Besætning i en 250L balje

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Besætning i en 250L balje

Indlæg af Bobbe88 »

Flere og flere siger, at det nu er ved at være på tiden, at der skal lidt liv i baljen min.
Som tidligere skrevet i diverse andre tråde, er jeg udgangen af den grønne algefase.
Jeg har allerede været ude og invistere i 4 stk, af hvad muligvis er af Nassarius familien.

Derudover er jeg blevet anbefalet følgnede dyr, som kan have glæde af algerne:
- Gul kirurg
Rigtig spændende fisk og også en af dem, som jeg havde på min oprindelige ønskeliste. Mine tanker omkring denne er, hvor mange jeg skal anskaffe mig?
- Lilla Kirurg
Af hvad jeg kan læse, så er den her en smule for stor til min balje? Den er ellers møg flot! :W
- Erimitkrebs (rødbenet)
Har altid været fascineret af dyr som disse, men har både hørt godt og skidt om dem. Især blåbenet erimit har cirkuleret i hovedet på mig, men blev lidt skræmt væk fra den igen. Derudover har en Stenopus hispidus også været i tankerne, men da den rødbenede erimit blev nævnt, blev jeg tændt igen - Men kender ikke så meget til den.
Hvad er forskellen på den røde og blå erimit?

Udover overstående, er disse også på min ønskeliste:
- Klovnfisk par
- Søstjerne

Den besætning jeg ønsker skal naturligvis kunne gå sammen uden problemer, samtidig med at de ikke skal være for svære at holde - Her tænker jeg på specielt mad eller lign.
Jeg har også planer om, at have nogle nemme koraler i bajlen.

Jeg håber, at i derude kan give mig en idé om, hvilken besætning der passer til min bajle, både hvad angår art-sammensætning, men også mængden af de forskellige.
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Besætning i en 250L balje

Indlæg af Carsten »

Af den gule kirurg skal du kun have en, akvariet er ikke verdens største.
Den lilla kirurg som du ønsker dig, vil jeg helt undlade, den er ret agressiv over for andre kirurger, og så er den bestemt ikke billig, læs dyr.

Jeg ville helt undlade eremitter, de har en tendens til altid at have snegle på menuen, store som små. Og så er det som at have en buldozer i akvariet, de vælter alt på deres vej.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Hvis du vil vil ha begge kiruger, vil jeg anbefale at skaffe dem samtidigt. Jeg har selv den lilla, og de er virkelig flotte, især når man sidder og nærstudere dem ;)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

Carsten skrev:Af den gule kirurg skal du kun have en, akvariet er ikke verdens største.
Den lilla kirurg som du ønsker dig, vil jeg helt undlade, den er ret agressiv over for andre kirurger, og så er den bestemt ikke billig, læs dyr.

Jeg ville helt undlade eremitter, de har en tendens til altid at have snegle på menuen, store som små. Og så er det som at have en buldozer i akvariet, de vælter alt på deres vej.
Ja, fik lige fundet en pris på den lilla - hold da op ;)
Så bliver den ét styk gul. Det er ikke en art, som har har det dårligt med at gå alene?

Hvis min besætning kommer til at indholde nedenstående arter, hvordan vil i så sige jeg ligger belastningmæssigt på akvariet?
1x gul kirurg
2x Klovk
1x Stenopus hispidus
Og så op mod 10 snegle af forskellig slags

I må meget gerne komme med alternativer eller tilføjelser til min liste :y
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Du kan da sagens have flere fisk i akvariet end de 3 stk.

Hvis du kan få fat i en lille Z. scorpas og eller en Achanthurus triostegus. Så sæt dem i akvariet inden den gule kirurg.
en lille Gamma loreto(husk at få den rigtige), en dværgkejser, f.eks C. binspinosus, en ildhale kutling, kun en! står godt nok i en flok i butikkerne, men lever enkeltvis eller i par i naturen. En lille Watchman gobi(Cryptocentrus cinctus) er også fin.

Og der er flere arter endnu.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Den gule går fint alene.
Rejer, snegle og søsjerne tæller man vist ikke med, når man taler belastning.
2 klovne og en gul kirurg kan man vel dårligt kalde belastning. Der kan være en del flere fisk i, men lad nu være med at komme mere end et par stykker i ad gangen. Vent til der igen er opbygget balance i baljen, inden du putter flere i.
Belastningen afhænger jo ikke kun af vandmængden, men også temmelig meget af din skummer og hvor mange koraller du har til at "tage af" o.s.v. Samt ikke mindst af hvilke slags fisk du kommer i.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

Carsten skrev:Du kan da sagens have flere fisk i akvariet end de 3 stk.

Hvis du kan få fat i en lille Z. scorpas og eller en Achanthurus triostegus. Så sæt dem i akvariet inden den gule kirurg.
en lille Gamma loreto(husk at få den rigtige), en dværgkejser, f.eks C. binspinosus, en ildhale kutling, kun en! står godt nok i en flok i butikkerne, men lever enkeltvis eller i par i naturen. En lille Watchman gobi(Cryptocentrus cinctus) er også fin.

Og der er flere arter endnu.
Dejligt mange forslag -tusinde tak! :K
Bemærkede, at nogen af dem er ratede til akvarier over 500 liter - Det er vel så fisk, som jeg kun kan have til en hvis størrelse tænker jeg?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det der med rating, skal du tage med et gran salt. Fiskene er ikke blevet spurgt, og det er dem som har beskrevet dem ,som har vurderet det. Men det er jo kun når fiskene er helt store at det har betydning.
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

Carsten skrev:Det der med rating, skal du tage med et gran salt. Fiskene er ikke blevet spurgt, og det er dem som har beskrevet dem ,som har vurderet det. Men det er jo kun når fiskene er helt store at det har betydning.
Ja, men jeg spørger nemlig, da jeg helst vil undgå, at skulle finde nye hjem til mine fisk, når de er blevet større.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det kommer du under alleomstændigheder til. For fiskene bliver for store til at det er rimeligt at have dem i så små akvarier.

Ellers skal du lægge linien helt anderledes, og satse på de helt små fisk.
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

Carsten skrev:Det kommer du under alleomstændigheder til. For fiskene bliver for store til at det er rimeligt at have dem i så små akvarier.

Ellers skal du lægge linien helt anderledes, og satse på de helt små fisk.
Nå for dælen :(
Kan du nævne nogle arter, du synes vil være passende så?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Der er et hav af små gobbier som ikke bliver så store, ligeledes en masse gylter.
Kig en gang her: http://www.meerwasser-lexikon.de/
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

En lille flok Cromis er måske også en mulighed. De fleste arter af Kardinalfisk bliver jo heller ikke ret store
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:En lille flok Cromis er måske også en mulighed. De fleste arter af Kardinalfisk bliver jo heller ikke ret store
Skal vi ikke lige korigere det med størrelsen på kardinaler, til en del af dem bliver ikke så store.
Der er nemlig flere arter som bliver omkring 15 cm
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg vil lige kigge nærmere på de fisk :)
- Tak for alle forslagene.

En anden ting, som jeg har fået en idé om er ret vigtig er, i hvilken rækkefølge de bliver sat i akvariet - Men hvorfor og hvilke arter/typer er det man skal sætte i får andre?
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"