LED i serie hvorfor???

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
k-jessen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2005

LED i serie hvorfor???

Indlæg af k-jessen »

Nu sider jeg og prøver at gøre mig klog på det her LED cirkus...

Jeg studser dog over hvor man kommer dem i serie... det er da væsentligt nemmere at styre 3,5- 13 Vdc end 70-100Vdc... er der en logisk forklaring på at man har valgt at serie forbinde LED pærerne???

Mvh Kim Jessen
liseborg
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2011

Re: LED i serie hvorfor???

Indlæg af liseborg »

uden at vide det vil jeg gætte på at det har noget med driverne at gøre. de levere højst sandsynligt 12 Vdc.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Du kan sagtens parallelkoble LED'erne enkeltvis. Det kræver "bare" en driver, som kan levere meget strøm (f.eks. 10 parallelkoblet LED med drevet med 1A = 10A).
Hvis du vil parallelkoble serieforbundet LED'er skal man passe meget mere på, da der er en meget stor risiko for "thermal runaway".

Læs evt. denne artikel:

http://ledsmagazine.com/features/6/2/2
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
k-jessen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12

Indlæg af k-jessen »

Ok Interessant læsning det graver jeg lige lidt mere i.. det er nok noget der også kan løses med en multiplexer... skal jeg til at lave print alligevel så er et komponent fra eller til ikke den store forskel...

Lidt til de kolde vinter aftner!!! og nørd hjørnet...
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af jascore »

uden at være en haj så er mit forslag.
jeg tror der er fordi at hvis man smider dem parallel eks 10X10 w led så kræver det 10 amp 10 volt at køre dem. hvis en led så ryger så har du pludselig 10 amp til 9 leds. dvs at de sidste leds hurtigt vil følge den første.
De fleste 10w leds kan køre fra 900 ma til 1a så hvis du holder dem på 900 ma, så vil de resterende stadig kunne fortsætte ved den stigning på 0,1 amp (hver) fra den der er brændt af
i serie fungerer det i princippet som en gammel lyskæde, hvor alle lamper går ud når en er sprunget.

Det er hvert fald teorien bag det. Problemet er dog at ofte vil highpower leds kortslutte når de ryger, og ikke lave et open kredsløb og så er du i princippet lige vidt, men en ekstra volt på 1,1 pr led bør ikke brænde dem af inden du opdager at der er en der ikke lyser, og sandsynligvis vil kortslutningen i den brændte led hurtige brænde over og resten vil slukke.
Ligesom ved parallel så er der også et margien i volt, ved de fleste highpower leds 10-12 volt, så hvis du i serie bare holder volten til nederst i margien så er du på den sikre side

I parallel kan du smide en modstand ind der begrænser strømmen, men der vil være alt for meget watt spild i sådan en løsning.
i et setup med 10 X10 watt led i parallel vil du skulle bruge 10 2.2 ohm modstande som hver skal kunne klare 2200mw altså ialt 22 watt lige ud i den blå luft

Det er som du selv skriver meget lettere/billigere at finde en 12 volt strømforsyning der leverer 10 amp eller mere end det er at finde en strømforsyning på over 50 volt 1 amp. Det skal også siges at når du ryger over 60 volt dc, så arbejder vi ikke med svagstrøm mere og så skal man passe på lapperne.

Ved ikke om jeg har ret, men det er hvert fald hvad jeg selv er kommet frem til efter at have læst en masse på nettet
i sidste ende vil det være bedst at køre med 1 driver pr led og så smide dem parallelt. 5-6 komponenter ekstra pr led og du har en driver.
på denne webside kan du automatisk få lavet et diagram til dit behov, hvis du registrer dig
http://www.ti.com/ww/en/analog/webench/ ... QS=webench
375l hovedtank. 100 liter display refugium. 100l sump og en masse diy
k-jessen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12

Indlæg af k-jessen »

Jeg er ikke helt sikker på at jeg har min elektronik helt på plads her!

