nitratproblemer
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8420 Knebel
- Saltvand siden?: 2012
nitratproblemer
JHeg har virkelig fået et problem i mit ene akv. Det er et Boyu 58 liter.
Vandværdier måles hver 14. dag. Har hidtil været ok, men her til morgen var nitrat helt oppe på omkring 25. Hvad søren kan der være galt, at det pludselig stiger så højt og så pludseligt.
Akv. har kørt ca 3 mdr. Jeg har levende sten, 4 blødkoraller, 2 eremitkrebs, 1 søpindsvin , 1 søstjerne og 2 klovnfisk i det. Her til morgen kunne jeg nu kun se den ene. Hvis den anden ligger død et sted, kan den så være skyld i det høje tal. Jeg overfodre i hvert fald ikke. Kan jeg gøre andet ens vandskift?
vh Jørgen W
Vandværdier måles hver 14. dag. Har hidtil været ok, men her til morgen var nitrat helt oppe på omkring 25. Hvad søren kan der være galt, at det pludselig stiger så højt og så pludseligt.
Akv. har kørt ca 3 mdr. Jeg har levende sten, 4 blødkoraller, 2 eremitkrebs, 1 søpindsvin , 1 søstjerne og 2 klovnfisk i det. Her til morgen kunne jeg nu kun se den ene. Hvis den anden ligger død et sted, kan den så være skyld i det høje tal. Jeg overfodre i hvert fald ikke. Kan jeg gøre andet ens vandskift?
vh Jørgen W
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Re: nitratproblemer
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
Hej Bingocaller.
Tak. Jeg går i gang.
Jeg har nu skiftet ca 50% af vandet. Brugte osmosevand til at opløse saltet i, renset skummer, filter og støvsuget bunden, men målingen af nitrat siger stadig lige omkring 20-25. Øv.
Så hvad gør jeg nu.
Den ene klovnfisk er væk. Jeg så den sidst med sikkerhed i forgårs, da jeg ikke var hjemme i går.
Hvor tit skal jeg nu skifte vand? og hvor meget?
Mange hilsner
Jørgen W
Tak. Jeg går i gang.
Jeg har nu skiftet ca 50% af vandet. Brugte osmosevand til at opløse saltet i, renset skummer, filter og støvsuget bunden, men målingen af nitrat siger stadig lige omkring 20-25. Øv.
Så hvad gør jeg nu.
Den ene klovnfisk er væk. Jeg så den sidst med sikkerhed i forgårs, da jeg ikke var hjemme i går.
Mange hilsner
Jørgen W
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Når du har skiftet 50% af vandet og du stadig kan måle 20-25 i nitrat, ville jeg nok lige finde en i nærheden, for at få checket testsættet.akvariedegnen skrev:Hej Bingocaller.
Tak. Jeg går i gang.
Så hvad gør jeg nu.
Mange hilsner
Jørgen W
En anden mulighed er at skifte nok 50%, for så burde nitrat indholdet falde til 10-12.
Og få fat i noget Caulerpa alge, det er godt til at optage både nitrat og fosfat. Vokser Caulerpaen voldsomt, er det bare at hive noget af den ud.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
Jeg bruger et testsæt fra Salifert, da jeg fik det anbefalet, men hvis du har kendskab til noget bedre, evt. noget du ved, viser mere nøjagtig, vil jeg gerne investere i det.
Hvor kan man købe denne alge, du skriver om, det lyder som en god ide.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Ellers kunne du prøve vsv
Den nitrat stadig er så høj kan også skyldes at dy har virvlet en masse op fra bundlaget da du støvsuge
Den nitrat stadig er så høj kan også skyldes at dy har virvlet en masse op fra bundlaget da du støvsuge
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er ingen som siger at testsættet ikke virker, men at det måske er dig der laver en fejl, så du får en aflæsning der er forhøj.akvariedegnen skrev:Jeg bruger et testsæt fra Salifert, da jeg fik det anbefalet, men hvis du har kendskab til noget bedre, evt. noget du ved, viser mere nøjagtig, vil jeg gerne investere i det.
Caulerpa er ikke noget man betaler for, det er noget som man modtager/giver væk.
Kig på forummet, eller lav selv et indlæg hvor du søger det.
- reeffarmer
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2008
Kommer du forbi det midt jyske så har jeg en god tot Caulerpa du må få.. 

Følg os på Facebook
ZETLIGHT forhandler - få det vildeste LED lys her..
Mvh Troels Nielsen
Webshop - http://www.reeffarmer.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mail - Reeffarmer@live.dk
Kun åben efter aftale - tlf 20 72 95 25
ZETLIGHT forhandler - få det vildeste LED lys her..
Mvh Troels Nielsen
Webshop - http://www.reeffarmer.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mail - Reeffarmer@live.dk
Kun åben efter aftale - tlf 20 72 95 25
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
Hvis du måler 20-25 i nitrat, og der lige er en fisk der er død, så er der jo en god grund til det, og derfor ingen grund til at panikke, det er jo heller ikke så slemt
der er jo ikke noget der dør af det !!!
Ja, dit nitrat er for højt, men slap af, og bring det ned stille og roligt, ved en masse små vandskift i løbet af en uge eller to.

