JEg har fået godt gang i min nye 250L balje. Nu er turen kommet til at købe noget cirkulation. Har selv en Tunze 6025 plus nogle store grimme pumper som ryger ud når jeg har fået købt nyt. Tunzen regner jeg med bliver deri.
Men
HVad skal jeg ha?! Vil gerne have bølgeeffekten i baljen, og har hørt det også skulle være godt til at holde stenene rene osv. Men det skal samtidig være lydløst. Prøver ihvertfald at lave en balje uden ALT FOR MEGET støj. Har hørt at vortech godt kan larme??? Jeg ville ellers gerne ha dem da de ser ret gode ud. MEn hvad synes i ? SKal jeg have en eller to vortech mp10? Eller én mp40?? Men ik hvis de larmer? Eller skal jeg have en tunze wavebox eller pumper og single controler ?? Help please
Go weekend !!
Jeg har en Tunze wavebox, det fungerer fint.
Nu kan man jo skrue ned for effekten, men den fylder jo en del og køn er den ikke.
Ville selv umiddelbart føle at det var for voldsomt i et 250L
Du kan få nogle små Tunze nanostream (tror jeg de hedder), har selv et par stykker.
Jeg synes ikke de siger noget overhovedet, men lidt lyd er der selvfølgelig - men det er i den lave ende.
Du kan så lave en slags bølgefunktion vha en Tunze Multicontoller. Det har jeg prøvet.
Du sætter bare pumperne i hvert sit hjørne/ende og lader dem tænde og slukke på skift.
Det er ikke det samme som en wavebox, men tæt på - så sparer du både penge og plads på løsningen.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Resun pumperne er godt nok biligere end Tunze, men de er også større i omfang, og bruger mere strøm.
De fleste Resun pumper kommer med sugekopper, og det er bestemt ikke optimalt, fordi pumpen er større og tungere end sugekopperne egentligt kan bære.
Jeg har prøvet at lave sådan en "wavebox" som crazy seahorse beskriver, og det fungerede fint. Men du skal være opmærksom på at det kun kan lade sig gøre med 12volts pumperne.
Tunze laver både en single controller, som kun kan styre en pumpe, men fakta er at den kan styre op til 4 men kan ikke reguleres. Og så den store multicontroller som kan meget mere.
Ja det er rigtigt. Men har hørt at de skulle larme lidt?? Vil gerne havde det så lydløst som muligt da det står i stuen :/
Nogen der ved noget om det?? Og så fylder de jo os lidt. Men selve effekten skulle vist være rigtig god!! ??
LaVidaLoca skrev:Ja det er rigtigt. Men har hørt at de skulle larme lidt?? Vil gerne havde det så lydløst som muligt da det står i stuen :/
Nogen der ved noget om det?? Og så fylder de jo os lidt. Men selve effekten skulle vist være rigtig god!! ??
Hejsa,
Jeg har 2 stk. Tunze 6055 i mit 200 liters akvarie, og mit står på mit soveværelse, og det siger stort set intet - det eneste jeg kan hører lidt er lidt summen fra luftpumperne og boblerne i luftskummeren