FODER

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
henuk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions: 0
14
Postnummer: 9280 Storvorde
Saltvand siden?: 2011

FODER

Indlæg af henuk »

Skal lige høre, bruger i øjeblikket kun artemia som foder i akvariet, men kan læse at skulle være ret fosfat bombe med tiden!! Og har uden tvivl for høj fosfat, da har mange brun alger på sten og bunden, nærmest en hinde.. Kan man nøjes med at fodre med flagfoder!!! Og gør det stor forskel hvilket du bruger på fosfat!!
(har ikke målt fosfat endnu, da ikke har ordentlig testsæt til det endnu)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: FODER

Indlæg af Carsten »

Selvom jeg har en hel skuffe fuld af frost foder, brugte jeg pimært flagefoder. Og mine fisk var store og struttede af sundhed. Så det er bestemt ingen betingelse at bruge frostfoder.
Frostfoder kan give et forhøjet fosfat indhold, for alt det foder som ikke fanges i vandet, kan lægge sig hvor det ikke bliver spist.

Hvis du holder dig til et nogenlunde kvalitets foder, tror jeg ikke der er nogen større forskel i fosfat indholdet fra mærke til mærke
henuk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
14
Postnummer: 9280 Storvorde
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af henuk »

kan fosfat forsvinde med tiden,hvis man fjerner kilden til det, mindre foder f.eks..!! Eller skal det fjernes med fosfatfjerner
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions: 22
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:Hvis du holder dig til et nogenlunde kvalitets foder, tror jeg ikke der er nogen større forskel i fosfat indholdet fra mærke til mærke
Tænker du her på frostfoder eller? :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Marco R skrev:
Carsten skrev:Hvis du holder dig til et nogenlunde kvalitets foder, tror jeg ikke der er nogen større forskel i fosfat indholdet fra mærke til mærke
Nej tørfoder.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions: 22
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:
Marco R skrev:
Nej tørfoder.
Okay dvs. at man kan nøjes med tørfoder til alle vores fisk? Vil kirurger, også kunne nøjes med dette, eller hvad er din erfaring der, da de jo helt skal have en del grønt? :rolleyes:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Man siger at de skal have en del grønt, men jeg fodrede stort set mine udelukkende med artemia flager, et par gange om ugen fik de så lidt spirulina flager
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Lav dit eget frostfoder - det er så nemt..

Jeg synes godt jeg kunne se forskel på mine fisk efter jeg begyndte at fodre med frostfoder lavet af muslinger, rejer, spinat og noritang.. Fiskene var åndssvage med det også mere end alm. tørfoder.

Men jeg har nu som Carsten også brugt tørfoder længe og med fine resultater - men fiskene får noget mere på sidebenene med det hjemmelavede. Så kan man jo så diskuterer om det er sundt.

Mht. fosfat i det, synes jeg jo ikke der burde være noget eftersom det er rene fine råvarer der bruges..
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af TimW »

Har næsten altid udelukkede foddret med frost men må gi medhold om at artemian er sku mer slik og sviner en del med mysis og lidt kril og må sige at mine fisk har sku været i pæn stand og minimal sygdom men vis jeg sku så omega one kelp har helt klart også været et hit. men har laddet frosten tø op i en kop og så hældt vandet fra et par gange inden foddring og syntes ikke der er de store problemmer vis ellers baljen er godt indkørt til at ku klare de extra sager der ka følge med
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"