Hvilken skummer skal jeg vælge?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Hvilken skummer skal jeg vælge?

Indlæg af Petercw »

Hey,

Jeg har planer om at få bygget et 250-350 liter akvarie. Derfor er jeg pt. ved at undersøge, hvilken teknik jeg skal bruge. Jeg er ret kræsen og bruger gerne lang tid på at studere de forskellige produkter, inden jeg køber noget.

Jeg har pt. et RSM 130D, så jeg er slet ikke kendt med de forskellige mærker og har ærlig talt ikke meget forstand på det. Derfor jeg søger hjælp :)

Jeg har søgt længe på forskellige skummere, mærker og modeller, men det er en jungle at finde rundt i. Mine krav til min skummer er følgende:

1 prioritet: Den skal være så lydløs som mulig. Akvariet skal stå i stuen så lyden er en vigtig faktor!
Den skal gerne være ratet til 400-500 liter plus. Den skal gerne kunne trække lidt ekstra, hvis der sker ballade i baljen :wink:
Jeg er pris bevidst, så det skal gerne være "bedst til prisen" (Jeg har ikke vundet i lotto)

Jeg har set på følgende mærker:

Reef Octopus xp 1000
SWC cone skummere
Vertex

Jeg så en SWC skummer her hos Mr. saltwater:
Jeg skal selvfølgelig bare have en mindre model, men den lader til at være næsten lydløs.
Nu bruger han vidst en Reef octopus.

Alt i alt så søger jeg blot lidt råd om, hvordan jeg går ud og søger på de skummere.
Det hjælper ikke just at google, da der kommer hundrede tusinde af blandede resultater :)

Det er også svært at følge med i, hvilke modeller som er nye, hvilke der er gamle og nu er erstattet af nye og bedre modeller.

Hvad er jeres erfaring med skummere og hvordan beslutter i jer for, hvilken skummer i skal have?

Jeg har prøvet hos forhandlere, men de tager en fra hylden og siger "Denne her er perfekt". Det høre jeg om alt for mange af deres produkter. De kan jo ikke være perfekte og lige lydløse alle sammen.

Håber at i kan give et skub med på vejen :wink:

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvilken skummer skal jeg vælge?

Indlæg af Moente »

Først og fremmest; hvad er dit budget?
Mvh Tobias
poul-henning
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4970 Rødby

Indlæg af poul-henning »

hvis den skal være lydløs skal du nok vælge bubbel king eller atb skummer
Nyt akv . 720 liter med 200 liter sump.
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

Køb ATB skummeren JesperØH har til salg herinde. Fremragende skummer af højeste kvalitet.

Jeg kører selv med den samme og vil gerne stå inde for den.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
poul-henning
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4970 Rødby

Indlæg af poul-henning »

palamo123 skrev:Køb ATB skummeren JesperØH har til salg herinde. Fremragende skummer af højeste kvalitet.

+:GO helt enig ..
jeg har den osse .
Nyt akv . 720 liter med 200 liter sump.
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Indlæg af akemedes »

Jeg fandt en Tunze 9410 herinde til 1100,- Den er jeg meget tilfreds med, og efter 1 måneds kørsel er den kun blevet bedre og mere lydløs.. :)
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

poul-henning skrev:
palamo123 skrev:Køb ATB skummeren JesperØH har til salg herinde. Fremragende skummer af højeste kvalitet.

+:GO helt enig ..
jeg har den osse .
++ :GO helt enig ..

Jeg har den nemlig også :K
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 3520 Farum

Indlæg af Bobbe88 »

Hej du :)
Jeg stod selv og søgte en skummer til et 250L for nogle måneder siden.
Du kan evt læse nærmere om det i min tråd:
kortlink.dk/saltvandsforum/bf9h
- Du skal nok ind på side 3-4 før at det handler om skummere.

Jeg endte selv med en Deltec MC500, som jeg købte brugt.

Noget af det, som du også skal tage stilling til, er om du vil lave intern sump eller have sumpen i skabet?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Bubbleking mini er en super skummer og lydløs men ligger i den dyre ende, så kan også kun følge mængden og kigge på atb. Det er i mine øjne det bedste der findes på markedet.

