Mine fisk dør
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4780 Stege
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Stege
Mine fisk dør
Jeg købte en Stor velnæret zebrasoma Xanthurum samtidig med en gang Reef pearls hos Carsten for ca. 14 dage siden.
Alt nede i mit akvarium havde det godt. Fisk var velnærede og trives, koraller var store og fine.
Xanthurum fik straks hvide pletter da den kom i baljen, hvilket jeg tilskrev stress. Jeg ringede dog alligevel til Carsten dagen efter, og fortalte det, men han mente ikke der var grund til bekymring, da det er en robust fisk, og det ville forsvinde af sig selv, når den faldt til.
Efter ca. 1 uge, så det ud til den havde det bedre, men så skete der det at min Desjardini og Palet fik hvide pletter. jeg fodrede som en sindsyg med noritang og frostfoder, for at få deres slimlag op, så parasitterne kunne glide af.
De fik det bedre over de næste par dage, men Xanthurum fik det værre og min Store Naso på 18 cm og Gule kirurg blev pludselig meget syg. Dagen efter var Naso død. Den gule Kirurg fik store brunhvide skjolder på kroppen og bukkede under igår.
Idag er min kardinal død, og sekstribet gylte samt 4 fridmani.
Min hun klovne er stærkt angrebet med en stor hvid skjold på ryggen og flossede finner.
Desjadini og paletten er helt raske igen.
Xanthurum har det lige så slemt som i starten, men den spiser ikke så meget mere, og er blevet tyndere.
Vi ved ikke, hvad der er galt og har skiftet vand i sidste uge, samt kul.
Imorgen skifter vi vand igen.
Vi renser kop hver uge og bruger osmosevand.
Værdierne i dag er:
KH 10,7
Ca 450 (den bliver sat 10 ml ned)
Mg 1350 (den bliver sat 20 ml op)
Nitrat 10
PO4 0,24
Vi tror fosfaten er steget pga. den øgede mængde foder her de sidste 14 dage heriblandt Reefpearls. Hovedsagen er at alt var godt, inden Xanthurum kom ned i baljen, og det er den der har forårsaget at mange af fiskene er døde. Det ligner almindelige parasitter, men er måske noget helt andet den fejler..
Hvad mener I vi bør gøre nu?
Alt nede i mit akvarium havde det godt. Fisk var velnærede og trives, koraller var store og fine.
Xanthurum fik straks hvide pletter da den kom i baljen, hvilket jeg tilskrev stress. Jeg ringede dog alligevel til Carsten dagen efter, og fortalte det, men han mente ikke der var grund til bekymring, da det er en robust fisk, og det ville forsvinde af sig selv, når den faldt til.
Efter ca. 1 uge, så det ud til den havde det bedre, men så skete der det at min Desjardini og Palet fik hvide pletter. jeg fodrede som en sindsyg med noritang og frostfoder, for at få deres slimlag op, så parasitterne kunne glide af.
De fik det bedre over de næste par dage, men Xanthurum fik det værre og min Store Naso på 18 cm og Gule kirurg blev pludselig meget syg. Dagen efter var Naso død. Den gule Kirurg fik store brunhvide skjolder på kroppen og bukkede under igår.
Idag er min kardinal død, og sekstribet gylte samt 4 fridmani.
Min hun klovne er stærkt angrebet med en stor hvid skjold på ryggen og flossede finner.
Desjadini og paletten er helt raske igen.
Xanthurum har det lige så slemt som i starten, men den spiser ikke så meget mere, og er blevet tyndere.
Vi ved ikke, hvad der er galt og har skiftet vand i sidste uge, samt kul.
Imorgen skifter vi vand igen.
