hej
jeg har en 10-15 cm lang hvid snor stikkende ud ad en af stenene med små hår på siderne
det ligner at den søger noget og så trækker den sig ind i stenen igen
har ikke kunne tage et ordenligt billede af den endnu
men det ville være rart hvis nogen kendte til sådan en
Ud fra beskrivelsen, kunne det lyde som en rørsnegl. men en rørsnegl udsender ikke kun en snor til at fange føde med, men et rigtigt net. Nettet ses oftes og lettest når man skifter vand eller på anden måde roder i bunden, så den hvirvles op.
Hvis det er en rørsnegl, så bør du "nuke" den, hurtigst, og selvfølgelig kigge efter om der kommer flere.
De formerer sig lynhurtigt, og så ligger der snart små "hundelorte" over alt på stenene.
Sålænge sneglene er helt små, er de lette at komme af med, da det bare er at mase dem med enden af en skruetrækker eller lign. Får de lov til at vokse sig store, er de derimod meget svære at fjerne, da røret er extremt hårdt, og låget på røret slutter 100% tæt.
Den eneste måde jeg har kunnet fjerne dem er ved at bruge en knivtang til at knække røret.
det er noe nemmere med et billed saa man er fri for gaetterier
Hverken eremitter eller pincet fisk tager dem. Låget til røret, og fuldstændig som lavet i granit.
Hvis du engang har revet dig til blods på en lille rørsnegl, så ved du hvad vi mener. Ud over at de breder sig over alt, og ikke er til at få væk igen.
Nogle mener at nettet de udsender kan dræbe korallerne i nærheden, om det er sandt skal jeg ikke kunne sige, men et er sikkert korallerne bryder sig ikke om det.
ikke för nu jeg har kun hört om de meget fint paa fransk naar man blev sendt fra herodes til pilatus paa byraadet LOL
ok maaske liidttt forkert adresseret LOL