Antal fisk? ->250 l

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Lundgreen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet

Antal fisk? ->250 l

Indlæg af Lundgreen »

Rettelse: Beklager, men jeg aner ikke, hvordan jeg fjerner det sure fjæs i Emne....

Hej

Jeg har for ikke så forfærdelig lang tid siden startet et 250 liters, og har fået sat lidt forskellige fisk i. Da der er lidt af hvert i akvariet nu, er jeg i tvivl om, jeg skal begynde at luge ud, eller jeg skal anskaffe mig yderligere fisk.

Jeg har pt. et stk af af følgende gul kirurg (mindre), paletkirurg (mellem/mindre), aftrækker (lille), klovnfisk (mellem), grøn chromis (lille), blå safir (halvstor) og en meget lille blå safir med gul hale.

Da jeg kun har ét stk. af hver overvejer jeg af skille mig af med nogle af damslerne/chromis for at kunne samle nogle i par (dvs. flere af samme slags). Er det nødvendigt at rense ud? Kan akvariet overhovedet "bære" flere fisk?

Er der nogle tommerfingerregler for, hvor mange fisk der kan være i et akv?

Håber der er nogen, der kan hjælpe mig, tak.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Antallet af fisk afhænger meget af størrelsen på disse og du skal huske at regne med at de vokser. Derudover skal afhænger det også af så mange andre faktorer, f.eks din skummer og dine sten. En fast rettesnor findes ikke. Med den besætning du har nu (mange store fisk) skal du nok overveje hvad du ønsker at holde og få sorteret lidt ud. Men dine kirurger kunne du jo beholde sammen med nogle forskellige par af mindre fisk som du er inde på. Men fiskevalget kan du kun selv afgøre. Gå langsomt frem så systemmet kan tilpasse sig belastningen.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Nu kan det jo både være fysiske forhold, der begrænser antallet af fisk, men det kan også være kemiske i form af vandets kvalitet.
Hvis du har en god vandkvalitet, og fiskene ser ud til at trives med hinanden, er det jo som det skal være, og jeg ser derfor ingen grund til at skære ned i bestanden.

At sælge nogle damsler for at få Chromis er jo en lidt anden ting, da dette ikke vil formindske bestanden af fisk. Dog lyder det stadig som en god idé, da Chromis ikke bør gå alene.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Lundgreen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Lundgreen »

tak for svarene! Jeg tror jeg vil skære lidt ned på bestanden, og evt. samle en lille gruppe chromis...
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

lyder som en god idé og også som det rigtige
MVH