Naso lituratus står med det den ene finne i graven.

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Naso lituratus står med det den ene finne i graven.

Indlæg af R.Munk »

Hej Forum.

Døden står og ånder min naso lituratus i nakken. Jeg har mere eller mindre afskrevet fisken, men hvordan det er gået så vidt kunne være rart at få svar på.

Igår aftes var der intet med fisken, og den spiste lystigt som den plejer. Fisken er i god foderstand, nærmere halvfed. Den spiser primært nori, og spiulina.
Idag da jeg kommer hjem fra arbejde kan jeg ikke se den, og begynder at lede efter den. Jeg kan ved første øjekast ikke se fisken. Efter lidt tid finder jeg den, hvor den gemme sig mellem nogle sten og min overløbskasse. Jeg tænkte at den nok allerede var død, så jeg fik puffet lidt til den, og helt død var den ikke. Nu ligger den i en hule og rør sig næsten ikke.
Jeg har været ved at måle værdier og de ser fine ud (No2 = 0 No3 = 2 Po4 = 0,03) målt med Red Sea Pro og Hannah.
Jeg kører vodka (0,5 ml) dagligt som det eneste tilsætning. Min totale vandvolume er på 350 liter.
Jeg har ingen idé om hvad der kan være sket. Naso'en er den største fisk i mit akvarie og måler 10-12 cm, og har ingen umiddelbare fjender.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Naso lituratus står med det den ene finne i graven.

Indlæg af Bingocaller »

Alder?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af R.Munk »

I mit akvarie fire måneder. Før det tør jeg ikke sige.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Øv øv.... Men uden at være fiskeekspert, så behøver det jo ikke nødvendigvis at være noget i akvariet der har udløst det.! Fisk er vel ligesom alle andre dyr, hvor død eller sygdom pludselig indtræffer.. Med mindre der selvfølgelig er nogle værdier eller andre oplagte grunde der kan henvises Til det, så kan det jo sagtens være af helt naturlige årsager.
Morten
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af R.Munk »

Tænker jeg også lidt. Alt andet trives undtagen lige min naso. Udfra hvad jeg har målt, er der ikke umiddelbart noget galt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har 2 gange oplevet det samme, og derfor skal jeg ikke have flere af dem.
Der var heller ikke nogle andre fisk der enten var efter den, eller havde det dårligt.
Den begyndte bare fra den ene dag til den næste af blive sløv, og ligge på bunden, og dagen efter var den sten død og jeg en del kroner fattigere
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Carsten skrev:Jeg har 2 gange oplevet det samme, og derfor skal jeg ikke have flere af dem.
Der var heller ikke nogle andre fisk der enten var efter den, eller havde det dårligt.
Den begyndte bare fra den ene dag til den næste af blive sløv, og ligge på bunden, og dagen efter var den sten død og jeg en del kroner fattigere
Enig med Carsten,aldrig mere - ikke før nogen har "knækket" koden til langtids hold af denne fisk.

Hver gang jeg har haft den, har jeg følt mig sikker. Spiser, er tyk og svømmer rundt og har det dejligt - for blot at ligge død 24 timer senere.

Måske et vitamin - skal ikke kunne sige det.

Ked af at høre med din fisk, men tror ikke du kan gøre noget.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af R.Munk »

Tak for jeres svar alle sammen, trods det er negativt, er det alligevel rart at høre at jeg ikke er den eneste der har oplevet det. Jeg afliver den nu her, den skal ikke lide mere end højest nødvendigt.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"