Lyder smart. Har du evt et billede af den omtalte skammel?EliteEdge skrev:Af samme årsag har jeg altid haft en skammel af Egg-Crate der kunne sættes på bunden ved nyankommen musling, og et stykke 63mm PVC rør muslingen stod nede i. På den måde kunne mine gylter komme til hele vejen rundt om muslingen og rense den - 3 uger stod de sådan før de blev placeret og skamlen røg op igen.
Om det har hjulpet, eller om jeg bare har været sneglefri fra start vides ikke, men jeg mistede aldrig en musling efter den metode. Inden da har jeg mistet 3 stk til snegle, selvom jeg selv mener jeg har været omhyggelig
Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Friske billeder
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder, udfordringer
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4682 Tureby
- Saltvand siden?: 2006
Desværre - Men den var såre simpel.. 4x 10cm 32mm PVC med en masse huller i, og 15x20cm Egg-Crate på toppen. Blot for lige at have muslingerne hævet over bunden så gylterne kunne komme neden under og gøre rent.Birkefeldt skrev:Lyder smart. Har du evt et billede af den omtalte skammel?
Der findes ikke "LS" og "DSB"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Nu er det ikke for at nyde negativ men det det lyder som en farlig ide. Det er yderst vigtigt at muslingerne kan forsegle/gemme deres fod væk. Alle fisk, rejer, hummere, krabber osv. eeeeelsker muslingekød. En dannebros reje kan æde en lille musling på en nat hvis den kan få den vippet om på siden og æde den nedefraEliteEdge skrev:Desværre - Men den var såre simpel.. 4x 10cm 32mm PVC med en masse huller i, og 15x20cm Egg-Crate på toppen. Blot for lige at have muslingerne hævet over bunden så gylterne kunne komme neden under og gøre rent.Birkefeldt skrev:Lyder smart. Har du evt et billede af den omtalte skammel?
SPS : Stability provides succes
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Ja på billederne er det svært og forestille sig du har været igennem en masse dårligt for de ser sku pisse godt ud ellers
Kanon flot akvarie du har peder, mangler dog bare en archilles hahaha
Mvh Thue

Kanon flot akvarie du har peder, mangler dog bare en archilles hahaha
Mvh Thue
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
Det her er og bliver mit yndlingsakvarium, og jeg er så imponeret over, hvordan du passer og plejer det. Jeg ser frem til den dag, hvor jeg får lov til at se dit fantastiske akvarium i virkeligheden(og ikke mindst dit setup)!
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Det er dejligt at se en opdatering af dit smukke system igen Peder, det er noget af det allerbedste læsning på SF.
Godt at du er tilbage på sporet igen med din balje, men sådan er det jo med vores hobby. Der er altid ups and downs.
Godt at du er tilbage på sporet igen med din balje, men sådan er det jo med vores hobby. Der er altid ups and downs.
SPS : Stability provides succes
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
@Thue
Tak for dine pæne ord, og dit drilleri lol, på et tidspunkt skal der nok komme en Achilles i, men den skal godt nok være stor, for ikke at blive slagtet af de øvrige......
Og jo større de er, jo sværere er de, men jeg er på
@Schwensen
Tak for dine altid positive ord, gør mig glad.
Du kan bare skrive en pb, så får du mit mobil nr, og så kan vi aftale nærmere, eller du giver mig blot et kald hvis du er i nærheden
@Nielsk
Ja, det er helt korrekt, i vores hobby er der ups and downs - men uden en udfordring tror jeg ikke vi gad......
Meeeen nogle gange er udfordringen lige lovlig "ond" , men som regel er det selvforskyld, enten direkte eller indirekte.
Tak for din mening, og jeg følger også altid med i din balje/tråd, og har samme holdning til din som du har til mit
@Erik
Ked af at se at du har haft ligeså mange pymaridesnegle som mig, men det er en del af revet, og med muslingefarme etc, så bliver disse skadedyr koncentreret, og finder derved vej til vores baljer....desværre.
Held og lykke med dine muslinger, takker for dine input.
Til alle andre som jeg har mødt i dag IRL , en udsøgt fornøjelse. Har stået til Decoceans fødselsdag og leget ekspedient - sjovt så mange der spørger om man er Pederrevnørd.....
Rart at skrive her på forummet, men helt genialt er det når vi oz mødes live, og udveksler erfaringer og et smil.
Jeg er ikke forbi mine algeproblemer, men jeg bliver da ved - i slipper ikke for mine updates, og det ligemeget om baljen går den forkerte eller rigtige vej
Goddag allesammen
Mvh
Peder
Tak for dine pæne ord, og dit drilleri lol, på et tidspunkt skal der nok komme en Achilles i, men den skal godt nok være stor, for ikke at blive slagtet af de øvrige......
Og jo større de er, jo sværere er de, men jeg er på

