Jeg købte fredag i sidste uge en a. Japonicus, som jeg ved kan være lidt svær at få til at falde til i akvariet og har tendens til at få hvide pletter.
Det er faktisk gået rigtig fint med den. I starten var den meget sky men efter et par dage kom den frem og har spist/spiser godt. Men i går aftes (8 dage efter introduktion til akvariet), havde vi nogle venner på besøg, og der var mange hoveder, der var oppe og kigge på akvariet hele tiden. Da jeg gik i seng bemærkede jeg en lidt underlig adfærd, hvor den svømmende ind i strømmen fra en pumpe gentagne gange. Da jeg kiggede lidt nærmere opdagede jeg bitte små hvide pletter.

Fisken er stadig aktiv og spiser og svømmer rundt og leder efter mad. Kan pletterne skyldes at den er blevet stresset over alle de mennesker der har været omkring akvariet i går? Min nitrat lå på 1-2 ppm i sidste uge, dog var der en fungia svamp som døde i går og nåede at rådne lidt i vandet inden jeg fik den op. Kan det være pga den??
Er der noget jeg kan gøre?? Vandskift? Udskiftning af aktivt kul? Hyppig fodring?