? ang ca, mg og kh i vand.
- FrederikT
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Skanderborg
? ang ca, mg og kh i vand.
Hej sf.
Mit spørgsmål er ang ca, mg og kh i akvarievand.
Jeg har lige målt det.
Ca 450.
Mg 1500.
Kh 9,6.
Jeg synes det er lidt mærkeligt at talene er som de er da jeg ikke tilsætter noget.
Jeg køre med osmose filter med nye filtere.
Det hanevand der er i skalnderborg og omegen er meget hårdt men alligevel synes jeg det er lidt mærklig.
Er der nogen af jer der har det på samme måde?
Mvh Frederik.
Mit spørgsmål er ang ca, mg og kh i akvarievand.
Jeg har lige målt det.
Ca 450.
Mg 1500.
Kh 9,6.
Jeg synes det er lidt mærkeligt at talene er som de er da jeg ikke tilsætter noget.
Det hanevand der er i skalnderborg og omegen er meget hårdt men alligevel synes jeg det er lidt mærklig.
Mvh Frederik.
Senest rettet af FrederikT tors 13. sep 2012 20:26, rettet i alt 1 gang.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2012
Re: ? ang ca, mg og kh i vand.
Hej
Jeg har næsten samme tal i slagelse.
Ca = 430
Mg = kun 1290
Kh = 9,6
Det er uden osmose (endnu)
Jeg har næsten samme tal i slagelse.
Ca = 430
Mg = kun 1290
Kh = 9,6
Det er uden osmose (endnu)
Martin Larsen
Slagelse
Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Slagelse
Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Har du prøvet at måle vandet inden det røg i osmosen?FrederikT skrev:Hej sf.
Mit spørgsmål er ang ca, mg og kh i osmose vand.
Jeg har lige målt det.
Ca 450.
Mg 1500.
Kh 9,6.
Mvh Frederik.
Det lyder helt forkert, da man siger at et osmose anlæg tager 90-95 af det som er i vandet.
Har du en tryk pumpe på anlægget? et forlavt tryk på membranen kan gøre at den ikke fungerer, og at vandet blot løber forbi
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Det er helt forkert - enten virker din osmose ikke, eller også måler du på spildvandet
mvh
Peder
mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- FrederikT
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Vandet jeg har målt er fra mit akvarie.
Jeg prøver lige og måle osmose vand og hanevand i morgen.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2010
Det er da helt normalt, dine værdier ligger som de skal. Hvis du bruger Red sea salt så er værdierne sådan efter et vandskift. De vil ikke ændre sig særlig meget i et nystartet akvarie uden koraller i. Men Kh vil falde stille og roligt på grund af organisk materiale. ( fisk og sten ...)
Der er ikke alle saltmærker der giver disse værdier, men Red sea giver høj mg og Kh på 12 og Ca på 450.
Du har stillet dit spørgsmål forkert, når det nu er akvarievand du måler på og ikke osmose. Osmose værdier giver 0 eller tæt på 0. ( Forhåbentlig
)
Mange hilsner herfra
Der er ikke alle saltmærker der giver disse værdier, men Red sea giver høj mg og Kh på 12 og Ca på 450.
Du har stillet dit spørgsmål forkert, når det nu er akvarievand du måler på og ikke osmose. Osmose værdier giver 0 eller tæt på 0. ( Forhåbentlig

