Hjælp til opstart/valg af udstyr

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Hjælp til opstart/valg af udstyr

Indlæg af Bobbe88 »

Efter jeg har læst en masse på nettet, både på forum og den gratis E-bog, vil jeg nu hører jer til råds :)

Jeg finder denne hobby enorm spændende, og kan i offentlige akvarier side og følge en enkelt fisk eller søstjernes adfærd længe.
Derfor startede jeg ud med for nogle år siden, at anskaffe mig et lille akvarie, som voksede til et 250 liters kort efter - Dog følte jeg aldrig, at det havde det samme over sig, som et saltvandsakvarie og valgte derfor at lukke det ned igen.

Dette betyder, at jeg har noget af det "større" udstyr fra dengang som jeg håber, at jeg kunne bruge i et saltvands setup.
Udstyr jeg allerede har:
- 250L Akvastabil
Jeg har læst om akvarister, som anbefaler ikke at bruge akvarier med alu ramme, da dette vil være modtageligt over for rust. Dog har jeg også bemærket flere som har brugt det.
- Akvastabil heldækkende armatur (2x T8)
Armaturet forestiller jeg mig ikke, at jeg kan bruge da det 2x T8 rør ikke er nok lys.
- Tetra Tec EX1200
Denne spandpumpe er jeg meget i tvivl om. Troede først ikke, at den kunne bruges, men så med tiden i flere forum, at folk nævnte spandpumper. Jeg ved så ikke, om det er spandpumper som min (til ferskvand) eller nogle specielle nogen.
Jeg tænker også, om man kan købe en skummer og sætte efter spandpumpen?

- 150W/300W Jäger varmelegeme
Varmelegemet er det eneste jeg er sikker på, som jeg kan bruge igen

Udover min tvivl om hvad der kan genbruges, så har jeg også meget svært at blive danne mig et overblik over hvilket udstyr jeg skal bruge til et 250L
Fx tænker jeg på, hvilke "rum"/filrer der er obligatoriske i en sump m.m.
Jeg ved godt, at valg af koraller og fisk spiller ind her :)

Pga af denne tvivl, har jeg hældet lidt til et Red Sea Max 250 liters, da jeg så ved der er hvad der skal bruges, men har hørt meget blandet om det. Derudover synes jeg også, at prisen er en smule hidsig.
- Kan et hjemmelavet akvarie gøres billigere?

Inden jeg skriver mere, så vil jeg give jer lov til at svare, selvom jeg stadig har masser af tanker i mit hovede :)
Jeg håber der er nogle experter her, som ved lige hvad jeg skal gøre ;)
På forhånd tak!
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp til opstart/valg af udstyr

Indlæg af Gizze »

Bobbe88 skrev:Efter jeg har læst en masse på nettet, både på forum og den gratis E-bog, vil jeg nu hører jer til råds :)

Jeg finder denne hobby enorm spændende, og kan i offentlige akvarier side og følge en enkelt fisk eller søstjernes adfærd længe.
Derfor startede jeg ud med for nogle år siden, at anskaffe mig et lille akvarie, som voksede til et 250 liters kort efter - Dog følte jeg aldrig, at det havde det samme over sig, som et saltvandsakvarie og valgte derfor at lukke det ned igen.

Dette betyder, at jeg har noget af det "større" udstyr fra dengang som jeg håber, at jeg kunne bruge i et saltvands setup.
Udstyr jeg allerede har:
- 250L Akvastabil
Jeg har læst om akvarister, som anbefaler ikke at bruge akvarier med alu ramme, da dette vil være modtageligt over for rust. Dog har jeg også bemærket flere som har brugt det.
- Akvastabil heldækkende armatur (2x T8)
Armaturet forestiller jeg mig ikke, at jeg kan bruge da det 2x T8 rør ikke er nok lys.
- Tetra Tec EX1200
Denne spandpumpe er jeg meget i tvivl om. Troede først ikke, at den kunne bruges, men så med tiden i flere forum, at folk nævnte spandpumper. Jeg ved så ikke, om det er spandpumper som min (til ferskvand) eller nogle specielle nogen.
Jeg tænker også, om man kan købe en skummer og sætte efter spandpumpen?