Så prøve og snak med ham der har en til salg herinde, vil give dig garanti for bedre skummer til prisen finder du nok ikke.

Hs skummere er også gode og siger heller ikke så meget
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Hey,

Mht. mit budget afhænger det af hvad jeg får for pengene. Dog er jeg ikke interesseret i at bruge mere end 3.000.- på en skummer. Det betyder dog ikke at jeg bare skal have det dyreste og det bedste. Hvis jeg kan få en som er næsten ligeså god til 2000, så nøjes jeg med den. Ligesom alle andre vil jeg gerne have det bedste og billigste, trods de to faktorer sjældent går hånd i hånd.

Den skummer som JesperØH har til salg er nok et "overkill". Jeg har heller ikke lyst til at smide så mange penge ud efter en brugt skummer. Ligeledes tror jeg at den vil være for høj til at kunne stå i skabet. Min plan er at få lavet et 250-350 liter, så dertil ønsker jeg ikke noget mega skab :)

Jeg ønsker ikke at købe en brugt skummer. Det er én af de få ting, hvor jeg ikke vil gå på kompromis.

Jeg fik det nok ikke skrevet før, men jeg vil have en intern skummer. Den skal stå nede i min sump.

Jeg kender ikke ATB skummere. Kan i smide mig et link til, hvor de forhandler ATB skummere til ratet til de 400-500 liter? (eller der omkring)
De steder jeg har kunne finde, der er de ratet til 1000 liter plus. Det har jeg ikke behov for. På ATBs egen side kunne jeg ikke finde mindre end til 250 Gal. Det er jo 975 liter. Lige voldsomt nok.

Er der nogen af jer som Kender Reef Octopus XP 1000?
Det er denne: http://www.marinedepot.com/Super_Reef_O ... NW-vi.html

Jeg har ikke kunne finde en dansk forhandler til dem, så jeg ved slet ikke om de bruges herhjemme, men jeg har set flere amerikanere bruge dem og være glade for dem.

Jeg har også læst nogle anmeldelser på SWC xtreme 160 / 180
De er også interne skummere.

I kan se dem her:

http://www.saltwaterconnection.com/inde ... cts_id=116

http://www.saltwaterconnection.com/inde ... cts_id=149

I kan i øvrigt se Mrsaltwatertank sætte sin SWC'er op her:
Han har også skrevet et review på den her: https://www.mrsaltwatertank.com/the-swc ... -reviewed/

Han virker normalt meget troværdig.

Jeg har også kigget på denne Vertex IN-180.

I kan se den her: http://www.blueworldaquariums.com/prodd ... rod=314664

Hvad synes i om de skummere jeg har postet ovenfor?

Det skal i øvrigt siges, at jeg ikke har tænkt mig at "gør det selv"
Jeg vil få det bygget hos en forhandler :-)
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Jeg tror helt bestemt du vil blive mere end tilfreds med den skummer, Jesper har til salg. Evt. kan du kigge på www.marine-sources.at; de har fine skummere uden at være alt for dyre. Har selv RDC-850 rated til 850 liter, og den er jeg godt tilfreds med.
Mvh Tobias
Brugeravatar
reeffarmer
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 8600 Silkeborg

Indlæg af reeffarmer »

Vi har reef octopus hjemme og den larmer som jeg ved ikke hvad - det er dog 3000 modellen, men jeg vil aldrig røre reef octopus igen

Bare et godt råd her fra.. og selvfølgelig kun min private mening..
Følg os på Facebook

ZETLIGHT forhandler - få det vildeste LED lys her..

Mvh Troels Nielsen
Webshop - http://www.reeffarmer.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mail - Reeffarmer@live.dk
Kun åben efter aftale - tlf 20 72 95 25
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg vil stadig ikke give små 3000.- for en brugt skummer. Jeg vil gerne have en ny skummer, så er jeg også sikker på at have garanti og service, hvis der går noget galt.