Ja, dit nitrat er for højt, men slap af, og bring det ned stille og roligt, ved en masse små vandskift i løbet af en uge eller to.
Hilsen
Benny
Benny
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
Tusind tak for alle jeres indlæg. Jeg har da fået lidt at tænke over, og det er jo i grunden ikke så ringe. Jeg vil, som du skriver Benny, lige tage det med ro og se tiden an. Og Carsten jeg måler et par gange mere samtidig med, at jeg læser brugsanvisningen igen, måske er det en fejl 40.
Reeffarmer jeg kører af og til til Horsens, så jeg vil meget gerne benjytte mig af dit tilbud. På forhånd tak.
Mange hilsner til alle.
Jørgen W
Reeffarmer jeg kører af og til til Horsens, så jeg vil meget gerne benjytte mig af dit tilbud. På forhånd tak.
Mange hilsner til alle.
Jørgen W
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Vi er et par stykker der mistænker at Salifert skifter fra ingen farve til meget farve (= 25+ ppm) selv om det kun er lidt NO3 vi faktisk har... - Dette pga test med Red Sea PRO der siger at vi har under 1ppm...
Jeg har haft nogle tegn på Carbon OD, og det passer jo fint med at min NO3 har været lav...
Der er ikke noget bevis, men prøv evt. et andet testsæt...
Hvis din Klovn er død skulle du kunne måle NH4 og/eller NO2 alt efter hvor længe det tager for LS at nedbryde det til NO3...

Jeg har haft nogle tegn på Carbon OD, og det passer jo fint med at min NO3 har været lav...
Der er ikke noget bevis, men prøv evt. et andet testsæt...
Hvis din Klovn er død skulle du kunne måle NH4 og/eller NO2 alt efter hvor længe det tager for LS at nedbryde det til NO3...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
Hej Rene.
Måling af No2 sagde 0,1. Derfor har jeg også meget svært ved at tro på, at NO3 skulle være 25.
Jeg har et 128 liters Boyu, der nu har stået 3 uger kun med levende sten og et par eremitkrebs til at holde algevæksten nede. Brunalgerne er helt væk og grønalgerne også. Her målte jeg NO3 her til morgen til 0,1.
Det er egentlig min mening at dette akv. skulle stå 14 dage eller 3 uger mere, før jeg flytter beboerne fra det mindre akvarium herover. Jeg kunne selvfølgelig gøre det nu, da nitratindholdet i det mindre Boyu er så højt, men tror du, det er en god ide, er der ikke for tidligt.
Vh Jørgen W
Måling af No2 sagde 0,1. Derfor har jeg også meget svært ved at tro på, at NO3 skulle være 25.
Jeg har et 128 liters Boyu, der nu har stået 3 uger kun med levende sten og et par eremitkrebs til at holde algevæksten nede. Brunalgerne er helt væk og grønalgerne også. Her målte jeg NO3 her til morgen til 0,1.
Det er egentlig min mening at dette akv. skulle stå 14 dage eller 3 uger mere, før jeg flytter beboerne fra det mindre akvarium herover. Jeg kunne selvfølgelig gøre det nu, da nitratindholdet i det mindre Boyu er så højt, men tror du, det er en god ide, er der ikke for tidligt.
Vh Jørgen W
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Hvis dine LS er effiktive nok, kan du godt måle 0 i NO2 og 25 i NO3 da NO2 er blevet omsat af dine LS...
Fisk kan godt tåle 25ppm NO3... (Der er risiko for stress over længere tid hvis NO3 er høj, men du burde kunne se en forskel fra før vandskift til efter, ellers ville jeg ikke stole på testen...)
Husk at så store vandskifte osse kan generer dine fisk, da nyblandet saltvand er meget krads, særligt hvis der er noget salt der ikke er 100% opløst og er det ikke det, er Ph osse forkert i det nye vand...
50% vandskifte er alt for meget...
Jeg ville ikke flytte fisk pt, men se tiden an...
Og lad bundlaget være eller sug det ud kun med slange, ikke rode med en klokke der hvirvler skidtet op i vandet, det giver NO2 + NH4 og derefter NO3... (Jeg mistænker min egen roden med LS og i bundlag for at have koster alle mine nye fisk livet.)
Jeg har nu kun tre små fisk i 300L + 128L sump og alligevel ca. 25ppm i NO3, så tvivler på man kan stole på det... - Men det er sikkert at hvis man ligger lavt i NO3 er farven osse lys, tæt på hvid...

Fisk kan godt tåle 25ppm NO3... (Der er risiko for stress over længere tid hvis NO3 er høj, men du burde kunne se en forskel fra før vandskift til efter, ellers ville jeg ikke stole på testen...)
Husk at så store vandskifte osse kan generer dine fisk, da nyblandet saltvand er meget krads, særligt hvis der er noget salt der ikke er 100% opløst og er det ikke det, er Ph osse forkert i det nye vand...
50% vandskifte er alt for meget...
Jeg ville ikke flytte fisk pt, men se tiden an...
Og lad bundlaget være eller sug det ud kun med slange, ikke rode med en klokke der hvirvler skidtet op i vandet, det giver NO2 + NH4 og derefter NO3... (Jeg mistænker min egen roden med LS og i bundlag for at have koster alle mine nye fisk livet.)
Jeg har nu kun tre små fisk i 300L + 128L sump og alligevel ca. 25ppm i NO3, så tvivler på man kan stole på det... - Men det er sikkert at hvis man ligger lavt i NO3 er farven osse lys, tæt på hvid...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
Hej Rene.
Tak for dit svar. Jeg vil nu nøjes med omkring 10% vandskift, og lave være med at støvsuge med klokke, men kun bruge slange, når det er nødvendig, og så ellers se tiden an.
Tak for dit svar. Jeg vil nu nøjes med omkring 10% vandskift, og lave være med at støvsuge med klokke, men kun bruge slange, når det er nødvendig, og så ellers se tiden an.