- 150W/300W Jäger varmelegeme
Varmelegemet er det eneste jeg er sikker på, som jeg kan bruge igen

Udover min tvivl om hvad der kan genbruges, så har jeg også meget svært at blive danne mig et overblik over hvilket udstyr jeg skal bruge til et 250L
Fx tænker jeg på, hvilke "rum"/filrer der er obligatoriske i en sump m.m.
Jeg ved godt, at valg af koraller og fisk spiller ind her :)

Pga af denne tvivl, har jeg hældet lidt til et Red Sea Max 250 liters, da jeg så ved der er hvad der skal bruges, men har hørt meget blandet om det. Derudover synes jeg også, at prisen er en smule hidsig.
- Kan et hjemmelavet akvarie gøres billigere?

Inden jeg skriver mere, så vil jeg give jer lov til at svare, selvom jeg stadig har masser af tanker i mit hovede :)
Jeg håber der er nogle experter her, som ved lige hvad jeg skal gøre ;)
På forhånd tak!
Som du rigtig nok skriver kan du selvfølgelig bruge varmelegemet.

Tror i og for sig også godt du kan bruge akvariet.
Har da set saltvandsakvarier i akvastabil. Men selvfølgelig er bliver de ikke kønne med tiden :-(

Jeg ville helt klart holde øjenene åbne herinde på siden!

Ja du kan sagtens bygge et nyt til en fornuftig pris (det er vi flere som har gjort herinde)

Men puha jeg synes priserne er langt nede herinde :-(

Du får MEGET akvarie for pengene i øjeblikket!!!
Selv RSM 250 har været solgt billigt herinde på det seneste.
Mener sgu der er et i øjeblikket (Måske på gul og gratis)
Med LED og hele svineriet til ca 9000 kr!
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Indlæg af Gizze »

Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

10.000,- er jo stort set nypris.
Der står godt nok, at der er sat nye ting i, men det siger mig ikke lige noget.
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Monica&Jacob »

LED lampen som er monteret deri er meget bedre til saltvand og derfor er prisen stadig omkring de 10k.

billigt og godt sæt til prisen
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Indlæg af Gizze »

Bobbe88 skrev:
10.000,- er jo stort set nypris.
Der står godt nok, at der er sat nye ting i, men det siger mig ikke lige noget.

Det er ca halv pris af nyprisen.
Kunne jo også være at han ville sælge det endnu billigere, når der står giv et bud :GO
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

Tjo tja, men er det ikke lidt overkill til en nybegynder?

Jeg har haft svært ved at finde hvad et RSM250 (standard) bruger af watt?
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

RSM 130 - 1500,-
http://www.dba.dk/saltvandsakvarie-130- ... -84729909/

AQUA MEDIC PERCULA 120 - 5000,-
http://www.dba.dk/akvarium-535-liter-12 ... -84599824/

Nogen der kan sige noget om disse?
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Jaku »

Det er ret enkelt - find alle tal med watt og læg det hele sammen - ok der er noget med pumper - mangler lad os sige 8 watt pr stk. det gir noget med : NB T5 rør - IKKE LED : ca. 500 Watt i timen.

Varmelegeme kører ikke hele tiden så mellem 300 - 500 Watt.

I forhold til fx. Aqua Medic 80L (Blenny) der bruger 38 watt i timen er det
ret meget. Også hvis man ganger 80 liter med 3 for at få de 240 liter der er i RSM 250.

