Arduino/Arduarium - DIY akvariecomputer

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2012

Arduino/Arduarium - DIY akvariecomputer

Indlæg af kmo »

Se, jeg har jo gået og grublet lidt over hvor urimeligt dyre disse akvariecomputere ser ud til at være - og med mindre man hiver den helt store tegnedreng frem, så er de jo også enormt begrænsede i hvad de kan (og hvis man ser på hvad man selv kan udvide dem med, så er man jo helt fortabt)...

Så faldt jeg lidt over over et emne herinde hvor en bruger (jascore, tror jeg) var i sving med at prøve at konstruere sin egen low cost computer, vist til at starte med for at dosere... spændende, spændende... specielt hans ide med at bruge alm. sprøjter og en lille og billig servo..

Efter lidt søgning faldt jeg over en gut på den anden side af dammen som har brugt platformen Arduino (se http://arduino.cc/en/ ) til at lave en computer specifikt til saltvandsakvarier, men med den mission at tingene skal være ultra low cost og selv koden er open source.

Han har nu fået samlet sættet og fået produceret printet fiks og færdigt til at det kan måle temperatur, salt mm - og så det med lidt snilde kan bruges til at styre lamper og andet godt... Det hele er enormt open source agtigt (og dermed ret lidt kommercielt), men det ser saftsuseme spændende ud!
Den kan kobles på alm. ethernet og kan styres via et webinterface, såvel som at man kan ændre direkte i koden... Til 120$...

Se her: http://www.practicalmaker.com/products/ ... -assembled

Det man får er udelukkende et print, så man skal selv smide den i en plastikkasse - og man skal selv finde egnede prober/komponenter...

Men, se nu fx her:

Temperatur: http://www.practicalmaker.com/sensor/di ... ure-sensor (skulle spille i den kode han har lavet) lavet af en gammel USB-ledning, en standardkomponent og en stump fra en kuglepen. Video i bunden...

Salinitet: http://www.practicalmaker.com/ec/diy-ec-probe(igen med kode), lavet af en telefonledning, en stump fra en kuglepen og noget nikkel-chrome tråd. Igen med video...

Kombination af temperatur og styring af et varmelegeme:

Det snedige er jo at ud over at manden jo er en nærrigrøv (og sådan en kan jeg jo godt li) så er systemet bygget op af et standardsystem (Arduino), hvilket betyder at det er standardkomponenter man skal bruge for at koble alskens ting på...

Flere forhandlere i Danmark tilbyder jo at man kan købe alt fra temperatursensorer til kontakter og relæer (styring af strøm til en pumpe eller varmelegeme) und so weiter... Den temperatursensor han viser ovenfor kan fx erhverves her for den fyrstelige sum af 34 kroner... : http://www.let-elektronik.dk/one-wire-d ... 18b20.html

Der er jo uendelige muligheder i sådan noget! Og muligheden for at lave et system hvor man ikke er begrænset af en eller anden box der har et fixed set af muligheder...

Har nogen af jer rodet med Arduino-platformen - eller måske specifikt haft med Arduarium at gøre?

Jeg har lige sendt en mail til ham og spurgt om han sender til DK (det er en valgmulighed i shoppen på hans hjemmeside - 22$ shipping - hvilket bringer den op på samlet 142$)..!

Svarer han nogenlunde positivt, tror jeg at jeg kaster 142$ efter et forsøg! :)

/Kristian
Kristian :)

--
Breathes there the man with soul so dead
Who never to himself hath said
Fuck this shit I'm going to bed!
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Re: Arduino/Arduarium - DIY akvariecomputer

Indlæg af kmo »

OK - der var ikke det vilde af Arduino-pillefingre herinde :)

Jeg har bestilt og venter nu de 8-10 dage på at den dukker op... Så håber jeg at jeg kan finde ud af det.

(men er stadigvæk interesseret i at høre om erfaringer med det i et akvarieperspektiv)

/K

--
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Har du Arduinoen?
Så vidt jeg kan se, er det et add-on til et Arduino board.

