Balling - KH og Ca værdier

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Bo G
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
14
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2011

Balling - KH og Ca værdier

Indlæg af Bo G »

Hej Saltvandsforum!

Jeg har lige et spørgsmål eller to omkring Balling metoden. Jeg er ved at forsøge at komme igang med Balling, men der er noget der undrer mig. Så vidt jeg forstår tilsætter man det samme mængde af de 3 blandinger hver dag. Jeg antager at det er fordi at forbruget af Ca og KH følges ad, men det virker ikke til at fungere på den måde her hos mig. Jeg har nu fået opbygget en lidt for høj Ca værdi på ca. 480 (målt med Hanna Checker - flere gange) og en KH på 6,8 (også mål med Hanna Checker).

Må man godt justere KH værdien hvis den, som i mit tilfælde, bliver for lav? Og skal der doseres noget NaCl fri salt til det? Jeg kan jo have lavet blandingerne forkert, men jeg synes nu at jeg var ret omhyggelig med det. Balling saltene er købt ved DeepOcean og jeg fulgte også hans vejledning (som vist er 100% identisk med den på wiki'en)

Håber der er nogen derude der har erfaring :)

Bo
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Balling - KH og Ca værdier

Indlæg af Benny »

Nej, du skal ikke tilsætte den samme mængde af de 3 blandinger, du tilsætter efter behov, og for at holde værdirene stabile, Ca og KH har indflydelse på hinanden, så det er en god ide at bringe de to værdier op til ønsket niveau samtidigt, med hensyn til Mg skal man være opmærksom på at man ikke dosere for meget, da der er en ketchup effekt, så Mg niveauet lige pludseligt kan hoppe op.
Glem alt om NaCl fri salt, det er ikke nødvendigt, der er sket en udvikling af den balling som du køre efter, så søg efter Fauna Marin Balling, den er mere koncentreret, men syntes jeg super nem at bruge.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Eskildsen »

Med den calciumværdi, vil jeg IKKE skynde mig at få Kh op, da det vil få calcium til at fælde ud.
Prøv e.v.t. at tilsætte lidt natriumbiarbonat til det vand du efterfylder med (f.eks. 5 gram/100 liter saltvand i den spand ud efterfylder med med 1-2 ugers mellemrum HVIS du ønsker at hæve kH.
Egentlig kan du også blot lade calcium falde ligeså stille af sig selv (lad være med at tilsætte CaCl2 i Balling) og når den er kommet ned omkring ca 460 kan kH måske øges til ca 8.
Jeg prøver i tiden at køre med Calcium på ca 450 og kH på ca 11. Jeg har prøvet at sigte efter værdier omkring 460/12,5, men det fælder ud med min høje pH.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Det er ikke unaturligt at din Ca er høj når din Kh er så lav som du har målt den til.
Kh er nødvendig for at dine koraller kan optage Ca.
Hvis du hæver din Kh til feks 9, så vil du opleve at din Ca falder igen.

Med Mg forholder det sig lidt på samme måde, da denne binder sig til Ca.
Hvis du har en høj Ca, binder Mg sig til den og kan ikke måles.

Det gælder for alle tre nævnte værdier, at du kun kan måle det der er frit i vandet og ikke det der er bundet i korallerne eller " er optaget andetsteds".
Det er også derfor du vil kunne opleve det Benny kalder for en ketchup-effekt, et pludseligt hop i Mg.
Det er når Mg HAR bundet sig til det Ca der er til rådighed i det frie vand. Det der så at sige er til overs er det du kan måle.

Du kan læse lidt mere omkring Mag i denne tråd, om at hæve Mg
viewtopic.php?f=1&t=52699&p=511930#p511930

Det jeg ville gøre i dit tilfælde er, at hæve Kh stille og roligt.
Det kan du godt gøre med Balling Kh skulle jeg mene.
Benny er mere skarp udi Balling og ved det nok helt præcist, men med Carstens væsker (som jeg har prøvet) der virker denne metode uden problemer.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

jeg laver mine væsker selv og mener, at der altid skal tilsættes samme mængde af alle 3 typer - har kørt med Balling i 5 år nu og har også haft voldsom ubalance. Netop fordi de to kerneværdier er indbyrdes afhængige: hvis man ændrer forholdet mellem de tre væsker over længere tid, vil ionbalancen forskubbes, og så kan det blive rigtigt svært at genoprette.