Fra RSM.com

RSM 250
Total water volume 250 liters (65 gallons)
Glass thickness 10 mm (0.4")
Cabinet (LxWxH) 960 x 552 x 800 mm (38 x 21 x 32”)
Lighting 6 x 39W T5 Linear
Lighting- 10,000k 117W
Lighting- Actinic 117W
Lighting- Blue LED 8
Lighting timer Analogue
Hood opening 3 positions
Circulation Pumps 1 x 1200 lph & 1 x 2400 lph
(320 gph & 640 gph)
Skimmer water throughput 1000 lph (240 gph)
Skimmer max Air flow 300 lph (80 gph)
Skimmer foam adjuster
Heater Wattage 200W
Mechanical filter

Power centre 5 outlets
Water Cooling Fans (dual fan unit)
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

Jaku skrev:Det er ret enkelt - find alle tal med watt og læg det hele sammen - ok der er noget med pumper - mangler lad os sige 8 watt pr stk. det gir noget med : NB T5 rør - IKKE LED : ca. 500 Watt i timen.

Varmelegeme kører ikke hele tiden så mellem 300 - 500 Watt.

I forhold til fx. Aqua Medic 80L (Blenny) der bruger 38 watt i timen er det
ret meget. Også hvis man ganger 80 liter med 3 for at få de 240 liter der er i RSM 250.

Fra RSM.com

RSM 250
Total water volume 250 liters (65 gallons)
Glass thickness 10 mm (0.4")
Cabinet (LxWxH) 960 x 552 x 800 mm (38 x 21 x 32”)
Lighting 6 x 39W T5 Linear
Lighting- 10,000k 117W
Lighting- Actinic 117W
Lighting- Blue LED 8
Lighting timer Analogue
Hood opening 3 positions
Circulation Pumps 1 x 1200 lph & 1 x 2400 lph
(320 gph & 640 gph)
Skimmer water throughput 1000 lph (240 gph)
Skimmer max Air flow 300 lph (80 gph)
Skimmer foam adjuster
Heater Wattage 200W
Mechanical filter

Power centre 5 outlets
Water Cooling Fans (dual fan unit)
Det lyder af ret meget, uden at lave det helt store regnestykke.
Efter et hurtig søg på akvarieudstyr.dk kan jeg se, at LED systemer bruger en 12W for et system med 5 dioder - Og da til en rimelig pris
- Men man skal vel bruge flere af dem?
- Eller er det kun ment som supplement til andre lamper?
http://minizoo.dk/Saltvand/Lamper/LEDLa ... efWhite12w
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg vil altid anbefale nye at kigge efter et brugt setup kontra at købe nyt. Budgettet render lynhurtigt op hvis man vil købe det hele nyt hvorimod man får rigtig meget brugt for pengene. Desuden taber man heller ikke så mange penge når man vil sælge igen (selvfølgelig for at opgradere ;-) ) på et brugt setup.

Når man senere har fået lidt erfaring og ved mere om hvad man vil have, så synes jeg det begynder at give mening at købe nyt/special fremstillet. Så gør det heller ikke så meget hvis det koster lidt mere, fordi man er mere sikker på at interessen er der i længere tid.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

Birkefeldt skrev:Jeg vil altid anbefale nye at kigge efter et brugt setup kontra at købe nyt. Budgettet render lynhurtigt op hvis man vil købe det hele nyt hvorimod man får rigtig meget brugt for pengene. Desuden taber man heller ikke så mange penge når man vil sælge igen (selvfølgelig for at opgradere ;-) ) på et brugt setup.

Når man senere har fået lidt erfaring og ved mere om hvad man vil have, så synes jeg det begynder at give mening at købe nyt/special fremstillet. Så gør det heller ikke så meget hvis det koster lidt mere, fordi man er mere sikker på at interessen er der i længere tid.

Mvh Kenneth
Klogt sagt - Det vil jeg huske på! :D
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Bobbe88 skrev:Efter et hurtig søg på akvarieudstyr.dk kan jeg se, at LED systemer bruger en 12W for et system med 5 dioder - Og da til en rimelig pris
Hvis du gerne vil holde blandede koraller er den lampe du linker til en dyr løsning. For over et 250 liters skal du nok bruge 10 - 15 stk, for at de giver lys nok. Og det er ikke hensigtsmæssigt. Den billigste løsning er nok at lave en lampe selv. Ellers er der selvfølgelig flere producenter der laver kraftige nok lamper. Fælles er dog at de er relativt dyre i indkøb. Men over tid bliver de sparet hjem, pga mindre strømforbrug og fordi man ikke skal skifte brændere/rør hvert år.