Vi renser kop hver uge og bruger osmosevand.
Værdierne i dag er:
KH 10,7
Ca 450 (den bliver sat 10 ml ned)
Mg 1350 (den bliver sat 20 ml op)
Nitrat 10
PO4 0,24
Vi tror fosfaten er steget pga. den øgede mængde foder her de sidste 14 dage heriblandt Reefpearls. Hovedsagen er at alt var godt, inden Xanthurum kom ned i baljen, og det er den der har forårsaget at mange af fiskene er døde. Det ligner almindelige parasitter, men er måske noget helt andet den fejler..
Hvad mener I vi bør gøre nu?
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Mine fisk dør
Det gør mig ondt at høre.
Nu havde du lige skrevet at det hele gik så godt og så sker dette.
Der er et gammelt ord der siger, at det er når det går allerbedst, du skal være mest på vagt.
Det passer så desværre her.
Jeg tror ikke at det er den nye Xanthurum der er synderen selvom det falder sammen.
Det er jo nærmest mere reglen end undtagelsen at kirurger får pletter når de flyttes eller der sker et eller andet.
Dine værdier synes jeg heller ikke skulle kunne slå dine fisk ihjel. De fleste af dem er jo rigtig fine.
Lidt høj Nitrat måske, men ikke nok til at det hele skulle tilte. Mange forhandlere har væsentlig mere Nitrat i deres akvarier uden at fiskene dør af den grund.
Viser dine koraller slet ingen ubehag?
På mig lyder det som en forgiftning af en art.
Jeg har før haft kollektive dødsfald (ferskvand) pga frostfoder der enten var blevet for gammelt eller måske havde været tøet op og så genfrosset.
Jeg kasserede dengang hele molevitten og købte nyt.
Jeg ved det lyder som et vildskud, men du skriver selv at du havde fodret kraftigt med bla frost.
Jeg ville kigge der, med mindre du har lavet et eller andet ud over det sædvanlige, men så havde du jo skrevet det.
Jeg håber det stabiliserer sig.
Held og lykke
Erik
Nu havde du lige skrevet at det hele gik så godt og så sker dette.
Der er et gammelt ord der siger, at det er når det går allerbedst, du skal være mest på vagt.
Det passer så desværre her.
Jeg tror ikke at det er den nye Xanthurum der er synderen selvom det falder sammen.
Det er jo nærmest mere reglen end undtagelsen at kirurger får pletter når de flyttes eller der sker et eller andet.
Dine værdier synes jeg heller ikke skulle kunne slå dine fisk ihjel. De fleste af dem er jo rigtig fine.
Lidt høj Nitrat måske, men ikke nok til at det hele skulle tilte. Mange forhandlere har væsentlig mere Nitrat i deres akvarier uden at fiskene dør af den grund.
Viser dine koraller slet ingen ubehag?
På mig lyder det som en forgiftning af en art.
Jeg har før haft kollektive dødsfald (ferskvand) pga frostfoder der enten var blevet for gammelt eller måske havde været tøet op og så genfrosset.
Jeg kasserede dengang hele molevitten og købte nyt.
Jeg ved det lyder som et vildskud, men du skriver selv at du havde fodret kraftigt med bla frost.
Jeg ville kigge der, med mindre du har lavet et eller andet ud over det sædvanlige, men så havde du jo skrevet det.
Jeg håber det stabiliserer sig.
Held og lykke
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 1500-1799 København V
Æv - ikke din flotte Naso...du var så glad for den! RIP 
...kan desværre ikke bidrage med noget konstruktiv andet end det Erik siger...
Jacob
Btw: Den lyserøde elegans frag jeg fik hos dig står helt fantastisk flot hos mig!

