Hvad er bedst - Led?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Hvad er bedst - Led?

Indlæg af Carsten »

Hvis jeg skal købe en driver til en 50w diode, hvad er så bedst?
Dioden kører på 30-36volt og 1500mA
Skal driveren kun kunne levere de 1500mA eller må den kunne gå op til f.eks 1800?
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Hvad er bedst - Led?

Indlæg af chrislolk »

Hvis LED'en er opgivet til at køre med 1500 mA ville jeg ikke gå højere op. De ratings der er opgivet på f.eks. eBay plejer at være maximum ratings. Det vil sige strømmen ikke må overstige denne rating.

Hvis du kan få sælgeren til at sende databladet for LED'erne til dig, burde du hurtigt kunne se om LED'erne kan køre med en højere forward strøm end hvad sælgeren skriver.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

chrislolk skrev:Hvis LED'en er opgivet til at køre med 1500 mA ville jeg ikke gå højere op. De ratings der er opgivet på f.eks. eBay plejer at være maximum ratings. Det vil sige strømmen ikke må overstige denne rating.

Hvis du kan få sælgeren til at sende databladet for LED'erne til dig, burde du hurtigt kunne se om LED'erne kan køre med en højere forward strøm end hvad sælgeren skriver.
Ok! Min tanke var at driveren ikke gav mere strøm end dioden selv trak, men det er måske voltene jeg får blandet ind her?
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Carsten skrev: Ok! Min tanke var at driveren ikke gav mere strøm end dioden selv trak, men det er måske voltene jeg får blandet ind her?
Ja, du har byttet lidt om på det. LED'er trækker alt det strøm de kan få lov til af dens forsyning, hvis ikke strømmen bliver begrænset - også mere end de selv kan holde til. LED drivere er lavet så de har et konstantstrøms output og LED'erne kan derfor ikke trække mere strøm end driveren tillader. Udgangsspændingen er derimod mere fleksible på LED drivere. Spændingen kan derfor tilpasse sig LED'ernes forwardspænding ved en given strøm.
Alle LED'er er unikke og hvor én Cree XM-L vil have en forwardspænding på f.eks. 3.25V ved 1A (tænkt eksempel) vil en anden Cree XM-L måske have en forwardspænding på 3,35V ved samme strøm. Derfor skal driverne være i stand til at variere deres udgangsspænding mens udgangsstrømmen skal holdes konstant.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20