Edit: Jeg ved Marco her fra forum taler godt om denne lampe som han bruger på sit akvarie på 200 - 250 liter. Det er nok det bedste bud hvis prisen skal holdes nede: http://www.ultra-led.dk/silent-storm/si ... ct900.html

Mvh Kenneth
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

Birkefeldt skrev:
Bobbe88 skrev:Efter et hurtig søg på akvarieudstyr.dk kan jeg se, at LED systemer bruger en 12W for et system med 5 dioder - Og da til en rimelig pris
Hvis du gerne vil holde blandede koraller er den lampe du linker til en dyr løsning. For over et 250 liters skal du nok bruge 10 - 15 stk, for at de giver lys nok. Og det er ikke hensigtsmæssigt. Den billigste løsning er nok at lave en lampe selv. Ellers er der selvfølgelig flere producenter der laver kraftige nok lamper. Fælles er dog at de er relativt dyre i indkøb. Men over tid bliver de sparet hjem, pga mindre strømforbrug og fordi man ikke skal skifte brændere/rør hvert år.

Edit: Jeg ved Marco her fra forum taler godt om denne lampe som han bruger på sit akvarie på 200 - 250 liter. Det er nok det bedste bud hvis prisen skal holdes nede: http://www.ultra-led.dk/silent-storm/si ... ct900.html

Mvh Kenneth
ØV! Troede ellers lige, at det var løsningen..
Er det pga det ikke er kraftigt nok, altså kan lyset ikke nå bunden?
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Bobbe88 skrev:
Birkefeldt skrev:

Mvh Kenneth
ØV! Troede ellers lige, at det var løsningen..
Er det pga det ikke er kraftigt nok, altså kan lyset ikke nå bunden?
Ja de er ikke kraftige nok. LED typerne er ok, men man kommer desværre ikke langt med 5 dioder på samlet 12W. Den lampe jeg har linket til har 36 dioder på i alt 108W. Det burde være nok til at holde blandede koraller. Men der findes selvfølgelig andre mærker og modeller. De fleste løsninger vil dog blive dyrere.

Af andre populære lamper er der Ecotech Radion, GHL Mitras og Pacific Sun Triton. Men da dit akvarie sandsynligvis er 100cm vil du skulle bruge to stk for at dække akvariet og så bliver det også dyrt. Men T5 rør eller HQI virker altså stadig fremragende, husk det. Og da LED er den nye dille får man kvalitets T5/HQI lamper smidt i nakken på brugt markedet, lamper som for et par år siden kostede mange tusinde kroner :GO
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

Birkefeldt skrev:Jeg ved Marco her fra forum taler godt om denne lampe som han bruger på sit akvarie på 200 - 250 liter. Det er nok det bedste bud hvis prisen skal holdes nede: http://www.ultra-led.dk/silent-storm/si ... ct900.html
Den ser også spændende ud - Lige pt er det LED der tiltaler mig mest, da de ikke bruger så meget strøm.

Har du nogle gode råd angående "genbrug" af mit akvarie?
- Er det nemt nok, at lave huller til overløb?
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg har aldrig prøvet at bore huller i glas eller akvarier, så ved desværre ikke hvor svært det er. Og det er ikke noget jeg selv ville turde gå i gang med. Men ved da at der er andre herinde der har gjort det med succes.

Mht om akvariet kan bruges, så har jeg set flere gøre det. Men igen, så ville jeg kigge efter et brugt setup og måske prøve at sælge dit ferskvands setup i stedet. Spandpumpe hører efter min mening også kun til i ferskvand.
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg har selv et Aqua Medic Percula akvarium næsten magen til det øverste link. Har været glad for det som mit første saltvandsakvarie, fordi det var let at gå til med den indbyggede sump og de skjulte pumper osv. Men efterhånden irriterer det mig at der ikke er ret meget plads til opgraderinger osv fordi pladsen i den indbyggede sump er trang. Så mit næste akvarie skal afgjort være med en rigtig sump under akvariet, med god plads til teknik.