...kan desværre ikke bidrage med noget konstruktiv andet end det Erik siger...
Jacob
Btw: Den lyserøde elegans frag jeg fik hos dig står helt fantastisk flot hos mig!
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Når gylte og fridmani'er også dør, er det ikke bare et spørgsmål om stressede kirurger. Din nye Xanthurum har nok haft en infektion af en eller anden slags (bakterier, svamp, virus...?). Når man ikke kender årsagen er det svært at medicinere. Et kraftigt UV-filter kan måske forhindre smitte, men intet er sikkert, desværre 

- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Tak for svarene..jeg vil kigge på det med UV-filter og se, om det hjælper..jeg har overvejet at tage Xanthurum op, men så vil den helt sikkert dø..det kan være den også dør nu, men, ja, intet er sikkert..jeg tror jeg mister den store klovnehun idag eller imorgen..
De andre fisk klarer sig fint. Alle korallerne stråler om kap med hinanden. De har det ovenud fint..så ja, der er en eller anden slags forgiftning i vandet, nogle bakterier der kun slår fiskene ihjel..som sagt får de store hvide skjolder på kroppen, en slags sår, og så dør de af det.
Xanthurum har ikke disse skjolder, men den har pletterne, som så ikke er hvide på den, men ligner nupret blå fiskehud..dens øjne er helt blinde.
Ja, min store dejlige superhåndtamme Naso døde..og min allerførste sødeste Gule Kirurg som tog så pænt imod alle nye fisk..det er udover at være meget dyrt i mistede fisk, også lige til at græmme sig over
De andre fisk klarer sig fint. Alle korallerne stråler om kap med hinanden. De har det ovenud fint..så ja, der er en eller anden slags forgiftning i vandet, nogle bakterier der kun slår fiskene ihjel..som sagt får de store hvide skjolder på kroppen, en slags sår, og så dør de af det.
Xanthurum har ikke disse skjolder, men den har pletterne, som så ikke er hvide på den, men ligner nupret blå fiskehud..dens øjne er helt blinde.
Ja, min store dejlige superhåndtamme Naso døde..og min allerførste sødeste Gule Kirurg som tog så pænt imod alle nye fisk..det er udover at være meget dyrt i mistede fisk, også lige til at græmme sig over

Mvh
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Saltvand siden?: 2010
Det er jeg fandme ked af at høre!
Får stadigt kvalme når jeg kommer til at tænke på jeg var nødt til at kappe hoved af min blå palet da den fik et eller andet og bare fik det værre og værre - det kom som lyn fra en klar himmel
Hold kæft jeg var ked af det - det er jo trods alt levende dyr og man kan ikke lige tage dem med til den nærmeste dyrlæge
Det første jeg gjorde var at købe et stort UV filter at smide på!
Får stadigt kvalme når jeg kommer til at tænke på jeg var nødt til at kappe hoved af min blå palet da den fik et eller andet og bare fik det værre og værre - det kom som lyn fra en klar himmel
Hold kæft jeg var ked af det - det er jo trods alt levende dyr og man kan ikke lige tage dem med til den nærmeste dyrlæge
Det første jeg gjorde var at købe et stort UV filter at smide på!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Det er da godt nok en sørgelig historie Christina. Jeg ved ikke om dette kan være til hjælp overhovedet, men jeg synes det er et forsøg værd. I nedenstående tråd kan du se billeder af f.eks. HLLE og andre bakterie infektioner og sygdomme som kunne ligne det du beskriver. Der kunne måske være en lille chance for du ud fra nogen af billederne kunne stille en diagnose.
http://forums.saltwaterfish.com/t/12701 ... h-pictures
Håber du får stoppet udviklingen.
//Poul
http://forums.saltwaterfish.com/t/12701 ... h-pictures
Håber du får stoppet udviklingen.
//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Tusind tak for jeres medfølelse:)
Jeg vil kigge på de sygdomme og købe et UV-filter og se om det hjælper mine resterende fisk:)
Jeg vil kigge på de sygdomme og købe et UV-filter og se om det hjælper mine resterende fisk:)
Mvh
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7100 Vejle
- Geografisk sted: Lindved
Vi har også lige haft et dødsfald vores Naso er afgået ved døden.
det mærkelige er den var den spiste fint men forleden stoppede den med at spise og døde dagen efter. ingen pletter eller andre tegn på sygdom. resten af akvariet er ikke påvirket, vand værdier er ok og der har ikke været ændringer.
Hanne
det mærkelige er den var den spiste fint men forleden stoppede den med at spise og døde dagen efter. ingen pletter eller andre tegn på sygdom. resten af akvariet er ikke påvirket, vand værdier er ok og der har ikke været ændringer.
Hanne
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Min Xanthurum har ikke spist de sidste tre dage og står det meste af dagen bag sten og den virker blind, da den støder imod bunden og ruderne når den endelig svømmer lidt rundt, måske udmattelse
Der er ikke noget at se på den, andet end det ser ud til at den igen har fået et par hvid pletter. (Først opdaget idag.)
Har haft den ca. 2 mdr. og den havde et par hvide pletter de første par dage, men sikkert pga flytning og de var hurtigt væk...
Jeg har inden for de sidste to uger haft flyttet to ud af tre små 6cm gule kirurg, købt sammen med Xanthurum, og begge gule er døde efter 4-5 dage hvor de holdt op med at spise... (De har været i to forskellige akv.)
De gule har sloges som gale og jeg regner med at de holdt op med at spise pga de blev jagtet væk fra maden og var stressede, da de gællede meget og vel ikke spiser så længe de gæller/stresser...
- har nu kun den sidste af de tre gule tilbage og den gæller mere end normalt, så det ser ikke godt ud...
Min store hunklovn har ikke spist ret meget de sidste dage og står med hovdet inde i deres hammer koral, som om den ikke kan lige lyset, den har dog taget lidt foder idag, men ikke så meget som normalt og hannen har jeg ikke set spise de seneste dage...
Ud over noget der ligner nogle få hvide plettet på Xanhturum er der intet at ser på dem, bare deres ændrede opførsel og spiser Xantrurum ikke snart mister jeg den osse...
Kan være en masse jeg har frigivet i vandet under støvsugning af cyano og selve sandet, men ved det ikke, har selv et indlæg om det herinde..
Sørgeligt både at miste fisk og frustrende ikke at være sikker på hvor problemet ligger... Parasitter i gæller? Jern/kobber fra pumpe til blandning af saltvand? Skader pga høj tilsætning af Eddike? - Jeg har mange bud på mit eget problem, men desværre ingen svar på hverken dit problem eller mit eget...