@Schwensen
Tak for dine altid positive ord, gør mig glad.
Du kan bare skrive en pb, så får du mit mobil nr, og så kan vi aftale nærmere, eller du giver mig blot et kald hvis du er i nærheden

@Nielsk
Ja, det er helt korrekt, i vores hobby er der ups and downs - men uden en udfordring tror jeg ikke vi gad......
Meeeen nogle gange er udfordringen lige lovlig "ond" , men som regel er det selvforskyld, enten direkte eller indirekte.
Tak for din mening, og jeg følger også altid med i din balje/tråd, og har samme holdning til din som du har til mit

@Erik
Ked af at se at du har haft ligeså mange pymaridesnegle som mig, men det er en del af revet, og med muslingefarme etc, så bliver disse skadedyr koncentreret, og finder derved vej til vores baljer....desværre.
Held og lykke med dine muslinger, takker for dine input.
Til alle andre som jeg har mødt i dag IRL , en udsøgt fornøjelse. Har stået til Decoceans fødselsdag og leget ekspedient - sjovt så mange der spørger om man er Pederrevnørd.....
Rart at skrive her på forummet, men helt genialt er det når vi oz mødes live, og udveksler erfaringer og et smil.
Jeg er ikke forbi mine algeproblemer, men jeg bliver da ved - i slipper ikke for mine updates, og det ligemeget om baljen går den forkerte eller rigtige vej

Goddag allesammen

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4040 Jyllinge
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3650 Ølstykke
Der er vist èn der ikke følger så meget med på forummetnollesurfer skrev:hej må sige dit akvarie ser rigtig godt ud =0) og spændene at se alt det du silsætter.
sætter du ikke en youtube video ind af dit lækre akvarie ? kunne virkelig godt tinge mig og se det live =0)

Peder har STORE problemer med alger i øjeblikket http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=52301
Thomas.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4040 Jyllinge
Nej det det hade jeg ikke lige læst i hans tråd.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hej allesammen,
En lille status ovenpå de udfordringer jeg har været igennem de sidste 2-3 måneder.
De af jer der har læst min tråd om Lyngbya vil vide at sommeren har været hård ved Gilleleje Rev.
Men for 2 uger siden blev de døde og døende skelletter fjernet, og der blev igangsat følgende som kur, efter at algerne var døde og flere fisk ligeså, havde jeg en nitrat på 75 i min tidligere så smukke balje.
Vodka dosis blev hævet til 12 ml dagligt
Eddike blev tilsluttet og daglig dosis på 24 ml
Aktiv kul lagt i sok,og skiftet hver 3 dag
Lanthanum doseret indtil po4 ikke kunne måles
Dagligt vandskifte af ca 120 liter vand
Jeg har netop stoppet behandlingen, og jeg var jo tæt på at tømme hele baljen for 2 uger siden - troede aldrig det skulle blive et smukt rev igen.
Alligevel valgte jeg at "nøjes" med ovenstående, og jeg må sige at operationen er lykkedes over al forventning.
Min kære balje er på vej tilbage til at være et sundt rev.
Kun no3 er stadig målbar, men er på mindre end 10 allerede.
De tilbageværende fisk og koraller stortrives - mine klovnfisk som var befængt med pletter og svamp, er idag allerede igang med leg igen.
Mine sps har vækstkanter, og polypudfoldelse ligner næsten gamle dage
Nye sps er allerede kommet i baljen, og disse stortrives allerede. Ekstremfarver skal jeg nok vente et par uger med, indtil næringsniveauet er tætte på ulns, men det er på vej.
Jeg skal nok få taget nogle nye billeder og lægge op, således at i kan se fremgangen, blot i husker at det stadig skal tilbage til fordums storhed - det tager lidt længere tid.
Men syntes der skulle en positiv update ud, og mig selv, ja, jeg er igen begyndt at nyde tiden med min elskede balje.
Så husk lige, på trods af modgang, så skal man ikke give noget op som man elsker.
God sensommer allesamme
Mvh
Peder
En lille status ovenpå de udfordringer jeg har været igennem de sidste 2-3 måneder.
De af jer der har læst min tråd om Lyngbya vil vide at sommeren har været hård ved Gilleleje Rev.
Men for 2 uger siden blev de døde og døende skelletter fjernet, og der blev igangsat følgende som kur, efter at algerne var døde og flere fisk ligeså, havde jeg en nitrat på 75 i min tidligere så smukke balje.
Vodka dosis blev hævet til 12 ml dagligt
Eddike blev tilsluttet og daglig dosis på 24 ml
Aktiv kul lagt i sok,og skiftet hver 3 dag
Lanthanum doseret indtil po4 ikke kunne måles
Dagligt vandskifte af ca 120 liter vand
Jeg har netop stoppet behandlingen, og jeg var jo tæt på at tømme hele baljen for 2 uger siden - troede aldrig det skulle blive et smukt rev igen.
Alligevel valgte jeg at "nøjes" med ovenstående, og jeg må sige at operationen er lykkedes over al forventning.
Min kære balje er på vej tilbage til at være et sundt rev.
Kun no3 er stadig målbar, men er på mindre end 10 allerede.
De tilbageværende fisk og koraller stortrives - mine klovnfisk som var befængt med pletter og svamp, er idag allerede igang med leg igen.
Mine sps har vækstkanter, og polypudfoldelse ligner næsten gamle dage

