Osmose anlæg uden vandspild ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Osmose anlæg uden vandspild ?

Indlæg af Ulrik »

Hej alle
Er der nogen der ved om der findes et osmoseanlæg hvor man ikke behøver at smide 100l vand ud hver gang man har lavet 25l ?. Ved godt jeg kan bruge vandet til blomster og alt muligt andet, men det ville nu være ønskeligt med lidt mindre vandspild.
Læste om en "boosterpumpe" i forbindelse med et osmoseanlæg men er ikke helt klar over hvordan og hvad den er til ?
Mvh
Ulrik
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Osmose anlæg uden vandspild ?

Indlæg af ole kekkonen »

hej,du far mere rent vand med en booster pumpe.
da jeg lavet alt vandet til mit akvarie gjorde jeg det med et kati/ani filter der er ikke noe vandspild men mög besvaerlig at regenere og jeg havde problemer med graalig vand.jeg er gaaet tilbage til osmose og et stort silikat filter,hvis du vil kan jeg finde billeder frem af kati/ani
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

Ok.
Kati/ani filter lyder jo lidt besværligt, men har aldrig hørt om det. Kan det købes i Danmark ?.
Jeg må nok bare fortsætte med mit osmoseanlæg.
Øv
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Et destillationsapparat - det har intet vandspild :clap:

Vi havde et kæmpeanlæg på zoofysiologi i min studietid

Og så kan man også bruge det til andre sjove ting... :wink:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

nbd skrev:Et destillationsapparat - det har intet vandspild :clap:

Jeg har engang bygget mig sådan et, og dt havde da rimeligt pænt vandspild når det blev brugt til "andre sjove ting" :T

Energi forbruget er så heller ikke at kimse af.

Ved ikke om det ville fungere , men man kunne jo også opsample det "beskidte" vand fra osmoseanlægget og pumpe det igennem osmoseanlægget 1, 2 eller 3 gange mere. På samme måde som når man får svigermor på besøg og genbruger kaffebønnerne fra dagen før :wink:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Hvis du ikke vil have vand spild kan du bruge en ionbytter.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

er det ikke et problem at opfange vandet uden det bliver forurenet pa vej ned
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

ole. skrev:

er det ikke et problem at opfange vandet uden det bliver forurenet pa vej ned
:K
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ulrik skrev:Hej alle
Er der nogen der ved om der findes et osmoseanlæg hvor man ikke behøver at smide 100l vand ud hver gang man har lavet 25l ?. Ved godt jeg kan bruge vandet til blomster og alt muligt andet, men det ville nu være ønskeligt med lidt mindre vandspild.
Læste om en "boosterpumpe" i forbindelse med et osmoseanlæg men er ikke helt klar over hvordan og hvad den er til ?
Mvh
Ulrik
Sådan et anlæg findes da, men så hedder det et mixbed filter. Der laver du lige så meget vand som du hælder på anlægget. Problemet begynder så år det skal regeneres.
sådan et filter kan man ikke selv regenere, det skal forbi "fabrikken" så som HOH og flere andre. Man afleverer flasken og får en ny mod betaling af en beløb, 500-600 kroner
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

Carsten skrev:
Mvh
Ulrik
Sådan et anlæg findes da, men så hedder det et mixbed filter. Der laver du lige så meget vand som du hælder på anlægget. Problemet begynder så år det skal regeneres.
sådan et filter kan man ikke selv regenere, det skal forbi "fabrikken" så som HOH og flere andre. Man afleverer flasken og får en ny mod betaling af en beløb, 500-600 kroner
Kan et mixbed filter købes for meenneskepenge og i givet fald hvor ?, eller er det kun til industrien ?.
500-600 kr kan jo både være dyrt og billigt, afhængig af hvor meget vand der kan laves på en flaske.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

lige et par billeder af mit kati ani filter
Billede
Billede
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Et mixedbed filter er "bare" et silikat/resinfilter som så mange af os har monteret efter osmoseanlægget - blot i større format.

Man ser dem ofte monteret på vandtilgangen til industrikaffemaskiner osv.

Sådan et filter kan optage en vis mængde før det skal smides ud/regeneres. Regenerering består blot i at filteret skylles i saltvand, men man kan dog ikke rigtigt selv gøre det.

Datablad: http://www.kruger.dk/krugeras/ressource ... mation.pdf

Jeg tror ikke du kan købe dem i en butik som privat - og de fleste af de filtre sælges som del af en serviceaftale. Men det er vel bare af prøve at ringe lidt rundt, der skal da nok være en eller anden der giver sig og vil sælge dig et.

