ID/Er sneglene dårlige for akvariet? OG grøn "pude" alger?
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 1996
ID/Er sneglene dårlige for akvariet? OG grøn "pude" alger?
Hej alle,
Jeg er begyndt at have et massivt antal små snegle som stryger rundt på ruden og stenene. Jeg ville blot forhøre mig om de var skadelige eller om jeg skulle lade dem blive?
Derudover har jeg forskellige steder i baljen nogle grønne puder af alger.. Jeg har ikke oplevet at de bliver spist af hverken eremitter eller snegle. De er der bare. De vokser næsten ikke og er egentlig ikke til gene.
Som sagt, er hverken sneglene eller algerne svære at fjerne, men jeg har indkørt akvariet siden februar og har faktisk kun to rejer gående. 1x pudserreje og 1x kardinal.
Koraller: euphyllia frogspawn, riccordia, røde skiveanemoner, grønne skiveanemoner, blå skiveanomer, en læderkoral og en tridacna.
(jeg skriver dette hvis nu sneglene elsker at spise noget af ovenstående)
Jeg er begyndt at have et massivt antal små snegle som stryger rundt på ruden og stenene. Jeg ville blot forhøre mig om de var skadelige eller om jeg skulle lade dem blive?
Derudover har jeg forskellige steder i baljen nogle grønne puder af alger.. Jeg har ikke oplevet at de bliver spist af hverken eremitter eller snegle. De er der bare. De vokser næsten ikke og er egentlig ikke til gene.
Som sagt, er hverken sneglene eller algerne svære at fjerne, men jeg har indkørt akvariet siden februar og har faktisk kun to rejer gående. 1x pudserreje og 1x kardinal.
Koraller: euphyllia frogspawn, riccordia, røde skiveanemoner, grønne skiveanemoner, blå skiveanomer, en læderkoral og en tridacna.
(jeg skriver dette hvis nu sneglene elsker at spise noget af ovenstående)
216 liters kube m. 45 liter sump.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: ID/Er sneglene dårlige for akvariet? OG grøn "pude" alger?
Sneglene er gode nok.
Algerne bør du fjerne, for godt nok skriver du at de egentligt vokser, men det kommer de til når der kommer fisk i akvariet, og næringsværdierne bliver lidt højere end de er nu
Algerne bør du fjerne, for godt nok skriver du at de egentligt vokser, men det kommer de til når der kommer fisk i akvariet, og næringsværdierne bliver lidt højere end de er nu
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
Kanon. Tak Carsten
Min ven havde dem og hans kirurger og kejsere gik udenom dem. Jeg tænkte blot at de pt. havde en gavnlig virkning idet de sikkert optog nogle stoffer i vandet, men som du siger.. Så fjerner jeg dem bare.

Min ven havde dem og hans kirurger og kejsere gik udenom dem. Jeg tænkte blot at de pt. havde en gavnlig virkning idet de sikkert optog nogle stoffer i vandet, men som du siger.. Så fjerner jeg dem bare.

- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Dog bør du regelmæssigt kigge efter de meget små hvide snegle det skader muslinger - pyramidesnegle tror jeg de hedder...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Kan pyramide sneglene leve i længere tid uden at gnave i en musling??amddurin skrev:Dog bør du regelmæssigt kigge efter de meget små hvide snegle det skader muslinger - pyramidesnegle tror jeg de hedder...
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
Hvad med den milliard små søstjerner som også findes dernede? Jeg har ikke forståelsen af at de er skadelige? men de er dog meget stærkt repræsenteret i akvariet 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
@Ole: Billederne i dit ene link http://www.reefland.com/articles/rho/id ... lid-snails ser for mig, bortset fra figur 1, ud til at være forkerte. Eller er det mig der er galt på den? Lidt en skam for jeg ville da gerne lære at identificere disse små bæster 

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
c cv
.y<sc -sy<ldm y-sldm yls-dm y-dlsmv <slm -g]