Neeeej !!!!!! - mysteriet løst

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Neeeej !!!!!! - mysteriet løst

Indlæg af PoulD »

Hej alle,

Jeg tror desværre jeg en gang til har mistet en pincet. Jeg fatter simpelthen ikke en meter - af flere årsager.
Da jeg kommer hjem fra arbejde ca. 16:30, er der er ikke det mindste spor af den nogen som helst steder. Har kigget grundigt overalt i baljen i næsten 3 timer nu.
Vist er der da mange revner og sprækker, men nu var det altså en ret stor pincet så de steder den kunnne komme ind, kan jeg også komme til at se ind, på den ene eller anden måde.
Forestiller man sig, at den alligevel skulle ligge død et eller andet sted bag stensætningen kender jeg i al fald den største reje godt nok til at vide, at den ville sidde derinde og smæske i sig. Det gør den ikke. Alle mine 3 rejer er fremme i det fri.
Den var 100% 'fit for fight' i går aftes. Har haft den ca. 1 måned og den har spist både tørfoder og frost hver eneste dag (på nær de første par dage).
Det var den største fisk jeg havde (ca. 50% større end min xanthurum), og den kom super godt ud af det med samtlige andre fisk.
Jeg har ingen anemoner, orme, muræner eller andre grumme rovdyr (bortset fra min måske kødspisende snegl, men den røg i sumpen for et par dage siden)
Vand værdier: NO2 ikke målbar, NO3 = 1, PO4 ikke målbar (Rowa)
Synes det er vildt mystisk. Selvom den måtte være død meget pludselig af uforklarlige årsager, kan 3 rejer vel ikke have fortærret en så stor fisk rub og stub på bare en dag?
Nu følger Mulder og Scully jo næppe med her på SF, men hvad dælen kan der være sket?

:G
Poul
Senest rettet af PoulD tors 20. sep 2012 20:57, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Neeeej !!!!!!

Indlæg af AndersGS »

Mon ikke den dukket op? De kan være mestre i at gemme sig de mest mærkelige steder.

Jeg havde 4 dannebrogsrejer i str. stor som alle forsvandt i en 2-3 dage, og vi taler altså et 460 L med rimelig sparsom stensætning, men alligevel fik de gemt sig bag en sten :)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Har du også tjekket på gulvet? Det sker jo at fisk springer ovenud :G
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

mon ikke den gemmer sig lidt? :wink: jeg har netop investeret i en pincet... lyder da ikke rart hvis du allerede har mistet to!
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Mysteriet er løst. Jeg har fundet fisken. Var suget op mod undersiden af en skjult circulationspumpe.

Tilbage står selvfølgelig stadig spørgsmålet om hvorfor den pluselig er død, men det kan der jo være en del mulige årsager til. Der var ikke lige noget at se på den med det blotte øje, og en egentlig obduktion ville nok være at gå for vidt. Tror bare vi skriver asystoli af naturlige årsager på attesten.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Nå, øv bøv - ja sådan kan det jo gå..
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Neeeej !!!!!! - mysteriet løst

Indlæg af pederrevnørd »

Beklager dit tab Poul, men den led den hyppigste dødsårsag blandt fisk :y

Den druknede.....
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Min datter er officer i flåden. Hun mener hendes far er søhelt, for hvis jeg havde drukket vand havde skibene ikke haft noget at sejle i.
Nu er det så jeg i min dybt alkoholiserede hjerne ræsonnerer, at så må jeg jo også have reddet alt liv, for hvis der ikke var noget vand, så kunne vi jo ikke lære at svømme. Ergo ville vi allesammen drukne. :rolleyes:

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:Min datter er officer i flåden. Hun mener hendes far er søhelt, for hvis jeg havde drukket vand havde skibene ikke haft noget at sejle i.
Nu er det så jeg i min dybt alkoholiserede hjerne ræsonnerer, at så må jeg jo også have reddet alt liv, for hvis der ikke var noget vand, så kunne vi jo ikke lære at svømme. Ergo ville vi allesammen drukne. :rolleyes:
HVOR og HVOR meget vodka doserer du :scream:

God aften kære Poul :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Tror du ikke den havde fundet noget spændende i pumpen den ville ældre og wupti så blev den suget fast
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Selv de mindste af mine fisk, kan nærmest gnide sig op af mit powerhead, uden at blive suget fast. og hvis de er lige ved, når de at reagere på det. så tror en fisk skal være syg, eller meget lille for at blive suget fast.

Ærgerligt med din fisk Poul.

-Mikkel
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Præcis på samme måde røg min pincet. Den fandt åbenbart noget spændende ved min MP10 og HAPS, så var den suget fast. Tragisk fortælling.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis en fisk bliver suget fast på pumpen, så er der noget seriøst galt med den. De der små pumper vi bruger, er ikke kraftige nok til at få en sund og rask fisk til at hænge fast.
Nu lader det til at flere har oplevet at pincetter hænger fast på pumperne, det kunne jo tyde på at de slet ikke får foder nok, og af det som de skal bruge
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Helt enig Carsten. Jeg tog for givet, at fisken har været "druknet" inden den blev suget fast.

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

PoulD skrev:Helt enig Carsten. Jeg tog for givet, at fisken har været "druknet" inden den blev suget fast.
Vil dog lige sige, at i hvert fald i mit tilfælde er det ikke sket på grund den ikke fik nok at spise, så meget er sikkert. Jeg kan ikke 100% udelukke mangel på et eller andet specifikt, hvis en pincet måtte have særlige behov, men den spiste som nævnt både tør foder og forskellige typer frost ,så jeg anser det kke for sandsynligt.

Hvis årsagen til dens pludselige asystoli har relation til mad, er det snarere fordi den har spist så meget at maveregionen har haft brug for al dens blod for at fordøje maden. Fisken kan jo ikke bare vente en halv time med at gå i vandet, og mangel på blod i svømmeorganerne har så medført kramper og så er den jo selvfølglig, som Peder så rigtigt siger, druknet.

Kan også være jeg bare skulle opgive det veterinær studie :biggrin:

Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"