Men hvis en intern sump tiltaler dig, tror jeg det er et ok køb. Det er et flot akvarie som helhed. Dog skal du være opmærksom på at det er minimalt hvad der er med af teknik. Skummeren er ok, men ikke så kraftig og selvom der er tre pumper med, skal du alligevel investerer i nogle flere cirkulationspumper, da de standard langtfra er tilstrækkelige. Det er i hvert fald min erfaring. Derudover mangler du lys, testsæt, osmolator, osmoseanlæg, sten, salt, sand osv. Ting man ofte ender med at investere i alligevel og som man sommetider kan få med i et komplet setup.

Den nederste annonce vil jeg holde mig fra. Alene af den grund at bordet har en skade som ville irritere mig.
Senest rettet af Birkefeldt lør 28. jul 2012 00:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

Birkefeldt skrev:Dog skal du være opmærksom på at det er minimalt hvad der er med af teknik. Skummeren er ok, men ikke så kraftig og selvom der er tre pumper med, skal du alligevel investerer i nogle flere cirkulationspumper, da de standard langtfra er tilstrækkelige. Det er i hvert fald min erfaring. Derudover mangler du lys, testsæt, osmolator, osmoseanlæg, sten, salt, sand osv. Ting man ofte ender med at investere i alligevel og som man sommetider kan få med i et komplet setup.
- Altså hvis interm sump og skummer fungere acceptabelt, til en nybegynder som mig, så tror jeg det er fint :)
- Mangler lys? - Hvordan sætter man mere lys til en komplet sæt?
- Osmoeanlæg og asmolator er vel ikke en nødvendighed?
- Hvilke opgraderinger er det du har tænker på?

Når du nævner et komplett sæt, mener du så sådan et fabriksbygget som dem jeg har fundet eller et "hjemmelavet"?
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Bobbe88 skrev:
Birkefeldt skrev:Dog skal du være opmærksom på at det er minimalt hvad der er med af teknik. Skummeren er ok, men ikke så kraftig og selvom der er tre pumper med, skal du alligevel investerer i nogle flere cirkulationspumper, da de standard langtfra er tilstrækkelige. Det er i hvert fald min erfaring. Derudover mangler du lys, testsæt, osmolator, osmoseanlæg, sten, salt, sand osv. Ting man ofte ender med at investere i alligevel og som man sommetider kan få med i et komplet setup.
- Altså hvis interm sump og skummer fungere acceptabelt, til en nybegynder som mig, så tror jeg det er fint :)
- Mangler lys? - Hvordan sætter man mere lys til en komplet sæt?
- Osmoeanlæg og asmolator er vel ikke en nødvendighed?
- Hvilke opgraderinger er det du har tænker på?

Når du nævner et komplett sæt, mener du så sådan et fabriksbygget som dem jeg har fundet eller et "hjemmelavet"?
- Mangler lys i den forstand at der ikke følger en lampe med til akvariet og du derfor skal ud og købe sådan en efterfølgende. Det er jo ok hvis du alligevel har forelsket dig i en LED lampe.

-Osmoseanlæg og osmolator er ikke nødvendige, men noget de fleste investerer i med tiden alligevel. Især osmolator ( påfylder automatisk fordampet ferskvand )

Mht opgraderinger, så tænker jeg især på skummer. Der er utroligt få skummere der passer ned i det kammer i den interne sump. Der findes standard skummeren, som ikke er værd at råbe hurra for og ellers Tunzes comline skummere, ligesom den 9006 der følger med. Jeg har en 9011 i mit.

Derudover ville jeg sommetider ønske der var plads til et kul- og/eller fosfat filter. Men det er der ikke. Der er næsten kun den mulighed at have det i en filtersok, hvilket ikke er optimalt.

