Alger på alger

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Alger på alger

Indlæg af Moente »

For nogle uger siden smed jeg en klump Chaetomorpha i refugiet og bankede en 7W LED pære over, med den forventning at algerne ville vokse og optage næring fra vandet. Men jeg skulle blive klogere. Der begyndte at komme nogle brune slimalger og luftbobler i klumpen som derfor steg til overfladen og flød rundt der. Jeg mistænkte det for at være for lidt flow gennem refugiet, så jeg smed en Hydor Koralia 1 (1500l/t) ned i refugiet for at se, om det ville hjælpe. Her en uge efter er der absolut ingen forskel.

Hvad sker der for det, og hvad kan jeg gøre for at forhindre det?
Mvh Tobias
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Alger på alger

Indlæg af pederrevnørd »

Chaetomorpha skal have plads til at kunne danne en rund kugle, som således ruller rundt, kan det være du har kommet for meget ned i for lille plads ?

Den kaldes også heksekugle af netop ovenstående årsag :y
Ellers er jeg i syv sind, da den alge er ekstremt hårdfør, hurtigtvoksende og let.

Var den sund og frisk da du fik den ?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Hej Peder,

Det var en mellemstor klump, men bestemt mindre end nogle klumper jeg har set i diverse refugier rundt omkring hos folk. Den så sund og frisk ud da jeg fik den, og den vokser fint hos Mark, som fik halvdelen af den klump jeg fik.
Mvh Tobias
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Får den næring ?
Er der N og P tilstede i systemet ?

Hvis ja, så blot giv den tid.

Held og lykke - det er en god ting sådan en heksekugle - så simpel,så naturlig og vildt effektiv.

Derudover et fristed for småkravl
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Ja, den får næring. Der er både no3 og po4 i systemet. Nu har jeg lige pillet det værst ramte fra, så nu ligger der en lille klump dernede, som får lov til at blive. Jeg lader lyset være tændt 24/7, og så giver jeg det nogle uger igen.

Jeg må bare afvente tålmodigt! Tak for det, Peder.
Mvh Tobias
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af permadsen12 »

Lyder meget underligt.

Da min sump endnu ikke er ordentlig på plads, har jeg mit liggende i display. Her ligger det i overfladen, presset delvist ned mellem nogle levende sten. Det kan altså ikke rulle rundt, men vokser alligevel til en "fast" klump. Det ligger i yderkanten af skinnet fra en 24 w Hammerhead. Noget af det er ret meget i skygge, men det gror alligevel forholdsvis hurtigt. Min største bekymring er, om sådan en klump kan blive en Nitrat/phosfat-bombe af foderrester.

Har du prøvet at skifte lyset ud ?
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Jeg har kun benyttet den ene pære, men den er helt ny og super kraftig. Kan det være fordi algen får for meget lys??
Mvh Tobias
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Personligt ville jeg aldrig gi alger lys 24/7 , prøv at køre med 16 timers lys.

Mvh
Peder
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af permadsen12 »

Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg ville da forsøge med noget andet lys.

Det er vel ret begrænset, hvad som kan være galt. Der skal være næring, vand og lys og så burde den vel være tilfreds og gro derudaf.

Held og lykke med det

:GO
med venlig hilsen

per madsen

Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Jeg prøver 12 til at starte med, synkront med mine RB dioder :y
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Jeg hopper lige med her

Som skrevet fik jeg halvdelens af det Tobias fik. Mit ligger i en kurv hængende i sumpen - men udblæsningen fra skummeren pegende ind mod.

Mit får lys 12 timer om natten med en sparepærer jeg brugte til mit ATS projekt. Pæren hænger vandret ud i luften. Der er ikke meget plads til det kan flyde meget rundt i min kurv.

Mit er ikke blevet slimet ligesom tobias's - men de har fået sådan nogen slangestriber over det hele - dvs det er skiftevis grønt og brunt over det hele

Kan de hjælpe ellers ser jeres sådan også ud? Det brune ser ikke ud til at sprede sig?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af permadsen12 »

Det virker da meget mystisk. :(

Synes heller ikke jeg har oplevet det med de brune striber. Algen føles som ståluld. Den er meget grov i det.

Jeg har forøvrigt en tot liggende i et lille 12 l med en "DSB" og en levende sten. Der er hverken lys eller varme på, men temp. er konstant omkring de 22-25 grader. Det eneste lys den får er indfaldet fra et stort vindue. Den vokser langsomt, men den vokser, og er helt mørkegrøn.

Har det været længe under transport ?, kan det have været opbevaret for varmt eller koldt ?
med venlig hilsen

per madsen

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Hmmm prøver lige at tage nogen billeder når lyset tænder for bedre ide
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Min korte erfarring med Chaeto algen:

Den er faktsik meget hårdfør. Ca. den første måned jeg havde min boyu, havde jeg en klump liggende i det ene kammer i sumpen, hvor det ikke kunne bevæge sig det mindste ,og heller ikke fik noget lys. Det klarede det fint omend det ikke voksede ikke særlig hurtigt.

