Dog har jeg bare lidt svært ved at fange, hvor vand in- og output er på den?
Angående Deltec MC 500, så synes jeg den er liiiiiige godt dyr

Sådan er stort set alle skummere. Da de er bygget med nålehjul er pumpens eneste funktion at mixe luft og vand - de har derfor stort set ingen løftehøjde. Du skal bruge en returpumpe for at få vandet tilbage til akvariet.Bobbe88 skrev:Det er lige gået op for mig, at Tunze's, Deltec's og nok også de andre af de kompakte skummere ikke er lavet til, at rørføre vandoutputtet videre til selve akvariet.
Så som jeg ser det, så skal jeg have fat i en "alm" skummer, med mindre i har en smart løsning?
Du har sikkert helt ret, men se fx denne H&SStefan skrev:Sådan er stort set alle skummere. Da de er bygget med nålehjul er pumpens eneste funktion at mixe luft og vand - de har derfor stort set ingen løftehøjde. Du skal bruge en returpumpe for at få vandet tilbage til akvariet.Bobbe88 skrev:Det er lige gået op for mig, at Tunze's, Deltec's og nok også de andre af de kompakte skummere ikke er lavet til, at rørføre vandoutputtet videre til selve akvariet.
Så som jeg ser det, så skal jeg have fat i en "alm" skummer, med mindre i har en smart løsning?
Nå øv.. Så det vil sige, at jeg investere i en returpumpe..Stefan skrev:Sådan ser det måske umiddelbart ud, men det er altså ikke tilfældet. Den er bygget sådan for at minimere plaskelyde ved udstrømmeren. Højden på det øverste rør er dog nok mest af kosmetiske årsager.
Ha, har lige opdaget, at det ikke var en 9015, men en 6015, altså en cirkulationspumpeStefan skrev:Ja, du får aldrig vandet fra sumpen til akvariet igen uden en returpumpe.
Hvis du har fået tilbudt en Tunze 9015 til 150kr, så prøv da den til at starte med. Det er en fin skummer til den størrelse akvarie.
Hvis du skal have noget billigt, så har skummere af mærket Marine Sources fået rimelig meget ros herinde på det seneste. De fås dog indtil videre kun hos udenlandske forhandlere.
Jeg håberBirkefeldt skrev: Har ikke helt styr på Deltecs modeller, så måske nogen vil bekræfte at det er rigtigt?
Har kigget efter dem, men synes ikke, at der er så mange igen der sælger dem.Hr. Jørgensen skrev:En god og billig skummer er som Stefan nævner fra Marine Sources. Fragten fra udlandet er ikke så stor, kvaliteten er i top, samme med servicen hvis der skulle være problemer. Deres Red Devil returpumpe kan også anbefales...
Direkte fra Østrig: www.marine-sources.atBobbe88 skrev:Har kigget efter dem, men synes ikke, at der er så mange igen der sælger dem.Hr. Jørgensen skrev:En god og billig skummer er som Stefan nævner fra Marine Sources. Fragten fra udlandet er ikke så stor, kvaliteten er i top, samme med servicen hvis der skulle være problemer. Deres Red Devil returpumpe kan også anbefales...
Den tysker forhandler, hvor jeg har overvejet at købe fra, havde dem hvert fald ikke - aquapro2000.de
Jeg er endt med at købe en Deltec MC500 brugt
Jeg takkerMoente skrev: Direkte fra Østrig: http://www.marine-sources.at
Mit regnestykke siger 18 stk. 3W Cree LED, da der står 6 pr 30cm og lampen er 90cm + der står under 17W pr fod (30,48cm) = ca. 48,5W til hele lampen og ved ca. 2.5W pr. stk. er det = 19 stk.Bobbe88 skrev:Denne lampe er også med CREE dioder, men kan ikke rigtigt finde ud af hvor mange den består af
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... 470nm.html
Kan den være et alternativ til Silent Storm?
Rigtigt mange tak!amddurin skrev:Mit regnestykke siger 18 stk. 3W Cree LED, da der står 6 pr 30cm og lampen er 90cm + der står under 17W pr fod (30,48cm) = ca. 48,5W til hele lampen og ved ca. 2.5W pr. stk. er det = 19 stk.Bobbe88 skrev:Denne lampe er også med CREE dioder, men kan ikke rigtigt finde ud af hvor mange den består af
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... 470nm.html
Kan den være et alternativ til Silent Storm?
Så der er ikke meget lys i den...
![]()
Prøv evt. at søge på navnet på nettet, da det Moby har på DeepOcean.dk er dårligt oversat af Google...
Så du ville vælge den?amddurin skrev:Der er vist ingen tvivl om den ka' noget...
Og ikke så dyr som jeg troede...
Kan dække 100 x 60cm...
http://saltvandsbutikken.dk/maxspect-ra ... -1221.html
Den har 39 Cree LED, men de fleste køre ved flere mA end de "Gamle" LED som XP-E... og derfor flere W...
Jeg ville nok have en 16.000 kelvin, da jeg er glad for blå, men svært at sige uden at have set den på et akv...
De har ikke 160W i 16.000K udgaven i linket...
Men andre får dem vel osse hjem...
Okayamddurin skrev:En af dem på 160W, ja... - Bare i tvivl om det skulle være 16000...
Ellers må man kunne skrue lidt ned for den blå del, hvis 16.000 er for blåt, det er jo 6 trin fra slukket til fuldt lys på hver af de 2 kanaler...