Jeg skal til at have noget nyt lys over min 600 balje. Da det er lidt småt med pengene lige for tiden, regner jeg med at anskaffe 1 lampe til at starte med. p.t har jeg ikke særlig lyskrævende koraller, så det burde ikke være et problem.
Dog er jeg i tvivl om hvorledes man fremstiller en ny lys-kasse smartest. Jeg vil helst ikke have det stående helt åbent, da der bliver meget fugtigt i min lejlighed. Derfor tænkte jeg fuld overdækning, men det har jeg ladet mig fortælle at det måske heller ikke er en god ide.
Kan man dække det delvist og derved undgå en del af fugten i lejligheden?
Hvis jeg laver fuldt overdæk, kan det så gøres med plexiglas, eller reflekterer det for meget af lyset ud i rummet i stedet for ned i akvariet? Dette er de midlertidige forslag jeg arbejder med.
Øverst er akvariet tegnet med de afstivninger af glads, tegnet skraveret.
i midten er den løsning der nok tiltaler mig mest - Altså 2 stykker plexiglas, der ligges på akvariet, hvorefter lampen hænges over, på den placering der er indtegnet på det øverste billede.
Det nederste billede er en delvis overdækning, hvor lampen kommer til at hænge tæt på eller over hullet.
Min bekymring er at der kommer kondens på plexiglas-pladen, hvis den ligger lige over vandet og lyset er lidt højere oppe. Desuden har jeg en Torpedo-Makrel, som skulle kunne finde på at hoppe ud, hvis det står åbent.
På sigt har jeg tænkt mig at konstruere en komplet lyskasse, som jeg endnu ikke ved om skal være åben i toppen eller ej?
Håber der er nogle eksperter der har nogle ideer og indskud

- Mikkel