefeldt.
Mvh Erik

Normalt er det kun vigtigt at måle salinitet i nyblandet saltvand, men fordi du døjer med en KH på 15 og Ca på 500+ så kunne det være interessant at måle disse i det nyblandede vand. For hvis du hver gang du skifter vand hælder vand i med en KH på 20, hjælper det jo ikke noget at skifte vand - tværtimod.
Men som sagt tror jeg at osmoseanlæg og refraktometer vil være en god investering i dit tilfælde.
mvh kenneth
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
Super, tak for svaret Birkefeldt.
Jeg er på vej ud af huset lige nu, men får målt KH og Ca en gang i aften
Jeg er på vej ud af huset lige nu, men får målt KH og Ca en gang i aften

- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Så vidt jeg erindrer, så holder Red Sea pro saltet en Kh på 14 - 15 stykker.sophus skrev:Lige endnu et spørgsmål![]()
Er dette normalt?
Det står på spanden, så det kan du nemt konstatere. (Det er forøvrigt et glimrende salt).
Jeg kan ikke huske at jeg har set hvor stort dit akvarie er, men det er givet at et 25% vandskift som du beskriver, helt sikkert vil banke din Kh derop ad.
Helt som Kenneth skriver.
Du skal også have det i baghovedet, at alle ændringer SKAL ske langsomt. Ellers kan du risikere at forværre situationen.
Min erfaring i denne hobby er, at uanset hvad du gør, så skal du sikre dig at du hele tiden kan bremse op hvis du oplever negative reaktioner.
25% vandskift er et stort vandskift, hvad enten akvariet er stort eller lille. Din balance vil blive rykket.
Jeg er enig i, at det du oplever i din spand er fordi du bruger hanevand. Det har jeg selv haft glæden af.
Er også enig i at et osmoseanlæg - når dit hanevand tilsyneladende er helt til hest - er et rigtig godt sted at starte.
Det giver dig et godt grundlag at starte ud fra. Er det et ordentligt anlæg vil du have sikre værdier at gå ud fra, som kun bliver påvirket af det du tilfører.
Det gør det hele meget nemmere at styre.
Edit: Sorry, havde læst dit vandskift som 25%, ser nu det er på 25L
Men er dit akv. på 100L, så er det jo netop 25%

Hvor stort er dit akvarie? Det kan være det står et sted i tråden, men så har jeg overset det

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tjekkede lige på min bøtte Coral Pro salt. Ved 1,025 skal KH ligge mellem 12,3 og 12,7. Så blandet med osmosevand burde et vandskifte hive din KH i den rigtige retning
Ellers enig i det som du skriver Erik
mvh kenneth
Ellers enig i det som du skriver Erik

mvh kenneth
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Det passer meget godt det du siger.. kH er steget stødt og roligt siden i sommers.. 27/6 = 10,9 29/9= 13,1 13/10= 15,0...Birkefeldt skrev:Jeg bruger i øvrigt selv samme salt og efter en time i osmosevand er det helt opløst uden bundfald. Så et osmoseanlæg må være vejen frem.
mvh kenneth
Jeg kan godt se at et osmose anlæg nok bliver en nødvendighed...
Morten
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
@ crazy seahorse, mit akvarie er på 130L.
Jeg har nu aflæst mit nyblandede saltvand.
Salt ligger på 1.026 som Bingocaller skrev.
Ca ligger på >500, jeg måtte tilsætte 2 dråber mere end der var i sprøjten for at få farveskift.
KH ligger på >15,7, jeg måtte tilsætte 8 dråber ekstra for at få farveskift.
Målte NO3 for at checke op på den i det blandede vand, den lå på 1ppm.
Giver disse målinger mening for Jer?
Jeg kan forstå at for at komme videre, må der et osmose anlæg til.
Men bare lige for at forstå det rigtigt, at jeg ikke bruger os mosevand har intet med mine høje NO målinger at gøre vel?
Og hvad gør jeg nu indtil at jeg får fundet og opstartet osmoseanlæg, skal jeg lave et vandskift, eller vil det være bedre at lade være når blandingen er lavet med vandhanevand?
Jeg har nu aflæst mit nyblandede saltvand.
Salt ligger på 1.026 som Bingocaller skrev.
Ca ligger på >500, jeg måtte tilsætte 2 dråber mere end der var i sprøjten for at få farveskift.
KH ligger på >15,7, jeg måtte tilsætte 8 dråber ekstra for at få farveskift.
Målte NO3 for at checke op på den i det blandede vand, den lå på 1ppm.
Giver disse målinger mening for Jer?
Jeg kan forstå at for at komme videre, må der et osmose anlæg til.
Men bare lige for at forstå det rigtigt, at jeg ikke bruger os mosevand har intet med mine høje NO målinger at gøre vel?
Og hvad gør jeg nu indtil at jeg får fundet og opstartet osmoseanlæg, skal jeg lave et vandskift, eller vil det være bedre at lade være når blandingen er lavet med vandhanevand?
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Du har ret i at dit vandhanevand ikke kan være skyld i din skyhøje NO3. Men du står i en paradoksal situation, for et vandskifte (med vandhanevand) vil sænke NO3, men hæve Ca og KH. Så om du skal lave vandskifte før du får et osmoseanlæg er som at vælge mellem pest eller kolera.
Men jeg ville nok vente. Det tyder på korallerne har vænnet sig lidt til den høje NO3, men det er ikke til at vide om de vil kunne klare endnu højere KH/Ca.
Det bedste råd er nok at få fat i det osmoseanlæg ASAP
Mvh kenneth
Men jeg ville nok vente. Det tyder på korallerne har vænnet sig lidt til den høje NO3, men det er ikke til at vide om de vil kunne klare endnu højere KH/Ca.
Det bedste råd er nok at få fat i det osmoseanlæg ASAP

Mvh kenneth