Hvordan kan det være?amddurin skrev: Det er nemmest er gøre lydløst med 3 rør..

Altså det sidste rør er jo som sikkerhed?
Hvordan kan det være?amddurin skrev: Det er nemmest er gøre lydløst med 3 rør..
Det vil jeg også gerne vide. Hvordan kan et rør som under normale omstændigheder ikke bliver brugt, gøre det mere lydløst?Bobbe88 skrev:Hvordan kan det være?amddurin skrev: Det er nemmest er gøre lydløst med 3 rør..
Altså det sidste rør er jo som sikkerhed?
Undskyld hvis jeg spørger dumt, men hvorfor? (sådan gør jeg i al fald ikke for så støjer det da netop, når vandet fra sikkerhedsrøret plasker ned i sumpen)Carsten skrev:Tesen er at man lader en lille smule vand løbe gennem det også.
+1Carsten skrev:Tesen er at man lader en lille smule vand løbe gennem det også.
Jeg vil da gerne vide hvordan dit køre...PoulD skrev:Undskyld hvis jeg spørger dumt, men hvorfor? (sådan gør jeg i al fald ikke for så støjer det da netop, når vandet fra sikkerhedsrøret plasker ned i sumpen)Carsten skrev:Tesen er at man lader en lille smule vand løbe gennem det også.
Ikke nødvendigvis, blot 2-3 mm over, så slipper du for at det kan stå og boble.Bobbe88 skrev:Nu bliver jeg så lidt i tvivl - Hvor langt ned skal hoved- og sikkerhedsrør gå? - Skal de være under over vandstanden i sumpen?
Hvad så med i overløbet? Som jeg har forstået det, så skal hovedrøret være helt dækket af vand, altså så der ikke kommer luft med?Carsten skrev:Ikke nødvendigvis, blot 2-3 mm over, så slipper du for at det kan stå og boble.Bobbe88 skrev:Nu bliver jeg så lidt i tvivl - Hvor langt ned skal hoved- og sikkerhedsrør gå? - Skal de være under over vandstanden i sumpen?
Evt. kan man sætte en 45grader vinkel på , så vandet bare løber ud overfladen
Sådan er der nogle der laver det, men det er ikke nødvendigtBobbe88 skrev:Hvad så med i overløbet? Som jeg har forstået det, så skal hovedrøret være helt dækket af vand, altså så der ikke kommer luft med?Carsten skrev:Ikke nødvendigvis, blot 2-3 mm over, så slipper du for at det kan stå og boble.Bobbe88 skrev:Nu bliver jeg så lidt i tvivl - Hvor langt ned skal hoved- og sikkerhedsrør gå? - Skal de være under over vandstanden i sumpen?
Evt. kan man sætte en 45grader vinkel på , så vandet bare løber ud overfladen
Bobbe88 skrev:Jeg tror, at Balling metoden er lige en tand for avanceret for mig.
Som jeg har forstået det, så er alle de forskellige reaktorer, kort sagt, kun et "værktøj" til at automatisere vedligeholdelsen af vandværdierne - Er det korrekt forstået?
Men udover skummeren, hvad er så obligatoriske filterenheder?
Nææ...Bobbe88 skrev:Jeg tror, at Balling metoden er lige en tand for avanceret for mig.
Som jeg har forstået det, så er alle de forskellige reaktorer, kort sagt, kun et "værktøj" til at automatisere vedligeholdelsen af vandværdierne - Er det korrekt forstået?
Men udover skummeren, hvad er så obligatoriske filterenheder?
Jeg tænker så, om man ikke kunne spare sumpen væk, og i stedet udvide overløbet en anelse og placere skummeren her?Carsten skrev: Ellers er der ingen filtre der er nødvendige
Sagtens, der er osse sådan RSM køre... (Husk noget boblefælde alligevel, da jeg slås med microbobler i mit RSM130 selv om der er skillerum)Bobbe88 skrev:Jeg tænker så, om man ikke kunne spare sumpen væk, og i stedet udvide overløbet en anelse og placere skummeren her?Carsten skrev: Ellers er der ingen filtre der er nødvendige
Ingen, for det er på den måde et saltvandsakvarie skal køre. Alt det med spandfiltre og underlige ting, hører til i ferskvandsafdelingen.Bobbe88 skrev:Hvis man kun bruger skummer og levende sten som filter, hvilke begrænsninger giver det så ved hvilke dyr og koraller man kan holde?
Så alt andet teknik er faktisk bare for at stabilisere vandværdierne?Carsten skrev:Ingen, for det er på den måde et saltvandsakvarie skal køre. Alt det med spandfiltre og underlige ting, hører til i ferskvandsafdelingen.Bobbe88 skrev:Hvis man kun bruger skummer og levende sten som filter, hvilke begrænsninger giver det så ved hvilke dyr og koraller man kan holde?
Det hurtige svar er ja. Men at skrive "bare" lyder forkert, da det ikke "bare" er lige sådan.Bobbe88 skrev:Så alt andet teknik er faktisk bare for at stabilisere vandværdierne?Carsten skrev:Ingen, for det er på den måde et saltvandsakvarie skal køre. Alt det med spandfiltre og underlige ting, hører til i ferskvandsafdelingen.Bobbe88 skrev:Hvis man kun bruger skummer og levende sten som filter, hvilke begrænsninger giver det så ved hvilke dyr og koraller man kan holde?
Det kan lige når man læser det første gang, virke meget kompliceret, men det er i virkeligheden rimeligt simpeltBobbe88 skrev:Det kunne godt være, at jeg skulle kigge nærmere på Balling metoden. Jeg synes bare det virkede yderst kompliceret og tænkte, at det måtte være til mere avancerede/større akvarier. (Eller folk som bare ville have det bedste)
Hvad skal man ca regne med, at det vil koste, at sætte et sådan system op?Carsten skrev:Det kan lige når man læser det første gang, virke meget kompliceret, men det er i virkeligheden rimeligt simpeltBobbe88 skrev:Det kunne godt være, at jeg skulle kigge nærmere på Balling metoden. Jeg synes bare det virkede yderst kompliceret og tænkte, at det måtte være til mere avancerede/større akvarier. (Eller folk som bare ville have det bedste)