fisk dør alt andet overlever???

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
stace
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2010

fisk dør alt andet overlever???

Indlæg af stace »

Jeg har et spørgsmål der måske er nogen der kan hjælpe mig med at svare på.

hver gang jeg putter fisk i min balje dør de på mystisk vis og alt andet overlever dvs. koraller, min kardinal reje, sally krabbe og mine to eremit krebs.

nogen der har erfaring med hvad der kan være galt med vandet siden det går på den måde, laver jævnligt vandskift, samt når der skal fisk i kommer de i en spand med det vand de kom i og så laver jeg mit vand dryppe ned til dem i 20 min som jeg har fået fortalt jeg skal.

Vil være yderst glad hvis der er nogen der kan fortælle mig hvad der er galt i mit akvarie.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fisk dør alt andet overlever???

Indlæg af Carsten »

Hvis du blot lader vandet drype i 20 minutter, kan det være at det blot ikke er lang tid nok. Det vand som fiskene kommer i har ofte en meget lavere saltholdighed, end vandet i akvariet.
Prøv at lade vandet dryppe, i meget længere tid f.eks 1 time hvis det er muligt.

Med hvilken hastighed drypper det?
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af permadsen12 »

Det korte svar til det kort spørgsmål kunne være. Der er noget galt med dit vand, men det er du jo ikke hjulpet meget videre af.

Du kommer nok til at fortælle lidt mere..

- hvor stort er akvariet, og hvor længe har det kørt ?
- hvor mang fisk er døde, og hvor hurtigt sker det ?
- lav nogle målinger i dag, oplys værdier og mærke på testsæt
- hvad er din salanitet, og hvad måler du den med - virker din måler ?
- kan der være noget giftigt i akvariet - metal, spændbånd, plast eller andet - gå dit system igennem
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

permadsen12 skrev:Det korte svar til det kort spørgsmål kunne være. Der er noget galt med dit vand, men det er du jo ikke hjulpet meget videre af.

Du kommer nok til at fortælle lidt mere..

- hvor stort er akvariet, og hvor længe har det kørt ?
- hvor mang fisk er døde, og hvor hurtigt sker det ?
- lav nogle målinger i dag, oplys værdier og mærke på testsæt
- hvad er din salanitet, og hvad måler du den med - virker din måler ?
- kan der være noget giftigt i akvariet - metal, spændbånd, plast eller andet - gå dit system igennem
+1
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Møgproblem. Da du bor herovre ved os, får du sikkert fiskene fra de samme forretninger som mange herovre gør.
De plejer at være af en ok kvalitet, så de er nok ikke syge inden du putter dem i.

Det er gode spørgsmål, som både Per og Carsten stiller. Det kunne hjælpe lidt på vej.

Når jeg sætter nye fisk ud, gør jeg næsten som du. Jeg har lige sat en stor kirurg ud.Den hentede jeg også i en spand.
Jeg tømmer ud så spanden er halvt fyldt. Så fylder jeg op drypvis/langsomt løb med en slange med en ventil på så jeg kan skrue op og ned.
ca 10 - 12 min, så er spanden fyldt. Så fjerner jeg halvdelen igen og fortsætter med påfyldning. Det gør jeg 3 - 4 gange alt efter hvor sart en fisk det er.
Til sidst går den næsten i rent vand fra min tank. Det tager mellem 30 - 40 min.
Det fungerer fint hos mig og jeg har ikke mistet fisk på den konto. Det kan også gøres i posen. Det duer også.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Jeg vil aldrig bruge mere end 20 minutter til at tilvende fisk. Jo længere tid du bruger til tilvendingen, jo mere stresser du dyrene, og stress er noget rigtig skidt.

Er dine vandmålinger i orden?
Er der metal i forbindelse med vandet?
Bruger du osmosevand?

Håber du får løst problemet.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tror vi kan udlade at der er metaller i akvariet, for så ville alle hans bløddyr ikke overleve
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Måske det også kunne være relevant at vide hvilke fisk det drejer sig om. og hvor lang tid der går før de dør?
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Carsten skrev:Tror vi kan udlade at der er metaller i akvariet, for så ville alle hans bløddyr ikke overleve
Ja selvfølgelig.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1996

Indlæg af Fiskivandglas »

Mit bud er at du har nogle værdier i dit akvarievand som de reagerer på. Det kan være meget interessant at finde ud af hvor meget nitrat eks. du har i baljen :-)
Jeg tilvænner også på samme måde som dig og da mine fisk - sammen med de andre erfaringer herinde - ikke har forårsaget dødsfald så tyder det på noget andet.

Jeg ville lyve hvis jeg sagde at det aldrig er sket. Det tror at jeg alle har oplevet, men det er en fin balancegang mellem for meget tid som stresser og for lidt tid. Jeg fandt ud af at mine værdier var helt skudt og at det testsæt jeg brugte var defekt. Derfor var een værdi off og det betød fiskedød, for ALLE nye fisk.. I en periode altså :-)

Dør fiskene FØR de rammer din balje?
Hvad er det længste tid som en af dine nye fisk har overlevet?

Hvad er dine vandværdier?

Bemærk at et vandskift med almindelig hanevand langt fra er ensbetydende med rent vand. Det er sørgeligt at skulle sige det, men jeg har oplevet at der er ekstremt meget nitrat i hanevandet (30 mmg/l). Hvis man bare sjusser sig frem (hvilket jeg har gjort rigtig meget af) så er det billigere at hæve alle dine penge og bare sætte dig i vindueskarmen og smide 100 kr. sedler ud af vinduet og se dem blafre væk i vinden ;-)
216 liters kube m. 45 liter sump.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Hvor stor er din sally ? De kan tage fisk når de er store.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"