Hvilken Lampe?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Kaouthia
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2010

Hvilken Lampe?

Indlæg af Kaouthia »

Hejsa Alle sammen :)

Jeg skal til at starte et nyt akvarie op i næste måned, hvor akvariet gerne skulle blive færdig. :K

Akvariet kommer til at have målene 50*50*50cm.

Men skal have fundet ud hvilken lampe jeg skal købe.
Jeg havde enlig kun to lamper i tankerne, men kan ikke rigtig bestemme mig.

Det skulle enten være en Ecotech Radion eller den nye GHL mitras.

Men hvilken af de to lamper ville i vælge? og hvorfor? :GO
Mvh Nikolaj
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Hvilken Lampe?

Indlæg af AndersBoerglum »

Der er rigtig mange tråde om de lamper, prøv at kig lidt i dem.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Ja, begge lamper er gode lamper.

Jeg ville nok vælge den lampe af de 2 som en lokal serviceorienteret butik sælger, således at reservedele etc er til stede i din nærhed

Held og lykke med din nye balje :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

Jeg stod selv i samme situation som dig, men endte ud med at købe to styks af GHL-lampen. Nu glæder jeg mig bare til september, når de ankommer ;)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Personligt ville jeg vælge Radion. Mitras er utvivlsomt en god lampe, men 62 dioder til et areal på maks. 60x60 er simpelthen alt for meget. Med en Radion over dine 50x50 kan du holde alle slags koraller. Der synes jeg ikke Mitras er merprisen værd.

Synes faktisk GHL har skudt ved siden af ved at proppe så mange dioder i så lille en lampe. INGEN får brug for så mange dioder på så lille et areal. De kan selvfølgelig skrues ned, men så ryger idéen lidt, synes jeg.

Derfor falder mit valg på Radion. Også fordi de kan snakke sammen med Vortech pumper, hvis du har tænkt dig at købe nogle af dem.
Mvh Tobias
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Moente skrev:Personligt ville jeg vælge Radion. Mitras er utvivlsomt en god lampe, men 62 dioder til et areal på maks. 60x60 er simpelthen alt for meget. Med en Radion over dine 50x50 kan du holde alle slags koraller. Der synes jeg ikke Mitras er merprisen værd.

Synes faktisk GHL har skudt ved siden af ved at proppe så mange dioder i så lille en lampe. INGEN får brug for så mange dioder på så lille et areal. De kan selvfølgelig skrues ned, men så ryger idéen lidt, synes jeg.

Derfor falder mit valg på Radion. Også fordi de kan snakke sammen med Vortech pumper, hvis du har tænkt dig at købe nogle af dem.
Jeg skal bruge mine på et akvarium med målene 140 x 65 i bundareal, og da de står til at dække omkring 76 x 61 cm i areal effektivt, så synes jeg dette var en god løsning til mit setup, men er enig i at til et bundareal på 50 x 50, så ville jeg også holde mig til radion. Jeg mener at af de 62, så er der vidst nok 6 stykker der er UV? Er dette ikke rigtigt? Disse yder vel ikke til andet end farverne i akvariet? Desuden kan de levere de ekstra watt antal hvis nødvendigt. De har de to modes: high power mode og eco mode. Mener eco mode kører med 120 W hvor at high power mode kører i 190 W. Så jeg har valgt løsningen for at have større fleksibilitet i mit setup, og fordi jeg tror spredningen på lyset er bedre, da de sidder fordelt i 6 klynger i stedet for kun 2.
Senest rettet af Schwensen ons 15. aug 2012 00:49, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Kaouthia
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Kaouthia »

Tak for jeres input :)

Tænker også at Mitras har en lidt mange watt i forhold til størrelsen af akvariet.

Den eneste forskel der er på de to lamper, til min størrelse akvarie, er vel bare at man har mulighed for 425nm dioder på Mitras?
Men hvad forskel ville de "Hyper Violet" dioder gøre?
Den har forresten 66 dioder + de evt. 6 HV dioder.

Men er fordelen ved de mange dioder, som vidst skulle køre på laver antal watt end det de "kan", er vel at de holder længere?

Synes enlig Radion lamperne er meget pænere end Mitras, især hvis Ecotech kommer til at sælge de holder de havde på Interzoo
Mvh Nikolaj
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"