Jeg ville hellere ofre pengene på en ekstra osmosemembran som du sætter på koncentrat-afgangen fra den første - og så knald en boosterpumpe på, så har det et nogenlunde anlæg der ikke har for meget spild.

Ellers kan kan regnvand jo også pumpes igennem anlægget, der er ikke så meget "materiale" i det, så spildet er mindre + det er gratis ;) Kræver selvfølgelig man ikke for i byen eller ved siden af en svinefarm :K
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Ulrik skrev:
Carsten skrev:
Mvh
Ulrik
Kan et mixbed filter købes for meenneskepenge og i givet fald hvor ?, eller er det kun til industrien ?.
500-600 kr kan jo både være dyrt og billigt, afhængig af hvor meget vand der kan laves på en flaske.
Ja, det kan det godt. Jeg har et stående som jeg ikke bruger. Ny prisen var knapt 3000 i sin tid.
500-600 kroner for en regenering, svarer til ca 1 krone per liter. Men der kan godt trækkes mange flere liter ud af anlægget inden det skal ombyttes.
De ca 600 liter som det er opgivet til at producere, er ud fra at der er fuldskrue på anlægget, men skruer man ned, til f.eks halv mængde forøges antallet af liter ret meget.
mængden af vand som kan produceres, afhænger også af råvandet.
Rent Postevand
Reactions:

Indlæg af Rent Postevand »

Jeg har læst det meste. Desværre kommer nogle af jer med meget hurtige korte svar. Det oprindelige spm er: kan man undgå spildvand, eller i hvert fald reducere det. Jeg antager, at Ulrik, som starter, skriver pga penge og måske etik. Han skriver om en spildvandsfaktor på 4 (100:25), og det er meget højt. Det er kun små osmoseanlæg med en 50-75GPD membran OG et ringe vandtryk, dvs. under 3bar, der producerer så ringe. Det hører til sjældenhederne. En boosterpumpe forøger trykker og øger derved membranens kapacitet og spildvandsfaktoren forbedres, læs mere her Faktorer, som påvirker kvalitet og ydeevne, omvendt osmose anlæg

Destillationsanlæg, hvor man ved at opvarme vand (det koster penge!), bruger dampen, er uøkonomisk. Alle undersøgelser viser at omvendt osmose er den mest økonomiske måde at rense vand på. Det renser typisk ned til 10-20ppm (20-40µSiemens) og hvis man vil længere ned, kan ionbytningsmateriale/harpiks/granulat med kationer og anioner benyttes. På engelsk hedder det Mix Bed Resin (fordi det er en blanding af kationer og anioner) På tysk MischBettHarz. Harpiks/ionbytning osv. har jeg skrevet om. Og på dansk kalder jeg det bare harpiks, men vi kan da godt kalde det 'Blandet Harpiks'

Kun at bruge ionbytningsmateriale er uøkonomisk, se ovennævte side. Mange vinduespudsere bliver af forhandlere 'lokket' til at købe store 11-25 liters dyre metalbeholdere fyldt med harpiks. Det er i denne forbindelse korrekt, at her er intet spildvand, men det har sin pris, og hvis vi kun kigger på pengene er et omvendt osmoseanlæg efterfulgt af harpiksfilter er det mest økonomiske, rent ionbytteranlæg er meget dyrere. Akvarister kalder det silikatfilter, fordi det primært bruges til at fjerne silikat, men det fjerner altså ALT, dvs omdanner non-H2O til H2O.

PS Mængden af vand på planeten Jorden har lige fra starten været og forbliver altid en konstant størrelse. At tale om vandspild er rent teoretisk ukorrekt. Det går ikke til spilde, det bruges måske bare ikke til noget, som var hensigten fra starten af. Det forsvinder ikke, thi det KAN ikke forsvinde. Vi drikker det vand, som andre har drukket gennem millioner af år millioner af gange !! Tænk lige over den. Vores kroppe fungerer også som vandfiltre. Vi kalder vort spildvand for urin.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Har du tryk nok på vandet eller evt. sammen med en booster er dette også en løsning
Rent Postevand
Reactions:

Bruno: 1000 tak for link til videoen. Han laver bedre videoer end mig !! Jeg må oppe mig. Hans forslag om at sætte endnu en membran til at opfange den første membrans affaldsvand bruger flere af mine kunder, som er vinduespudsere. De laver samme nummer med mit 400GPD anlæg, Saturn, og får derved reduceret spildvandet drastisk.

