Lime glas mod plexiglas ?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Lime glas mod plexiglas ?

Indlæg af Ulrik »

Hej
Jeg har en sump hvor jeg gerne vil skifte den ene side, idet der skal være et overløbshul i den ene side i toppen. Leverandøren kan ikke bore hul helt i toppen, og jeg vil derfor erstatte siden med en plexiglas rude.

Er der nogen der har erfaring eller ved om man kan lime de to sider sammen med alm akvarie silikone ?.

Tak for hjælpen :clap:
Ulrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lime glas mod plexiglas ?

Indlæg af Carsten »

Du kan godt lime det sammen, men det holder desværre bare ikke ret lang tid. Siliconen holder ikke ret lang tid på plexiglasset.
Nogle siger de har haft held med at prime plexiglasset så siliconen holder, men den tror jeg bare ikke rigtigt på.
Plexiglas er lange mere bøjeligt end glas, og derfor vil det slippe på et tidspunkt.

Hvis du aligevel skal ud og have skiftet et glas i sumpen, hvorfor så ikke få hullet skåret i glasset inden du monterer det.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Ulrik skrev:Hej
Jeg har en sump hvor jeg gerne vil skifte den ene side, idet der skal være et overløbshul i den ene side i toppen. Leverandøren kan ikke bore hul helt i toppen, og jeg vil derfor erstatte siden med en plexiglas rude.

Er der nogen der har erfaring eller ved om man kan lime de to sider sammen med alm akvarie silikone ?.

Tak for hjælpen :clap:
Ulrik
Hvorfor kan din leverandør ikke bore helt i toppen?
Thomas fra DSC borede et hul i min sump ca. 2 - 3cm fra toppen uden problemer. Det var et 25mm hul.
Måske kan han hjælpe dig. Du kan sikkert fange ham her på SF.

Det skal lige nævnes, at min sump var ny, dvs med helt nyt glas. Har hørt at gammelt glas kan give probl. - om det passer ved jeg ikke.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Hr. C »

Der er vist en del tråde på forummet omhandlende priming af lexan og plexiglas...

Jeg har gjort det tidligere - MED primer fra Sika (lært på den hårde måde :angry: )

Det kan holde hvis du bærer dig rigtigt ad, men personligt ville jeg aldrig mere eksperimentere med den slags fremadrettet!

Hold dig til glas, så kan du sove roligt om natten.
Med venlig hilsen
Nicolaj
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"