Der er ikke noget at se på den, andet end det ser ud til at den igen har fået et par hvid pletter. (Først opdaget idag.)
Har haft den ca. 2 mdr. og den havde et par hvide pletter de første par dage, men sikkert pga flytning og de var hurtigt væk...
Jeg har inden for de sidste to uger haft flyttet to ud af tre små 6cm gule kirurg, købt sammen med Xanthurum, og begge gule er døde efter 4-5 dage hvor de holdt op med at spise... (De har været i to forskellige akv.)
De gule har sloges som gale og jeg regner med at de holdt op med at spise pga de blev jagtet væk fra maden og var stressede, da de gællede meget og vel ikke spiser så længe de gæller/stresser...
- har nu kun den sidste af de tre gule tilbage og den gæller mere end normalt, så det ser ikke godt ud...
Min store hunklovn har ikke spist ret meget de sidste dage og står med hovdet inde i deres hammer koral, som om den ikke kan lige lyset, den har dog taget lidt foder idag, men ikke så meget som normalt og hannen har jeg ikke set spise de seneste dage...
Ud over noget der ligner nogle få hvide plettet på Xanhturum er der intet at ser på dem, bare deres ændrede opførsel og spiser Xantrurum ikke snart mister jeg den osse...
Kan være en masse jeg har frigivet i vandet under støvsugning af cyano og selve sandet, men ved det ikke, har selv et indlæg om det herinde..
Sørgeligt både at miste fisk og frustrende ikke at være sikker på hvor problemet ligger... Parasitter i gæller? Jern/kobber fra pumpe til blandning af saltvand? Skader pga høj tilsætning af Eddike? - Jeg har mange bud på mit eget problem, men desværre ingen svar på hverken dit problem eller mit eget...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Jeg støvsugede min bund - resultat = min blå palet stod af efter 2 dage
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Uha - så skal man nok være noget mere forsigtig med det rengøring, evt. én etape ad gangen...Bingocaller skrev:Jeg støvsugede min bund - resultat = min blå palet stod af efter 2 dage

- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Min klovnehun stod af i går, og jeg ser også at jeg har mistet 3 grønne Chromis og en gul sandspiser samt min flotte mandarinfisk.
Xanthurum er så syg at den ikke spiser mere. Den er blevet tynd, og er helt hvid om munden. Min dværgkejser har udstående øjne og de er hvide ovenpå..ikke godt.
Vi prøver nu med et ferskvandsbad af Xanthurum i 3-4 min. og ser om parasitterne hopper af den. Det ser nu ikke ud til at det bekommer den særligt godt. Den lægger sig bare på på bunden og ser helt død ud...
Mit bud på det der er sket er:
Der kommer en ny stor Xanthurum i baljen. Den skal lige sættes på plads af Desjadini, som jagter den den første dag. Derfor bliver den stresset og parasitterne angriber den. Desjardini og Paletten bliver stressede af den nye fisk, og rangordenen som skal opretholdes, derfor bliver de så angrebet af parasitter. Nu er tre fisk angrebet, og jeg tænker, at de andre fisk er påvirkede af al den stress der foregår, og derfor bliver de også angrebet..herefter går det slag i slag..bare en teori..ikke sikkert det er rigtigt.

Xanthurum er så syg at den ikke spiser mere. Den er blevet tynd, og er helt hvid om munden. Min dværgkejser har udstående øjne og de er hvide ovenpå..ikke godt.
Vi prøver nu med et ferskvandsbad af Xanthurum i 3-4 min. og ser om parasitterne hopper af den. Det ser nu ikke ud til at det bekommer den særligt godt. Den lægger sig bare på på bunden og ser helt død ud...

Mit bud på det der er sket er:
Der kommer en ny stor Xanthurum i baljen. Den skal lige sættes på plads af Desjadini, som jagter den den første dag. Derfor bliver den stresset og parasitterne angriber den. Desjardini og Paletten bliver stressede af den nye fisk, og rangordenen som skal opretholdes, derfor bliver de så angrebet af parasitter. Nu er tre fisk angrebet, og jeg tænker, at de andre fisk er påvirkede af al den stress der foregår, og derfor bliver de også angrebet..herefter går det slag i slag..bare en teori..ikke sikkert det er rigtigt.
Mvh
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Bare lov mig du hiver dem op og kapper hoved af dem når du kan se at det er tæt på - det er hårdt men det bedste for fiskene istedet for de skal ligge og lide mens vi selv håber på det bedste
Er ked af du er sø hårdt ramt
Er ked af du er sø hårdt ramt
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
- Saltvand siden?: 2012
Uha - trist læsning. Føler virkelig med dig. 

med venlig hilsen
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 1993
Bare et tip (har engang arbejdet i dyrehandel i nogle år)
Den mest humane måde at aflive en syg fisk på, er at tage den op i en skål med vand der kun lige dækker den og derefter hælde en liter kogende vand over den. Den dør prompte og lider ikke.
Trist med ovenstående læsning med sygdom ... øv øv
Den mest humane måde at aflive en syg fisk på, er at tage den op i en skål med vand der kun lige dækker den og derefter hælde en liter kogende vand over den. Den dør prompte og lider ikke.
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Min Xanthurum kom frem fra sit skjul og svømmede lidt rundt, spiste dog stadigvæk ikke men jeg fik et lille håb om at den måske var i bedring, da "eneste" symtomer var at den stadigvæk gællede meget, dagen efter lå den død på bunden og der var allerede noget der lignede brunalger der hvor dens bug var åben...
NO3 er osse kommet op over 25ppm den sidste uge fra 10ppm eller mindre, så det er måske fordi jeg har haft rodet for meget i bundlaget under støvsugning så der har været NH4 og NO2 i høje doser som har været med til at stresse de nye inden de var faldet ordentligt til... (Har pt ikke disse testsæt, men den høje NO3 kan være pga omsætningen af den forhøjede nærring.)
Mine Klovnfisk spiste lidt idag så håber på at der ikke kommer flere dødsfald, men er lidt usikker på den sidste gule, men nu er der jo ikke ret mange fisk tilbage, så der kommer mindre forurening på den konto...
Men sørgeligt er det...

NO3 er osse kommet op over 25ppm den sidste uge fra 10ppm eller mindre, så det er måske fordi jeg har haft rodet for meget i bundlaget under støvsugning så der har været NH4 og NO2 i høje doser som har været med til at stresse de nye inden de var faldet ordentligt til... (Har pt ikke disse testsæt, men den høje NO3 kan være pga omsætningen af den forhøjede nærring.)
Mine Klovnfisk spiste lidt idag så håber på at der ikke kommer flere dødsfald, men er lidt usikker på den sidste gule, men nu er der jo ikke ret mange fisk tilbage, så der kommer mindre forurening på den konto...
Men sørgeligt er det...