Jeg er forholdsvis ny i faget, så at jeg selv står med brugt udstyr, hvis der engang skulle ske noget med det. Det vil jeg ikke risikere. Ikke med en skummer. Det er noget andet med cirkulations pumper osv, men min skummer skal altså være ny :)

Jeg har i øvrigt stadig ledt efter de ATB skummere.
Jeg kan kun finde dem på http://saltvandsbutikken.dk og der er de stadig 1000 liter plus. Kan de virkelig ikke fås mindre herhjemme?
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

reeffarmer skrev:Vi har reef octopus hjemme og den larmer som jeg ved ikke hvad - det er dog 3000 modellen, men jeg vil aldrig røre reef octopus igen

Bare et godt råd her fra.. og selvfølgelig kun min private mening..
Tak for dit råd, så vil jeg tænke mig om en ekstra gang hvad angår det mærke :)
Brugeravatar
reeffarmer
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Indlæg af reeffarmer »

Velbekomme - dem der er mindre skulle vist være ok, men det kunne jo være den ejer mand ikke har så sarte øre som mig..

Held og lykke med at finde dig en skummer - husk at sove på det, som ens mor ville have sagt, det er jo en vigtig ting i vores akvarier..
Følg os på Facebook

ZETLIGHT forhandler - få det vildeste LED lys her..

Mvh Troels Nielsen
Webshop - http://www.reeffarmer.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mail - Reeffarmer@live.dk
Kun åben efter aftale - tlf 20 72 95 25
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Har du set på dem der hedder Skimz/Nyos? Jeg har kun set positiv omtale af dem her på forum. Du kan lave en søgning oppe i højre hjørne af denne side, og læse lidt om andres erfaringer. Jeg har ikke selv erfaring med dem, men hvis jeg skulle have ny skummer med et budget på maks 3000,- ville jeg selv kigge nærmere på disse.

http://saltvandsbutikken.dk/skummere-sk ... 8_171.html

http://kortlink.dk/deepoceanshop/bfa8

Mvh Kenneth
Senest rettet af Birkefeldt ons 19. sep 2012 12:59, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Petercw skrev:Jeg vil stadig ikke give små 3000.- for en brugt skummer. Jeg vil gerne have en ny skummer, så er jeg også sikker på at have garanti og service, hvis der går noget galt.

Jeg er forholdsvis ny i faget, så at jeg selv står med brugt udstyr, hvis der engang skulle ske noget med det. Det vil jeg ikke risikere. Ikke med en skummer. Det er noget andet med cirkulations pumper osv, men min skummer skal altså være ny :)

Jeg har i øvrigt stadig ledt efter de ATB skummere.
Jeg kan kun finde dem på http://saltvandsbutikken.dk og der er de stadig 1000 liter plus. Kan de virkelig ikke fås mindre herhjemme?
Som sådan forstår jeg dig godt, og så alligevel ikke.
På en skummer er det kun pumpen som kan gå i stykker og være omfattet af garanti. Hvis du kvader plasten er det dit problem.
Hvis du kan få en rigtig fin skummer til en billig penge, og det du så skulle være så pokkers uheldig at pumpen står af, så er en ny pumpe med ret stor sandsynlighed billigere end hvis du havde købt skummeren fra ny af.

Jeg er ikke lige frem ny i hobbyen, og har aldrig selv været ude for at en pumpe stod af. Det eneste problem der har været med skummerne gennem tiden er at rotoren med nålehjul/trådhjul bliver slidt.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Jeg har en reef octopus ps 1000, og den larmer ikke! Er mega glad for den. Det eneste minus er den lille skummerkop
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

@ Carsten: Grunden til at jeg er skeptisk med at købe den slags brugt, er netop at jeg ikke har forstand på det. Jeg ved ikke hvor længe sådan noget holder. Jeg ved heller ikke hvilke dele der typisk går i stykker, slides ned eller lign. Jeg har heller ingen anelse om hvad reservedele til sådan en fætter koster.

I mit tilfælde hvor jeg ikke ved bedre der må jeg jo træde forsigtigt.

mange af jer har jo langt mere erfaring end jeg, så da forstår jeg sagtens jeres synspunkt.

