Jeg sidder og søger og læser i nogle gamle indlæg og kan se at der om koraller sommetider står at de kan smide et slimlag, eks hvis de har været ovenvande.
Hvad betyder det ? og hvordan kan man se forskel på en død koral der er ved at gå i opløsning og en koral der smider et slimlag.
Er det kun visse koraller (eks læderkoraller) der smider slimlag eller kan det være alle?
Sikken en masse spg. jeg håber der er en der kan skære det ud i pap for mig
Venlig hilsen Cecillia Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
en stenkoral der har været ovenvande, eller på anden måde er blevet stresset, udskiler et slimlag. I naturen er slimlaget en beskyttelse mod UVlys og udtørring. Vi ser som oftes slimlaget i forbindelse med at korallen bliver sat ind i et akvarie, eller ved vandskifte. En stenkoral der er ved at dø, bliver hvid, og har intet slimlag at afstøde.
En blødkoral bruger slimlaget som en beskyttelse dels mod Uvlys, men nok mere som en beskyttelse mod parasitter. Det er oftes i den forbindelse at vi ser slimlaget på blødkoraller. F.eks Sacrophyton, lukker sig sammen, ingen polypper er fremme, og overfladen ser glasagtig ud, det er som regel tegn på at den er ved at skifte slimhinde.
En blødkoral der er ved at dø, er slatten, og ofte begynder den at gå i opløsning ved roden. De små kalk spidser som holder koralen oppe, begynder at kunne ses, og vævet smuldrer.
Det er ret let at konstatere om en koraler død eller blot har trukket sig tilbage. Mærk på den, er den fast og evt. trækker sig lidt mere sammen er den god nok. Er den derimod mere blød og ikke trækker sig sammen, så er der meget stor chance for at den er død.
Nu er der nok en masse der vil agumentere imod mine udsagn, for der er ikke 2 koral arter der opfører sig ens.