1 pære-> 3,5 Vdc strømforbrug 900ma og viola der er lys... i min verden om der er 300A eller 1A er da lige fedt... Så længe pæren ikke får mere end 3,5Vdc... jeg forstår ikke helt jeres terminologier...

Elektronik for begynder, ville problemet se sådan ud...

En strømforsyning der er dårligt designet er baseret på en ens belastning konstant...

FX:
Man har en forsyning i tomgang har man 24Vdc men når der så er sat 5 dioder i serie på falder spændingen til 17,5Vdc og belastningen er på 1A springer der en pære i serien så er forbindelsen brudt... eller dioden kortslutter og man har en stører strøm til de rastserende dioder... og ja så brænder de af...

Men går man ind og laver en stabil strømforsyning med den emitter spændings føler justere ind på 3,5Vdc så vil der altid være 3,5 Vdc aldrig højre så kan der springe nok så mange pære i en parabelforlindels spændingen er altid den samme... det er rigtigt at så skal man bare ud og finde nogle voldsomme strømforsyninger et eller andet sted...

men nu vil jeg mene at 1A til en LED er lidt overkil dem jeg har set på er på maks 350ma ( http://www.rapidled.com/philips-rebel-e ... -blue-led/ ) og så er det ikke så galt længere... en god gammeldags PC forsyning kan snilt bruges her!!! er jeg fuldstendig galt på den her...
Senest rettet af k-jessen man 23. jul 2012 21:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

hvilke er det du har fået fat på ? de fleste 3w kører på 700 mA og 10w kører med 1A ca..
k-jessen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12

Indlæg af k-jessen »

k-jessen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12

Indlæg af k-jessen »

Jeg forstår ikke 3W 700mA hvilken spænding???
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Du skal vist læse lidt op på halvleder teorien :-)
En LED trækker alt den strøm den kan få lov til, så snart dens forward-spænding er nået (spændingen, hvor den begynder at lede). Derfor styrer man strømmen i stedet.

Hvis du er lidt elektronik-kyndig, ved du, at en strøm-generator ikke har nogen fast spænding men, i princippet, leverer den spænding der skal til, for at lede den strøm, den er designet til. I praksis er der selvfølgelig en max-spænding men det er altid lidt sjovere i den ideelle verden.

Til dit spørgsmål omkring serieforbindelse, så er svaret, at strømmen i en sådan er strømmen den samme alle steder. Dvs. alle LED får den samme strøm gennem sig - eks 1 amp.
Hvis du parallelkobler dem, vil produktionforskelle gøre, at de trækker forskellig strøm ved den samme spænding - de lyser altså ikke med samme styrke og du risikerer at enkelte får mere at leve af, end de kan tåle. Skulle en enkelt brænde af, skal de resterende æde resten og dermed vil de brænde af alle sammen.

/Kim
k-jessen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12

Indlæg af k-jessen »

Så det du siger er at: har jeg har 10 dioder 2,7-3,03Vdc hvis jeg kobler dem parallel med en reguleret forsyning på 2,8Vdc 30A så vil jeg brænde lortet af...
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Jep!
k-jessen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12

Indlæg af k-jessen »

så siger du også at hvis jeg har 1 diode 2,7-3,03Vdc kobler den til en reguleret forsyning på 2,8Vdc 10A så skal den ifølge det du siger der også brænde af...
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Jep!
k-jessen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12

Indlæg af k-jessen »

hvorfor brænder den diode jeg har her så ikke af den sider på en lab forsyning reguleret til 2.8Vdc ampærene fuldt skruet op og der har den været den sidste time... ??? trækker lige omk. 800ma men ellers opføre den sig pænt men flot lys er det da...
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Det er fordi du ligger lige på kurven, hvor den begynder at lede.
Lur mig, om du ikke har justeret spændingen, indtil den trak de 800mA?

Så vidt jeg husker, står der 2,7 - 3,3V i databladet? Prøv at skrue op til de 3,3V....