Når jeg nævner et komplet setup, så tænker jeg bare på et setup hvor alt hvad der skal bruges følger med. Dvs. skummer, cirkulationspumper og lys.

osmoseanlæg, osmolator, sten, sand, salt, testsæt, foder osv er mindre vigtigt, men kan sommetider følge med i en handel og så er man jo fri for at smide penge efter det senere.

Håber det giver bedre mening nu?
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

Birkefeldt skrev: - Mangler lys i den forstand at der ikke følger en lampe med til akvariet og du derfor skal ud og købe sådan en efterfølgende. Det er jo ok hvis du alligevel har forelsket dig i en LED lampe.
Nå for satan - Det troede jeg skam var i allerede!

Jamen angående skummeren, er den så ikke noget værd overhovedet, eller er det bare hvis man ønsker lidt mere belastede akvarier?
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Skummeren er ok og tror nok det skal kunne fungere, hvis du ikke belaster systemet for hårdt. Den er rated til akvarier op til 600 liter. Men som du selv er inde på er det altid rart at udstyret er lidt overdimensioneret, så systemet bedre kan klare lidt mere belastning. En tommelfingerregel er at en skummer gerne skal være rated til det dobbelte af akvariets volume. Men da det er forskelligt hvor "optimistiske" de forskellige producenter er om deres produkter er det også kun en tommelfingerregel.

Under alle omstændigheder tror jeg den er bedre end den skummer der fulgte med akvariet standard i sin tid.
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

Birkefeldt skrev: Under alle omstændigheder tror jeg den er bedre end den skummer der fulgte med akvariet standard i sin tid.
På annonce på DBA, står der intet om hvilken skummer der er med, så må ind til videre gå ud fra, at det er standard modellen. Er den acceptabel?
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Bobbe88 skrev:
Birkefeldt skrev: Under alle omstændigheder tror jeg den er bedre end den skummer der fulgte med akvariet standard i sin tid.
På annonce på DBA, står der intet om hvilken skummer der er med, så må ind til videre gå ud fra, at det er standard modellen. Er den acceptabel?
Der står at det er en Tunze 9006 skummer der følger. Og den tror jeg er bedre end standard udgaven ;-)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Nå, så lige at der var linket til flere akvarier længere oppe i tråden. Mine kommentarer handler om denne annonce: http://m.dba.dk/saltvandsakvarie-440-liter/id-83747633/

Mvh Kenneth
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

Birkefeldt skrev:Nå, så lige at der var linket til flere akvarier længere oppe i tråden. Mine kommentarer handler om denne annonce: http://m.dba.dk/saltvandsakvarie-440-liter/id-83747633/

Mvh Kenneth
Hehe, det er mig som der er galt på den :)
Det er samme annonce jeg tænkte på, var bare en tand for hurtig ;)
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Indlæg af micogmaj »

Hej, vis du går ind og ser på mit nye setup, så ligger prisen på sådan et på ca 23000 kr...... Der er selvfølige mange penge men alt i alt syntes jeg at jeg har fået et rigtig godt setup. Forsat god weekend
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

micogmaj skrev:Hej, vis du går ind og ser på mit nye setup, så ligger prisen på sådan et på ca 23000 kr...... Der er selvfølige mange penge men alt i alt syntes jeg at jeg har fået et rigtig godt setup. Forsat god weekend
Hvordan ser jeg det? :)
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

Birkefeldt skrev:Jeg har selv et Aqua Medic Percula akvarium næsten magen til det øverste link. Har været glad for det som mit første saltvandsakvarie, fordi det var let at gå til med den indbyggede sump og de skjulte pumper osv. Men efterhånden irriterer det mig at der ikke er ret meget plads til opgraderinger osv fordi pladsen i den indbyggede sump er trang. Så mit næste akvarie skal afgjort være med en rigtig sump under akvariet, med god plads til teknik.
Ved du hvor mange watt det samlet bruger?
Og hvordan er det angående støj?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"