Doseringsskema

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Doseringsskema

Indlæg af Moente »

Jeg har sådan en smart, billig doseringsmaskine, som ikke kan dosere forskudt af hinanden, hvilket vil sige at ca og kh bliver doseret lige efter hinanden, hvilket jo ikke er ønsket. Derfor tænker jeg på, om jeg evt. skal dosere hele kh-delen over 5 doseringer hen over middag og så ca hen ad eftermiddagen?

Er der noget der taler enten for eller imod at dosere på den måde? Jeg tænker jo på at korallerne bruger både ca og kh i løbet af hele dagen og måske kan det skabe lidt ustabile værdier ved at tilføre al kh'en henover nogle timer i stedet for forskudt over hele lystiden?

Kan nogen komme med nogle idéer?

På forhånd tak :GO
Mvh Tobias
Jesper ØH
Reactions:

Re: Doseringsskema

Indlæg af Jesper ØH »

Kan ikke se hvad der skulle være galt i at doserer lige efter hinanden ? Test kh vent og se den falde 0,5-1 så skal doseringsmaskinen jo til at køre :)
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Jeg har vist samme doseringsmaskine som dig, hvis jeg husker rigtigt. I starten kørte jeg med kh dosering om morgenen og ca om aftenen. For en månedstid siden lavede jeg det om så doseringerne nu køres løbende over hele dagen.

Det vil så sige, at jeg nu har 24 doser af KH og mineralsalt mellem kl. 00.01 og 23.59. Altså cirka én dosering pr time. For så at undgå evt bundfældning mellem KH og CA, bliver CA doseret 23 gange indenfor sammen tidsrum. På den måde er der altid lidt tid mellem KH og CA dosering.

Efter at have skiftet til dette skema steg min daglige dosering af de 3 væske fra 50 ml. til 70 ml. Om det skyldes at korallerne optager mere eller om det er et rent tilfælde ved jeg ikke, men det vil jeg da gerne selv tro på :pray:
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Mine doseringer går fra 11-21, og lyset er tændt fra 11-22. Doserer ikke om natten, da jeg ikke tror der er behov for det der.

Men tager jeg fejl når jeg siger at ca og kh helst ikke skal doseres lige efter hinanden, men gerne med minimum 5 minutters mellemrum?
Mvh Tobias
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De små mængder kh og ca som doseres i akvariet har jeg svært ved at tro kan udfælde selv om de bliver ledt i akvariet samtidig.
Hvorfor skulle korallerne ikke have behov for at få kh og ca om natten??
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Jeg dosere det ene om formiddagen og det andet om eftermiddagen over 4 doseringer
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Carsten skrev:De små mængder kh og ca som doseres i akvariet har jeg svært ved at tro kan udfælde selv om de bliver ledt i akvariet samtidig.
Det kan godt være det bare er mig, men lys=fotosyntese=vækst. Og da der ikke er lys om natten, tænker jeg at de ikke forbruger noget. Tager jeg fejl?
Mvh Tobias
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

ph er godt nok en maerkelig parameter det er som om den maales baglaens,jeg doserer kw om morgenen hvor ph er lavest men ikke hvis saliniteten er höj,det kan vaere et omvendt belyst refugie hjaelpr pa lav ph om natten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Moente skrev:
Carsten skrev:De små mængder kh og ca som doseres i akvariet har jeg svært ved at tro kan udfælde selv om de bliver ledt i akvariet samtidig.
Det kan godt være det bare er mig, men lys=fotosyntese=vækst. Og da der ikke er lys om natten, tænker jeg at de ikke forbruger noget. Tager jeg fejl?
Nu er det jo ikke en plante, og selv planter vokser om natten
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

OK,det er vel ikke nok detaljer AT KOMME EFTER DER LOL :K
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

Moente skrev:
det er jo også rigtigt tænkt ....... hvis det er planter, men koraller er jo kolonier af dyr.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

vi er naermere relateret til dinosaurus end hvad blödkoraller er til söanemoner de er cnidarier men kyssende kusiner bliver de nok aldrig og planters diversitet er meget lav i havet!!ALGER er fotosyntetiske organismer og respirerer om natten paa sunde koralrev kommer svampe paa anden pladsen efter koraller Wilkinson(1983)viser at 6 ud af de 10 mest almidelige svampe arter paa "the great barrier reef"primaert er producenter istedet for konsumenter,altsaa de producerer cirka 3 gange mere oksygen igennem fotosyntese end hvad de naar at bruge til respiration,..
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

LarsSteen skrev:
Moente skrev:
det er jo også rigtigt tænkt ....... hvis det er planter, men koraller er jo kolonier af dyr.
Men korallerne har alger i sig - som omdanner lys til sukker - som korallerne så bland andet lever af

Så Tobias tanke er da spot on?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

:GO
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Jeg bumper lige.
Mvh Tobias
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Tobias, hvis du har samme doseringsmaksine som Christopher, kan du så ikke bare bruge samme princip, bare over 10 timer? Altså, fordele daglig kH over 10 doser og Ca over 9 doser.

Koraller vokser vel også en smule om natten, men de fleste fotosyntetiske vokser vist 4 gange så hurtigt når der er lys. Her er lidt om emnet: http://www.coralscience.org/main/articl ... reefs-grow
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

PoulD skrev:Tobias, hvis du har samme doseringsmaksine som Christopher, kan du så ikke bare bruge samme princip, bare over 10 timer? Altså, fordele daglig kH over 10 doser og Ca over 9 doser.

Koraller vokser vel også en smule om natten, men de fleste fotosyntetiske vokser vist 4 gange så hurtigt når der er lys. Her er lidt om emnet: http://www.coralscience.org/main/articl ... reefs-grow
Tak for link, min ven, det må jeg lige nærstudere :)

Jeg ændrer antal doseringer.
Mvh Tobias
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"