Nye sps er allerede kommet i baljen, og disse stortrives allerede. Ekstremfarver skal jeg nok vente et par uger med, indtil næringsniveauet er tætte på ulns, men det er på vej.
Jeg skal nok få taget nogle nye billeder og lægge op, således at i kan se fremgangen, blot i husker at det stadig skal tilbage til fordums storhed - det tager lidt længere tid.
Men syntes der skulle en positiv update ud, og mig selv, ja, jeg er igen begyndt at nyde tiden med min elskede balje.
Så husk lige, på trods af modgang, så skal man ikke give noget op som man elsker.
God sensommer allesamme

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder, på vej tilbage
Dejligt at høre Peder. Det var også noget af en omgang du har været igennem.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders Børglum Christensen.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Det er sgu godt at høre! Ser frem til billederne!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:

Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
super godt gået, vil nødig være en uønsket alge i din tank......
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Tilslutter mig de andre i, at det er rigtig godt at høre skuden er vendt i den rigtige retning. Glæder mig til fortsat at følge dit akvarie...
Mvh Kenneth
Mvh Kenneth
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
+1
Der findes vist ikke et dækkende dansk ord, men i Finland ville man sige du har 'sisu'
//Poul
Der findes vist ikke et dækkende dansk ord, men i Finland ville man sige du har 'sisu'

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
Hva så gamle dreng, fedest du er kommet oven på igen
Du er ikke nervøs for at alt det medicin/gift du har tilført systemet, kan have sat sig i stenene og keramik.
Kan PO4 sætte sig, kan evt. giftstoffer vel også.
Thomas.

Du er ikke nervøs for at alt det medicin/gift du har tilført systemet, kan have sat sig i stenene og keramik.
Kan PO4 sætte sig, kan evt. giftstoffer vel også.
Thomas.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Godt du er oppe på hesten igen navnebror!! du kan sku' heller ikke undvære dit rev dertil har du vist for meget "koralild" i r.... 
men du vil vel ikke gå efter et rent ulns igen??

men du vil vel ikke gå efter et rent ulns igen??
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Geografisk sted: KBH V
FEDT at høre! Godt at dit rev er på vej tilbage igen!!!
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
viewtopic.php?f=94&t=53436
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Jeg er lidt nysgerrig, Peder - ejer du overhovedet en blødkoral? 

