Jern

Forum for generel snak omkring saltvand.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Jern

Indlæg af ole kekkonen »

Coral Magazine, Nov/Dec 2011, page 89:

"The primary material that cause trouble are metals, especially the toxic heavy metals that are often called "trace elements". These toxic materials are often added by aquarists in excessive amounts as additives for no good reason, and in most cases they become poisons in concentrations above those in natural sea water. In addition, most organisms get all the "trace elements" they can use from well-formulated foods."
mer eller mindre kommer de stoffer ind via mad end tilsaetninger og efter de bliver udskildt af dyr og oplöst i vandet bliver de bundet direkte til alger der har brug for dem til vaekst men som regel er alger eksporteret fra akvariet og sporstoffer forsvinder
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Anette skrev:Hej igen Peder,

Jeg kan sagtens følge dig i det med vandskifte og så undgå alle de små bøtter med tilsætninger af enhver art. Jeg tager dog hatten af for at du kan få tid til det en gang om ugen - ville jeg godt nok gerne at vi havde, for så skulle det prøves. Som det ser ud pt får vi det desværre kun gjort når vi tømmer sumpen (ca 35 % vandskifte) og det sker ca hver 3. måned.
:
Godmorgen Anette,

Vi er jo alle lidt 'dovne' - i den erkendelse har jeg jo netop fået lavet et semiautomatisk vandskiftesystem - hvilket betyder at jeg blot skal følge nogle få steps.

1) slukke en pumpe (2 sek)
2) åbne hane til kloak (2 sek)
3) lukke hane til kloak (2 sek)
4) komme salt i (30 sek)
5) tænde pumpe (2 sek)

Nok den bedste investering jeg nogensinde har gjort i baljen - for det gør at vandskifte foretages så ofte som det er nødvendigt.

God dag :y

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Ole: hmm... det lyder spændende - betyder det så vi fodrer for lidt ;) Ej - det må så betyde at fiske ekskrimenter ikke udelukkende er puha. Det stiller jo også et helt andet perspektiv i forhold til mængden af fisk (og dermed afføring i forhold til koraller).

Peder: Det der må du da tage patent på ;) Lyder dælme smart! Sidst vi prøvede at lade det stå og passe sig selv, faldt slangen af og vi havde 25 L vand i gulvtæppet hvilket resulterede i at vi måtte flytte sumpen og sætte gulvvarmen på fuld buls for at få tørret tæppet igen ;)
Men så forstår jeg bedre du har overskud til at få det gjort en gang om ugen ;)
Mvh Anette og Kristoffer
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

anette @
nedbrydere er generelt mindre dyr modsat det man normalt ser.. :f1:
hvis detritus besidder et bakterie overtræk bliver det spist ellers ikke og i naturen biver foder genbrugt på denne måde 6-8 gange før det når bunden :biggrin:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Anette skrev:(og dermed afføring i forhold til koraller).
og hoved aarsagen til problemer med acropora generelt i akvarier er de har det med at smide vaevet/slime :wink:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Anette skrev:Ole: hmm... det lyder spændende - betyder det så vi fodrer for lidt ;) Ej - det må så betyde at fiske ekskrimenter ikke udelukkende er puha. Det stiller jo også et helt andet perspektiv i forhold til mængden af fisk (og dermed afføring i forhold til koraller).

Peder: Det der må du da tage patent på ;) Lyder dælme smart! Sidst vi prøvede at lade det stå og passe sig selv, faldt slangen af og vi havde 25 L vand i gulvtæppet hvilket resulterede i at vi måtte flytte sumpen og sætte gulvvarmen på fuld buls for at få tørret tæppet igen ;)
Men så forstår jeg bedre du har overskud til at få det gjort en gang om ugen ;)
Enig med Ole her - hvorfor jeg pt nøjes med vandskifte. når jeg ser lidt svaghed i farver, typisk at der er for lidt N i vandet.

Omkring min semiautomatiske vandskifte system, ja så er det IKKE mig der kan tage æren - det er jo min forhandler der har designet og opsat den.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Overvejet at gøre det fuldautomatisk Peder? Elektroniske ventiler på noget timer ur og På pumperne - og så have en stor tønde med forblandet vand?