For høj Ca kan skyldes for megtet Ca cl - derfor skal denne mængde plus de to andre reduceres - medfører en øget kH på trods af reduceret tilsætning
For høj kH indikerer for meget Natrium hyd. carbonat - reducer denne samt na cl. carb. plus mineralfrit salt

Eventuelt videre over pb
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15

Indlæg af Benny »

Jeg er enig med Erik, og du kan godt bruge din KH til at justere med, men som Erik skriver langsomt langsomt 0,5 - 1 KH pr. dag

@Jerslev, jeg er lodret uenig med dig :) ionbalancen er ikke noget problem (jo måske i teorien, men ikke i praksis), bare man laver minimalt vandskift.
Hilsen
Benny
Bo G
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
14

Indlæg af Bo G »

Tak for input alle sammen!

Jeg vil forsøge at hæve KH lige så stille med Balling KH blandingen, og så holde øje med Ca værdien undervejs. Jeg har ikke læst om Mg ketchup effekten før så det er fedt i lige nævner den. Jeg har målt Mg til ca. 1360 så den ligger vel egentligt meget fint.

@Benny vil det sige at dosering af NaCl fri salt ikke er nødvendig? Hvis man doserer forskellige mængder af KH og Ca opløsningerne så er det vel svært at finde ud af hvor meget NaCl fri salt der skal bruges. Jeg synes det kan være svært at overskue problemstillingen med ion balancen. Har lige læst lidt omkring Fauna Marin Balling og det ser da ganske interessant ud, men nu har jeg jo købt de mineraler så dem vil jeg frygteligt gerne bruge først :)
Bo G
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
14

Indlæg af Bo G »

I øvrigt plejer jeg at skifte ca 7% af vandet hver uge. Hvis det skulle have noget at sige :)
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15

Indlæg af Benny »

Jeg kan ikke se nogen grund til at bruge NaCl fri salt, med mindre du gerne vil bruge det fordi du har købt det :)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Bo G skrev:I øvrigt plejer jeg at skifte ca 7% af vandet hver uge. Hvis det skulle have noget at sige :)
Det er fint med vandskiftet. Jeg skifter selv 60L ugentligt ud af ca 1.500 L, hvilket er lidt mindre end det du skifter.
Men dine 7% burde være helt fint.
Men det har ikke den store betydning for Ca og Kh. Jeg har i hvert fald aldrig kunne måle nogen forskel.

Jeg kan godt forstå at du har det svært med ionbalancen. Jeg synes også det er død vanskeligt.
Men det er da noget som kan spille ind.
Feks kan for høje næringsværdier (PO4 og No3) betyde en sænkning af Ph.
Dette gør så, at ionerne indgår andre forbindelser - hvilket igen kan betyde, at værdierne for Ca og Kh bliver ustabile fordi Ionerne indgår andre forbindelser.
Når vi måler, er det jo ud fra nogle forudsætninger. Det er disse der forrykkes når ionerne indgår andre forbindelser.
Det var, sådan i hovedtræk, jeg fik det forklaret af en biolog jeg kender.

Held og lykke med Kh sænkningen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15

Indlæg af Benny »

Hvad så Erik, har du forvirret dig selv :) sænkningen ?!???! du mener vel at KHen skal op eller hvad ? :dizzy: :dizzy: :beer:
Hilsen
Benny
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Benny skrev:Hvad så Erik, har du forvirret dig selv :) sænkningen ?!???! du mener vel at KHen skal op eller hvad ? :dizzy: :dizzy: :beer:

Haha godt spottet Benny.

Erik, husk vodkaen skal i baljen :beer:

God aften begge 2

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Benny skrev:Hvad så Erik, har du forvirret dig selv :) sænkningen ?!???! du mener vel at KHen skal op eller hvad ? :dizzy: :dizzy: :beer:
Sorry, man skal åbenbart ikke skrive den slags komplicerede indlæg når man lige har indtaget 3 ferskner :oops: .

Den skal selvfølgelig op (som man sir :T )

Erik

Bo G
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
14

Indlæg af Bo G »

Haha, mange tak for det Erik. Du er med mig hele vejen, hvad enten Kh'en skal op eller ned. Det er klasse! :GO

Skål i ferskner :beer:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"