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Tak for de positive ord allesammen 
@Poul hvad betyder 'sisu* ?
@peder satser på at det bliver en mellemting mellem LNS og ULNS - vil jo gerne ha både LPS og ultrafarver i SPS
@npd Tæller lidt selvsåede xenia med i opgørelsen ????? lol Nope du har ret. Men der findes da et par enkelte af disse jeg gerne vil ha i min balje, men ingen tvivl - det er Acro og Monti som jeg personligt hælder mest til
Mvh
Peder

@Poul hvad betyder 'sisu* ?
@peder satser på at det bliver en mellemting mellem LNS og ULNS - vil jo gerne ha både LPS og ultrafarver i SPS
@npd Tæller lidt selvsåede xenia med i opgørelsen ????? lol Nope du har ret. Men der findes da et par enkelte af disse jeg gerne vil ha i min balje, men ingen tvivl - det er Acro og Monti som jeg personligt hælder mest til

Mvh
Peder
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Tak Dennis,DennisJ skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Sisu
Godt at høre det er på vej tilbage Peder, godt kæmpet ;o)
og tak for linket - når jeg lavede Google Translate på sisu, stod der blot *gå* og det forstod jeg ikke rigtig

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Der findes vist ikke et dansk ord som dækker. Det er udtryk for, at man gennem udholdenhed klarer sig imod umulige odds.
Måske lidt som den kraft en vælte-Peter dukke besidder. Rejser sig op igen lige meget hvor hårdt den skubbes omkuld.
Udtrykket stammer vistnok fra vinterkrigen mellem Finland og det gamle Sovjet, med betydningen "samtlige egenskaber man skal have for at overleve i et ekstremt klima"
//Poul
Måske lidt som den kraft en vælte-Peter dukke besidder. Rejser sig op igen lige meget hvor hårdt den skubbes omkuld.
Udtrykket stammer vistnok fra vinterkrigen mellem Finland og det gamle Sovjet, med betydningen "samtlige egenskaber man skal have for at overleve i et ekstremt klima"
//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Tak PoulPoulD skrev:Der findes vist ikke et dansk ord som dækker. Det er udtryk for, at man gennem udholdenhed klarer sig imod umulige odds.
//Poul

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hej alle,
som lovet lidt billeder af hvordan baljen ser ud nu, i fremgang - men selvfølgelig ikke perfekt.
Min evne til at fotografere er stadig lige dårlig, og farver kommer ikke ordentlig frem, men i får i det mindste en ide om baljen.
god søndag allesammen
som lovet lidt billeder af hvordan baljen ser ud nu, i fremgang - men selvfølgelig ikke perfekt.
Min evne til at fotografere er stadig lige dårlig, og farver kommer ikke ordentlig frem, men i får i det mindste en ide om baljen.
god søndag allesammen

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder, nye billeder
Ser godt ud Peder.
Glæder mig også, at jeg ikke er den eneste der får røde tegltagsfisk i baljen ved FTS
//Poul
Glæder mig også, at jeg ikke er den eneste der får røde tegltagsfisk i baljen ved FTS

//Poul
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 1999
Bilder ja..du klarer nu å få tatt bilder og ligge de over på forumet,via din data,og det er milevis bedre enn jig klarer,Peder
Om de ikke er "proffe",så kommer det da fint frem att du haver ett godt og variert udvalg med fine koraller i baljen din,og la også merke til att det befant sig nogen store dejlige Acropora kroner der,noget som varmet mit hjerte her.
Her hos mig er det "alt for meget"forskjellige tyber af koraller i min balje,og i dag tog jig ett efterlengtet "skipper tag",fylte ett stort tomt saltspand opp med alt af possilipora,digitata, en del Monti plater,og tynnet godt ut generelt for å give mer plass til Acropora
I kveld er planen å bytte 400 liter byt saltvand i systemet,så alltid noget å gjøre,he-he.
Synes baljen din ser overaskendes fin ud jig,efter alt du haver hvert igjennom den siste tid!!

Om de ikke er "proffe",så kommer det da fint frem att du haver ett godt og variert udvalg med fine koraller i baljen din,og la også merke til att det befant sig nogen store dejlige Acropora kroner der,noget som varmet mit hjerte her.

Her hos mig er det "alt for meget"forskjellige tyber af koraller i min balje,og i dag tog jig ett efterlengtet "skipper tag",fylte ett stort tomt saltspand opp med alt af possilipora,digitata, en del Monti plater,og tynnet godt ut generelt for å give mer plass til Acropora

I kveld er planen å bytte 400 liter byt saltvand i systemet,så alltid noget å gjøre,he-he.
Synes baljen din ser overaskendes fin ud jig,efter alt du haver hvert igjennom den siste tid!!

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis de billeder er fra nu af, hvor flot bliver det så ikke når det er groet til??