Det må sgu da være næste prOjekt efter lamperne!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Bingocaller skrev:Overvejet at gøre det fuldautomatisk Peder? Elektroniske ventiler på noget timer ur og På pumperne - og så have en stor tønde med forblandet vand?

Nope, det vil være teknik for teknikkens skyld - og vil spare 6 sekunder - saltet skal stadig manuelt op i beholderen.
:scream:
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Teknik for teknikken skyld præcis! Man skal aldrigt gå ned på udstyr jo!

Saltet kan du vel også finde ud af at få doseret tørt - noget med snore træk og en spand der vælter hahaha
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Bingocaller skrev:Overvejet at gøre det fuldautomatisk Peder? Elektroniske ventiler på noget timer ur og På pumperne - og så have en stor tønde med forblandet vand?

Man må aldrig lave sådan noget automatisk. Murphy's lov siger "kan det gå galt - vil det gå galt" - og det gør det :)

Man må aldrig ALDRIG stole på magnetventiler :biggrin:
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

pederrevnørd skrev:

Nope, det vil være teknik for teknikkens skyld - og vil spare 6 sekunder - saltet skal stadig manuelt op i beholderen.
:scream:
Lidt nørd må man da godt være :)
AndersGS skrev:

Man må aldrig lave sådan noget automatisk. Murphy's lov siger "kan det gå galt - vil det gå galt" - og det gør det :)

Nej, også derfor man skal lave et redundant system. :K Elsker teknik
Mvh Anette og Kristoffer
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

teknik?hvad er det??? :K
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Bingocaller skrev:Teknik for teknikken skyld præcis! Man skal aldrigt gå ned på udstyr jo!

Saltet kan du vel også finde ud af at få doseret tørt - noget med snore træk og en spand der vælter hahaha
Det er vist tys tys endnu, men rygter fra lejlighedsvis pålidelig kilde siger, at Peder lige har bestilt den helt nye saltsilo med snegl fra Deltec
Billede
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Anette skrev:
AndersGS skrev:

Oh yeah :beer:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:
Bingocaller skrev:Teknik for teknikken skyld præcis! Man skal aldrigt gå ned på udstyr jo!

Det er vist tys tys endnu, men rygter fra lejlighedsvis pålidelig kilde siger, at Peder lige har bestilt den helt nye saltsilo med snegl fra Deltec
Billede

Synes den ser fin ud den der - mon den kan stå i gæsteværelset ? :scream:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

aaarrrrrgggggghhhhhhhhh!!! saa vil sviger-apparatet helt sikkert gör os arvlös :beer:
Brugeravatar
9000 l+5000l sump
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af 9000 l+5000l sump »

Nu hvor i er ude i radikale saltskift, så tilsætter man ikke een eneste ting på Akvarierne i Honolulu. De har en 30 m dyb boring direkte 1,5 km ude på koralrevet. Og deres koraller er flotte!

Så det er vel bare et spørgsmål om at flytte dertil så er det slut med manuelt vandskift og man kan lige nå at tage sig en surftur eller en smut op af Wikiki Beach i stedet:-)
Akvarie 3,2x2,44x1,6 m= 12493 l
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

9000 l+5000l sump skrev:Nu hvor i er ude i radikale saltskift, så tilsætter man ikke een eneste ting på Akvarierne i Honolulu. De har en 30 m dyb boring direkte 1,5 km ude på koralrevet. Og deres koraller er flotte!

Så det er vel bare et spørgsmål om at flytte dertil så er det slut med manuelt vandskift og man kan lige nå at tage sig en surftur eller en smut op af Wikiki Beach i stedet:-)
1) har ikke råd at bo der.... Desværre
2) har man vand direkte fra revet, hvor er udfordringen så henne ?

Drømme drømme.... Huske lotto denne weekend... :W
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Anette

Har fulgt tråden her med stor interesse da det er et af de emner der optager mig en del.
Det er en skam at du ikke har mulighed for oftere vandskift, da jeg er helt enig med Peder i hans betragtning omkring det ugentlige vandskift.
Det KUNNE måske løse problemet med de vigende farver.