Hvis det generelt forholder sig sådan, at en skummer ikke bliver slidt, jamen så vil jeg da overveje at lede efter en brugt.

Dog vil jeg nok lede efter en mindre skummer, som nogenlunde svare til mit behov (plus lidt ekstra). Den fysiske størrelse betyder jo også noget. En skummer egnet til 400-600 liter er nok rigeligt.

Jo større skummer jo større møbel skal jeg have. Skummeren kommer selvfølgelig i første række. Det er derfor det er det første jeg giver mig i krig med :)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

andersboerglum skrev:Jeg har en reef octopus ps 1000, og den larmer ikke! Er mega glad for den. Det eneste minus er den lille skummerkop
Det lyder lækkert :)

Spørgsmålet er så lige... Hvad er forskellen på en "Reef octopus SP 1000" og "Reef Octopus XP 1000 Cone Skimmer"?

Jeg er ofte faldet over de "Cone skimmers". Er der forskel på dem og en "almindelig" skummer?
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Petercw skrev:En skummer egnet til 400-600 liter er nok rigeligt.
Ikke altid. Jeg vil altid gå efter hvert fald dobbelt rating ift. akvariestørrelse. Jeg har selv knap 200 liter vand, og min skummer kan klare 850 liter. Så jeg er dækket ind 4 gange, og hvis der sker et eller andet uventet i baljen, sætter jeg min lid til min skummer i troen at den rydder så meget op som muligt.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Moente skrev:
Ikke altid. Jeg vil altid gå efter hvert fald dobbelt rating ift. akvariestørrelse. Jeg har selv knap 200 liter vand, og min skummer kan klare 850 liter. Så jeg er dækket ind 4 gange, og hvis der sker et eller andet uventet i baljen, sætter jeg min lid til min skummer i troen at den rydder så meget op som muligt.
Helt enig. Jo mere skummeren kan trække, desto mere kan den jo også rydde op efter evt. uheld. Det er derfor jeg vil overdimensionere skummeren. Jeg tænkte blot at 400% den nødvendige størrelse er liiige i overkanten :)

Som skrevet tidligere, så er jeg også en smule pris bevidst, da jeg ikke har vundet i lotto.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Petercw skrev:
Moente skrev:
Helt enig. Jo mere skummeren kan trække, desto mere kan den jo også rydde op efter evt. uheld. Det er derfor jeg vil overdimensionere skummeren. Jeg tænkte blot at 400% den nødvendige størrelse er liiige i overkanten :)

Som skrevet tidligere, så er jeg også en smule pris bevidst, da jeg ikke har vundet i lotto.
Men igen, hvis dit budget er 3.000, så er Jespers skummer et rigtig godt bud. Det er bare kram! Ellers, www.marine-sources.at.
Mvh Tobias
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Dette er den mindste skummer atb laver som er til alm brug der er selvfølgelig deres nano skummer men den er alt for lille.

http://www.korallenzucht.at/oshop/produ ... -size.html&

Swc laver rigtige fede skummere men de bliver lavet i canada og så bliver de nok for dyre og få sendt hertil.

Kan godt følge dig i du er i tvivl om ikke og købe brugt men som carsten skriver så er det højst pumpen der kan gå i stykker og den er da billig og anskaffe igen hvis det var. Selve skummer kroppen er jo lige gyldigt hvor gammel den er, det har ikke nogen betydning for hva den kan afskumme.

Der findes jo en del billigere skummere men de kan altså godt høres, og vil da sige du får væsentligt mere for dine penge ved feks og købe den atb skummer som er til salg herinde.

Husk skummeren er hjertet så det skal være noget ordentlig
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Selvom jeg har et budget på 3000.- betyder det jo ikke at jeg kaster mig over det første, bare fordi det koster omkring 3000.- hehe :)

Men jeg kan sagtens følge jer hvad angår at købe en brugt skummer.
Jeg var ikke klar over hvordan og hvorledes mht at blive slidt og gå i stykker. Jeg ved jo ikke hvad der sidder i sådan en fætter.

Men hvis i siger at det ikke er noget problem, så er jeg skam tryg ved det.