Når jeg "høstede" fik jeg imidlertid revet nogle små stumper løs, som satte sig i returpumpen. Jeg lagde det derfor ind i selve display tanken, men for at det ikke skulle fylde hele baljen bandt jeg det stramt sammen med elastikker, nærmest til en masiv klump som jeg satte fast til udlløbsrørert fra returen. Der voksede det fint og jeg høstede en gang om ugen (det jeg høstede smed jeg ud i den balje jeg kørte sten ind i, og nu er er der vel nok til at fylde en 12L spand vil jeg tro)

På et tidspunkt fik jeg et angreb af en slags røde trådalger i baljen. Tror det var Cyano, men måske alligevel ikke, for det satte sig både på sten og koraller og ikke mindst på chaeto algerne, som blev helt dækket af røde alger. Jeg prøvede et par gange at fjerne de røde alger manuelt, men det fik dem bare til at brede sig endnu mere. Så efter et par uger lod jeg alger være alger, og så forsvandt de fuldstændig på få dage.

Jeg synes det er meget svært at høste Chaeto, uden at få rykket små stumper løs. Hvis nogle af disse små stumper finder vej op i dsiplay tanken vil de sætte sig på de mest utilgængelig steder og vokse sig store. Ikke så kønt. Hvad der er meget værre, hvis de ryger i skummeren (motorskummer) sætter de sig fast i nålehjulet. Nok er de hårdføre men det overlever de ikke i længden. De dør og sætter sig fast - meget fast. Det nedætter effektiviteten af skummeren og skaber ubalance på nålehjulet. I værste fald kan det måske komme til at koste et nyt nålehjull til en plovmand eller mere

Så hvis nogen har brug for en tot eller mere, giver jeg gerne alt mit væk (dog kun ed afhentning)

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Så er der lidt billeder af mit
Vedhæftede filer
IMG_0279.jpg
IMG_0280.jpg
IMG_0282.jpg
IMG_0283.jpg
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Mark, tænker om det måske kunne være en god ide at montere et spejl eller anden form for afskærmning til at holde lyset væk fra skummeren

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

pederrevnørd skrev:Personligt ville jeg aldrig gi alger lys 24/7 , prøv at køre med 16 timers lys.

Mvh
Peder
Alger kan faktisk udnytte lys i alle døgnets timer, i modsætning til højereståendes planter. Det er derfor at planteakvarier ikke skal belyses mere end 8-10 timer, ellers favoriserer man bare algerne :wink:
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

PoulD skrev:Mark, tænker om det måske kunne være en god ide at montere et spejl eller anden form for afskærmning til at holde lyset væk fra skummeren

//Poul
Hvad skulle det gøre? Du tænker på at der vil vokse alger inde i skummeren?
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af wtfdic_dk »

PoulD skrev:Mark, tænker om det måske kunne være en god ide at montere et spejl eller anden form for afskærmning til at holde lyset væk fra skummeren

//Poul
bestemt. du sender meget lys i andre retninger end der hvor algerne befinder sig.

billig spot hvis du ikke vil led.
http://www.harald-nyborg.dk/p9609/paere ... -stk-cosna
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Bingocaller skrev:

//Poul
Hvad skulle det gøre? Du tænker på at der vil vokse alger inde i skummeren?
Yep (det vil måske nedsætte perfomance på skummeren med langt mere end algerne gavner. Med andre ord, et skridt frem og 2 tilbage)

//Poul

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Planen er at flutte fatningen op i toppen og hænge der - har ikke lige kunne finde nogen 90 grader fatning på ebay - og så smide en 7w warm white LED pære på
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Nogen der gider kommentere på om mit chatoe ser sundt nok ud?
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af permadsen12 »

Bingocaller skrev:Nogen der gider kommentere på om mit chatoe ser sundt nok ud?
Det er svært at sige. Det ser nærmest ud som om det ikke får næring nok. Mit er ihvertfald ikke stribet på den måde, det er helt mørkegrønt. Så det sådan ud da det ankom/blev afhentet ?

Tilsætter i et eller andet til vandet, sporstoffer eller andet som kunne indeholde noget planter/alger ikke kan lide ?

Som jeg lige kan se det ud fra billederne, så er striberne ret regelmæssigt fordelt, så måske der er en anden art inden for Chato, så det altså skal se sådan ud ??? Mon ikke det bare skal have lidt tid.

Edit: Nja, så har jeg lige læst tråden igennem igen, og jeg kan se at det ikke så sådan ud ved ankomst, så den med en anden art holder nok ikke :rolleyes:
Senest rettet af permadsen12 fre 20. jul 2012 09:12, rettet i alt 1 gang.
med venlig hilsen

per madsen

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Enig med Permadsen, det ser underligt ud med de gule striber. Algerne skal være ensfarvet mørkegrønt
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Ja synes også det ser lidt underligt ud - men burde have en masse næring til det da jeg er igang med opstartfasen på de nye sten.

Men det ser ud til at vokse lidt - ivhertfald går det ikke i opløsning eller rådner
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"