Som Peder nævner, var det ligeledes begyndt at genere mig med alle de små flasker, samt at jeg alligevel ikke fik de ønskede resultater.
Jeg følte der manglede noget, så jeg ledte efter hvilke sporstoffer/elementer jeg skulle tilsætte yderligere - noget måtte jo mangle. Det viste sig at være knap så ligetil.

Med alle de forkellige ting jeg læste og hørte om man kunne/burde tilsætte, så følte jeg til sidst at jeg kæmpede en kamp for at få - "kemiske koraller - Epo koraller" :wink: .
Jeg synes lidt at det svarede til - lidt karikeret - at et menneske lever af junk-food og frosne færdigretter med tvivlsom næringsværdi og så klares helsedelen med vitaminpiller og kosttilskud.

Jeg mener at det må kunne gøres bedre derfor har jeg så valgt at gøre flg.:

Vandskift: Jeg har i det sidste halve år skiftet vand ugentligt. Startede lidt forsigtigt og øgede så jeg nu skifter ca. 7 - 8% hver uge.
Jeg benytter en 1200L spandpumpe til at suge ud med. Det tager, alt afhængigt af hvor meget jeg gør ud af at målrette suget, ca. 15Min for 90L
Vandet blander jeg dagen før og det tager under 15 min. at fylde det på. Jeg bruger en Aqua Bee 2000 til det, så der er smæk på.
Til og afrigning/oprydning tager andre 15 - 20 min.
Så alt i alt gøres hele øvelsen på under én time. Men det kan jo være lang tid, hvis man ikke har tiden. Men det er hurtigt gjort.

For at blive i det naturlige, så har jeg valgt at gå tilbage til kalkreaktor i stedet for væsker.
Der skrives meget om, at kalkreaktorer er vanskelige og besværlige at køre med.
Det er ikke helt rigtigt, men det er ikke lige så simpelt som at indstille en dosseringsmaskine, det skal indrømmes.
Indkøringsfasen er lidt anderledes, der er en del finjustering, men når den er indkørt kører den ligeså problemfrit som en dosseringsmaskine.

Men det kræver, at man sætter sig ind i hvordan den fungerer. Det er ikke raketvidenskab - det er ret simpelt i virkeligheden. Alle kan gøre det.

Hos MIG, virker dette.
Jeg har flotte koraller med god vækst. Jeg har tiltagende farver i stedet for vigende.
Jeg tilsætter kun Aminosyrer og lidt Pohls extra (2,5ml) aht mine LPS. Intet andet.

Jeg har så fået en yderligere sidegevinst.
Jeg havde en del problemer med trådalger i mit refugium. Jeg sugede dem ud ugentligt iforb. med vandskift og alligevel måtte jeg fjerne en del med håndkraft i mellem skiftene.
De er kraftigt på retur. Der er lidt, men det suges ved vandskift. Den enorme vækst er stoppet.
Om det har med skiftet til kalkreaktor at gøre, ved jeg ikke. Jeg har ikke ændret andet.

Men som nævnt - det her virker hos mig. Om det er løsningen for andre ved jeg ikke.
Men det er simpelt og kræver kun én times tid om ugen og så giver det flotte koraller.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jeg tror naeppe det er mange herinde der fodrer ders akvarie saa meget de kan kalde det for koralrev og med tanke paa refugiet er det hysj hysj herinde at bare naevne det som alge naerings export fordi det hjaelper kun til
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

ole. skrev:jeg tror naeppe det er mange herinde der fodrer ders akvarie saa meget de kan kalde det for koralrev og med tanke paa refugiet er det hysj hysj herinde at bare naevne det som alge naerings export fordi det hjaelper kun til
Hmm, Jeg tror nu på at alger er ganske gavnlige til optag af eks PO4 og No3.
Men der er ingen tvivl om, at de også guffer i sig af det jern man evt tilfører.
Kender flere som enten, har reduceret deres Chedoer/Caulerpa eller har fjernet dem helt af samme grund.