/Kim
k-jessen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12

Indlæg af k-jessen »

forbruget er steget lidt men ellers pæren lyser også lidt kraftigere men de brænder ikke af... hvor længe skal jeg lade den være tændt...

Din teori er for mig ikke logisk...

Hvis jeg har en lab forsyning på 10A hvor ampærene er skruet helt op så justere man ikke til man har et forbrug på FX 800mA men til man har den ønskede spænding at amperene så tilfældigvis faldt på 800mA ja det er et tilfælde... spændingen var 2,8 Volt...

Og du skal ikke tro at jeg ikke gerne vil forstå det du siger men jeg forstår det ikke...
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

På de drivere vi bruger til LED bestemmer VI mA ved at skrue inde i driveren til den rette mA f.eks 800mA og/eller ved dim styring, hvor max på dim er sat til at være = de 800mA vi skruede frem til inde i drivere via multimeter...
Driveren styre så SELV hvor mange volt der skal til... - f.eks ca. 48V for at trække alle 14 stk LED i en serie...

Dimmer du til ½ styrke giver den stadig omkring de 48V MEN kun 400mA til de 14 LED... (Volt svinger lidt, ved ikke hvordan det hænger sammen, men vigtigt at vide hvis du vil lave din egen strømforsyning)

Hvis man bruger blå Cree 3W 3.3V LED kan de tåle max 1A og ved 850mA vil den holde længere... (I år)
Hvis du har din driver på 1.3A, som dem mange bruger herinde til deres DIY lamper kan levere på max, vil du hurtigt brænde din blå LED af...

(Hvide kan dog klare op til 1.3A, men holder så ikke i 10år, det gør de sikkert ved kun at give dem 1.1A)

Vi styre altså lysstyrken af LED på mA ikke på Volt...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
k-jessen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12

Indlæg af k-jessen »

ok jeg prøver at rode lidt med det.... tak ind til videre! det er vist for længe siden jeg har rodet med dioder sidst!
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

...og det er ikke "min teori"....
Det er fakta, som enhver elektronik kyndig kan bekræfte :-)

/Kim
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Og til 34$ (+Told mv.) pr. driver til 12-14 LED syntes jeg ikke det kan betale sig at lave noget selv, men måske hvis du lavet noget styring til sol op/ned eller lign. ved samme lejlighed...

k-jessen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12

Indlæg af k-jessen »

Nu er det ca 12år siden at jeg har beskæftiget mig med det område så ok du vinder... det er stadig ikke logisk for mig, så jeg vælger ikke at lave en regulator selv... ikke til de penge de kan købes til...

Havde bare et par ider men det går hen og bliver for kompliceret...

http://www.prolys.dk/d-mpbare-elektroni ... -mper.html ville sådan en kunde bruges til FX 14 eller 15 af dem her http://www.rapidled.com/philips-rebel-e ... -blue-led/
k-jessen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12

Indlæg af k-jessen »

så kunne der til den laves noget externt sol op og ned på den variable ind gang... så er jeg da lidt af vejen...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg lavede en lampe efter dette forelæg.
http://dl.dropbox.com/u/2361330/Aquariu ... Wiring.jpg
Fungerede fint.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

k-jessen skrev:Nu er det ca 12år siden at jeg har beskæftiget mig med det område så ok du vinder... det er stadig ikke logisk for mig, så jeg vælger ikke at lave en regulator selv... ikke til de penge de kan købes til...

Havde bare et par ider men det går hen og bliver for kompliceret...

http://www.prolys.dk/d-mpbare-elektroni ... -mper.html ville sådan en kunde bruges til FX 14 eller 15 af dem her http://www.rapidled.com/philips-rebel-e ... -blue-led/
Nu er jeg i tvivl om du spørger Nolan eller mig, men den fra Prolys kan bruges, men jeg ved ikke hvordan den dæmpes...

Dem fra RapidLED fås med Dim til enten 1-10V eller til PWM styring...

Hvad er det da du gerne vil lave?

Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"