/Kim
palsmark
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af palsmark »

Det ser rigtig spænede ud! Har bare ingen erfaring med det. Vil dog følge tråden med stor opmærksomhed! :y

Så husk updates :beer:
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Hej Kristian

Du vil nok finde en håndfuld brugere herinde med Arduino erfaring.
Jeg har selv brugt en Uno til styring af mit LED lys.
Komponenterne er, som du skriver, billige og let tilgængelige.
Programmeringen er det store problem. Jeg fik mit program fra Chrislolk og han havde brugt flere måneder på at skrive det.
Jeg gennemskuede aldrig koden og havde derfor store problemer med at tilpasse det til mit behov.
Jeg har mit kit liggende i skuffen, ventende på et nyt forsøg engang.
Den dag jeg falder over en kode, jeg syntes er rigtig spændende, så kommer det frem igen.
Jeg har derfor tænkt mig, at følge denne tråd nøje.
Held og lykke med projektet.

Mvh. Stig
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Stig kan du ikke finde en kode internationalt?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Bingocaller skrev:Stig kan du ikke finde en kode internationalt?
Jo, det kan jeg godt. Jeg har dog kun set dem med temp i Farenheit og så skal jeg ind og kode om.
Det bliver engang når jeg har meget tid.

Mvh. Stig
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af kmo »

Nolan - tror sørme lige du sparede mig for 750,- :)
Det ER nemlig et shield til Arduino - altså et udvidelsesmodul... Og umiddelbart som jeg ser det, så er der altså ikke meget vundet ved det i forhold til bare en Arduino Uno, som koster ~250,-...

Den store værdi ligger umiddelbart i koden - og den er Opensource...

TAK! :)

Tilgengæld er manden superhæderlig - skrev til ham og spurgte om man skulle købe en Arduino i tillæg og hvis ikke, så ville jeg meget gerne cancel ordren. Hvorefter han straks refunderede beløbet.

Vil ikke afvise at jeg vil købe hans shield på et tidspunkt, men det giver vist meget godt mening liiige at prøve selve Arduinoen først.

Jeg køber en Arduino Uno og prøver mig lidt frem - og skal nok poste herinde (om ikke andet for at få en skulder at græde ved eller at klynke om hjælp)... Tror første hug for mig bliver at koble en temperaturvisning og relæstyring (lampe og pumper) og en niveaumåler på... Lykkes det så vil jeg prøve at kyle det på så jeg kan fange den via nettet - og så prober (ph og salinitet er vist det eneste som er både brugbart og rimeligt til at konstruere/købe) - og så kan det tænkes jeg kaster mig ud i et servo-styret doseringsprojekt... skal bare lige have fundet ud af hvad det er for nogle (kateder) ventiler som Jascore bruger...

Stig: Lige den konvertering er jo nogenlunde ligetil:
Temp = (Temp * 9.0)/ 5.0 + 32.0;
Men hvis du ikke har mod på at åbne koden og rette lidt, så er opensourceprojekter nok generelt lidt svære...

--
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

[video][/video]

THIS I WANT!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

kmo skrev:Nolan - tror sørme lige du sparede mig for 750,- :)
Det ER nemlig et shield til Arduino - altså et udvidelsesmodul... Og umiddelbart som jeg ser det, så er der altså ikke meget vundet ved det i forhold til bare en Arduino Uno, som koster ~250,-...

Den store værdi ligger umiddelbart i koden - og den er Opensource...

TAK! :)
Så lidt da - jeg syntes det var rigeligt at smide efter et add-on bord...

Jeg forstår ikke rigtigt, hvad der er så fedt ved Arduino?
Hvorfor ikke købe et AtMega bord på eBay? De kan fås helt ned til $10 og så har du fuld kontrol...
Men jeg er nok lidt miljøskadet i kraft af min profession :-)

/Kim
Madfishmartin
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af Madfishmartin »

Hejsa
Fangede lige tråden og ville lige dele nogle af mine (stadigt begrænsede) erfaringer med Arduino.

En god kilde til basal forståelse af Arduino, er Jeremy Blum´s tutorials på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=fCxzA9_kg6s

ligeledes kan der via google hentes en gratis bog om Arduino programmering:
http://www.lulu.com/items/volume_63/110 ... BOOKv6.pdf

håber det kan bruges.
(Dont fear) The Reefer.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"