Det er vel en personlig vurdering, men jeg forstår din tanke omkring hysj hysj.
Der går nogle gange lidt religion i det og det er måske at hæve alger for højt op :wink:

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev:
9000 l+5000l sump skrev:Nu hvor i er ude i radikale saltskift, så tilsætter man ikke een eneste ting på Akvarierne i Honolulu. De har en 30 m dyb boring direkte 1,5 km ude på koralrevet. Og deres koraller er flotte!

1) har ikke råd at bo der.... Desværre
2) har man vand direkte fra revet, hvor er udfordringen så henne ?

Drømme drømme.... Huske lotto denne weekend... :W
3. Hvorfor i det hele taget have et saltvands akvarium hvis man praktisk talt bor i et
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

crazy seahorse skrev:
ole. skrev:jeg tror naeppe det er mange herinde der fodrer ders akvarie saa meget de kan kalde det for koralrev og med tanke paa refugiet er det hysj hysj herinde at bare naevne det som alge naerings export fordi det hjaelper kun til
Hmm, Jeg tror nu på at alger er ganske gavnlige til optag af eks PO4 og No3.
Men der er ingen tvivl om, at de også guffer i sig af det jern man evt tilfører.
Kender flere som enten, har reduceret deres Chedoer/Caulerpa eller har fjernet dem helt af samme grund.

Det er vel en personlig vurdering, men jeg forstår din tanke omkring hysj hysj.
Der går nogle gange lidt religion i det og det er måske at hæve alger for højt op :wink:

Erik
men biologien er og bliver den samme jeg ville önske jeg kunne komme med en hurtig lösning men desvaerre det er ikke andet for at saette sig paa haenderne :beer:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hvad er egentlig Chedo Erik ? Jeg kender den ikke, er det Chaeto du mener?

Mvh
Peder
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Hr. C »

AndersGS skrev:

Lige mine ord!
Elektriske styrede magnetventiler eller lign. fejler typisk på et eller andet tidspunkt, konsekvensen af dette tror jeg de fleste kan sætte sig ind i... :BA
Manuelt betjente kuglehaner, ved man lissom hvor man har.
Med venlig hilsen
Nicolaj
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Hr. C »

crazy seahorse skrev:Hej Anette

Har fulgt tråden her med stor interesse da det er et af de emner der optager mig en del.
Det er en skam at du ikke har mulighed for oftere vandskift, da jeg er helt enig med Peder i hans betragtning omkring det ugentlige vandskift.
Det KUNNE måske løse problemet med de vigende farver.

Som Peder nævner, var det ligeledes begyndt at genere mig med alle de små flasker, samt at jeg alligevel ikke fik de ønskede resultater.
Jeg følte der manglede noget, så jeg ledte efter hvilke sporstoffer/elementer jeg skulle tilsætte yderligere - noget måtte jo mangle. Det viste sig at være knap så ligetil.

Med alle de forkellige ting jeg læste og hørte om man kunne/burde tilsætte, så følte jeg til sidst at jeg kæmpede en kamp for at få - "kemiske koraller - Epo koraller" :wink: .
Jeg synes lidt at det svarede til - lidt karikeret - at et menneske lever af junk-food og frosne færdigretter med tvivlsom næringsværdi og så klares helsedelen med vitaminpiller og kosttilskud.

Jeg mener at det må kunne gøres bedre derfor har jeg så valgt at gøre flg.:

Vandskift: Jeg har i det sidste halve år skiftet vand ugentligt. Startede lidt forsigtigt og øgede så jeg nu skifter ca. 7 - 8% hver uge.
Jeg benytter en 1200L spandpumpe til at suge ud med. Det tager, alt afhængigt af hvor meget jeg gør ud af at målrette suget, ca. 15Min for 90L
Vandet blander jeg dagen før og det tager under 15 min. at fylde det på. Jeg bruger en Aqua Bee 2000 til det, så der er smæk på.
Til og afrigning/oprydning tager andre 15 - 20 min.
Så alt i alt gøres hele øvelsen på under én time. Men det kan jo være lang tid, hvis man ikke har tiden. Men det er hurtigt gjort.