Mange hilsner herfra
Senest rettet af jennifer tors 13. sep 2012 13:56, rettet i alt 1 gang.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det giver ingen mening overhovedet at måle vandet i akvariet. Der har du jo tilsat alt det kalk og magnesium der skal til.FrederikT skrev:Vandet jeg har målt er fra mit akvarie.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2200 København N
Jeg tror ikke han ved at der er Mg og Ca og H2CO3 i saltmixet og ikke kun Na Cl
- FrederikT
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Nu snakker jeg ikke om vand skift for jeg har ikke sikftet noget vand i to måneder. Akvariet har kørt i tre år og der er masser af koraller så det har ikke noget med det og gøre.jennifer skrev:Det er da helt normalt, dine værdier ligger som de skal. Hvis du bruger Red sea salt så er værdierne sådan efter et vandskift. De vil ikke ændre sig særlig meget i et nystartet akvarie uden koraller i. Men Kh vil falde stille og roligt på grund af organisk materiale. ( fisk og sten ...)
Du har stillet dit spørgsmål forkert, når det nu er akvarievand du måler på og ikke osmose. Osmose værdier giver 0 eller tæt på 0. ( Forhåbentlig)
Mange hilsner herfra
Carsten skrev:Det giver ingen mening overhovedet at måle vandet i akvariet. Der har du jo tilsat alt det kalk og magnesium der skal til.FrederikT skrev:Vandet jeg har målt er fra mit akvarie.
Fik vidst skrevet forkert i de første liner. Det er mit akvarievand jeg har målt.
Hvordan vil du finde ud af hvad ca og mg værdierne er i dit akvarie vand hvis ikke tester det og jeg tilsætter ikke noget kalk eller magnesium.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Hvad er det for test sæt du bruger?
Du er formentlig helt sikker på du bruger den rigtige vandmængde til dine test?
Har værdier ligget så højt i 3 år? Og det uden tilsætninger og flere måneder mellem vandskift og masser af koraller?
[ironi] Du bruger vel ikke tilfældigvis det der magiske High Tech salt?[/ironi]
Eller kalk reaktor?
Du er formentlig helt sikker på du bruger den rigtige vandmængde til dine test?
Har værdier ligget så højt i 3 år? Og det uden tilsætninger og flere måneder mellem vandskift og masser af koraller?
[ironi] Du bruger vel ikke tilfældigvis det der magiske High Tech salt?[/ironi]
Eller kalk reaktor?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- FrederikT
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
jeg bruger hannah og salifert og de er helt nye. De har lagt ca sådan i to år.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
De der masser af koraller, er det sten koraller? I så fald har du måske gjort en opdagelse der kan gøre dig til en meget rig mand
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- FrederikT
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Ja har kun sten koraller.
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Vi flytter alle til Skanderborg 

Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- FrederikT
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Jeg tror bare vi dropper den her.
Det er vidst en stor misforståelse det hele.
Ellers TAK for hjælpen.
Det er vidst en stor misforståelse det hele.
Ellers TAK for hjælpen.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Frederik, Jeg tror ikke du tager pis på nogen. I hvert fald ikke bevidst. Du har jo været med her på SF i 3 år, og så vidt jeg kan se plejer du jo ikke at skrive useriøse indlæg.
Tror også alle mægtig gerne vil hjælpe, men det du siger svarer vel nærmest til hvis du sagde du havde kørt rundt i din bil i 2 år uden at fylde benzin på og du så nu, 2 år senere, pludselig er forundret over at tanken stadig er helt fuld.
Der er et eller andet der slet ikke stemmer. Jeg har bare ikke noget gæt på hvor kæden er hoppet af. Nogen gange kan man ikke selv se hvis man gør et eller andet forkert, og har brug for et ekstra sæt øjne. Er der ikke en anden saltvandsakvarist i nærheden af dig som kunne dobbelt checke dine målinger o.s.v.?
Tror også alle mægtig gerne vil hjælpe, men det du siger svarer vel nærmest til hvis du sagde du havde kørt rundt i din bil i 2 år uden at fylde benzin på og du så nu, 2 år senere, pludselig er forundret over at tanken stadig er helt fuld.
Der er et eller andet der slet ikke stemmer. Jeg har bare ikke noget gæt på hvor kæden er hoppet af. Nogen gange kan man ikke selv se hvis man gør et eller andet forkert, og har brug for et ekstra sæt øjne. Er der ikke en anden saltvandsakvarist i nærheden af dig som kunne dobbelt checke dine målinger o.s.v.?
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7321 Gadbjerg
- Geografisk sted: Gadbjerg
PoulD skrev:Frederik, Jeg tror ikke du tager pis på nogen. I hvert fald ikke bevidst. Du har jo været med her på SF i 3 år, og så vidt jeg kan se plejer du jo ikke at skrive useriøse indlæg.
+1
Mvh.
Trine

Trine

-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7321 Gadbjerg
- Geografisk sted: Gadbjerg
Kan du ikke lige tage et nyt billede af akvariet og sætte ind i tråden?
Mvh.
Trine

Trine

- FrederikT
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
PoulD skrev:Frederik, Jeg tror ikke du tager pis på nogen. I hvert fald ikke bevidst. Du har jo været med her på SF i 3 år, og så vidt jeg kan se plejer du jo ikke at skrive useriøse indlæg.
Jeg må se om jeg kan finde en i nærheden af skanderborg der kan tjekke mit vand. Jeg kender ikke lige nogen der har saltvand. Jeg kan godt følge dig i at det lyder mærkligt men har altid troet at det var pga det meget hårde vand der er i skanderborg. Mine 8 motiporaer gror fint og det ville de jo ikke hvis der ikke var noget og gro af.