- Hr. Jørgensen
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg
[center]viewtopic.php?f=93&t=46618
Akvastabil Mark II 360l:
112l sump:
Akvastabil Mark II 360l:
- 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES
112l sump:
- MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Ja, det vil jeg tro..jeg har i hvertfald ikke set den siden den nye fisk kom ned i baljen..
Mvh
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Hvordan vurderer du at det er den mest humane måde? Store fisk dør vel ikke med det samme de bliver overhældt med kogende vand?Mikaeldk skrev:Bare et tip (har engang arbejdet i dyrehandel i nogle år)
Mvh Kenneth
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Uden det skal udvikle sig til en diskussion om aflivningsmetoder - må jeg absolut fraråde ovenstående metode. Foruden det tager lidt tid før større fisk dør af det - så et der altså også en god mulighed for at få kogende vand sprøjtet i ansigtet, hvis en spræller.Birkefeldt skrev:Hvordan vurderer du at det er den mest humane måde? Store fisk dør vel ikke med det samme de bliver overhældt med kogende vand?Mikaeldk skrev:Bare et tip (har engang arbejdet i dyrehandel i nogle år)
Mvh Kenneth
Af med hovedet/stik i nakken hurtigst og bedst - og i hvilken dyrehandel har man tid til at stå og koge vand for at aflive fisk

Christina, det gør mig ondt at høre. Det er altid ekstremt frustrerende når man ikke kan finde årsagen.. Held og lykke med det, håber på det bedste..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Nå, her i skrivende stund er alt normaliseret igen i baljen. Vi har nu kun 6 fisk tilbage, men de har det alle godt og er friske og velnærede:)
Vores Xanthurum døde desværre, men den var også meget syg:(
Vi lavede 3 vandskift med en uges mellemrum, og skiftede kulfilter, samt rensede pumper og nye klodser.
Vores Xanthurum døde desværre, men den var også meget syg:(
Vi lavede 3 vandskift med en uges mellemrum, og skiftede kulfilter, samt rensede pumper og nye klodser.
Mvh
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Der er ikke andet for end at se fremad nu...

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 1996
Pudsigt at læse denne tråd, for jeg købte også en fisk nogenlunde samtidig med dig hos Carsten (hvidbrystet kirurg) og jeg har ikke været så heldig som dig. Hele min balje er væltet og døde en efter een. Hvide pletter.. mærkelig svømmestil/zombie svømmestil og det eneste jeg har tilbage er 2 rejer.
Jeg overfodrede ligesom dig for at få deres immunsystem op, men det forårsagede hørere værdier i akvariet og jeg har siden dengang skiftet omkring 80% af vandet (over perioden)
Man handler lidt i blinde når det hele bare ramler og det er måske ikke altid de klogeste beslutninger der bliver truffet. Jeg har før haft held med at redde døende fisk og tog fejl af hvornår grænsen går (altså hvornår det er bedst at aflive een og derved redde resten).
Jeg har målt på værdierne og de er rigtig gode. Faktisk næsten eksemplariske over hele linien. Jeg troede alligevel ikke at een fisk kunne ødelægge så meget.
Jeg overfodrede ligesom dig for at få deres immunsystem op, men det forårsagede hørere værdier i akvariet og jeg har siden dengang skiftet omkring 80% af vandet (over perioden)
Man handler lidt i blinde når det hele bare ramler og det er måske ikke altid de klogeste beslutninger der bliver truffet. Jeg har før haft held med at redde døende fisk og tog fejl af hvornår grænsen går (altså hvornår det er bedst at aflive een og derved redde resten).
Jeg har målt på værdierne og de er rigtig gode. Faktisk næsten eksemplariske over hele linien. Jeg troede alligevel ikke at een fisk kunne ødelægge så meget.
216 liters kube m. 45 liter sump.