For at blive i det naturlige, så har jeg valgt at gå tilbage til kalkreaktor i stedet for væsker.
Der skrives meget om, at kalkreaktorer er vanskelige og besværlige at køre med.
Det er ikke helt rigtigt, men det er ikke lige så simpelt som at indstille en dosseringsmaskine, det skal indrømmes.
Indkøringsfasen er lidt anderledes, der er en del finjustering, men når den er indkørt kører den ligeså problemfrit som en dosseringsmaskine.

Men det kræver, at man sætter sig ind i hvordan den fungerer. Det er ikke raketvidenskab - det er ret simpelt i virkeligheden. Alle kan gøre det.

Hos MIG, virker dette.
Jeg har flotte koraller med god vækst. Jeg har tiltagende farver i stedet for vigende.
Jeg tilsætter kun Aminosyrer og lidt Pohls extra (2,5ml) aht mine LPS. Intet andet.

Jeg har så fået en yderligere sidegevinst.
Jeg havde en del problemer med trådalger i mit refugium. Jeg sugede dem ud ugentligt iforb. med vandskift og alligevel måtte jeg fjerne en del med håndkraft i mellem skiftene.
De er kraftigt på retur. Der er lidt, men det suges ved vandskift. Den enorme vækst er stoppet.
Om det har med skiftet til kalkreaktor at gøre, ved jeg ikke. Jeg har ikke ændret andet.

Men som nævnt - det her virker hos mig. Om det er løsningen for andre ved jeg ikke.
Men det er simpelt og kræver kun én times tid om ugen og så giver det flotte koraller.

Erik
Rigtig godt eksempel, med fast food osv... :GO

Jeg har også tænkt på at automatisere mit vandskift - skifter ca. 200 liter/ måned (i mit 720 + 200 liter sump)
1. Idag foregår det med opblanding dagen før i regnvandstønde ved siden af akvariet.
2. Dernæst "slamsugning" af detritus i akvariebund + sump, som regel med slangen ud af nærliggende terassedør
3. pumpning af frisk opblandet saltvand fra tønde og over i kammer i sump.
4. Færdig!
Tager ca. alt ialt over 2 dage 2 - 3 timer... :BA
Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

pederrevnørd skrev:Hvad er egentlig Chedo Erik ? Jeg kender den ikke, er det Chaeto du mener?

Mvh
Peder
Jooo, det er den samme vi mener. Sorry.
Jeg plejer at kalde det for grydesvampen, men det andet lød ikke så morfaragtigt og var mere mundret :rolleyes: .

Erik

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

AndersGS skrev:
Anette skrev:
AndersGS skrev:

Jeg har selv tumlet lidt med at lave et automatisk dagligt vandskift.'
Har også undersøgt lidt omkring det og hvad stabilitet angår ser det ud til at være en god idé.

Og - det kan lade sig gøre uden brug af magnetventiler, kuglehaner og ekstra pumper. Tror jeg!!!!! (Nej, det KAN lade sig gøre)
Jeg mener jeg har fået en idé som kan anvendes.
Men, som Peder Revn. skriver, kommer man ikke uden om at skulle blande vandet inden, men det er hurtigt gjort og det skal kun gøres én gang om måneden.

Jeg har ikke haft tid til at prøve det af, da det samtidig åbnede for en del andre spørgsmål som jeg ikke har undersøgt til bunds endnu.

F.eks så er de saltblandinger vi anvender iblandet diverse sporelementer, hvoraf nogle af dem er en faktor 10 og nogle endda mere.
Flygtige stoffer som Iod og Strotium der, som der siges i Iodtråden, forsvinder ud gennem overfladen, skulle høre til dem der er mere af i blandingerne.

Vil et fast dagligt vandskift, kunne forårsage at disse vil blive tilført hurtigere end de forsvinder, med en forgiftning som resultat?

Vil denne daglige tilførsel af jern kunne gøre det muligt at få målbart jern, da det måske ikke når at blive optaget fra dag til dag?