Nu er manden på videoen jo sælger fra BulkReefSupply, som i øvrigt har en fin og stor website/shop, så han skal også lige sammenligne med 'de fleste osmoseanlæg med en spildvandsfaktor på 4'. Jeg skal ikke udtale om det gennemsnitlige RO system i USA, men jeg sælger kun et eneste lille 3 trins anlæg til ca. 300kr som har så ringe spildvandsfaktor.

Han taler om upgrade to 150GPD. Det er ikke meget. Mit billigste anlæg med pumpe, Uranus, har 125GPD, så hvis du tilføjer endnu en 125GPD membran, så er vi altså fint kørende med både kapacitet og spildvand, som sikkert nærmer sig 1:1 - har ikke prøvet, men vil snart gøre det.

Han spørger selv fint: hvad nu hvis man tilføjer en 3. membran, får man så fordoblet kapaciteten? Svaret er nej, thi det kræver at trykket bibeholdes på 65psi/4,5bar og det er ikke muligt, fordi trykket falder løbende for hver membran, du tilføjer - af gode grunde. Den første membran slipper rent osmosevand ud, og her falder trykket allerede i affaldsvandet fra 1. membran, som jo ledes over til indgangen af 2. membran, og sådan fortsætter det for hver ny membran efter den første. Så siger han, at det kun kan lade sig gøre, hvis trykket kan bibeholdes ved alle membranerne, går elegant videre UDEN at svare, hvordan dette kunne lade sig gøre, nå ok.

PS Interessant - selv om videoen ikke viser det - har han intentioner om at DRIKKE sit RO/DI water. Jeg kan huske, at jeg engang her i forum spurgte, hvor mange af jer, der DRAK jeres osmosevand, og hold da kæft, hvor der kom reaktioner, men det er en helt anden historie.

Jeg håber at denne tråd bliver læst af rigtig mange, som er interesseret i ringe spildvand, lavt spildvand i forb. m. omvendt osmoseanlæg til akvarie/akvarister.

Igen Bruno, mange tak for link til videoen, som er fra 1. aug. 2012, altså ret ny.

Men svaret til trådstarteren: "Osmoseanlæg UDEN spildvand?" er NEJ. Det findes ikke, men man kan gøre meget for at reducere spildvandsfaktoren.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvis man kom en tryk pumpe ind efter 2 membran så kom trykket da op igen. Og er der tryk nok på til 2 membraner fra start af, burde man da også kunne sætte membran nr 2 på efter den 3.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

AndersGS skrev: Jeg ville hellere ofre pengene på en ekstra osmosemembran som du sætter på koncentrat-afgangen fra den første - og så knald en boosterpumpe på, så har det et nogenlunde anlæg der ikke har for meget spild.
:Peace:
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:Hvis man kom en tryk pumpe ind efter 2 membran så kom trykket da op igen. Og er der tryk nok på til 2 membraner fra start af, burde man da også kunne sætte membran nr 2 på efter den 3.
Ja, det er ikke noget problem :GO Men det er selvfølgelig en rimelig dyr modifikation..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

AndersGS skrev:
Carsten skrev:Hvis man kom en tryk pumpe ind efter 2 membran så kom trykket da op igen. Og er der tryk nok på til 2 membraner fra start af, burde man da også kunne sætte membran nr 2 på efter den 3.
Ja, det er ikke noget problem :GO Men det er selvfølgelig en rimelig dyr modifikation..
Indrømmet, men så er vandspildet minimalt
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Absolut!
Rent Postevand
Reactions:

Carsten: teoretisk set korrekt, men .. De osmoseanlæg, jeg sælger og kender (altså under 5.000kr), er alle konstrueret, så forhold mellem pumpens kapacitet og antal/størrelse af membraner, er optimal, men man kan jo altid forsøge at tune lidt hist og pist, ligesom vi gjorde med knallerten i vore unge dage og måske senere med motorcyklen eller bilen. Teoretisk set kan du vel komme en pumpe foran hver membran du tilføjer, det koster bare, og det skal jo opvejes mod at købe et andet anlæg.

De fleste akvarister har osmoseanlæg under 5.000kr gætter jeg på, men du kan jo få anlæg i alle prisklasser, men lad os holde os til trådens emne - og de fleste akvaristers pengepung og hvad man som akvarist har behov for og lyst til at spendere. Du kan bare google "commercial RO" eller "industrial RO" så skal du nok finde anlæg, der koster.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"