Nu er det ikke noget hastværk for mig, at få skummeren hjem så jeg har ikke i sinde at købe den lige med det samme.
Jeg samler blot info til hvilken teknik akvarie og møbel skal bygges efter.

Jeg vil dog helt sikker holde øje med, hvad folk sætter til salg herinde.

Som Thue skriver mht skummere, så er det netop også det vigtigste element for mig.
Derfor det er den første del jeg reseacher om ;)

I kender måske ikke nogen som ligger inde med de SWC skummere?
Efter at have set rewiev på dem, så er jeg interesseret i at høre mere om dem.
Det kunne jo også være lækkert at kende nogle cirka priser, for hvad de koster i Danmark :)

Men jeg kan godt se at det lader til at ATB er "Elite klassen" herhjemme i øjeblikket, hehe!
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Næ, ATB har lavet kvalitetsskummere længe, man får god valuta for pengene kontra fx ATI som IMO er lidt for dyre ift. hvad man får. Men ingen tvivl om at de er blandt de allerbedste.

Pas på med at tage de amerikanske sider for seriøst, jeg synes tit at de er alt for rosende og knap så realistiske.

Men en skummer er jo ikke raketvidenskab, kan den lave godt skum og larmer den ikke alt for meget, går man som regel ikke helt galt i byen. 3000,- ER mange penge for et plastikrør med en pumpe, men de fåes MEGET dyrere :sneaky2:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis du vælger at købe en brugt, så har du jo også større chance for at høre støj niveauet fra den inden du smider guldet på bordet. Den mulighed har du ikke rigtigt hvis du køber den i en butik.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Du har helt sikkert fat i noget der Carsten ;)

Det skader ikke at se monsteret i aktion, inden man slipper det løs :)

Hvis vi nu ser bort fra ATB, hvad mener i så ellers er godt?

De fleste snakker ATB men det er ikke noget jeg er faldet over før.

Jeg har hørt flere som bruger Deltec skummere. Jeg kender dog ikke selv noget til dem.
Hvad er jeres erfaring med dem?

Jeg spørger fordi det er meget rart at kende til andre, end blot ét mærke :)
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af kmo »

Min erfaring er begrænset (jeg købte en brugt H&S)... så for what it's worth...

Umiddelbart så virker det til at pumpen er den store støjgenerator... I min sidder en Aquabee 200/1 (gammel model) og den er der næsten konsensus om at den larmer mere end hvad man gider høre i en stue. Den skummer fint, men brummer. Og jeg tror at Aquabee-pumpen sidder i mange skummere (deriblandt Deltec).

Min fornemmelse er også at man kun kan forebygge problemer op til omkring 75% ved at undersøge og overveje - derfra tror jeg det er et spørgsmål om at få det man nu har til at spille bedst muligt... Jeg overvejer fx kraftigt at købe en ny skummerpumpe (og har fået anbefalet red devil SP3 - bruger 1/3 strøm og kan flytte en del mindre og larmer dermed meget mindre, men erfaringerne lyder til at til skummeren så er den god) - og den har jeg fået et link til i Østrig til 60€...

Så... skummerhuset er vel et spørgsmål om hvad man synes er godt (cone, alm. rør osv. osv.) - men se lidt på pumpen der føder, for den kan larme. Virker til at der er generel enighed om at skummere godt kan skumme, stort set allesammen :)
Kristian :)

--
Breathes there the man with soul so dead
Who never to himself hath said
Fuck this shit I'm going to bed!
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Petercw skrev:Du har helt sikkert fat i noget der Carsten ;)

Det skader ikke at se monsteret i aktion, inden man slipper det løs :)

Hvis vi nu ser bort fra ATB, hvad mener i så ellers er godt?

De fleste snakker ATB men det er ikke noget jeg er faldet over før.

Jeg har hørt flere som bruger Deltec skummere. Jeg kender dog ikke selv noget til dem.
Hvad er jeres erfaring med dem?

Jeg spørger fordi det er meget rart at kende til andre, end blot ét mærke :)
Har du misset mit tidligere indlæg i farten? :beer:

Mvh Kenneth
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"