Hvad det rent praktiske angår, så er der også nogle spørgsmål.
Ikke af sikkerhedsmæssig art, men mere omkring stabiliteten af mængder. Der skulle jo gerne hives det samme ud som der puttes i og vise versa.
Det er lidt mere kompliceret for igen åbner det for nye spørgsmål og det kommer nok for vidt på dette sene tidspunkt.

Spørgsmålet er vel også om der skal laves en ny tråd omkring det, da det vel dybest set ikke har med jern at gøre, udover at man tilsætter det med saltet.
Det må en af moderatorerne afgøre.

Men på spørgsmålet om det kan lade sig gøre og er praktisk gennemførligt, må svaret være ja (højst sandsynligt :wink: )

Erik

Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

crazy seahorse skrev:
AndersGS skrev:
Anette skrev:
AndersGS skrev:

Jeg har selv tumlet lidt med at lave et automatisk dagligt vandskift.'
Har også undersøgt lidt omkring det og hvad stabilitet angår ser det ud til at være en god idé.

Og - det kan lade sig gøre uden brug af magnetventiler, kuglehaner og ekstra pumper. Tror jeg!!!!! (Nej, det KAN lade sig gøre)
Jeg mener jeg har fået en idé som kan anvendes.
Men, som Peder Revn. skriver, kommer man ikke uden om at skulle blande vandet inden, men det er hurtigt gjort og det skal kun gøres én gang om måneden.

Jeg har ikke haft tid til at prøve det af, da det samtidig åbnede for en del andre spørgsmål som jeg ikke har undersøgt til bunds endnu.

F.eks så er de saltblandinger vi anvender iblandet diverse sporelementer, hvoraf nogle af dem er en faktor 10 og nogle endda mere.
Flygtige stoffer som Iod og Strotium der, som der siges i Iodtråden, forsvinder ud gennem overfladen, skulle høre til dem der er mere af i blandingerne.

Vil et fast dagligt vandskift, kunne forårsage at disse vil blive tilført hurtigere end de forsvinder, med en forgiftning som resultat?

Vil denne daglige tilførsel af jern kunne gøre det muligt at få målbart jern, da det måske ikke når at blive optaget fra dag til dag?

Hvad det rent praktiske angår, så er der også nogle spørgsmål.
Ikke af sikkerhedsmæssig art, men mere omkring stabiliteten af mængder. Der skulle jo gerne hives det samme ud som der puttes i og vise versa.
Det er lidt mere kompliceret for igen åbner det for nye spørgsmål og det kommer nok for vidt på dette sene tidspunkt.

Spørgsmålet er vel også om der skal laves en ny tråd omkring det, da det vel dybest set ikke har med jern at gøre, udover at man tilsætter det med saltet.
Det må en af moderatorerne afgøre.

Men på spørgsmålet om det kan lade sig gøre og er praktisk gennemførligt, må svaret være ja (højst sandsynligt :wink: )

Erik
Selvfølgelig kan de lade sig gøre! Men man skal passe på med at overlade noget så potentielt farligt til et automatiseret system. Som maskinmester har jeg oplevet mange magnetventiler der har fejlet.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

AndersGS skrev:
Selvfølgelig kan de lade sig gøre! Men man skal passe på med at overlade noget så potentielt farligt til et automatiseret system. Som maskinmester har jeg oplevet mange magnetventiler der har fejlet.
Men man behøver jo ikke magnetventiler. En lille pumpe som pumper en sjat saltvand ud i kloakken en gang i timen (og selvfølgeig spærrer for osmose pumpen imens) og derefter en en anden pumpe som sekventielt pumper en sjat af det månedligt opblandede saltvand ind i akvarie systemet.
Selv en strømafbrydelse på et hilket som helst tidspunkt vil ikke få den mindste indflydelse på saliniteten.
Hvis det hele er styret af en lille rendundant PLC og rendundante niveau følere, kan det vel gøres endog langt mere sikkert end bare den automatiske påfyldning af RO vand for fordampning som jo stort set alle har.
Man kan jo endda lade PLC'en sende en SMS i alle mulige situationer (f.eks. hvis den ene pumpe er blevt lidt langsommere end den plejer at være).

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"